سیستم اینترنت اشیا در پولکادات را در این مقاله مطالعه کنید

سیستم اینترنت اشیا موضوع مهمی است که دانستن آن در زمینه‌های بسیاری از جمله ارز دیجیتال به شما کمک زیادی می‌کند. این نوع سیستم در بسیاری از زمینه‌ها به‌کار می‌رود و کاربرد دارد. مدت زیادی است که ارزهای دیجیتال در حال پا گذاشتن به عرصه‌های دیگری به‌غیر از کریپتوکارنسی هستند. یکی از آن عرصه‌ها نیز، تکنولوژی و ادغام با این زمینه است. حالا نیز اینترنت اشیا در حال اجرا برروی شبکه یکی از ارزهای دیجیتال برتر به‌نام پولکادات است. امروز می‌خواهیم در این مقاله بررسی کنیم که چطور شبکه‌های غیرمتمرکز می‌توانند خدمات وب آمازون را دور بزنند. با ما همراه باشید تا این موضوع را به‌طور کامل بررسی کنیم.

پولکادات و اینترنت اشیا

توسعه اینترنت اشیا (IoT) بدون ساخت محیطی غیرمتمرکز، غیرممکن است. در حقیقت، ارتباط دستگاه‌ها با سرویس‌های از راه دور شرکت‌های IT از کارهای بدیهی است. این نوع اقدامات از نخستین گام‌ها در سیر تکامل اینترنت اشیا هستند و هنوز راه زیادی تا سطوح آخر این سیر تکاملی دارند.

با وجود تعداد رو به رشد دستگاه‌ها، سیستم‌هایی که از دسته متمرکز هستند از خود ضعف نشان می‌دهند. ضعف‌هایی از قبیل پهنای باند ناکافی و آسیب‌پذیری نسبت به انتقال داده‌ها از طریق سرور‌های موجود. پاسخ چنین ضعف‌هایی نیز باید ساخت یک سیستم چند عاملی باشد. سیستمی که هر عامل آن دارای استقلال بیشتری است و همچنین می‌تواند به کارهای بیشتری عمل کند. ما در حال صحبت درباره توانایی یک دستگاه برای پذیرش سفارشات و پرداخت هزینه عملیات به‌صورت مستقل هستیم. همچنین دستگاهی که بتواند با دستگاهی دیگر و بدون دخالت هیچ انسانی وارد یک قرارداد شود. سیستم اینترنت اشیا شاید دروازه‌ای برای رسیدن به چنین دستگاه‌هایی باشد.

قراردادهای هوشمند اتریوم، اجرای چنین مفاهیمی را امکان‌پذیر می‌کند، اما فقط تا محدوده مشخصی. این محدودیت نیز تنها به‌دلیل پهنای باند محدود، هزینه بالای معاملات و کمبود زبانی مشترک در میان بلاک چین‌های دیگر است. مگر آنکه توسعه‌دهندگان پل ارتباطی مخصوصی برای یک مورد خاص در دست داشته باشند.

پولکادات نیز پروژه پیشگام پریتی تکنولوژی (Parity Technologies) و موسسه وب۳ (Web3 Foundation) است. این پروژه یک پروتکل شاردینگ (Sharding protocol) است که ارتباطات درون زنجیره‌ای را امکان‌پذیر می‌کند. این پروتکل شانس بهتری برای اجرای ایده وب ۳.۰ دارد و امکان اتصال میلیون‌ها دستگاه هوشمند را به یک شبکه جهانی، به‌وجود می‌آورد. ما در این قسمت دلایل آنکه چرا حوزه اینترنت اشیا به یکی از ذی‌نفعان اصلی پروتکل‌های درون شبکه‌ای تبدیل شده است را تحلیل خواهیم کرد. همچنین بیشترین پروژه‌های نوید‌بخش اینترنت اشیا در شبکه ارز دیجیتال پولکادات را نیز بررسی می‌کنیم.

ارتقا اتریوم

ارتقا شبکه اتریوم ۲.۰ در انتهای سال ۲۰۲۰ در فاز صفر راه‌اندازی شد. این ارتقا تعدادی از عملکردها را به‌خاطر اجماع اثبات سهام به‌وجود آورد. در آینده نیز زمانی که به فازهای بعدی برویم، این شبکه یک مدل آزمایشی را تحت عنوان شاردینگ اجرا خواهد کرد. در حقیقت، این شبکه ۶۵ بلاک چین جدید خواهد بود که عبارتند از: یکی از شبکه‌ها از فاز صفر بیکن چین (Beacon Chain) و ۶۴ شبکه جدید که با آن تعامل می‌کنند. استقرار قراردادهای هوشمند و فعالیت‌های اقتصادی نیز برای چنین فازهایی برنامه‌ریزی شده‌اند. سیستم اینترنت اشیا نیز از جمله همین فناوری‌های جدید است که جدا از به‌روز بودن، بسیار ضروری هستند.

