برتری بیت کوین بر طلا

بیت کوین در حال حاظر برخلاف طلا در تلاش برای رسیدن به بالاترین سطح خود است. روزسه شنبه قیمت بیت کوین به بیش از ۵۹ هزار دلار رسید. این در حالی است که قیمت طلا همچنان کمتر از ۱۷۰۰ دلار است. به نظر می رسد برتری بیت کوین بر طلا برکسی پوشیده نباشد.

همزمان با نزدیک شدن قیمت بیت کوین به ۵۹ هزار دلار ارزش نسبی این ارز در مقایسه با طلا نیز در حال افزایش است. به نظر می رسد که ارزش بیت کوین در مقایسه با طلا به بالاترین حد خود رسیده است. اگر بخواهیم قیمت بیت کوین را با طلا ارزیابی کنیم باید بگویم که قیمت بیت کوین روز سه شنبه به ۳۴.۹۴ اونس طلا رسید. در تاریخ ۱۵ مارس زمانی که قیمت بیت کوین از ۶۱ هزار دلار عبور کرد مقایسه قیمت بیت کوین و طلا به ۳۵.۳۵ اونس رسیده بود.

ارزش نسبی بیت کوین در مقایسه با طلا در سه ماه گذشته بیش از دو برابر افزایش داشته است. ارزش این رمز ارز از اکتبر سال ۲۰۲۰ و در مقایسه با طلا هفت برابر شده است.

 کاهش قیمت طلا

قیمت قراردادهای آتی بازار طلا روز سه شنبه در بازارهای نیویورک به ازای هر شمش از هزار و ۷۰۰ دلار نیز کاهش پیدا کرد. قیمت طلا با رسیدن به ۱۶۷۶.۵۰ دلار پایین ترین قیمت در سه هفته گذشته را به ثبت رساند. طلا در آگوست سال ۲۰۲۰ به ۲۰۵۰ دلار رسیده بود. از آن زمان قیمت این دارایی ۱۸ درصد کاهش پیدا کرده است. سال ۲۰۲۰ سال بسیار درخشانی برای طلا بود. سال گذشته این فلز زرد رنگ در تمام بازارهای بزرگ جهان بالاترین رکورد خود را ثبت کرد. این دارایی سال ۲۰۲۰ را با ۲۲ درصد سود به پایان رساند. در حالی که میزان سود سالانه ناشی از سرمایه گذاری در بیت کوین برابر وار ۲۶۵ درصد بوده است. این خود نشانه دیگری از برتری بیت کوین بر طلاست. 

با وجود خبر انتشار بسته حمایتی ۱.۹ میلیارد دلاری ترس ناشی از تورم در سرمایه گذاران مشاهده می شود. از نظر تئوری در چنین شرایطی دارایی هایی مانند طلا و بیت کوین باید عملکرد خوبی را از خود نشان دهند. چرا که سرمایه گذاران به دنبال یک دارایی امن برای حفظ ارزش سرمایه خود هستند. با این وجود با انتشار بسته حمایتی جدید بسیاری از سرمایه گذاران زرق و برق و بازار طلا را رها کرده و به بازار رمز از روی آورده اند.

 برتری بیت کوین بر طلا

بسیاری از تحلیلگران بازار حتی تحلیلگران ای که همواره از طلاق پشتیبانی کردند باور دارند که طلاق بازی را به بیت کوین واگذار کرده است. است اکنون بیت کوین دارای امنی برای ذخیره ارزش است. مایک مک گلون (Mike McGlone) تحلیلگر خبرگزاری بلومبرگ اوایل این ماه با انتشار توئیتی اعلام کرد:

« طلا همواره در صنعت جواهرسازی و کلکسیون های سکه حضور خواهد داشت، اما معیارها و شاخص های موجود نشان می دهند که بیت کوین با ریتمی سریع جایگاه این فلز گرانبها به عنوان محلی برای ذخیره ارزش را در پورتفولیوی سرمایه گذاران به خود اختصاص می دهد.»

حتی سازمان JpMorgan که همواره یکی از منتقدان بزرگ بازار بیت کوین بوده است نیز مدعی شده است این ارز دیجیتال سهم بسیار زیادی از بازار طلا را به کام خود کشیده است. استراتژیست این شرکت در گزارشی که در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ منتشر شد به این نکته اشاره کرد. « پذیرش بیت کوین از سوی موسسات سرمایه گذاری تازه آغاز شده است. در حالی که پذیرش طلا در نزد موسسات سرمایه گذاری سابقه درازمدتی دارد. اگر این رمز ارز در درازمدت افق های درخشانی را به تصویر بکشد، شاهد کاهش شدید قیمت طلا در سال های آینده خواهیم بود». برتری بیت کوین بر طلا برای قدرت های حاضر در بازار آشکار است.

بیت کوین به عنوان طلای دیجیتال روایت خود را با قدرت تمام پس از هاوینگ ادامه می دهد. این رویداد تاریخی آخرین بار در ماه می سال ۲۰۲۰ روی داد. و به دنبال آن تعداد بیت کوین هایی که وارد چرخه می شوند کاهش پیدا کرد. 

 در آخر

با نگاهی به گذشته بیتکوین و فراز و نشیب هایی این ارز متوجه برتری بیت کوین بر طلا می شویم. طلا سالیان سال به عنوان ذخیره امن و جایگاهی برای حفظ ارزش توجه سرمایه گذاران و موسسات مالی بزرگ جهان را به خود جلب کرده بود. اما با روی کار آمدن بیت کوین و عملکرد بی نظیر این ارز در سال گذشته، بسیاری از هواداران طلا، این فلز گرانبها را رها و به بازار بیت کوین روی آورده اند. 

 افزایش پذیرش بیت کوین و افزایش سرمایه ورودی به این بازار در ادامه منجر به افزایش قیمت این ارز خواهد شد. روزبه روز بر تعداد هواداران بازار بیت کوین افزوده می شود. اگر دورنمای درخشان بیت کوین را به وضوح مشاهده می کنید، پیش از این غفلت نکنید. تنها با خرید بخش بسیار کوچکی از بیت کوین، ثروتمند شدن با بیت کوین را تجربه خواهید کرد.

 منبع

https://cointelegraph.com/news/bitcoin-is-outshining-gold-in-the-battle-of-the-safe-havens