۶ معیار در بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain) که باید با آن‌ها آشنا شوید

اخیرا فعالیت‌ها و رشد زیادی در بایننس اسمارت چین  (Binance Smart Chain) (BSC) صورت گرفته است. اما این رشد را چگونه ‌می‌توان با اعداد و ارقام اندازه گرفت؟ زیبایی زنجیرهای عمو‌می ‌این است که عمو‌می‌ هستند و شما خودتان ‌می‌توانید فعالیت‌های آن‌ها را پیگیری کنید.

آیا شما هم دوست دارید رشد بایننس اسمارت چین  را تحت نظر داشته باشید اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟ هیچ اشکالی ندارد، ما همه معیار‌های مهم  BscScan explorer را این جا جمع کرده‌ایم. این طور ‌می‌توانید به خوبی رشد بایننس اسمارت چین  را تحت نظر داشته باشید.

مقدمه

ما معمولا در مورد این که بلاک چین‌های عمو‌می به هیچ اجازه‌ای احتیاج ندارند و همه افرادی که آدرس آن‌ها را دارند ‌می‌توانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند صحبت می کنیم. چیزی که احتمالا کمتر در مورد آن صحبت ‌می‌شود این است که رشد بلاک چین‌های عمو‌می‌هم نیازی به اجازه هیچ کس ندارد. هر کسی که تجربه و مهارت کافی را داشته باشد، ‌می‌تواند اپلیکیشن خود را در بلاک چین بسازد، و هیچ کس نمی‌تواند او را متوقف کند.

همین ویژگی باعث رشد سریع اقتصاد غیرمتمرکز (DeFi) شده است. زنجیره هوشمند بایننس  (BSC) تنها چند ماه است که ساخته شده است، اما تاکنون رشد چشمگیری داشته است. ممکن است بپرسید چطور چنین چیزی ممکن است؟ پاسخ این سوال این است: داده‌های زیادی در چِین به طور عمو‌می ‌در دسترس هستند و همین کار را برای فعالیت معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ساده ‌می‌کند.

BscScan نیز توسط همان تیم سازنده EtherScan ساخته شده است. این ابزار‌ یک‌ مرورگر بلاک چین و پلتفرم تحلیل برای بایننس اسمارت چین  است، اما ویژگی‌ها و قابلیت‌های دیگری نیز دارد. اگر قصد دارید DeFi و بایننس اسمارت چین  را تحت نظر داشته باشید، این ابزار به درد شما خواهد خورد.

۱- فارم‌های بهره بایننس اسمارت چین

فارم بهره (yield farm)‌ یا ‌استخراج نقدینگی روشی برای تولید ارزهای دیجیتال با استفاده از دارایی‌هاست. با استفاده از پلتفرم‌هایی مانند PancakeSwap، ‌می‌توانید روی زنجیره هوشمند بایننس ارز‌های جدید را تولید کنید. همانطور که در معیار بعدی خواهیم دید، کارمزد‌ها در زنجیره هوشمند بایننس بسیار پایین هستند. به همین دلیل بازیکن‌های کوچک‌تر راحت‌تر ‌می‌توانند وارد صحنه فارم بهره شده و سهمی ‌از محصولات موجود به دست بیاورند.

داشبورد  BscScan Yield farming همه فرصت‌های موجود برای فارمینگ را به شما نشان ‌می‌دهد. ‌می‌توانید به سرعت به آخرین فارم‌ها و اطلاعات مربوط به روش کار آن‌ها در وبسایت‌هایشان دسترسی پیدا کنید. اگر شما هم‌ یکی از فارمر‌های سخت کوش BSC هستید، حتما به این وبسایت سر بزنید.

یکی دیگر از منابع خوب برای اطلاع از همه‌ی‌ DApp‌ها در اکوسیستم BSC وبسایت https://mathdapp.store/ است. تنها کافی است زنجیره هوشمند بایننس را در نوار گوشه سمت چپ انتخاب کنید تا لیستی از DApp‌های BSC معتبر را مشاهده کنید.

۲- قیمت میانگین گاز در بایننس اسمارت چین  

این نمودار میانگین قیمت گازی که کاربران برای تراکنش‌های BSC ‌می‌پردازند را به شما نشان ‌می‌دهد.

