چگونه از‌ یک خودپرداز بیت کوین استفاده کنیم؟

روش‌های مختلفی برای خرید آنلاین ارزهای دیجیتال وجود دارند، اما اگر پول نقد زیادی در دست دارید و ‌می‌خواهید فورا آن را به ارزدیجیتال تبدیل کنید، چه کاری باید انجام دهید؟ ‌می‌توانید از روش عقلانی استفاده کرده و پول را در حساب بانکی خود سپرده‌گذاری کنید، در‌ یک صرافی ارزهای دیجیتال ثبت نام کنید، مراحل اهراز هویت را تکمیل کنید، پول را به حسابتان منتقل کنید و سپس منتظر بمانید تا این پول در حساب صرافی ظاهر شود، و در نهایت پول را با ارز دیجیتال مبادله کنید.این کار مراحل زیادی دارد، این طور نیست؟ عالی نمی‌شد اگر‌ یک ماشین خودکار جادویی وجود داشت که در ازای اسکناس‌ ارزهای فیات ارز دیجیتال به شما ‌می‌داد؟ برای شما خبر خوبی داریم! این ماشین جادویی وجود دارد و به آن خودپرداز بیت کوین گفته ‌می‌شود. در این پست آموزشی، در مورد روش استفاده از خودپرداز‌های بیت کوین صحبت خواهیم کرد.

بیشتر روش‌های آنلاین خرید بیت کوین از شما ‌می‌خواهند اطلاعات شخصی خود را ارائه دهید. بیشتر صرافی‌ها از قوانین مشتری خود را بشناس، پیروی ‌می‌کنند و همینطور از شما ‌می‌خواهند اطلاعات بانکی‌ یا کارت بانکی/اعتباری خود را به آن‌ها ارائه دهید.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای خرید ناشنانس بیت کوین (BTC) استفاده از‌ یک دستگاه خودپرداز بیت کوین است. در این راهنما در مورد فرایند خرید بیت کوین با پول نقد با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز صحبت خواهیم کرد و در مورد مراحلی که باید قبل آن، در طول این کار، و بعد از خرید انجام دهید توضیح خواهیم داد.

خودپرداز بیت کوین چیست؟

خودپرداز بیت کوین‌ یک دستگاه شبیه خودپرداز‌های معمولی است که برای سپرده گذاری پول در حساب‌های بانکی استفاده ‌می‌شوند.‌ یک دستگاه خودپرداز معمولی پول شما را گرفته و موجودی حساب بانکی شما را به روز رسانی ‌می‌کند.

در‌ یک خودپرداز بیت کوین، پول نقد شما با بیت کوین معامله ‌می‌شود. این بیت کوین سپس به طور مستقیم به کیف پول بیت کوین شما واریز ‌می‌شود. همینطور ‌می‌توانید در خودپرداز‌های بیت کوین چند آلتکوین دیگر را نیز انتخاب کنید. بعضی از این دستگاه‌ها حتی گزینه‌ای دارند که به شما اجازه ‌می‌دهد ارزهای دیجیتال خود را در ازای پول نقد بفروشید.

پیش از خرید از خودپرداز بیت کوین

ابتدا باید‌ یک کیف پول بسازید تا بتوانید بیت کوینی که خریداری ‌می‌کنید را در آن نگهداری کنید. تعداد زیادی کیف پول برای دستگاه‌های اندروید و iOS وجود دارند. ما در این راهنما از Trust Wallet استفاده ‌می‌کنیم، اما این مراحل مشابه کیف پول‌های دیگر هستند.

در این اپلیکیشن کیف پول، باید مکان آدرس عمو‌می ‌خود را وارد کنید. بیشتر اپلیکیشن‌ها در صورتی که روی گزینه “Receive” کلیک کنید، این اطلاعات را نشان ‌می‌دهند. برای این راهنما، ما از کد QR استفاده ‌می‌کنیم. اگر از کیف پولی استفاده ‌می‌کنید که از چندین ارز دیجیتال پشتیبانی ‌می‌کند، حتما آدرس عمو‌می ‌مربوط به همه آن ارز‌هایی که ‌می‌خواهید بخرید (در این راهنما، بیت کوین) را داشته باشید.

مرحله بعدی، پیدا کردن‌ یک خودپرداز بیت کوین است، چون باید به جایی که این خودپرداز قرار دارد بروید. خوشبختانه،‌ یک ابزار بسیار مفید در وبسایت coinarmradar.com وجود دارد که به ما کمک ‌می‌کند خودپرداز‌های بیت کوین را پیدا کنیم. محل مورد نظر خود را در نوار جست و جو وارد کنید تا دستگاه‌های خودپرداز موجود در آن منطقه را ببینید.

کلیک کردن روی هر کدام از پین‌ها اطلاعات مربوط به محل دستگاه خودپرداز و ارزهای پشتیبانی شده را به شما نشان ‌می‌دهد. اگر روی گزینه “View Details” کلیک کنید، ‌می‌توانید فید‌های قیمت، برنامه کارمزد‌ها، جزئیات اپراتور، و مهم‌تر از همه، رتبه‌دهی کاربران را ببینید.

ما ‌می‌خواهیم دستگاه خودپرداز بیت کوینی را انتخاب کنیم که رتبه خوبی دارد، اطلاعات تماس صاحب آن ، فید قیمت و برنامه کارمزد را نمایش ‌می‌دهد. دستگاه‌های تقلبی هم وجود دارند، به همین دلیل این اطلاعات ‌می‌توانند اعتماد به نفس اعتماد کردن به این دستگاه‌ها را به ما بدهند.

