توییتر ممکن است بیت کوین را به عنوان یک دارایی ذخیره در نظر بگیرد

توییتر به تازگی اعلام کرده است که ممکن است بیت کوین را به عنوان یک دارایی ذخیره در نظر بگیرد و به جمع علاقه‌مندان به این رمزارز پرطرفدار پیوسته است. ند سگال، رئیس امور مالی توییتر گفت که این شرکت ممکن است بیت کوین را به عنوان یک دارایی ذخیره در نظر بگیرد و آماده پرداخت حقوق کارمندان به وسیله‌ی این رمزارز است. سگال توضیح داد که اگر کارمندان یا مشتریان بخواهند وجهی را با این رمزارز به حساب آن‌ها انتقال دهند، این شرکت آماده بررسی این ایده خواهد بود.

توییتر قصد دارد به طور محتاطانه به این موضوع نزدیک شود، اما این شرکت هنوز تغییرات خاصی در سیستم خود ایجاد نکرده است و به طور قطع در این باره موضع خود را اعلام نکرده است. با توجه به اینکه مدیر اجرایی توئیتر، جک دورسی، همیشه یکی از حامیان بیت‌کوین بوده و آن را “آینده توییتر” خوانده است، این طرح ممکن است به زودی اجرایی شود. در ادامه‌ی این مقاله به بررسی این موضوع و دلایل علاقه‌ی کمپانی‌ها به سرمایه‌گذاری روی این رمزارز خواهیم پرداخت.

علاقه‌ی توییتر به استفاده از بیت کوین به عنوان دارایی ذخیره

سگال خود را با نظر مدیر عامل Grayscale، مایکل سوننشن، موافق اعلام کرده و معتقد است که شرکت‌های بزرگ، ایلان ماسک بنیانگذار تسلا را الگوی خود قرار می‌دهند و در بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کنند. در واقع او بر این باور است که بسیاری از شرکت‌هایی که به این رمزارز شک داشتند، شروع به درک پتانسیل آن کرده‌اند.

همچنین David Wachsman، مدیر عامل و بنیانگذار کمپانی Wachsman، معتقد است که سرمایه‌گذاری ایلان ماسک در این رمزارز، اولین ارز رمزنگاری شده، به طور قابل توجهی باعث تسریع تصویب آن توسط سرمایه‌گذاران سازمانی خواهد شد، بنابراین احتمال قانونی شدن دارایی‌های رمزنگاری بسیار زیاد است.

Wachsman اضافه کرد که موسسات در حال حاضر ترس از دست دادن (FOMO) را از خود نشان می‌دهند و به احتمال زیاد، از این پس بسیاری از سازمان‌ها شروع به خرید این رمزارز خواهند کرد. شرکت Square نیز که یک شرکت خدمات مالی و پرداخت تلفن همراه است و همچنین شرکتی است که توسط بنیانگذار توییتر، جک دورسی تاسیس شده است، پیش از این، ۵۰ میلیون دلار در دارایی‌های رمزنگاری شده سرمایه‌گذاری کرد تا فرصت‌های اقتصادی خود را گسترش دهد. علاوه بر این، بخش رمزارزهای پایه‌ی شرکت Square در سال گذشته، شروع به توسعه ابزاری کرد که به توسعه دهندگان کیف پول‌های BTC امکان این را می‌دهد که شبکه Lightning Network را در محصولات خود پیاده سازی کنند.

دلیل علاقه‌مندی شرکت‌ها به بیت کوین

در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۰ شاهد روند خاصی در اکوسیستم سازمانی بودیم که هدف اصلی آن یافتن “بهشتی امن” برای بخشی از دارایی‌های سازمان‌ها در مواجهه با آینده‌ای نامشخص بود. پلتفرم پرداخت Pay Square  50 میلیون دلار BTC خریداری کرد و ارزهای رمزنگاری شده را “ابزاری برای توانمندسازی اقتصادی” خواند که “راهی برای مشارکت کل دنیا در یک سیستم پولی جهانی” فراهم می‌کنند.

