افزایش استفاده از بیت کوین برای پرداخت

بیت کوین به عنوان یک دارایی ارزشمند با خصوصیات مشابه طلا خودنمایی کرد. اما تا به امروز این رمز ارز به عنوان وسیله ای برای پرداخت به کار گرفته نشده است. در مقاله ای که در آگوست سال ۲۰۲۰ منتشر شد به این موضوع پرداخته شد که آیا بیت کوین پول است؟ در این مقاله به این نکته اشاره شد که تنها در بخش بسیار کوچکی از فضای اینترنت از بیت کوین برای پرداخت استفاده می شود. اما انتظار می رود که میزان استفاده از بیت کوین برای پرداخت روز به روز افزایش پیدا کند.

 نویسنده در ادامه به این نکته اشاره می کند که میزان پذیرش بیت کوین در سال گذشته به شدت افزایش پیدا کرده است. کاربران تازه وارد فضای بیت کوین می شود. کاربرانی که از دیرباز این ارز را خریداری کردند بیت کوین های بیشتری را به سبد سرمایه خود اضافه می کنند. بنابراین طبیعی است که در بازه زمانی نزدیک انسان های بیشتری استفاده از بیت کوین به عنوان وسیله ای برای پرداخت فکر کنند.

افزایش استفاده از بیت کوین برای پرداخت

امروز تعداد کسانی که رمز ارزها را در اختیار دارند در مقایسه با گذشته افزایش پیدا کرده است. از طرفی شرکت های بیشتری بیت کوین را برای پرداخت می پذیرند. در برخی از موارد چنین شرکت هایی رمز ارزها را به پول بدون پشتوانه ترجیح می دهند.

از طرفی روز به روز بر تعداد صرافی ها و پلتفرم های پرداخت در زمینه رمز ارز افزوده می شود. این امر خود نشان دهنده افزایش تقاضا برای استفاده از این رمز ارز برای پرداخت هزینه هاست.

در هفته گذشته eBay به بررسی گزینه های موجود برای پرداخت با رمز ارز پرداخت. از طرفی پی پل به دنبال معرفی استیبل کوین منحصر به فردی برای خود است. از سوی دیگر پرداخت مالیات با استفاده از بیت کوین و اتریوم در بخشی از سوئیس امکان پذیر شده است.

در ماه های گذشته اخبار متفاوتی به گوش می رسد که نشان می دهد شرکت های بیشتری به دنبال استفاده از این رمز ارز برای پرداخت هستند.

نوسانات برای پرداخت هنوز زیاد است

با وجود تمام اتفاقات روی داده همه حاضران نه بازار رمز ارز به قابلیت بیت کوین به عنوان وسیله ای برای پرداخت اعتماد ندارند. استاد دانشگاه اقتصاد نیویورک در گفتگو با کوین تلگراف گفته است: « چنین قابلیتی را در بیت کوین مشاهده نمی کنم. دلیل این امر هم بسیار ساده است. این رمز ارز بسیار ناکارآمد است از طرفی هزینه انجام تراکنش ها بسیار بالاست.»

روز به روز از موجودی بیت کوین های استخراج شده کاسته می شود. به زودی تمام ۲۱ میلیون بیت کوین استخراج خواهد شد. با نزدیک شدن به این تاریخ ناکارآمدی هزینه های بالای انجام تراکنش در این شبکه افزایش پیدا می کند.

رئیس بانک فدرال رزرو سنت لوئیس به این نکته اشاره کرده است که در قرن نوزدهم و پیش از آغاز جنگ داخلی در آمریکا بانک های خصوصی در این کشور آزادانه اسکناس های خود را چاپ می کردند. این امر در آن زمان متداول بود. امروز در بخش رمز ارز نیز شاهد چنین رویدادی هستیم. در آن زمان اسکناس ها برای مبادلات به کار گرفته می شدند و با قیمت های متفاوتی رد و بدل می شدند. مردم از چنین وضعیتی خشنود نبودند. آنها ترجیح می دادند که ارز واحد مانند دلار آمریکا در اختیار داشته باشند.