همانطور که قبلا ذکر کردیم، کارمزد‌های BSC بسیار پایین هستند. در BSC، ۱ gwei معادل ۰.۰۰۰۰۰۰۰۰۱ BNB است.

میانگین قیمت گاز ۲۰ gwei است، پس ارسال ۱۰ BNB با ارزش حدود ۳۰۰ دلار برایتان چیزی حدود ۰.۰۱ دلار هزینه خواهد داشت. در واقع، ارسال ۱۰‌ یا ‌حتی ۱۰۰ برابر این مقدار هم کارمزدی بیش از چند سنت نخواهد داشت. از بخش تاریخچه تراکنش‌ها، ‌می‌توانید ‌می‌توانید مشاهده کنید که بعضی از تراکنش‌ها مقداری بیشتر از این کارمزد پرداخت کرده‌اند. بعضی از کاربران ممکن است عادت‌های قدیمی ‌خود برای استفاده از اتریوم و دیگر ابزار‌های سازگار را به این جا آورده باشند. اما این کار اصلا لازم نیست. زنجیره هوشمند بایننس هنوز دچار ازدحام نشده است، پس ۲۰ gwei کافی است.

 3- شمارنده آدرس‌های‌ یکتای بایننس اسمارت چین

پس متوجه شدیم که زنجیره هوشمند بایننس بسیار مقرون به صرفه است، اما از کجا ‌می‌توانید متوجه شوید که بلاک چین چند کاربر دارد؟ برای این کار ‌می‌توانید از ابزار unique address count استفاده کنید.

پس آیا اگر بلاک چین ۱۰۰ آدرس‌ یکتا داشته باشد، ۱۰۰ کاربر‌ یکتا دارد؟ این طور نیست! هر کسی ‌می‌تواند چند آدرس بسازد، و با تشکر از جادوی رمزنگاری، حتی اگر کاربران این کار را انجام دهند، تا مدتی طولانی آدرس‌ها تمام نخواهند شد. حتی در آن زمان، فهمیدن این که آیا آدرس‌های مختلف به‌ یک‌ کاربر تعلق دارند‌ یا ‌خیر کار بسیار مشکلی خواهد بود.

پس حالا که ‌می‌دانید‌ یک‌ نفر ‌می‌تواند چند آدرس تولید کند، می‌دانید کخ این معیار‌ یک‌ تقریب بیش از حد واقعی به دست ‌می‌دهد. اما هنوز هم، آدرس‌های‌ یکتا شمارش ‌می‌شوند و این عدد ‌می‌تواند تا حدودی رشد شبکه را به شما نشان دهد.

۴- تراکنش‌های روزانه بایننس اسمارت چین

این نمودار تعداد کل تراکنش‌هایی که در‌ یک‌ روز مشخص در بایننس اسمارت چین  انجام شده‌اند را نشان ‌می‌دهد.

در حالی که بعضی از قراردادهای هوشمند به انجام تراکنش‌های بیشتری نیاز دارند، این نمودار ‌می‌تواند به ما نشان دهد که فعالیت شبکه چطور بوده است. BscScan همینطور ‌می‌تواند روزی که تعداد تراکنش‌ها از بقیه روز‌ها بالاتر بوده است را نیز نشان دهد.

۵- توکن‌های BEP-20 برتر

صفحه token tracker به شما اجازه ‌می‌دهد برترین توکن‌های BEP-20 از نظر ارزش بازار‌ یا‌ حجم معامله روزانه دنبال کنید. این ابزار به شما نشان ‌می‌دهد که کدام توکن‌ها بالاترین ارزش کل را در BSC دارند و کدام‌ یک‌ به بالاترین حجم‌ها دست پیدا کرده‌اند.

به اطلاعات توکن‌ها توجه کنید. مالکان توکن‌ها/قرارداد‌ها ‌می‌توانند اطلاعات توکن‌هایشان را در BscScan به روز رسانی کنند و جزئیات بیشتری در مورد توکن‌هایشان در اختیار شما قرار دهند. برای اطلاعات بیشتر در مورد روش انجام این کار، لطفا به این صفحه مراجعه کنید. اگر توکن توسط تیم BscScan تایید نشد، ممکن است غیر‌قابل‌اعتماد باشد.

