بیت کوین ETF چیست؟ + همه نکاتی که باید بدانید

بیت کوین ETF یا قابل قابل معامله در بورس، راهی جدید برای تجارت و سرمایه‌گذاری در شبکه بیت کوین بوده که در سال ۲۰۱۸ تیتر اصلی اخبار مربوط به رمزارزها را به خود اختصاص داد. اما ETFهای بیت کوین چه هستند؟

بیت کوین ETF چیست؟

صندوق قابل معامله در بورس، صندوق یا اوراق بهاداری است که برای ردیابی ارزش دارایی‌های اساسی استفاده می‌شود و می‌توانند دارایی‌های “سنتی” مانند طلا یا نفت، و همچنین سایر کالاها، اوراق بهادار، سهام و حتی ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین باشند. با استفاده از ETF می‌توان نسبت به دارایی‌هایی که ردیابی می‌شوند، قیمومیت برقرار کرد و به دنبال آن سهام قابل تأیید مالکیت این دارایی‌ها صادر خواهد شد.

صندوق قابل معامله در بورس رفتاری مشابه سهام سنتی دارند، حداقل به این معنا که در بورس‌های عادی سهام قابل معامله باشند. افزایش محبوبیت آن‌ها مدیون پتانسیل خرید و فروش درک شده و همچنین نقدینگی  است که ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید

نحوه کار ETF چگونه است؟

قبل از سرمایه گذاری در این صندوق، ابتدا بهتر است، اطلاعات کافی در مورد آن بدست آورید. اول از همه، باید بدانید که چگونه ETF ایجاد می‌شود:

  1. متولی احتمالی (یک بانک، یک شرکت مدیریت دارایی یا حتی یک صرافی ارز رمزنگاری شده مانند Coinbase) وجوه را از سرمایه‌گذاران جمع می‌کند و سهام مربوط به دارایی اصلی را خریداری می کند. به احزاب متعهد خرید دارایی های اساسی به نفع ETF ، شرکت کنندگان مجاز گفته می‌شود.
  2. شرکت کنندگان مجاز، در ازای سهام صندوق ، دارایی های خود را به ارائه دهندگان ETF می‌دهد. ارزش این سهام متناسب با ارزش دارایی‌هایی است که توسط ارائه دهندگان ETF دریافت می‌شود. بر این اساس‌، سرمایه گذاران نقش سهامداران در صندوق را بر عهده می‌گیرند.
  3. ETF قبل از اینکه در بورس اوراق بهادار عرضه شود باید توسط نهاد نظارتی متولی بازار اوراق بهادار تأیید شود. علی رغم فشار برای تأیید ETF‌هاس بیت کوین در ایالات متحده و اروپا، از آن زمان تنظیم‌کنندگان آن هزاران بار تلاش کرده‌اند تا این روند را ساده‌تر نمایند. دلایل بیان شده برای این امر مربوط به نگرانی در مورد دستکاری قیمت و امنیت دارایی ارز رمزپایه اساسی است.
  4. هنگامی که ETF ها به صرافی‌ها برسند، می‌توان آن‌ها را خرید و فروش کرد و تصمیماتی که در این زمینه گرفته می‌شود می‌تواند سود یا زیانی را برای سرمایه گذار به همراه داشته باشد. ETF همچنین با هزینه‌های مدیریت همراه است که با کاهش ارزش خالص دارایی (NAV) ETF پوشش داده می‌شود. از آنجا که بیت ETF مانند سایر سهام معامله شده رفتار می‌کند، ممکن است قیمت آن در طول روز معاملات بر اساس عرضه و تقاضای موجود نوسان داشته باشد.
بیت کوین
Comments (0)
Add Comment