افزایش توجه سرمایه گذاران همراه با افزایش قیمت آلت کوین‌ها

 

ماه اخیر، نوسانات غیرمنتظره و ناخوشایندی را برای سرمایه‌گذاران رمزارزها به ارمغان آورده است. خلاف نظر بسیاری از تحلیل‌گران و سرمایه‌‌گذاران رمزارز، قیمت بیت کوین در بازه ۳۰ تا ۳۹ هزار دلار در حال نوسان است و افت یا خیزش محسوسی دیده‌ نمی‌شود و همین امر نشان از غیر قابل پیش‌بینی بودن این بازار دارد. این رکود قیمت بیت کوین سبب شده که بسیاری از سرمایه‌گذاران این عرصه توجه خود را به سمت دیگر رمزارزها معطوف کنند و همین امر سبب افزایش قیمت آلت کوین‌ها شده‌است. عوامل زیادی در این نوسانات و تحولات، دخیل هستند که در ادامه به توضیحات بیشتری از همه این دلایل و اثرات این اتفاق، می‌پردازیم.

نظرات نیت مدری (Nate Maddrey) در رابطه با افزایش قیمت آلت کوین‌ها

نیت مدری از تحلیل‌گران با تجربه رمزارزها و نویسنده مقالات Coin Metrics، چندی پیش در یک مقاله در رابطه با آینده رمزارزها، اعلام کرد که فصل رشد آلت کوین‌ها فرا رسیده و این می‌تواند نقطه آغازین رقابت رمزارزهای دیگر با بیت کوین باشد. نیت مدری، که پست خود را با بیان مختصری در مورد Altcoin آغاز کرده بود، اظهار داشت که بسیاری از آلت ‌کوین‌ها در حدود  ۲۰۱۷ظاهر شدند، اما بسیاری از آنها نادیده گرفته شدند. وی گفت که با ظهور و استفاده از سیستم‌های دفی (Defi)، آلت کوین‌ها محبوبیت بیشتری پیدا کردند و سرمایه‌گذاران با این توکن‌ها سبد سهام خود را بسیار متنوع‌تر کردند.

سرمایه گذاری بر روی آلت کوین‌ها

وی با اشاره به تجمع فعلی سرمایه‌ها بر روی بیت کوین و اتریوم اظهار داشت: مقداری از پول وارد شده به بیت کوین و اتریوم می‌تواند به آلت کوین‌ها منتقل شود. مدری گفت که این تجمع متفاوت از سایر تجمعات روندهای صعودی است که از نفوذ سرمایه‌گذاران نهادی برخوردار است؛ زیرا این افزایش قیمت آلت کوین‌ها از سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران و مبادله‌گران خرد با توجه به علاقه‌شان، شکل می‌گیرد.

از دسامبر سال ۲۰۲۰ تاکنون، بیت کوین و اتریوم از بسیاری از آلت‌ کوین‌ها عملکرد بهتری داشته‌اند، اما آلت کوین‌هایی نیز وجود دارند که از BTC و ETH بهتر عمل کرده‌اند و با توجه به تثبیت نسبی قیمت این دو رمزارز، تعداد این آلت کوین‌ها رو به افزایش است. به عنوان مثال میزان حساب‌هایی که در رمزارز کاردانو (Cardano) فعالیت داشته‌اند در این مدت ۱۴۶% افزایش داشته‌است.

دکارد (DCR) نیز از بیت کوین و اتریوم بهتر عمل کرد و از دسامبر سال ۲۰۲۰، ۱۲۶% افزایش یافته است. DCR برخی از نوآوری‌های ساخته شده بر روی اتریوم را ارتقا داده و همین باعث دیده‌ شدن بیشتر این رمزارز در این مدت شده‌است. داج (DOGE) تحت تاثیر TikTok و Elon Musk از دسامبر سال گذشته ۱۷۴٪ افزایش داشته است. تقاضای سرمایه‌گذاران برای خرید داج می‌تواند نشانه‌ای زودرس از فرا رسیدن فصل افزایش قیمت آلت کوین‌ها باشد. مطالب مرتبط را بخوانید.

شناخت آلت کوین‌های محبوب

برای شناخت این رمزارزهای نسل دوم و فرصت‌های سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها، در ادامه به چند آلت کوین محبوب‌تر (بجز اتریوم) اشاره می‌کنیم.

