دو دستگی مردم در برابر بیت کوین در السالوادور

گروهی از مردم از اجرای طرح قانونی شدن بیت کوین در السالوادور حمایت می کنند. در حالی که گروهی دیگر نگران هستند، مبادا این طرح به فساد مالی در این کشور دامن بزند.

ماریو وال (Mario Valle) 39 ساله از سرمایه گذاران بیت کوین در السالوادور و صاحب صفحه فیسبوک محبوبی با محوریت بیت کوین است. او از تصمیم رئیس جمهور کشورش برای قانونی کردن این ارز دیجیتال بسیار خشنود است. نائب بوکله (Nayib Bukele) رئیس جمهور السالوادور قصد دارد بیت کوین را در کنار وجه رایج این کشور که دلار آمریکاست رسمی اعلام کند.

ماریو میگوید: «از این تصمیم خیلی خوشحال هستم. بیت کوین یک ارز غیر متمرکز است و کسی نمی تواند آن را کنترل کند. در حالی که دلار فقط در دست دولت قرار دارد».

بسیاری از مردم مانند ماریو هیجان زده و برای آینده امیدوار هستند . اما همه با او هم عقیده نیستند. عده ای در انگیزه های رئیس جمهورشان شک و شبهه دارند. بوکله که سابقه فساد مالی را در کارنامه اش دارد سوءظن بسیاری را در این باره برانگیخته است. مردم نگران هستند که رسمی شدن بیت کوین در السالوادور فقط ابزار سوء استفاده ای در دست دولت باشد. دولتی که به داشتن تمایلات استبدادی شناخته می شود.

تصمیم جدید رئیس جمهور

روز شنبه بوکله گفت که در هفته جاری لایحه قانونی کردن بیت کوین در السالوادور را به مجلس خواهد فرستاد. وی در توییتی توضیح داد که تنظیم لایحه هنوز نهایی نشده است. در صورت تصویب این قانون السالوادور اولین کشوری خواهد بود که یک رمزارز را ارز رسمی خود قرار می دهد.

روز دوشنبه وزیر بازرگانی السالوادور گفت بیت کوین بطور رسمی وارد سیستم اقتصادی کشور خواهد شد . هرچند استفاده از آن برای مردم اجباری نیست و قرار نیست جایگزین دلار شود.

اعلام این تصمیم جدید از سمت بوکله با استقبال زیادی از سوی جامعه جهانی ارزهای دیجیتال مواجه شد. مایکل سیلر (Michael Saylor) مدیر عامل شرکت مایکرو استراتژی (MicroStrategy) و بنیان گذار ترون (TRON) جاستین سان (Justin Sun) از جمله افرادی بودند که حمایت خود را از قانونی شدن بیت کوین در السالوادور اعلام کردند. جاستین سان همچنین گفت اولین کسی خواهد بود که در السالوادور شعبه ای از کمپانی اش را تاسیس خواهد کرد.

با توجه به محبوبیت بوکله و شمار حامیانش پیش بینی می شود که این طرح با مخالفت چندانی روبرو نشود. ولی همچنان عده ای از السالوادوری ها نگران انگیزه های رئیس جمهور از این تصمیم بزرگ هستند.

یکی از دانشجویان دانشجویان دانشگاه السالوادور که خواسته هویتش ناشناس بماند میگوید: «به نظر من قانونی شدن بیت کوین در السالوادور مشخصا با تحریم های احتمالی آمریکا مرتبط است».

از زمان انتخاب بوکله در سال ۲۰۱۹ ادعاهایی از سوی آمریکا مبنی بر فساد دولت وی مطرح بوده است. چنین سوءظن هایی مشکلات اقتصادی بسیاری بخصوص در زمان شیوع کرونا برای این کشور به بار آورده است. برخی گمان می کنند پروژه قانونی شدن بیت کوین در السالوادور تنها نمایشی برای منحرف کردن اذهان عمومی است.

