همه چیز در مورد کیف پول کوینومی

علی الرغم اینکه اصرار همیشگی ما بر استفاده از کیف پول های لدجر که سخت افزاری ایست و از نوع والت سرد که امن ترین نوع آن هست می باشد . از آنجا که کیف پول موبایل کوینومی این روزها یکی از کیف پول‌های شناخته‌شده رمز ارز در میان کاربران خصوصا ایرانی است. در این مقاله ابتدا به معرفی کیف پول کوینومی (Coinomi) و بیان برخی ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت و سپس، نحوه‌ی نصب و بازیابی این کیف پول را به شما دوستداران ارزهای دیجیتال آموزش خواهیم داد.

  • کیف پول کوینومی چیست؟
کیف پول کوینومی

کوینومی، کیف پولی برای رمز ارزها بوده که در ابتدا برای تلفن‌های همراه هوشمند طراحی شده است.

سپس نسخه دسکتاپ هم دارد کوینومی ویژگی‌های رایج و معمول در هر کیف پولی را به کاربران خود ارائه می‌دهد و در عین حال امکان دسترسی سریع به دارایی دیجیتال را نیز به همراه دارد.

کاربران مبتدی و افرادی که با ارزهای دیجیتال آشنایی زیادی ندارند نیز بدون هیچ نگرانی می‌توانند با این برنامه به مبادله بپردازند.

این کیف پول کاملاً رایگان است و در نتیجه، کاربران بدون نگرانی از ذخیره‌ی امن ارزهای دیجیتال خود، می‌توانند از خدمات این کیف پول استفاده کنند. کوینومی، علاوه بر آن که یک کیف پول همه کاره است، به کاربران این اجازه را می‌دهد تا بدون نیاز به ارسال پی در پی ارز دیجیتال به صرافی‌ها برای انجام معامله، به طور مستقیم از طریق رابط کاربری، این کار را انجام بدهند .

که البته از آنجایی که این نقل و انتقال از طریق سرویس چنلجی که سرویسی گران قیمت محسوب میشه این روش اصلا توصیه نمی شود.

این کیف پول، از فناوری رمزنگاری جهت امنیت کلمات بازیابی به همراه طراحی کاربر پسندی که نصب و کار با آن آسان است، استفاده می‌کند و برای سیستم‌عامل‌های اندروید و آی او اس، ویندوز، لینوکس و مک در دسترس است.

برخی از ویژگی‌های مهم این کیف پول عبارت‌اند از:

  • از صدها ارز دیجیتال و توکن مختلف، از معروف‌ترین آن‌ها تا سایر آلت کوین‌ها، پشتیبانی می‌کند.
  • نصب آن آسان بوده و تنها با چند کلیک، می‌توان یک کیف پول ایجاد کرد.
  • انجام معاملات با آن آسان است زیرا می‌توان از سرویس‌های تعبیه‌شده در آن استفاده کرد.
  • از زبان‌های زیادی از جمله انگلیسی، روسی و چینی پشتیبانی می‌کند.

در کنار این مزایا، کوینومی معایبی نیز دارد که گاهی اوقات موجب کلافه شدن کاربرانش می‌شود:

  • زمان همگام‌سازی و بروزرسانی موجودی گاهی اوقات در برخی بلاک چین‌ها مانند اتریوم تا چندین ساعت طول می‌کشد.
  • امنیت کوینومی با گزارش‌ جنجالی سال گذشته از سوی یکی از کاربرانش که ۶۰ هزار دلار از دارایی‌های دیجیتالش را در این کیف پول از دست داد تا حدودی زیر سوال رفت.
  • استفاده از نسخه ۲۴ کلمه‌ای نمونیک در حالی که بیشتر کیف پول‌ها تنها نسخه ۱۲ کلمه‌ای را پشتیبانی می‌کنند.

هنگامی که کیف پولتان را می‌سازید، یک عبارت بازیابی به شما داده می‌شود و می‌توانید از این عبارت در هر زمان بر روی دستگاه دیگری، برای بازیابی حسابتان استفاده کنید. حتی اگر تلفنتان به سرقت برود، آن فرد نمی‌تواند به دارایی‌هایتان دسترسی پیدا کند و تمامی دارایی‌هایتان با پسورد محافظت می‌شوند.

همچنین از طریق وب‌سایت این کیف پول می‌توانید ارزهای دیجیتال و توکن‌های پشتیبانی شده در آن را مشاهده کنیدو

  • تاریخچه‌ی کوینومی

کوینومی ، کیف پولی ساده و کاربردی اما با امنیتی نه چندان خوب!

امنیت کیف پول کوینومی

کوینومی، ویژگی‌های متعددی را در نرم‌افزار گوشی و دسکتاپ برای کاربران ارائه می‌دهد. با این حال از نظر بیشتر کاربران کیف پول سامورایی بیشترین امنیت را دارد و کوینومی به دلیل مسائلی از جمله هک شدن کیف پول یکی از کاربرانش در سال ۲۰۱۹، امنیت خود را تا حدودی زیر سوال رفته می‌بیند.

