معرفی ۵ رمزارز و تحولاتی که منجر به افزایش قیمت آلت کوین‌ها شد

در مدت اخیر و با اعلام خبر تسلا مبنی بر خرید ۱.۵ میلیارد دلار بیت کوین، قیمت این سکه، مرز ۴۸ هزار دلار را شکست و این افزایش قیمت بیت کوین از جمله تحولاتی بود که منجر به افزایش قیمت آلت کوین‌ها شد. بیت کوین همچنان پادشاه رمزارزهاست و این مورد را می‌توانیم از تاثیر این سکه بر بازار رمزارزها متوجه شویم. اگر نمودارهای آلت کوین‌ها را در این مدت بررسی کرده باشید، حتما متوجه شدید که در مدتی که قیمت بیت کوین تقریبا در محدوده ۳۰-۳۳ هزار دلار ثابت بود، بیشتر آلت کوین‌ها نیز تغییر خاصی نداشتند.

 البته برخی آلت کوین‌ها نظیر داج کوین، تحت تاثیر توییت‌های ایلان ماسک، افزایش چند صد درصدی را تجربه کردند، ولی به طور کلی بازار رمزارزها خالی از هیجان و افت و خیز بود. افزایش قیمت بیت کوین، مانند موتور محرکی برای افزایش قیمت آلت کوین‌ها عمل کرد و چندین آلت کوین، به شدت تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفتند. در این مقاله ۵ آلت کوین که این رشد را تجربه کردند را معرفی کرده و به بررسی دلایل اصلی این اتفاق می‌پردازیم.

افزایش قیمت آلت کوین‌ها

در تحولات اخیر که منجر به افزایش قیمت آلت کوین‌ها شد، رمزارزهای Polygon (MATIC), Avalanche (AVAX), Binance Coin (BNB), Qtum (QTUM)  و  PancakeSwap (CAKE)بیشترین تاثیر را از افزایش قیمت بیت کوین گرفتند. در ادامه به معرفی و بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

Polygon (MATIC)

در ۹ فوریه، Matic اعلام کرد که نام خود را به Polygon تغییر نام می‌دهد. Polygon فناوری‌های بدیعی را برای ساخت شبکه‌های سازگار با بلاکچین اتریوم به ارمغان می‌آورد. اکنون کاربران Polygon می‌توانند بهبودهایی را در این شبکه ایجاد کنند که با بلاکچین اتریوم سازگارتر باشد.

رمزارز Polygon که به تازگی معرفی شده است یکی از رمزارزهایی است که از افزایش قیمت آلت کوین‌ها بهره برده است، این رمزارز دارای یک پلتفرم سطح بالا و با استفاده‌ی آسان است که بر روی بلاکچین اتریوم کار می‌کند. این شبکه با Polygon SDK ساخته شده و یک شبکه انعطاف‌پذیر است که به اطمینان از همکاری بین دو راه حل اصلی بلاکچین، یعنی زنجیره‌های ایمن و زنجیره‌های جانبی کمک می‌کند. زنجیره‌های ایمن که به آن‌ها زنجیره‌های لایه ۲ نیز می‌گویند، عمدتاً راه‌حل‌هایی هستند که به جای ساخت زنجیره جدید، به امنیت اتریوم متکی هستند.

 این زنجیره‌ها مناسب برنامه‌هایی هستند که به امنیت بالایی نیاز دارند و در مقایسه با ایجاد یک استخر اعتبار سنج جدید، استقرار آن‌ها آسان‌تر و ارزان‌تر است. زنجیره‌های مستقل (زنجیره‌های جانبی) همانطور که از نام آن پیداست، معمولاً زنجیره‌های مستقلی هستند که استخرهای اعتبارسنجی دارند و بنابراین این استخرها، کاملاً امنیت زنجیره‌ها را بر عهده دارند. این زنجیره‌ها مستقل، انعطاف‌پذیر و مناسب برای سازمان‌ها یا برنامه‌هایی هستند که به سطح امنیتی پایین‌تری نیاز دارند.

Polygon با NFT و بازار محصولات دیجیتال Doki همکاری می‌کند و در این زمینه با Dcent، که یکی از سیستم عامل‌های گردآوری مد و NFT است، ادغام شد. Polygon همچنین، با GUM Pad همکاری کرده است، که این همکاری باعث تسریع در انجام معاملات با پروژه‌های غیرمتمرکز و کاهش هزینه‌ها می‌شود. Cometh game نیز که مبتنی بر Defi است، به تازگی به شبکه Polygon پیوسته است.

قیمت MATIC

Matic که دارای سرمایه بازار به مبلغ ۶۲۲ میلیون دلار است، در یک هفته و پس از افزایش قیمت بیت کوین، ۲۰۴ درصد رشد کرد. قیمت این ارز رمزنگاری شده در ۱۰ فوریه تا ۰.۱۴۱ دلار افزایش یافت.