اگرچه که اتریوم ۲.۰ اولین پروژه‌ای نیست که سعی می‌کند تا مدل شاردینگ را در ارتباطات درون زنجیره‌ای فعال کند. پولکادات نیز همانطور که پیش‌تر گفتیم، پروژه پیشگام پریتی تکنولوژی و موسسه وب۳ است. می‌توان گفت که این پروژه در اجرای ایده وب ۳.۰ و توانایی اتصال میلیون‌ها دستگاه هوشمند به شبکه جهانی، از اتریوم جلوتر است.

چرا همه از پولکادات و اینترنت اشیا حرف می‌زنند؟

شش ماه پس از راه‌اندازی بلاک چین پولکادات، این شبکه در دنیای ارزهای دیجیتال مشهور شد و عده بسیاری آن را می‌شناختند. بر اساس Coingecko در زمان آماده‌سازی این مقاله، پولکادات جایگاه هفتم را در سرمایه بازار دارد. سرمایه بازار خود این ارز به ارزش ۶.۵۸ بیلیون دلار است و همین میزان پولکادات را در جایگاه هفتم قرار داده است.

تقاضای گسترده برای پروتکل درون بلاک چین از طرف توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز در وهله اول در زمینه دیفای، این واکنش بازار را به‌خوبی توضیح می‌دهد. محصول کار سه ساله موسسه Web3، مشکل پهنای باند و مقیاس‌پذیری را با ترکیب بلاک چین‌های مختلف حل می‌کند.

پروتکل پولکادات بر اساس مدل شاردینگ است؛ این بدان معناست که این پروتکل، شبکه را به بخش‌هایی با معیارهای گره معامله جداگانه تقسیم می‌کند. درست برخلاف شبکه اتریوم که هر گره، هر عملیاتی را محاسبه و هر معامله‌ای را پردازش می‌کند. مدل شاردینگ وظایف را میان گره‌ها تقسیم می‌کند و بدین‌صورت امکان تایید هم‌زمان معاملات به‌صورت موازی را به‌وجود می‌آورد. همین امر به‌خوبی موجب افزایش سرعت روند معاملات می‌شود.

براساس پروژه پولکادات که حال در صدد استفاده از سیستم اینترنت اشیا است، تعداد پروژه‌های اجرا شده در شبکه پولکادات در حال رسیدن به سیصد است. این مقدار سه برابر زمان آغاز در سپتامبر ۲۰۲۰ است. زمینه اینترنت اشیا در پولکادات هنوز مورد سوء استفاده رسانه اصلی قرار نگرفته است؛ به‌همین دلیل نیز ما تصمیم گرفتیم که تحقیقی کوچک درباره پولکادات در زمینه اینترنت اشیا انجام دهیم.

چرا هنوز بسیاری از دستگاه‌ها هوشمند نیستند؟

برخلاف بخش دیفای با ۲۱ پروژه قابل توجه آن، بخش اینترنت اشیا تنها سه پروژه گره که عبارتند از: IoT، MHC و Robonomics را ارائه می‌دهد. شباهت قابل توجهی نیز در میان این پروژه‌ها وجود دارد.

پروژه MHS هدف خود را ساخت یک شبکه جهانی برای ارتباطات دستگاه‌های IoT بیان می‌کند. MXC نیز یک کوین صرافی ماشینی است. این کوین، پروتکلی است که فناوری LPWAN را افزایش می‌دهد. این فناوری به‌معنای شبکه وسیع و کم قدرت است که در مجموع شبکه‌ای کم انرژی به‌شمار می‌رود. به زبان ساده، فناوری انتقال داده‌های بی‌سیم در میان سنسورها و شمارنده‌هاست. این پروژه سیستمی از مناقصه هوشمند را برای دسترسی سنسورها به شبکه و همچنین بازار داده‌ای را که بلاک چین‌های گوناگونی را ترکیب می‌کند، ارائه می‌دهد.

مانند دو پروژه دیگر در این قسمت، MXC نیز هدف خود را ساخت محیطی غیرمتمرکز برای بسیاری از دستگاه‌های هوشمند اعلام می‌کند. تعداد چنین دستگاه‌هایی امروزه به میلیارد‌ها می‌رسد. اگرچه این واقعیت که یک اسکوتر یا جاروبرقی مجهز به سنسورها و ریزپردازنده‌ها باشد، موجب هوشمند شدن آنها نمی‌شود. برای هوشمند شدن آنها نیاز به ارتباط اینترنتی دائم برای دریافت و انتقال داده و همچنین توانایی تعامل با دیگر سیستم‌ها را دارند.