بیت کوین در السالوادور و فساد دولت

در سال ۲۰۱۹ بوکله با شعارهای ضد فساد مالی توانست در انتخابات ریاست جمهوری السالوادور پیروز شود.

شعار اصلی وی در رقابت انتخاباتی ۲۰۱۹  این جمله بود: اگر کسی ندزدد، پول برای همه هست.

اما با شیوع COVID-19 در سال ۲۰۲۰  زنجیره ای از تحقیقات در مورد چگونگی مدیریت منابع عمومی در دوران  قرنطینه شروع شد. همینطور خبرنگاران بررسی هایی را برای اطمینان از صحت و سقم اتهامات فساد بوکله آغاز کردند.

با برکناری دادستان کل و پنج تن از قضات دادگاه عالی توسط بوکله بار دیگر ادعاهای مبنی بر فساد مالی او اوج گرفتند.

ماه گذشته وزارت امور خارجه آمریکا لیستی از مقامات ارشد دولت های آمریکای مرکزی منتشر کرد. در این لیست نام پنج تن از مقامات السالوادور آورده شده که به دست داشتن در فساد مالی متهم شده اند.

از زمان تنظیم لایحه جدید بوکله مشغول ارسال توییت های حمایتی از قانونی شدن بیت کوین در السالوادور است. یکی از حامیان این تصمیم مجله فوربز Forbes article است. این مجله به تازگی نوشت: «در صورت تصویب این لایحه السالوادور می تواند به یکی از مهم ترین مراکز مالی جهان تبدیل شود».

رابرت پیندا Roberto Pineda یک کارآفرین اهل السالوادور میگوید: بوکله فقط میخواهد توجه رسانه ها را از هرج و مرج ها منحرف کند.

هرج و مرج در السالوادور

در روز چهارم ماه ژوئن، درست یک روز قبل از علنی شدن لایحه قانونی شدن بیت کوین در السالوادور یکی از مقامات این کشور به جرم فساد مالی دستگیر شد.

اخبار فساد مالی در حالی منتشر می شود که این کشور با معضلات اقتصادی مهمی روبروست. بودجه سال جاری که توسط کنگره و رئیس جمهور تصویب شده بود کسری قابل توجهی را نشان می دهد.

از ماه مارس سال ۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۱ این کشور ۳۶.۶% از ذخایر بین المللی (RIN) و ذخایر دلار خود را از دست داده است. این در حالی است که بر اساس آمارها کشور هایی مانند گواتمالا و هندوراس ذخایرشان را افزایش داده اند.

از آوریل ۲۰۲۰ کسری ایجاد شده در ذخایر مالی که دولت برای شرایط اضطراری کنار گذاشته بود نمایان شده است.

ذخایر ارزهای خارجی  نیز با برداشت های دولت و بدون برگرداندن سرمایه به این صندوق ها رو به کاهش است.

پیندا میگوید:  «واقعیت این است که بوکله نمی تواند هزینه های اداره کشور را تامین کند».

ماریو وال اما نظر متفاوتی دارد. او که بیش از ۹۰% پس اندازش را در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کرده است میگوید: اقدامات بوکله شرایط کشور را بهتر کرده است. با رسمی شدن بیت کوین در السالوادور قطعا اقتصاد پیشرفت خواهد کرد. او از روسای جمهور پیشین کارآمد تر بوده است. در طول دو سال گذشته نیز خدمات ارزشمندی را به انجام رسانیده که به نفع مردم بوده است.

اهمیت رسمی شدن بیت کوین در السالوادور

با وجود هرج و مرج های سیاسی و اقتصادی بسیار دلایل قانع کننده ای برای رسمی شدن رمزارزها وجود دارد.

السالوادور به دلایل مختلفی همچون ونزوئلا و نیجریه بازار مناسبی برای ارزهای دیجیتال محسوب می شود. وجود مهاجرانی که برای کار ساکن السالوادور شده اند از جمله این دلایل است.

