پذیرش بیت کوین و پیش بینی قیمت آن با مدل کمی، پارت ۳

برای اینکه متوجه شویم قیمت بیت کوین تا چه مقداری می تواند بالا رود، باید پذیرش بیت کوین توسط جامعه را بررسی کنیم.

این مطلب پارت سوم از یک مجموعه چند بخشی است که هدف آن پاسخ به سوال “ارزش افزوده” بیت کوین چیست؟ است. در قسمت اول در مورد کمیابی، در بخش دوم در مورد حباب قیمتی، در قسمت سوم در مورد میزان پذیرش و در پارت چهارم در مورد نرخ هش و برآورد قیمت بیت کوین توضیح می دهیم.

نرخ پذیرش

اگر افراد بیشتری میل به خرید یک کالای خاص را داشته باشند و تعداد واحد کالا در بازار ثابت باشد، بدیهی است که قیمت آن کالا تمایل به رشد داشته باشد. این موضوع مربوط به قانون عرضه و تقاضا که بر تمامی بازارها حاکم است.

اگر یک سال تگرگ محصول گوجه فرنگی را از بین ببرد و میزان تولید کمتر از حد انتظار باشد. با توجه به اینکه میزان تقاضا ثابت است. قیمت گوجه فرنگی در بازار  افزایش می یابد. حال تصور کنید، مردم نیز بیشتر از سال‌های قبل بخواهند گوجه فرنگی خریداری کنند. تقاضا در این حالت افزایش می یابد و از آنجا که میزان عرضه گوجه فرنگی نیز کاهش یافت است، قیمت بسیار بیشتر از حالت قبلی افزایش می یابد.

تقاضا در دو حالت افزایش می یابد. در حالت اول تعداد تقاضاکنندگان ثابت است ولی مقدار تقاضا آن ها افزایش یافته است. در حالت دوم میزان درخواست کالا توسط تقاضاکنندگان ثابت، اما تعداد تقاضاکنندگان افزایش یافته است. البته ترکیبی از این دو حالت نیز ممکن است رخ دهد.

در مثالی که در ادامه توضیح می دهیم، فرض بر این است که تعداد تقاضاکنندگان برای یک مقدار ثابت از کالا افزایش می یابد. بنابراین، از یک سو ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را به صورتی طراحی کرده است که با گذشت زمان به طور فزاینده ای این رمزارز کمیاب شود. و از سوی دیگر احتمالا افزایش قیمت بیت کوین باعث می شود که به صورت تدریجی افراد بیشتری وارد این بازار شوند.

بنابراین مهم است که میزان پذیرش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را در بازارهای جهانی بررسی کنیم. از این طریق می فهمیم که بیت کوین و به طور کلی، بازار ارزهای دیجیتال در آینده به کدام سمت حرکت می کنند.

بررسی رشد کیف پول رمزارزها

رشد تعداد کیف پول ها دقیقا نمایی (به صورت متناسب رشد کردن) نیست، اما نزدیک به آن است. برای پیش بینی رشد آن در آینده، باید از یک توزیع توانی استفاده کنید. با این کار می توانید انحنای آن را بهترین شکل تخمین بزنید. برای این کار، ابتدا نمودار را در مقیاس لگاریتمی می کشیم، سپس تابعی را بدست می آوریم که بهترین تقریب را داشته باشد.

اگرچه این روند افزایش احتمالی را که به خاطر افزایش علاقه ممکن است در سال ۲۰۲۱ پس از رشد غیرمنتظره قیمت و پذیرش بیت کوین ایجاد شود را در نظر نمی گیرد. اما این روند برای تخمین رشد تعداد کیف پول ها در طی زمان استفاده می شود.

تخمین رشد ارزش بیت کوین

برای تخمین رشد ارزش بیت کوین با استفاده از تعداد کیف پول های در گردش، باید مقدار متوسط بیت کوین موجود در هر کیف پول را به صورت جداگانه محاسبه کنیم. برای این کار کافی است میزان کل میزان سرمایه بیت کوین را بر تعداد کیف پول ها تقسیم کنیم.