 بیت کوین برای پرداخت مناسب است

از آن جایی که بیت کوین همچنان به اندازه ای که باید در سراسر جهان به عنوان ابزاری برای پرداخت پذیرفته نشده است، بسیاری بر این باورند که ممکن است بیت کوین به نقش خود به عنوان یک دارایی ارزشمند مانند طلا ادامه دهد.

 اما گروهی نیز با چنین اعتقادی مخالف هستند. یکی از آنها در این باره می گوید: کسانی که تصور می کنند بیت کوین به جای آن که ابزاری برای پرداخت باشد باید وسیله ای برای حفظ ارزش باشد را درک نمی کنم. در واقع تنها زمانی یک دارایی می تواند به عنوان جایگاهی برای حفظ ارزش شناخته شود که انتظار داشته باشیم در آینده قیمت آن افزایش پیدا کند. و تنها در صورتی می توان آینده درخشانی را برای آن پیش بینی کرد که دارایی یا کالای مورد نظر در آینده کاربردهای بیشتری نیز داشته باشد.

اگر بخواهیم بگوییم که بیت کوین امروز یک دارایی ارزشمند برای حفظ ارزش است. و از طرفی باور داشته باشیم که ممکن است روزی بیت کوین برای پرداخت نیز به کار گرفته شود. و ممکن است هرگز چنین اتفاقی روی ندهد. در واقع به جای آنکه کاری را به پشت اسب ببندیم، اسب ها را به پشت گاری بسته ایم.

آینده چگونه خواهد بود؟

بسیاری از هواداران بیت کوین بر این باورند که این رمز ارز در آینده برای پرداخت به کار گرفته می شود. اما با وجود نوسانات بسیار زیاد این رمز ارز در شرایط فعلی بسیاری تصور می کنند که هرگز چنین آینده ای برای بیت کوین رقم نخواهد خورد. 

با این وجود بیت کوین همچنان محبوب ترین رمز ارز در پلتفرم های پرداخت است. سالانه چیزی در حدود یک میلیارد دلار بیت کوین برای پرداخت به کار گرفته می شود. در ماه مارس چیزی در حدود ۷۲ درصد از پرداخت های انجام شده در BitPay بیت کوین اختصاص داده شد. بیت کوین کش ۱۴ درصد و اتریومی ۱۰ درصد از پرداخت های انجام شده در این کلاس سوم را به خود اختصاص دادند.

بیت کوین به اندازه کافی خوب است

 دلایل قانع کننده برای استفاده از بیت کوین به عنوان وسیله ای برای پرداخت وجود دارد. در حالی که شاید از فرم های دیگری وجود داشته باشند که با سرعت بالاتر و کاربردهای کمتری تراکنش ها را انجام دهند. یکی از فعالان جامعه رمز ارز در این باره می گوید: « هیچ عنوان دوست ندارم بیت کوین های خود را بفروشم. اما به خوبی می دانم که به محض اینکه به کسی بگویم آدرس بیت کوین خود را برای من بفرست، تراکنش با سرعت بسیار بالا و با کمترین هزینه انجام خواهد شد». 

مسئله اینجاست که امروز تحلیل گران و معامله گران از دریافت بیت کوین خوشحال می شوند. در حالی که اگر به آنها بگویم آدرس من روی خود را برای من ارسال کنید، چندان هیجان زده نخواهد شد. چرا که شخص مورد نظر برای دریافت این رمز ارز به صرف زمان و انرژی زیادی برای پیدا کردن کیف پول و صرافی نیاز خواهد داشت.

 دیگر نظرات موجود در مورد آینده بیت کوین

در پست وبلاگ دیگری می خوانیم که بیت کوین امروز نقش خود را به عنوان ابزاری برای پرداخت پذیرفته است. بیت کوین برای پرداخت های قانونی که ممکن است از سوی دولت سانسور شود نیز مناسب است. در همین راستا یک سازمان حقوق بشر برای ارسال پول به کارگران از شبکه بیت کوین استفاده کرد. به این ترتیب دولت قادر به ممانعت از ارسال کمک های نقدی نبود.