Avalanche (AVAX)

افزایش قیمت آلت کوین‌ها روی AVAX که توکن محلی پلتفرم Avalance است نیز تاثیرگذار بوده است. شرکت‌کنندگان در این سیستم می‌توانند با تهیه AVAX خودشان به طور کامل تولید‌کننده بلوک و اعتبارسنج شوند. افراد به دلیل پاداشی که سیستم بخاطر استاکینگ به آن‌ها می‌دهد، برای اینکار انگیزه می‌گیرند. هزینه‌های انواع عملیات در این شبکه از طریق سوزاندن AVAX پرداخت می‌شود، بنابراین با کم شدن این توکن، قیمت آن برای تمام دارندگان افزایش می‌یابد. در حال حاضر، پلی بین شبکه‌های Avalance و Ethereum ایجاد شده و شما با این پل می‌توانید بین دو شبکه جابجا شوید. مطالب مرتبط را بخوانید.

Av با کمپانی Avalance، و تأمین کننده زیرساخت دارایی دیجیتال Copper همکاری کرده است. هدف این مشارکت، تسهیل سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌ها است. همچنین یک صرافی غیر متمرکز به نام Pangolin در Avalanche تأسیس شده تا دارایی‌های Avalanche و Ethereum را مبادله کند. افتتاح این صرافی، نوید هزینه‌های معامله کم و معاملات سریع‌تر را می‌دهد.

قیمت AVAX

AVAX که دارای سرمایه بازار به مبلغ ۴ میلیارد دلار است، در یک هفته و پس از افزایش قیمت بیت کوین، ۲۸۳ درصد رشد کرد. قیمت این ارز رمزنگاری شده در ۱۰ فوریه به بالاترین سطح خود یعنی ۵۱.۸۹ دلار رسید.

Binance coin (BNB)

Binance coin سکه رمزنگاری شده است که توسط صرافی Binance ارائه شده است و با نماد BNB معامله می‌شود. Binance coin در بلاکچین اتریوم و با استاندارد ERC 20 اجرا می‌شود. این سکه محدودیت توکن دارد و  حداکثر ۲۰۰ میلیون از آن وجود دارد. این سکه از چندین برنامه کاربردی در اکوسیستم Binance پشتیبانی می‌کند که شامل پرداخت هزینه‌های معاملاتی، هزینه‌های صرافی، هزینه لیست و سایر هزینه‌های صرافی Binance است.

اکنون حجم معاملات در صرافی Binance به بالاترین حد خود رسیده است و Binance همچنان اولین صرافی با بیشترین حجم معاملات در جهان است. Binance یک برنامه سه ماهه برای سوزاندن سکه‌های BNB دارد که در این برنامه، سکه‌های BNB به ارزش یک میلیون دلار را می‌سوزاند و باعث کاهش عرضه و افزایش قیمت BNB می‌شود و این سکه نیز از افزایش قیمت آلت کوین‌ها بهره خواهد برد. Binance Smart Chain به تازگی رکورد تعداد معاملات را از اتریوم ربود و تعداد معاملات روزانه‌اش از این پلتفرم بیشتر بود. Binance همچنین سرویس استاکینگ را برای رمزارز ADA و ATOM راه اندازی کرده است.

قیمت BNB

BNB که سرمایه بازار آن ۱۹ میلیارد دلار است، در این هفته ۱۵۴٪ و در ماه گذشته ۲۰۴٪ رشد کرد. BNB که به بالاترین قیمت خود در تمام دوران رسیده بود و قیمت آن ۱۴۷.۳۶ دلار بود، در طی ۲۴ ساعت، ۳۷ درصد دیگر هم رشد داشت.

Qtum (QTUM)

Qtum یک ارز رمزنگاری شده است که هم عملکرد قرارداد هوشمند اتریوم و هم امنیت بیت کوین را برای ایجاد یک سکه مناسب برای تصویب توسط سازمان‌های بزرگ ترکیب می‌کند. Qtum اولین “سیستم قرارداد هوشمند مبتنی بر UTXO با مدل proof-of-stake (PoS)” است.

به زبان ساده‌تر، این بدان معنی است که این سیستم، سکه‌های مصرف نشده از تراکنش‌های متعدد را به کیف پول کاربر اضافه می‌کند و گره سازنده بعدی را براساس تعداد سکه‌های نگهداری شده در هر گره انتخاب می‌کند. این امر به تحقق دو هدف کمک می‌کند که اولین مورد آن، امنیت است.