بطور مثال در نیجریه از بیت کوین برای انتقال سریع و کم هزینه حواله استفاده می شود. با این روش دیگر نیازی به ایجاد حساب های بانکی نیست. فقط با داشتن یک گوشی موبایل افراد قادر خواهند بود تا مبالغ مورد نظرشان را حواله کنند.

بانک جهانی در سال ۲۰۱۷ آماری از شمول مالی در السالوادور منتشر کرد. بر اساس این آمار تنها ۳۰% از بزرگسالان السالوادور به خدمات بانکی در محل زندگیشان دسترسی دارند. این رقم در کشور همسایه شان هندوراس ۴۵% است.

از طرفی حدود یک پنجم از تولید ناخالص داخلی کشور از حواله های مهاجران در خارج از کشور حاصل می شود. حتی با وجود شیوع بیماری کرونا در سال ۲۰۲۰ مبلغ ۵.۲۹ میلیارد دلار از طریق حواله ها وارد کشور شده است.

بیش از یک میلیون نفر السالوادوری در آمریکا مشغول کار هستند. آنها هر ماه مبلغی را برای خانواده هایشان حواله می کنند. استفاده از بیت کوین برای انجام این حواله می تواند کار را برای آنها بسیار راحت تر کند.

احتیاطات لازم در استفاده از بیت کوین در السالوادور

رسمی شدن بیت کوین بسیاری از تراکنش های مالی را آسان تر می کند. اما نمی توان انتظار داشت که تمام وام ها و پس اندازها تبدیل به ارز دیجیتال شوند. یا کارمندان دولت حقوقشان را به بیت کوین دریافت کنند.

نوسانات بیت کوین یکی از عواملی است که احتیاطات لازم را می طلبد.

همچنین فراهم کردن دسترسی عموم مردم به بیت کوین می تواند دشوار باشد.

یکی از مقامات کشور السالوادور اعلام کرد: «ما تمام زیرساخت های لازم برای قانونی کردن بیت کوین در السالوادور را در اختیار نداریم. بطور مثال تنها ۳۴% از جمعیت کشور به اینترنت دسترسی دارند. بسیاری از مردم هنوز در استفاده از لپ تاپ یا گوشی های هوشمند مشکل دارند. ورود به دنیای رمزارز ها آشنایی کامل با تکنولوژی روز را می طلبد».

با این همه بیشتر صاحب نظران معتقد هستند که رسمی شدن بیت کوین در السالوادور آغاز تحولی است که اقتصاد این کشور را شکوفا خواهد کرد.

آنها امیدوار هستند بوکله با برداشتن این قدم در راه حمایت از وضعیت مالی کشور بتواند فرصت های جدیدی را برای نسل های آینده فراهم کند.

در آخر

لایحه قانونی شدن بیت کوین در السالوادور بحث های زیادی را برانگیخته است. این طرح که به تازگی از سوی دولت این کشور مطرح شده است زیر سایه سنگین به فساد مالی گسترده دولت این کشور قرار گرفته است. با این حال موافقان این طرح معتقدند که رسمی شدن رمزارز ها می تواند شکوفایی اقتصادی برای این کشور به همراه داشته باشد. کارشناسان معتقدند بیت رسمی شدن بیت کوین می تواند بسیاری از مبادلات را آسان تر کند. اما این طرح به زیر ساخت های خاص و پیشرفته تکنولوژیک نیاز دارد. با این وجود امروز وجود یک سیستم پولی جدید در تمام دنیا ضروری بنظر می رسد. تحقق بخشیدن به رویای جهانی آزاد تر و غنی تر با وجود تمام دشواری هایش ارزش ریسک کردن را دارد.

 آیا قانونی شدن بیت کوین در السالوادور تاثیری بر قیمت بیت کوین خواهد گذاشت؟

نظر شما در مورد مزایای به رسمیت شناختن رمزارز ها از سوی کشورهای مختلف چیست؟

در رمزارز مارکت آخرین تحولات و چالش های قانونی رمزارز ها را دنبال نمایید.

https://www.coindesk.com/el-salvador-residents-are-split-on-bitcoin-adoption-bill

Comments (0)
Add Comment