عملیات سیستم اینترنت اشیا

ارائه دسترسی آنلاین دائم برای میلیون‌ها دستگاه و سنسور اصلا ارزان نیست و از سخت‌ترین کارهاست. دومین موضوع مهم نیز، امنیت است. دستگاه‌ها را می‌توان هک کرد و آن‌ها را به چیزهای خطرناکی تبدیل کرد. برای مثال یک کتری هوشمند می‌تواند وقتی هیچ آبی در آن نیست روشن شود. یک تجارت صنعتی با تجهیزات گران قیمت چطور؟ آیا انبارهای کالا می‌پذیرند تا همه کارها را بدون ضمانت آنکه سیستم‌های آنها هرگز هک نخواهند شد به دستگاه‌های IoT می‌سپارند؟

شبکه غیرمتمرکز Nodle، به سنسورها و دستگاه‌های IoT، دسترسی دائم به اینترنت را ارائه می‌دهد. این شبکه شامل استفاده از تلفن‌های هوشمندی می‌شود که نقش مراکز اصلی را برای دستگاه‌های IoT بازی می‌کنند. تلفن‌های همراهی که به اینترنت دسترسی دارند از طریق مکانیسم انرژی کم بلوتوث (Bluetooth Low Energy) به دستگاه‌ها دسترسی به شبکه را می‌دهند.

کاربر برنامه‌ای را برروی گوشی نصب می‌کند و به‌وسیله آن به دستگاه‌های IoT موجود در نزدیکی خود اجازه انقال داده به‌روز شده را به اینترنت می‌دهد. در مقابل این حرکت کاربر، صاحب تلفن همراه نیز پاداشی دریافت می‌کند. این پاداش نیز «اثبات ارتباط» است که به شکل ارز شبکه Node به آنها تعلق می‌گیرد. در اینجا گوشی موبایل به‌عنوان یک برگرداننده ایمن داده از دستگاه به فضای ابری است در حالی که حقوق کاربر برای گمنام بودن را نیز کاملا رعایت می‌کند.

چیزی که بین اکوسیستم Nodle و دو پروژه دیگر سیستم اینترنت اشیا در MXC پولکادات و شبکه Robonomics مشترک است، آن است که تمام آنها ارتباط ماشین به ماشین را فعال می‌کنند. همچنین از دیگر نقاط مشترک آنها آن است که بازاری را برای داده بدست آمده از سرویس‌های رباتی برای تجارت‌ها، شهرداری‌ها و کاربران مجزا باز می‌کنند.

وبسایت Nodle بر قابلیت اجرای راه‌حل در زمینه لجستیک و همچنین خدمات اجاره اسکوتر و دوچرخه تاکید می‌کند. این قابلیت می‌تواند لوکیشن وسایل و مسیر‌های آنها را ردیابی کند.

چیزهای مناسب برای اینترنت اشیا

مانند دیگر پروژه‌ها در چنین جایگاهی، شبکه Nodle نیز نیاز به مقیاس کردن دارد. مخصوصا برای آنکه بتواند میلیون‌ها خرده معامله را به‌عنوان پاداشی برای نگهداری شبکه، به صاحبان تلفن‌های هوشمند ارسال کند. برای این منظور، استراتژی توسعه‌ای براساس زیرلایه انتخاب شد. این استراتژی مجموعه‌ای از ابزارهایی است که توسط تیم پریتی (Parity) توسعه یافته‌اند تا بلاک چین‌های سفارشی برای برنامه‌های غیرمتمرکز بسازند. این فناوری منبع باز در زبان برنامه‌نویسی راست (Rust) نوشته شده و با پروتکل قابلیت همکاری پولکادات ادغام شده است. بدین‌صورت این فناوری به شما اجازه ساخت شبکه‌های IoT خودمختاری را می‌دهد که به بلاک چین‌های دیگر متصل هستند.

توسعه‌دهندگان پلتفرم شبکه Robonomics که ۵ سال پیش ساخته شد، این فرصت را دیدند. طبق گفته رهبر آنها «سرگئی لونشاکوف»، Substrate مستقیم‌ترین راه برای راه‌اندازی یک پاراچین در پولکادات است.

در مورد Robonomics، ما درباره پاراچینی حرف می‌زنیم که برای مدیریت رباتی ساخته شده باشد. این پلتفرم با ترکیب اتریوم و پولکادات برنامه دارد تا یک محدوده وسیع از برنامه‌های شبکه‌های غیرمتمرکز را برای وظایف خودکار راه‌اندازی کند. سیستم اینترنت اشیا نیز به‌همین دلیل تا این حد حائز اهمیت است.

