منظور از بازار رمز ارز خرسی و گاوی چیست؟

رویکرد خرسی یا گاوی رویکردهای متفاوتی است که از سوی معامله گران بازار برای مشارکت در معاملات انتخاب می شود. زمانی که در مورد بازار رمز ارز صحبت می کنیم اصطلاحات بازار رمز ارز خرسی و گاوی در سرتیتر خبرها مشاهده می شود. استفاده از این اصطلاحات تا حد زیادی به درک معامله گر از بازار مالی و تجربه او از مشارکت در چنین بازارهایی بستگی دارد. اما واقعاً منظور از این اصطلاحات چیست؟

اصطلاح گاوی و خرسی برای اشاره به احساسات حاکم بر بازار به کار برده می شود. اگر فردی با رویکرد گاوی در بازار حضور داشته باشد، در انتظار افزایش قیمت دارایی مورد نظر است. از سوی دیگر رویکرد خرسی نشاندهنده بدبینی معامله گر به روند بازار است. افرادی که چنین رویکردی را برای مشارکت در بازار انتخاب کردند، در اصطلاح گاو یا گاو ها نامیده می شوند. گاوها در انتظار رشد بازار و خرس ها در انتظار سقوط قیمت ها هستند.

اما چرا از اسم این حیوانات برای توصیف احساسات حاکم بر بازار استفاده شده است؟ دلیل انتخاب این اسامی، شیوه حمله این حیوانات است. گاو ها از پایین به بالا حمله می کنند و شاخه خود را در شکار خود فرو می کنند. از سوی دیگر خرس ها در حالی که روی دو پا ایستادند وزن خود را با دست ها روی طعمه می اندازند.

بنا بر نوشته های سایت اینوستوپدیا، ریشه دقیق این اصطلاحات مشخص نیست. 

دیکشنری آکسفورد در تعریف اصطلاح گاوی می نویسد: «داشتن اعتماد به نفس و احساس مثبت در رابطه با آینده» یا « منجر شدن یا در رابطه بودن با افزایش قیمت سهام». این دیکشنری در تعریف اصطلاح خرسی می نویسد: « نشان دادن یا در انتظار کاهش قیمت ها بودن»

تمایل به بازار رمز ارز خرسی

 تمایل نداشتن به رویکردهای خرسی و گاوی به عوامل متعددی بستگی دارد. روی هم رفته تا زمانی که معامله گر می تواند خرید و فروش انجام دهد اهمیت چندانی به گاوی و خرسی بودن بازار نمی دهد. معامله گران در مقایسه با سرمایه گذاران رفت و آمد بیشتری در بازار دارند. آنها فواصل زمانی کوتاه مدت را برای معاملات خود در نظر می گیرند. 

 آنها به جای این در انتظار بازار خرسی و گاوی باشند، به دنبال فرصت هایی هستند که با استراتژی آنها همخوانی داشته باشد. مهمترین مسئله برای معامله گر پی بردن به مسیر فعلی بازار است. معامله گران متفاوت با تجربه های متفاوتی وارد بازار می شوند و رویکردهای متفاوتی را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند. ممکن است شرایطی که برای یک معامله گر ناخوشایند است برای معامله گر دیگری مناسب باشد. 

اما سرمایه گذاران به دنبال تثبیت سود نیستند و برای بازه های زمانی بلند مدت وارد بازار می شوند. آنها دارایی خریداری شده را برای مدت زیادی نگهداری می کنند. به همین دلیل بازار گاوی برای این گروه مناسب تر است. در صورتی که سرمایه گذاری دورنمای بازار را خرسی ببیند، برای فروش دارایی وارد عمل می شود. 

با این حال بیشترین سود برای چنین سرمایه گذارانی سود ۱۰۰ درصدی است. آن هم زمانی که تمام دارایی به بالاترین قیمت فروخته شود. اما از سوی دیگر امکان به دست آوردن سودهای بالاتر نیز وجود دارد و همه چیز به روند بازار بستگی دارد.

 چرا کسی باید در انتظار کاهش قیمت باشد؟!

اگر بخواهیم در مورد بازار رمز ارز صحبت کنیم با این سوال روبرو می شویم که چرا یک سرمایه گذار یا معامله گر حتی اگر رویکرد  خرسی را برای این بازار در نظر گرفته باشد، باید در انتظار روند نزولی قیمت در بازار بیت کوین باشد؟ چرا باید از بازار رمز ارز خرسی استقبال کرد؟ در نگاه اول این کار منطقی به نظر نمی رسد.

اولین دلیل احتمالاً جایگاهی است که معامله گر یا سرمایه گذار در آن قرار دارد. به عنوان مثال اگر معامله گر با رویکرد خرسی در بازار بیت کوین حضور داشته باشد در انتظار کاهش قیمت هاست. در این حالت او برای فروش بیت کوین آماده می شود. معامله گر در این حالت به دنبال تثبیت سود در روند کاهشی قیمت هاست.