بیشترین جذابیت کوینومی به دلیل پشتیبانی از ارزهای دیجیتال متعدد و تبدیل درون‌ خود کیف پولی رمز ارزها به یکدیگر است که با کمک سرویس چنجلی انجام می‌شود.که البته سرویس زیاد خوش قیمتی نیست  با این حال در ماه‌های اخیر از کیفیت خدمات این کیف پول کاسته شده و گاهی اوقات زمان همگام‌سازی با بلاک چین برخی رمز ارزهای دیجیتال تا چندین ساعت نیز رسیده است.

در همین حال، مسلماً هنگامی که حرف از معاملات بزرگ تبدیلی به میان می آید، کاربران سرویس های صرافی های برزگ چون بایننس رو به معامله درون کیفی کوینومی ترجیح میدن .

با این حال نمی‌توان گفت که این سرویس‌ها کمترین کارمزد تراکنش و یا معامله را دریافت می‌کنند زیرا کارمزد صرافی‌هایی نظیر بایننس به مراتب از آن‌ها کمتر است.

همچنین وجود برخی مشکلات گزارش شده از سوی کاربران مانند پاک شدن کلمات بازیابی با پاک کردن کش دستگاه، که در صورت عدم تهیه نسخه پشتیبان به از دست رفتن کامل دارایی منجر می‌شود باعث شده تا این کیف پول با عدم رعایت برخی نکات، محبوبیت به دست آمده سال‌های گذشته خود را آرام آرام از دست رفته ببیند.

والبته داشتن پشتیبان از والت یک مساله جدی ایست و این فقط به والت کوینمی مربوط نمی شود.

در مجموع این والت یا کیف پول نرم افزاری هنوز جزء بهترین ها و پرطرفدار ترین ها ولی باز هم تاکید ما برای نگهداری طولانی مدت والت های سخت افزاری لدجر است که نمونه اورجینال و اصل آن را میتوانید از رمز ارز مارکت تهیه بفرمایید.

همچنین کوینومی در آخرین نسخه خود از نسخه ۲۴ کلمه‌ای نمونیک (mnemonic) استفاده می‌کند و این در حالی است که بیشتر کیف پول‌هایی که از چندین ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند نسخه ۱۲ کلمه‌ای را برای راحتی کاربران ترجیح می‌دهند. همین امر موجب بروز برخی مشکلات در بازیابی در کیف پول‌های دیگر می‌شود.

  • کارمزد تائید تراکنش

یکی از مزایای کیف کوینومی عدم دریافت هزینه ای بابت تراکنش به شرکت هست و اینکه شما میتوانید نوع کارمزد انتقال رو مشخص کنید

همچنین امکان انتخاب دستی کارمزد برای ارزهای دیجیتال مختلف از جمله ویژگی‌های مثبت این کیف پول به حساب می‌آید.

امنیت کیف پول کوینومی

علاوه بر معایبی که برای کوینومی در بخش امنیتی ذکر شد، همانند سایر کیف پول‌ها از برخی استانداردهای رایج در توسعه والت‌ها استفاده می‌کند.

برخی از این استانداردها به شرح زیر است:

  • کیف پول اچ دی (HD)

کیف پول کوینومی یک کیف پول اچ دی است. HD مخفف Hierarchical Deterministic و به معنای سلسله مراتبی قطعی است و بدان معناست که از الگوریتم خاصی جهت ایجاد عبارت بازیابی برای حسابتان استفاده می‌کند. عبارت بازیابی که هنگام ساخت این کیف پول به شما داده خواهد شد، یک سری کلمات به ظاهر تصادفی بوده و حکم رمز عبور اصلی را برای حسابتان دارند.

تاکید می کنم که حتما از کلمات بازیابی نسخه پشیتبان داشته باشید تا مبادا با ازدست رفتن گوشی یا نرم افزار کونومی به راحتی بتوانید آن را بازیابی کنید و اموال دیجیتال خود را از دست ندهید.

الگوریتم سلسله مراتبی قطعی، پس از ۱۰۰ هزار دور استفاده از تابع درهم‌ساز اس اچ ای ۲۵۶ (SHA256)، برای هر کاربر، یک عبارت محافظتی ایجاد می‌کند و بدین ترتیب، عبارت غیرقابل رمزگشایی را تولید می‌کند.

  • تخصیص محدوده‌ی آی پی به زیر شبکه

کوینومی همچنین از تکنیک تخصیص محدوده‌ی آی پی به زیر شبکه استفاده می‌کند و بدین ترتیب این اطمینان را می‌دهد که نشانی آی پی کاربران هنگام انجام تراکنش در بلاک چین، به هیچ عنوان به اشتراک گذاشته نمی‌شود. این کار سبب ایجاد یک لایه‌ی محافظتی اضافه شده و در نتیجه، آن دسته از کاربرانی که امنیت تراکنش با ارزهای دیجیتال برایشان مهم است را خاطر جمع می‌کند

برای نصب کیف پول کونومی مقاله مربوطه را مطالعه بفرمایید.

Comments (2)
Add Comment