خرید کوین‌ها

حالا رو به روی‌ یک دستگاه خودپرداز بیت کوین قرار دارید، کیف پول موبایلتان در‌ یک دست و مقدار زیادی پول نقد در دست دیگر خود دارید. قبل از این که دکمه‌ها را فشار دهید، حتما نگاهی کلی به دستگاه بیندازید تا ببینید چطور کار ‌می‌کند. همه ماشین‌ها ظاهر کمی‌ متفاوتی دارند، اما عملکرد همه آن‌ها شبیه هم دیگر است. در این راهنما، در مورد دستگاه نشان داده شده در تصویر بالا صحبت ‌می‌کنیم.

راهنمای استفاده از دستگاه خودپرداز بیت کوین

در سمت راست،‌ یک نمایشگر لمسی وجود دارد که دستور العمل خرید‌ یا فروش بیت کوین را به شما نشان ‌می‌دهد. این نمایشگر قیمت فعلی که دستگاه برای خرید بیت کوین از شما در نظر گرفته است را نشان ‌می‌دهد (حدود ۹۱۰۰‌‌ یورو)، و اگر قصد خرید بیت کوین از دستگاه را داشته باشید قیمت بیت کوین در ۹۹۰۰‌‌ یورو است. (چک کردن وب سایت coinmarketcap.com نشان داد که قیمت بیت کوین در آن لحظه  9600‌‌یورو بوده است، دستگاه خودپرداز از این اختلاف قیمت کسب درآمد ‌می‌کند.)

در کنار سمت چپ دستگاه‌ یک درگاه برای قرار دادن ارزهای فیات،‌ یک چاپگر رسید و‌ یک بخش برای خواندن کد QR برای وارد کردن آدرس قرار دارد.

  • با استفاده از صفحه لمسی و لمس سمت راست نمایشگر، گزینه “Buy” را انتخاب کنید (توجه داشته باشید که ما قصد خرید بیت کوین را داریم نه آلت کوین‌ها). مدل‌های مختلف خودپرداز‌های بیت کوین روش‌های مختلفی برای انتخاب این گزینه دارند، اما این تفاوت تنها در طراحی گرافیک آن‌هاست، در نتیجه گزینه “Buy” همیشه جایی جلوی چشم است.
  • آدرس QR کیف پول دریافت کننده بیت کوین خود را در بخش QR خوان دستگاه اسکن کنید تا به دستگاه بگویید که بیت کوین‌های شما را به کجا واریز کند.
  • آدرس کیف پول نشان داده شده روی دستگاه را چک کنید و مطمئن شوید که دقیقا همان آدرس نشان داده شده روی کیف پول شما باشد.
  • پول نقد خود را در جایگاه قرار دهید.
  • کارمزد ماینر را به همان مقداری که قصد پرداخت آن را دارید مشخص کنید. این هزینه تراکنش در‌ یک بلاک قرار ‌می‌گیرد. (نکته: همه خودپرداز‌های بیت کوین این گزینه را ندارند.) هر چه این کارمزد بالاتر باشد، تراکنش شما زودتر تایید ‌می‌شود.
  • تراکنش را تایید کنید و آن را کامل کنید.
  • رسید را پیش خود نگه دارید.

درنهایت…

این دستگاه تراکنش شما را به شبکه بیت کوین ارسال ‌می‌کند، و در نهایت بیت کوین را به کیف پول شما ‌می‌ریزد. توجه داشته باشید که بیت کوین فورا در کیف پول شما قرار نخواهد گرفت و ابتدا باید به‌ یک بلاک اضافه شود. به طور کلی، قبل از این که‌ یک تراکنش کامل شود به ۶ تاییدیه نیاز است. در شبکه بیت کوین دریافت‌ یک تاییدیه ۱۰ دقیقه طول ‌می‌کشد.

پس از خرید از خودپرداز بیت کوین

پس از خرید بیت کوین، ‌می‌توانید با استفاده از‌ یک block explorer بیت کوین مانند Blockchain.com و با وارد کردن آدرس دریافت کننده و transaction ID تراکنش خود را پیگیری کنید. بسته به اپلیکیشن کیف پولتان، بعد از ۵ الی ۱۵ تائیدیه بیت کوین در کیف پول شما قرار ‌می‌گیرد.

در‌ یک ساعت اول حداقل‌ یک تاییدیه باید دریافت کنید. اگر بعد از‌ یکی دو ساعت هیچ تاییدیه‌ای دریافت نکردید، باید با مالک دستگاه خودپرداز بیت کوین تماس بگیرید تا ببینید مشکل فنی تاخیر پرداخت چیست.

سخن آخر

خودپرداز‌های بیت کوین روش ساده‌ای برای خرید بیت کوین با پول نقد فراهم ‌می‌کنند. مزیت این دستگاه‌ها این است که برای خرید بیت کوین نیازی ندارید اطلاعات شخصی و بانکی خود را در اختیار‌ یک واسطه قرار دهید.

مالکان دستگاه‌های خودپرداز معمولا بیت کوین را به قیمت‌های بالاتری به نسبت قیمت‌های بازار به شما ‌می‌فروشند. استفاده از ابزار‌های آنلاینی مانند coinatmradar ‌می‌تواند در پیدا کردن‌ یک دستگاه خودپرداز قابل اعتماد با‌ یک برنامه کارمزد قابل قبول به شما کمک کنند.

Comments (0)
Add Comment