با قضاوت ۱۳ سناریوی برنامه این پلتفرم که هر کدام از آنها نیز در سطوح مختلفی از اجرا هستند، می‌توان به نتایجی رسید. می‌توان گفت که هیچ پروژه‌ای به اندازه Robonomics مشتاقانه منتظر پولکادات نبوده است. انبار بزرگ مواد او، از هواپیماهای بدون سرنشین مخصوص محیط زیست که برای نظارت بر کیفیت آب رودخانه به‌وجود آمده‌اند تا تجارت ماشین‌ها، همه و همه به‌وضوح کمبود نیروی پولکادات را نشان می‌دهند. برای بالا بردن ظرفیت‌های خود، این پلتفرم به پروتکل تجربی Kusama تکیه کرده است. این پروتکل توسط سازندگان پولکادات و در Substrate ساخته شده است.

ابزارها و برنامه‌های اینترنت اشیا

شبکه Kusama تابستان گذشته و به‌عنوان زمینه آزمایشی برای توسعه‌دهندگانی ساخته شد که می‌خواستند پاراچین خود را مستقر کنند و ظرفیت‌ها و توانایی‌های پولکادات را خودشان بفهمند. برنامه‌های Robonomics برای استفاده از این پالی گان به‌مدت دو سال، پیش از این نیز یک اسلات اجاره کرده بود. این اسلات را از صاحب توکن KSM و برای همین منظور اجاره کردند. در عین حال آنها برای انتقال به رلی چین پولکادات نیز آماده می‌شدند.

این تیم برنامه دارد تا توسعه‌دهندگان سرویس‌های IoT را با مجموعه‌ای از ابزارها تحت عنوان ترکیبی خدمات وب Robonomics یا RWS جذب کنند. این مجموعه، آنالوگی غیرمتمرکز از خدمات وب آمازون برای اینترنت اشیاست. اگرچه، این آنالوگ نیت بلندپروازانه‌ای برای سبقت گرفتن از رقیب فضای ابری آن در زمینه ظرفیت‌های فنی و امنیت دارد.

برخلاف ابزارهای آمازون، RWS به شما امکان اداره نه تنها معاملات فنی بلکه معاملات اقتصادی بین دستگاه‌های سیستم اینترنت اشیا در یک محیط تنها را می‌دهد که بلاک چین‌های مختلفی را با هم ترکیب می‌کند. به‌زبان ساده، یک جاروبرقی هوشمند نه‌تنها قادر است که اطلاعاتی درباره انرژی برق مصرفی را انتقال دهد بلکه می‌تواند به‌طور مستقل آن را پرداخت هم بکند. همچنین می‌تواند با دیگر دستگاه‌ها از توسعه‌دهندگان مختلف نیز تعامل کند.

باید در آینده‌ای نزدیک منتظر توسعه پروژه‌های پولکادات باشیم. این بدان معنی است که به‌زودی صدها میلیون نفر قادر خواهند بود تا به‌راحتی با حاملان هوش مصنوعی تعامل کنند. همچنین تجارت‌ها نیز قادر هستند تا خدماتی را مبنی‌بر دستگاه‌های خودکار و بدون ریسک دخالت‌های خارجی انجام دهند. چنین چشم‌اندازی می‌تواند موجب درکی واضح‌تر از هیاهوی به‌وجود آمده حول پولکادات با سرمایه روبه‌رشد آن شود.

جمع ‌بندی سیستم اینترنت اشیا

سیستم اینترنت اشیا موضوعی است که دانستن اطلاعات آن در زمینه ارز دیجیتال به شما کمک بسیاری می‌کند. این سیستم را امروزه می‌توان در زمینه‌های بسیاری مشاهده کرد. یکی از آن زمینه‌ها نیز زمینه ارزهای دیجیتال است. این سیستم اینترنتی به‌علت پروژه‌ها و اهداف بزرگی که دارد با اهداف ارزهای دیجیتال در یک راستا قرار گرفته و به‌همین دلیل بسیاری از پروژه‌های آن هم‌اکنون در ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. یکی از آن ارزها نیز، ارز دیجیتال پولکادات است. پولکادات توانسته است به‌دلیل سرمایه بازار خود که ارزشی بالا دارد، در جایگاه هفتم بازار قرار بگیرد. این ارز حالا قصد دارد تا از سیستم IoT نیز برای ادامه توسعه‌های خود بهره بگیرد. ما امروز این سیستم، ارز دیجیتال پولکادات و این همکاری را برای شما بررسی کردیم. آیا به‌نظر شما بهره‌مندی از این سیستم موجب پیشرفت شبکه پولکادات خواهد شد؟

Comments (0)
Add Comment