در این صفحه ‌می‌توانید توکن‌های پیچیده (wrapped token)‌ زیادی را ببینید. به عنوان مثال، Binance-Peg ChainLink (LINK). این‌ یعنی توکن ERC-20 LINK به عنوان‌ یک‌ توکن BEP-20 در BSC پیچیده شده است.‌ یک‌ لحظه صبر کنید، این توکن نسخه پیچیده شده چیست؟ این توکن‌ها نسخه‌ی‌ توکنی شده‌ یک‌ چِین‌ یا ‌توکنی هستند که به‌ یک‌ بلاک چین دیگر تعلق دارد.

اما چرا چنین چیزی وجود دارد؟ این کار اجازه ‌می‌دهد که کوین‌ها و توکن‌هایی که روی BSC نیستند در اکوسیستم Binance DeFi استفاده شوند. به عنوان مثال، اگر شما مالک LINK هستید و ‌می‌خواهید از LINK خود برای فارمینگ در BSC استفاده کنید، ‌می‌توانید این کار را بدون نیاز به فروختن توکن خود انجام دهید.

اگر دوست دارید کمی ‌با توکن‌های پیچیده بازی کنید، پروژه Binance Bridge را چک کنید. توجه داشته باشید که با این که پیچیدن‌ یک‌ کوین کار تقریبا ساده ایست، لزوما نیازی به این کار ندارید. ‌می‌توانید به سادگی از توکن‌های پیچیده شده ای که توسط دیگر کاربران ساخته شده‌اند استفاده کنید و نگران فرایند پیچیدن توکن خود نباشید.

۶- تایید کنندگان بایننس اسمارت چین  

تاییدکنندگان به عبارت ساده، کسانی هستند که BSC را سرپا نگه ‌می‌دارند. آن‌ها با گروگذاری BNB، تراکنش‌ها را پردازش ‌می‌کنند و بلاک‌های جدید را تایید ‌می‌کنند. در ازای این خدمات، آن‌ها هزینه تراکنش‌های انجام شده در فعالیت‌های مختلف شبکه را به دست ‌می‌آورند.

بایننس اسمارت چین  بر مکانیزم ساختی به نام گواه سهام (PoS) تکیه دارد. این مدل از توافق ‌می‌تواند موجب زمان کوتاه‌تر برای بلاک‌ها و کارمزد‌های پایین‌تر شود. ‌می‌توانید برترین تایید کنندگان بایننس اسمارت چین  را در بخش Validators Leaderboard پیدا کنید.

چه کسانی ‌می‌توانند تایید کننده شوند؟ هر کسی ‌می‌تواند این کار را انجام دهد، اما نیازمندی‌های این کار بالا هستند. هر چه باشد، امنیت سیستم در دست تایید کنندگان است. اگر دوست دارید در باره تبدیل شدن به‌ یک‌ تایید کننده در بایننس اسمارت چین  اطلاعات بیشتری کسب کنید، این راهنما را بخوانید.

سخن آخر

چه‌ یک‌ فرد باتجربه در دنیای اقتصاد غیرمتمرکز باشید چه کاربری که به تازگی با فارم بهره در BSC آشنا شده است، این معیار‌ها ‌می‌توانند به شما کمک کنند تا فعالیت‌های انجام شده در بایننس اسمارت چین  را تحت نظر بگیرید.

با این حال، به‌ یاد داشته باشید که بازار‌ها بی‌منطق و غیر‌قابل پیش‌بینی بوده و مستعد نوسانات شدید هستند. موقفیت شما در فارمینگ بهره به میزان تحقیقاتی که انجام ‌می‌دهید بستگی دارد. این تحقیقات شامل چک کردن این که آیا‌ یک‌ توکن توسط تیم BscScan تایید شده است و آیا‌ یک‌ قرارداد متن باز است و مورد بررسی قرار گرفته است و همینطور چک کردن وبسایت پروژه و شبکه‌های اجتماعی آن برای درک بهتر آن است. قبل از این که وارد دنیای اقتصاد غیرمتمرکز شوید، حتما از ریسک‌های آن اطلاع پیدا کنید.

Comments (0)
Add Comment