در طول این سال‌ها حوادث مختلفی برای بلاکچین اتریوم اتفاق است و این موضوع ثابت می‌کند که این بلاکچین حساس به هک است و در این مورد ضعیف‌تر از بیت کوین عمل کرده است. از طرف دیگر ثابت شده است که بیت کوین امنیت نسبتاً خوبی دارد. هدف دوم این سیستم ساختن آسان سکه‌های جدید است. الگوریتم  Proof-of-Workبیت کوین بسیار پر مصرف است ولی الگوریتم Proof-of-Stake روند تولید یک بلاک جدید را ساده کرده و در مقایسه با بیت کوین انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کند.

QTUM، در صرافی Gate.io موجود است. این سکه همراه با بروزرسانی‌های جدید، این امکان را به کاربران می‌دهد تا معاملات را ایمن‌تر، مقرون به صرفه‌تر و سریع‌تر از بلاکچین اتریوم انجام دهند. پروژه qtap Qtum با بیش از ۳ میلیون سهام Qtum به رشد خود ادامه می‌دهد. همچنین Qtum اعلام کرده که هنوز به حمایت مالی از پروژه‌های DeFi و NFT ادامه خواهد داد. این سکه نیز جزء رمزارزهایی بود که از افزایش قیمت آلت کوین‌ها بهره برد. بیشتر بدانید.

قیمت Qtum

قیمت سکه QTUM در طی یک هفته ۹۰٪ افزایش یافت. حجم معاملات این سکه در ۲۴ ساعت ۱.۴ میلیارد دلار است و حجم سرمایه موجود در بازار آن ۷۰۴ میلیون دلار است.

PancakeSwap (CAKE)

توکن CAKE رمزارز گاورننس و بومی Pancakeswap است، این رمزارز بر پایه‌ی مبادلات غیرمتمرکز (DEX) ساخته شده و بر روی زنجیره هوشمند Binance Smart Chain (BSC) قرار دارد. Pancakeswap یک پلتفرم منحصر به فرد را ابداع کرده که به کاربران امکان می‌دهد تمام ویژگی‌های DeFi از جمله مبادله توکن‌ها، استاکینگ، فارمینگ و حتی NFT ها را تجربه کنند (NFTها رمزارزهای پایه‌ای هستند که غیرقابل تقسیم و منحصر به فرد هستند و عمدتا با استفاده از استاندارد توکن ERC-721 بر روی شبکه بلاکچین اتریوم ساخته می‌شوند).

Pancakeswap با حجم معاملات ۵۳۶ میلیون دلار در ۲۴ ساعت، دارای بیشترین افزایش قیمت آلت کوین‌ها بود و از رمزارز Sushiswap پیشی گرفت. PancakeSwap اعلام کرد که ۱ میلیون دلار پاداش به کاربرانش اهدا خواهد کرد. این رمزارز در مقایسه با Uniswap و Sushiswap سریعترین رشد خودکار سازنده بازار (AMM) را دارا بود. اکنون کاربران می‌توانند با استفاده از PancakeSwap یک پروفایل NFT ایجاد کنند.

قیمت CAKE

قیمت سکه CAKE در یک هفته ۱۴۱٪ و در یک ماه ۹۴۶٪ افزایش یافت و در ۱۰ فوریه به ۸.۱۳ $ رسید. حجم سرمایه موجود در بازار CAKE 719 میلیون دلار است، در حالی که حجم معاملات ۲۴ ساعت آن ۲۵۷ میلیون دلار است.

نتیجه گیری

قیمت تمام آلت کوین‌های بازار، به نوعی به تغییرات بیت کوین وابسته است و معمولا در صورتی که این رمزارز در مدتی کوتاه، رشد زیادی داشته باشد، شاهد رشد در قیمت دیگر رمزارزهای بازار نیز خواهیم بود.

در این میان برخی آلت کوین‌ها، بیش از دیگران به تغییرات بیت کوین وابسته‌اند و ممکن است یک تغییر کوچک در قیمت بیت کوین، باعث افزایش قیمت آلت کوین‌ها شود. اگر به عنوان معامله‌گر در بازار رمزارزها فعالیت می‌کنید، قطعا به شناخت بهترین فرصت‌های بازار، برای دریافت سود بیشتر و معاملات موفق‌تر، نیاز خواهید داشت.

 ‌شناخت درست این رمزارزها، باعث می‌شود که در صورتی که شاهد افزایش قیمت بیت کوین بودید، روی این رمزارزها هم سرمایه‌گذاری کنید و یا اگر مقداری از نمودار صعودی بیت کوین را از دست دادید، بتوانید از سرمایه‌گذاری روی دیگر رمزارزها هم سود ببرید. اما همواره باید در نظر داشته باشید که سرمایه‌گذاری در این بازار همواره با ریسک همراه است و افزایش قیمت آلت کوین‌ها به معنی سوددهی کامل این بازار نیست، پس با آن بخشی از سرمایه خود وارد بازار شوید که توانایی از دست دادن آن را دارید.