بیت کوین حباب یا قطره از دریا؟

بیت کوین در مقایسه با بازار سهام یا املاک و مستغلات بازار بسیار کوچکی است. به همین دلیل کسانی که این ارز را در اختیار دارند ممکن است بخشی از سرمایه خود را در دیگر دارایی ها سرمایه گذاری کند. ارزش کل بازار بیت کوین برای اولین بار در تاریخ ۱۹ فوریه از یک تریلیون دلار عبور کرد.این خبر برای سرمایه گذاران بسیار خوشایند به نظر می رسید. اما برخی تصور می کردند شاید بیت کوین حباب باشد.

بسیاری از شرکت ها به جای سرمایه گذاری در دیگر بخش های بازار اقتصاد در سهام سرمایه گذاری می کنند. این در حالی است که با افزایش پذیرش بیت کوین این شرکت ها بخشی از سرمایه خود را به سرمایه گذاری در بازاری به دور از تورم اختصاص می دهد. در این حالت تقاضا برای خرید طلا، نقره و بیت کوین افزایش پیدا می کند.

در حقیقت اطلاعات نشان می دهد که تفاوت های میان بیت کوین و دیگر دارایی های سنتی شرایط مطلوب تری را برای بیت کوین به همراه داشته است. شرکت ها قادر به نادیده گرفتن پتانسیل بالای بیت کوین نیستند.

 دارایی های ارزشمند

 افزایش ارزش کل بازار بیت کوین به بیش از یک تریلیون دلار نیز در نگاه اول چندان درخشان به نظر نمی رسد. اما کافی است افزایش ارزش این بازار را با دیگر دارایی های بزرگ و معروف مقایسه کنید. تا به امروز کمتر از ۱۰ دارایی قابل معامله به چنین ارزشی دست پیدا کردند.

در تصویر بالا ۴۴ مورد از پر سود ترین شرکت های جهان را مشاهده می کنید. روی هم رفته سود سالانه این شرکت ها به بیش از یک تریلیون دلار می رسد.فراموش نکنید که ممکن است بسیاری از سرمایه گذاران و سهامداران به سرمایه گذاری در بازار سهام ادامه می دهند. اما در نهایت بیت کوین را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند.

ارزش بازار بیت کوین در مقایسه با بازار مستغلات

سرمایه های شرکتی تنها سرمایه ای نیست که ممکن است وارد بازار رمز ارز شود. برخی از تحلیلگران بر این باورند که آن دسته از سرمایه گذارانی که سود کمتر از تورم دریافت می کنند در نهایت به دارایی های کم خطری مانند بیت کوین روی می آورند.

ارزش کل زمین هایی که برای مصارف کشاورزی در جهان به کار گرفته می شوند ۲۷ تریلیون دلار است. وزارت کشاورزی آمریکا تخمین زده است که سود ناشی از سهام این مزارع در سال ۲۰۲۰ برابر با ۴.۲ درصد خواهد بود.این زمین ها در موارد متفاوت و گسترده بکار گرفته می شوند.بنابراین باید گفت سود ناشی از این بخش از بازار کشاورزی سالانه بیش از یک تریلیون دلار است.

از سوی دیگر برابر گزارش های کوین تلگراف ۵۱.۹ میلیون نفر در جهان وجود دارند که ثروتی بالغ بر یک میلیون دلار یا بیشتر در اختیار دارند. البته بدهی ها در این ثروت در نظر گرفته نمی شود. این گروه تنها یک درصد از جمعیت بزرگسال جهان را به خود اختصاص می دهند. و روی هم رفته ۱۷۳.۳ تریلیون دلار در اختیار دارند. بسیاری از این سرمایه گذاران حاضر نیستند دارایی های خود را برای به دست آوردن بیت کوین به فروش برسانند. با این حال سود سالانه ۰.۶ درصدی برای تولید یک تریلیون دلار ثروت کافی است.

اگر بیت کوین حباب است پس تنها نیست

ارزش یک تریلیون دلاری بازار بیت کوین باید نشانه ای از حباب بودن بیت کوین باشد. شاید حق با هواداران بیت کوین باشد و دارایی های جهان به دلیل فقدان امنیت و موجودی بالا گزینه مناسبی برای حفظ ارزش نباشد. در چنین شرایطی کاهش ارزش یک دارایی جهانی باید منجر به کاهش قیمت بیت کوین یا ممانعت از ادامه روند صعودی ارز شود. 

اگر بخواهیم رویکردی واقع بینانه تر داشته باشیم متوجه به می شویم که ارزش ۲۴۴ میلیارد دلاری بازار اتریوم تاثیر چندانی روی بازار املاک و سهام ندارد. امکان ندارد که سرمایه موجود در بخش املاک و سهام به هیچ عنوان در بازار رمزارز سرمایه گذاری نشود. در همین حال کمتر از ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه ورودی به بیت کوین پنج برابر بیشتر از بیت کوین هایی است که با قیمت فعلی در طول یکسال استخراج می شود. ارزش بیت کوین ها برابر با ۲۰.۳ میلیارد دلار است.

۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بیت کوین در واقع پنج درصد از سود سالانه شرکت ها و ۵ درصد از سود ناشی از زمین های کشاورزی است. چنین سرمایه گذاری هایی در نهایت ارزش کل بازار بیت کوین را به چندین تریلیون دلار می رساند.

 در آخر آیا بیت کوین حباب است؟

 بیت کوین گذشته تا به امروز هواداران و مخالفان بسیاری را گرد خود جمع کرده است. بسیاری ازتصور می کنند که آینده از آن بیت کوین از روزهای درخشانی را پیش رو خواهد داشت. از سوی دیگر عده ای نیز بر این باورند که افزایش قیمت بیت کوین نشانه ای از حباب بودن این ارز است. اما بیت کوین حباب نیست. این رمزارز در طول تاریخ پر فرازو نشیب خود توجه سرمایه گذاران بسیاری را به خود جلب کرده است. روز به روز بر میزان پذیرش این ارزش افزوده می شود. 

 در آینده ای نه چندان دور بیت کوین به عنوان یک دارایی ارزشمند از سوی سرمایه گذاران سراسر جهان ارزشمندو غنیمت شمرده می شود. شما می توانید پیش از کاهش هرچه بیشتر موجودی این ارز، با خرید بخش اندکی از یک بیت کوین آینده سرمایه گذاری های خود را متحول کنید. مادر رمزارز مارکت برای خرید و فروش بیت کوین در خدمت شما هستیم.

 منبع

https://cointelegraph.com/news/bubble-or-a-drop-in-the-ocean-putting-bitcoin-s-1-trillion-milestone-into-perspective