با این کار ما تخمینی از مقدار بیت کوین هر کیف پول به طور متوسط داریم. با این حال، داده ها یک آمار کاملا متفاوت را بیان می کنند. طبق داده ها ۷۰ درصد کیف پول ها فقط ۰.۰۱ بیت کوین یا کمتر دارند. در حالی که ۲ درصد از کیف پول ها بیش از ۹۵ درصد بیت کوین در گردش و حدود  7 درصد مبادلات را در اختیار دارند.

این داده ها به ما کمک می کنند که تا پتانسیل رشد عظیم بیت کوین را در آینده بفهمیم. زیرا کسانی که بخش عمده ای از این رمزارز را دارند، بدیهی است که آن را نمی فروشند. زیرا ارزش بیت کوین و پتانسیل رشد آن را به خوبی می شناسند. اما کسانی که ۰.۰۱ یا کمتر بیت کوین دارند وسوسه می شوند تعداد بیشتر خریداری کنند. این در حالی که هر روز تعداد افراد بیشتری وارد این بازار می شوند.

با این حال، با گرفتن میانگین، می توان یک مقدار متوسط از ارزش بیت کوین را به دلار آمریکا در این کیف پول ها را به صورت برجسته ارائه کرد:

دامنه قیمت بیت کوین

از آنجا که میانگین این سپرده ها به ارزش قیمت بیت کوین بستگی دارد. برای تخمین بهتر از دامنه قیمت هایی که بیت کوین در آن می تواند حرکت کند استفاده می کنیم. خط قرمز نشان دهنده صدک دهم سپرده کیف پول ها به دلار است. در حالی خط آبی نشان دهنده صدک نودم سپرده کیف پول ها به دلار است. این دامنه به ما این امکان را می دهد با توجه به میزان پذیرش بیت کوین، کل سرمایه گذاری در این رمزارز را در طول زمان تخمین بزنیم.

این برآورد چندین فاکتور را که می تواند بسیار محتاطانه باشد، در نظر نمی گیرد. یک از این فاکتورها متوسط مبلغ کیف پول سرمایه گذاران نهادی است که به تازگی وارد بازار می شوند. میزان سرمایه گذاری آن ها می تواند بسیار بیشتر از خط آبی مشخص شده در مثال بالا باشد.

آشکار است که این برآورد باید به عنوان تلاشی برای درک پویایی بیت کوین در نظر گرفته شود. بنابراین شما فقط این مطلب را به عنوان یک توصیه در نظر بگیرید.

این نمودار نشان می دهد که رسیدن به هدف یک تریلیون دلار سرمایه، دور از انتظار نیست. به خصوص اگر علاقه به بیت کوین در ماه های آینده همچنان افزایش یابد.

رشد یکسانی نیز توسط طراحان نمودار رنگین کمانی تخمین زده شده است:

این نمودار بسیار مفید است زیرا خلاصه ای از نرخ رشد فرضی ارزش بیت کوین و روند حباب آن پس از هر نصف شدن استخراج است.

نتیجه گیری

واضح است که هیچ تضمینی برای ادامه حرکت بیت کوین با این منطق وجود ندارد. اما مهم است که افراد با توجه به مفروضات عینی و منطقی در مورد سرمایه گذاری تصمیم بگیرند. پذیرش بیت کوین و ورود افراد مختلف به این بازار می تواند تاثیر زیادی در ارزش این رمزارز داشته باشد. اما اینکه بعد از کاهش قیمت در چند ماه گذشته آیا اقبال به این بازار افزایش می یابد یا نه، جای بحث دارد. به نظر شما آیا میزان تقاضا در چند ماه آینده افزایش می یابد؟

ما در رمزارز مارکت منتظر شنیدن نظرات شما هستیم.

منبع:

https://cointelegraph.com/news/forecasting-bitcoin-price-using-quantitative-models-part-3

Comments (0)
Add Comment