  1. Stellar (XLM): Stellar، یک سیستم پرداخت بلاکچین کد باز (Open Source) است. هدف Stellar اتصال موسسات مالی از طریق بلاکچین و ارائه معاملات ارزان در بازارهای در حال توسعه است. جد مک کالب (jed McCaleb)، یک کارآفرین قدیمی در عرصه رمزارز است که که صرافی بیت کوین Mt. Gox و سیستم پرداخت مبتنی بر بلاکچین برای پروژه‌های Ripple و stellar را در جولای ۲۰۱۴ ایجاد کرد.
  2. Ripple (XRP): ریپل تا چندی پیش یکی از معتبرترین پرو‌ژه‌های بر پایه بلاکچین بود، که هواداران و همچنین کاربران زیادی داشت. هم‌اکنون آینده این پروژه به دلیل اختلافات سیستمی با قوانین مالی و بانکداری آمریکا در یک پرونده شکایت زنجیر شده‌است. موفقیت ابتدایی این پروژه به تنهایی باعث افزایش قیمت آلت کوین‌ها شد. این پروژه یک شبکه مبادله رمزارز است که سرورهای مستقل، آن را تأیید می‌کنند. XRP را می‌توان با اکثر ارزهای دیگر مبادله کرد که و از قابلیت ویژه آن یعنی اجتناب از کارمزد و زمان انتظار بالا، استفاده نمود.
  3. CHAINLINK (LINK): Chainlink یک شبکه اوراکل رمزگذاری‌شده است که داده‌های قیمت و رویدادها را از منابع زنجیره‌ای و دنیای واقعی جمع‌آوری می‌کند. Chainlink در سال ۲۰۱۷ توسط Sergey Nazarov راه‌اندازی شد و هدف آن ارائه راه حلی برای (مشکل اوراکل در قراردادهای هوشمند) یا توانایی بدست آوردن داده‌های خارج از بلاکچین مورد نیاز برای محاسبات بسیاری از قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاکچین است.
  4. Litecoin (LTC): Litecoin در اواخر سال ۲۰۱۱ توسط مهندس سابق گوگل و Coinbase چارلی لی راه‌اندازی شد. برای ایجاد Litecoin، لی پایگاه کد Bitcoin را کپی کرد، میزان کل عرضه را افزایش داد و سرعت افزودن بلوک‌های جدید به زنجیره بلوک را نیز کاهش داد. محدودیت تعداد کوین‌های این رمزارز در حدود ۸۴ میلیون است و در سرعت آن ۴ برابر بیت کوین است که معادل ایجاد یک بلوک جدید در هر ۱۵۰ ثانیه است.
  5. Bitcoin Cash (BCH): در سال ۲۰۱۷ از فورک بلاکچین بیت کوین راه‌اندازی شد و محدودیت اندازه بلوک‌های اضافه‌شده به زنجیره را تغییر داد. در تاریخ ۱ آگوست ۲۰۱۷، Amaury Séchet اولین  بلاک اجرایی Bitcoin Cash را منتشر کرد. این رمزارز جدید توسط چند سرمایه‌دار مشهور اولیه بیت کوین مانند راجر ور پشتیبانی شد. Séchet بیان داشت که محدودیت اندازه بلوک یک مگابایتی بیت کوین، توانایی مقیاس پذیری و افزایش ارزش آن را به عنوان یک سرمایه، بیشتر خواهد کرد.

نتیجه‌گیری

در حال حاضر این افزایش قیمت آلت کوین‌ها، و همچنین تثبیت قیمت بیت کوین بدلیل عرضه حجم زیادی از این رمزارز در بازار است که توسط سرمایه‌داران بزرگ بیت کوین یا به اصطلاح (نهنگ‌ها) انجام شد. این تثبیت قیمت و افزایش شدید قیمت بیت کوین، خود باعث ترغیب بازار به سمت سرمایه‌گذاری و همچنین رشد قیمت آلت کوین‌ها گشت. بسیاری معتقدند که این تثبیت تنها یک مرحله موقتی است و بیت کوین دوباره رشد خود را شروع خواهد کرد، هرچند عده‌ای دیگر بر این باورند که این پایان راه برای رشد باور نکردنی پادشاه رمزارزهاست. بیشتر بدانید.

در هر دو صورت، تنها در این مدت کوتاه که بیت کوین از رشد شدید خود دست کشیده است، عمده آلت کوین‌ها رشد چشم گیری داشته‌اند. هرچند پاسخ این سوال که رشد قیمت آلت کوین‌ها ادامه‌دار خواهد بود و یا اینکه بیت کوین دوباره به سیر صعودی خود باز خواهد گشت، مسئله‌ای است که تنها با گذر زمان مشخص می‌شود.