دیگر رویکردها

از سوی دیگر معامله گران می توانند در بازه زمانی کوتاه مدت با رویکرد خرسی و در بازه زمانی بلندمدت با رویکرد گاوی و یا برعکس در بازار حضور داشته باشند. به عنوان مثال ممکن است معامله گر انتظار داشته باشد که بیت کوین در روزها و هفته های آینده با کاهش قیمت روبرو شود؛ اما رویکرد آنها برای ماه های آینده صعودی یا گاوی باشد.

از طرفی ممکن است معامله گران و سرمایه گذاران رویکرد خرسی کوتاه مدت و رویکرد گاوی بلندمدت را برای معاملات خود انتخاب کنند. به این ترتیب آنها انتظار دارند که قیمت در بازه زمانی کوتاه مدت کاهش پیدا کند. در این حالت آنها می توانند دارایی را به پایین ترین قیمت ممکن خریداری کنند. اما از سوی دیگر معامله گران یا سرمایه گذاران ممکن است رویکرد گاوی کوتاه مدت و خرسی بلندمدت را انتخاب کرده باشند. در این حالت آنها تصور می کنند که قیمت بر اثر تاثیر عوامل خارجی افزایش پیدا می کند؛ به همین دلیل برای خرید در بازه زمانی کوتاه مدت وارد عمل می شوند. اما آنها همواره در فکر فروش دارایی در بازه زمانی بلند مدت هستند. چرا که انتظار دارند قیمت کاهش پیدا کند. آنها در این حالت بازار را چیزی شبیه به یک حباب می بینند که در آستانه انفجار است.

بنابراین لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که انتخاب رویکرد بلند مدت یا کوتاه مدت در بازار از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

 چه چیزی باعث ایجاد تعصب خرسی یا گاوی می شود؟

نقطه نظر گاوی یا خرسی افراد بر اساس دامنه گسترده ای از اطلاعات ایجاد می شود. اطلاعاتی مانند نمودارها، اخبارو دانش عمومی معامله گر یا سرمایه گذار در خصوص بازار. در واقع ممکن است معامله گر یا سرمایه گذار پس از مشاهده یک الگو یا شرایط خاص در نمودار ها پیش بینی کند که بازار بیت کوین یا دیگر آلت کوین ها خرسی است.

از طرفی ممکن است پس از انتشار اخباری در رابطه با قانونگذاری های جدید معامله گر تصور کند که دارایی مورد نظر در آینده با کاهش قیمت روبرو خواهد شد. در این حالت حاضران در انتظار بازار رمز ارز خرسی خواهند بود. از سوی دیگر اخباری مبنی بر راه اندازی قراردادهای آتی در بازارهای شیکاگو می تواند معامله گر را به این فکر بیاندازد که آینده خبرهای خوبی را برای بیت کوین به همراه خواهد داشت.

برخی از مردم نیز ز رویکرد واحدی را در خصوص بازار یک دارایی انتخاب می کنند. مدیرعامل شرکت میکرو استراتژی مایکل سیلور بیت کوین را به عنوان یک داروی مناسب برای ذخیره ارزش معرفی می کند. اما از سوی دیگر پیتر شیف هوادار کهنه کار طلا بیت کوین را یک حباب می داند.

به همین دلیل می توان گفت عوامل متعددی در تعیین بازار رمز ارز خرسی و گاوی تاثیرگذار هستند. بازه های زمانی متفاوت، رویکردها و نظرات متفاوت، در کنار رویدادهای غیر منتظره رویکرد افراد به بازار را تغییر می دهد. در نهایت هر کسی باید رویکرد خود را برای مشارکت در بازار به تنهایی انتخاب کند.

 در آخر

 اگر در حوزه رمزارز فعالیت داشته اید به احتمال زیاد بار ها با اصطلاح بازار رمز ارز خرسی یا گاوی رو به رو شده اید. بازار خرسی سرشار از احساسات منفی و بدبینانه به ادامه روند قیمت است. در حالی که بازار گاوی، در انتظار خبرهای خوب به سر می برد. گاو ها همواره به آینده ارز یا دارای مورد نظر امیدوار هستند. در حالی که خرس ها در انتظار سقوط قیمت و فروپاشی بازار به سر می برند. به عنوان معامله گر یا سرمایه گذار عوامل متفاوتی می تواند احساس شما به بازار را دستخوش تغییر کند. در انتخاب رویکرد کوتاه مدت و بلند مدت برای خرید بیت کوین و دیگر دارایی ها محتاط باشید.

 احساسات یکی از خطرناک ترین عواملی است که روی سرمایه گذاری شما تاثیر می گذارد. با انتخاب درست آینده سرمایه گذاری خود را تعیین خواهد کرد. فرقی نمی کند رویکرد شما برای سرمایه گذاری خرسی باشد یا گاوی، ما در رمزارز مارکت در انتظار شما هستیم. شما آینده بیت کوین را چطور می بینید؟ آیا ارزش بیت کوین در آینده به اوج می رسد یا حباب آن در دراز مدت با صدای بلندی می ترکد؟ نظر شما چیست؟

منبع

https://cointelegraph.com/news/what-does-it-mean-to-be-bullish-or-bearish-in-crypto