اخطار FIA به صرافی بایننس به ‌دلیل کلاهبرداری

اخطار FIA به صرافی بایننس اخیرا خبرساز شده است. آژانس تحقیقات فدرال پاکستان یا FIA اخیرا اخطاری را به صرافی بایننس فرستاده است. این اخطاریه نیز به ‌نظر می‌رسد که برای بررسی یک کلاهبرداری چند میلیون دلاری باشد.

اخطار FIA به صرافی بایننس

آژانس تحقیقات فدرال پاکستان (FIA) در روز جمعه یک کلاهبرداری آنلاین را به مبلغ ۱۰۰ میلیارد روپیه (Rs) از طریق ارزهای دیجیتال شناسایی کرد. این آژانس به همین دلیل اخطاری را به نماینده محلی صرافی بایننس (Binance) ارسال کرد.

روزنامه پاکستانی «Business Recorder»، جزئیات این کلاهبرداری را منتشر کرد. این روزنامه نوشت که مدیر بخش جرائم سایبری FIA «عمران ریاض» گفته است آن‌هایی که در این کلاهبرداری آنلاین دخیل بودند پول را از طریق ارزهای دیجیتال به خارج منتقل کرده‌اند.

او گفت: «ما شکایاتی در رابطه با کلاهبرداری حاوی میلیاردها روپیه از طریق ۹ اپلیکیشن آنلاین را دریافت و پس از آن تحقیقات خود را آغاز کردیم.» وی سپس افزود که آن‌ها به ‌دنبال پاسخ نماینده ارزهای دیجیتال پاکستان بوده‌اند.

او گفت که افراد بین ۱۰۰ تا ۸۰,۰۰۰ دلار را در اپلیکیشن‌های کلاهبرداری سرمایه‌گذاری کرده‌اند. مسئول FIA گفت: «آن‌هایی که این اپلیکیشن‌ها را توسعه بخشیده‌اند به ارزهای دیجیتال مرتبط بوده‌اند.» او در ادامه اخطار FIA به صرافی بایننس گفت که آن‌ها به‌ دنبال جزئیات اطلاعات تمامی آن‌هایی بودند که با صرافی بایننس و کلاهبرداری ارتباط داشتند. همچنین وی گفت که حساب‌های ارز دیجیتال آن‌ها تعلیق خواهد شد.

بخش جرائم سایری FIA در روز جمعه اخطاریه‌ای را به یکی از مسئولین بایننس ارسال کرد. بایننس از محبوب‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال بوده و اخطاریه گفته ‌شده در طی تحقیق درباره یک کلاهبرداری چند میلیون دلاری برای آن صادر شده است.

این آژانس تحقیقاتی همچنین افزود که به‌دنبال دریافت پاسخی از مسئولین صرافی بایننس پرسش‌نامه‌ای را نیز به مقامات آن ارسال کرده‌اند.

بایننس و دریافت اخطار از سوی FIA

در توضیح اعانه دولتی نیز گفته شده است که: «بخش جرائم سایبری FIA ایالت سند پاکستان احضاریه‌ای را به «حمزه خان» مدیرکل و تحلیل‌گر رشد بایننس پاکستان که یک صرافی ارز دیجیتال بوده، فرستاده است. این احضاریه برای آن بوده است که مدیرکل این صرافی، موقعیت خود را در رابطه با کلاهبرداری اپلیکیشن‌های سرمایه‌گذاری موبایلی آنلاین از طریق بایننس توضیح دهد.»

بیانیه منتشرشده از سوی بخش جرائم سایبری FIA ایالت سند همچنین در روز جمعه افزود که: «پرسشنامه مرتبطی نیز به مقر بایننس در جزایر کیمن و صرافی بایننس آمریکایی (Binance US) ارسال شد تا همین موضوع را توضیح دهند.»

این آژانس در رابطه با اخطار FIA به صرافی بایننس همچنین گفته است که بسیاری از کلاهبرداری‌های سرمایه‌گذاری در پاکستان بر اساس الگوی طرح پونزی در حال انجام گرفتن است. در این طرح به سرمایه‌گذاران وعده داده می‌شود که در صورت آوردن مشتریان بیشتر به صرافی بازده‌های بسیار بالا و باورنکردنی بر روی سرمایه‌گذاری‌های خود دریافت می‌کنند.

«این طرح به قیمت مشتریان جدید به مشتریان قدیمی سود می‌دهد و در نهایت زمانی که سرمایه قابل‌ملاحظه خود را که معمولا میلیاردها روپیه است جمع‌آوری کرد ناپدید خواهد شد.»

این بیانیه همچنین افزود که افراد در ۲۰ام دسامبر از طریق رسانه‌های اجتماعی با بخش جرائم سایبری FIA سند تماس گرفته‌اند. آن‌ها طی این تماس‌ها اعلام کرده‌اند که حداقل ۱۱ اپلیکیشن موبایلی به نام‌های MCX، HFC، HTFOX، FXCOPY، OKIMINI، BB001، AVG86C، BX66، UG، TASKTOK و ۹۱fp در گذر زمان فعالیت خود را متوقف کرده‌اند. همچنین در ادامه نیز گفت: «آن‌ها میلیاردها روپیه از مردم پاکستان کلاهبرداری کرده‌اند.»

به‌ علاوه این بیانیه اضافه کرد که چنین اپلیکیشن‌هایی هرکدام میانگین ۵,۰۰۰ مشتری را داشته‌اند. اپلیکیشن HFC حداکثر از ۳۰,۰۰۰ مشتری بهره‌مند بوده است.

اخطار FIA به صرافی بایننس و نظر مقامات آن

این مقام FIA سپس گفت که از ارزهای دیجیتال در پولشویی و تأمین مالی کارهای تروریستی استفاده می‌شود. بانک مرکزی سپتامبر سال گذشته با ارزهای دیجیتال مخالفت کرد. این بانک گفت که خود نیز پیش از این هشداری مشورتی را در مخالف با ارزهای مجازی منتشر کرده است؛ چراکه این ارزها ارزهایی قانونی نیستند.

یکی از درخواست‌دهندگان در جلسه دادگاه عالی ایالت سند پاکستان بیان کرد که بانک ایالتی در ۶ام آوریل ۲۰۱۸ ممنوعیتی را بر ارزهای دیجیتال اعمال کرد. وی بیان کرد با وجود آن‌که کشورهای توسعه‌یافته درآمد قابل‌توجهی از ارزهای دیجیتال به‌دست می‌آوردند، چنین ممنوعیتی در این ایالت انجام شد و هیچ تهدیدی هم برای منافع ملی نبود.

منبع: https://thecryptobasic.com/2022/01/08/pakistan-federal-investigation-agency-fia-issue-notice-to-binance-probing-a-multi-million-dollar-scam/

Comments (0)
Add Comment