MicroStrategy این رمزارز را به عنوان سرمایه اصلی خود در استراتژی ذخیره خزانه داری خود تصویب کرد و میزان ۴۲۵ میلیون دلار ارز رمزنگاری شده را خریداری کرد. مایکل سایلور بنیانگذار، رئیس و مدیر عامل این شرکت به وضوح اعلام کرد: “از زمان تاسیس بیت کوین، بیش از یک دهه پیش، این رمزارز به عنوان یک دارایی قابل توجه در سیستم مالی جهانی ظاهر شده است و ویژگی‌هایی دارد که برای افراد و موسسات مفید است.” از زمانی که بحران کرونا در جهان همه‌گیر شد، بانک‌های مرکزی را مجبور کرد چاپگرهای پول خود را در حالت “بدون توقف” قرار دهند و این نشان‌دهنده یک تورم گسترده بالقوه پس از بازگشت اقتصاد جهانی از شوک است. مطالب مرتبط را بخوانید.

 بیت کوین ۲۱ میلیون سکه ثابت دارد که این رمزارز را به دارایی‌ای “مانع تورم” تبدیل می‌کند و از آن به عنوان حصاری در برابر تورم ناشی از چاپ پول یاد می‌شود. این رمزارز توسط نهاد خاصی کنترل نمی‌شود و تا حدودی با مشکلاتی که ارزهای فیات معمولی با آن روبرو هستند مانند قدرت خرید پایین و تورم بالا، روبرو نیست. همچنین این رمزارز با یک سیستم مالی کاملاً جداگانه نسبت به سیستم مالی سنتی کار می‌کند و این سیستم، آن را به یک حصار سیستماتیک تبدیل می‌کند. به عبارت دیگر، بیت کوین در برابر شکست زیرساخت‌های مالی مدرن مانند بانک‌ها، شبکه‌های تسویه حساب، بازارهای ارز خارجی و سیستم‌های پرداخت مانند یک حصار قوی عمل می‌کند.

راجر هوانگ، صاحب مجله فوربس که در زمینه بلاکچین و رمزارزهای پایه فعالیت می‌کند، نگاهی به دوردست Bitcoin دارد و خاطر نشان می‌کند که داشتن چشم انداز طولانی مدت برای این رمزارز مهم است و این واقعیت است که رمزارزهای پایه یک حصار اساسی در برابر سیستم‌های مالی نامناسب دولت‌ها هستند. برخی از نکاتی که وی به آن‌ها اشاره می‌کند عبارتند از اینکه: این رمزارز یک دارایی مرجع و متمرکز نیست که براساس قانون و یا توسط اشخاصی که به آن وفاداری دارند اداره شود و میزان فعلی سکه در گردش را تعیین کنند، بلکه این تعداد را افراد زیادی که بر اساس مجموعه قوانینی که به صورت کدگذاری شده با یکدیگر قرارداد دارند، تعیین می‌کنند. علاوه بر این، ارزهای رمزنگاری شده نشان می‌دهند که حاکمیت توزیع شده می‌تواند برای ایجاد ارزش اقتصادی و اعتماد استفاده شود و به مقامات یا دولت‌های متمرکز نیاز ندارد. بیشتر بدانید.

نتیجه گیری

بیت کوین از زمان ورود خود به بازار نشان داده که دارایی قابل اطمینان و سوددهی برای سرمایه‌گذاری است. البته در اوایل ورود این رمزارز به بازار و به دلیل عدم آشنایی افراد با سیستم رمزارزها، افراد زیادی به آن روی خوش نشان نمی‌دادند و کسانی هم که آن را خریداری می‌کردند، هیچ‌گاه گمان نمی‌کردند که روزی چنین دارایی با ارزشی داشته باشند. ولی با گذشت زمان، این رمزارز خود را به دنیا ثابت کرد و امروزه شاهد سرمایه‌گذاری‌های میلیون دلاری روی این سکه هستیم. علاوه بر علاقه سازمان‌ها به سرمایه‌گذاری، شاهد ارائه‌ خدمات این رمزارز از طرف چندین بانک معتبر در جهان نیز هستیم و این موضوع نشان از تغییرات بزرگی در سیستم اقتصاد جهانی است. البته که هنوز هم هیچ کشوری این سکه را به عنوان پول رسمی خود نپذیرفته است و دولت‌ها برای اینکار دلایل زیادی دارند اما ممکن است این رمزارز روزی دولت‌ها را مجبور کند که سیستم مالی را به کل تغییر دهند.