گروهی دیگر از افراد به دنبال افزایش پذیرش بیت کوین و قبول آن به عنوان ابزاری برای پرداخت هستند. در واقع در حال حاضر نیز رمز ارزها سهم زیادی از بازار پرداخت را به خود اختصاص دادند. رمزارز هایی مانند بیت کوین برای پرداخت به کار گرفته می شوند و نزدیک به یک میلیارد دلار از پرداخت های سالانه را به خود اختصاص دادند. از سوی دیگر تعداد زیادی از فروشنده برتر جهان مزایای استفاده از بیت کوین و دیگر رمز ارزها برای پرداخت را احساس کردند.

 نیاز به ثبات بیشتر

هنوز برای اینکه رمز ارز هایی مانند بیت کوین برای پرداخت در سراسر جهان به کار گرفته شوند زود است. اقدامات بسیاری باید در این راستا انجام شود. مهمترین نکته افزایش ثبات بازار رمز ارز هاست. در واقع اگر فردی بداند که ارزش بیت کوین روز به روز افزایش پیدا می کند هرگز از آن برای خرید خودرو استفاده نخواهد کرد. بلکه بیت کوین های خود را در بالش زیر سر خود پنهان می کند تا سود بیشتری به دست بیاورد.

در حقیقت در حال حاضر مردم نگران استفاده از بیت کوین برای پرداخت هستند. چرا که ممکن است ظرف یک یا دو روز ۳۰ درصد ضرر کنند. فروشندگان و تاجران نیز تمایل چندانی به دریافت بیت کوین دارند. چرا که آنها نیز نگران هستند ظرف یک یا دو روز قیمت بیت کوین کاهش پیدا کند. برای اینکه بیت کوین برای پرداخت به گزینه مناسبی تبدیل شود دولت باید وارد عمل شود. با خرید بیت کوین از سوی دولت و کاهش هزینه انجام تراکنش ها و نوسانات بازار ثبات بیت کوین افزایش پیدا می کند.

 موانع پیش روی بیت کوین

در حال حاضر دو مورد از بزرگترین موانع پیش روی ثبات بیت کوین نوسان بالای قدرت خرید این ارز و تعداد ناچیز تراکنش هایی است که در شبکه انجام می شود. راهکار لایه دوم مسیر زیادی را برای حذف مشکل دوم طی کرده است به این راه ادامه می دهد.

از طرفی قوانین نیز باید برای رشد بیت کوین در نظر گرفته شود. به عنوان مثال هر و کارهای رمز ارز کمتر از ۲۰۰ دلار نباید مشمول مالیات شوند. سیستم قانونگذاری در حوزه بیت کوین به تغییر نیاز دارد، یا حداقل باید برای مردم شفاف تر شود. 

چرا که در حال حاضر مردمی که از بیت کوین و دیگر رمز ارزها برای پرداخت استفاده می کنند به وضوح نمی دانند که چه میزان مالیات به پرداخت های آنها تعلق می گیرد.

آیا مردم یک ارز واحد می خواهند؟

 پیشتر در مقاله به صحبتی اشاره کردیم در این خصوص که مردم علاقه چندانی به استفاده از پول های خصوصی از منابع متفاوت ندارند. و آنها بیش از هر چیزی به دنبال یک ارز واحد مانند دلار هستند. 

اما به نظر می رسد گوینده این مطلب اطلاع چندانی از قابلیت های رمز ارزها نداشته است. رمز ارزها بدون مرکزیت هستند و تحت تاثیر تورم قرار ندارند. در حالی که پول بدون پشتوانه از سوی دولت ها تولید و مدیریت می شود. و تورم بخش جدا نشدنی ارزهای بدون پشتوانه است. همانطور که در مورد دلار شاهد بودیم این ارز با گذشت زمان ارزش خود را از دست داده است.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که اکثر اسکناس هایی که پیش از جنگ داخلی آمریکا چاپ شدند نقد نشدند. تنها زمانی که اسکناس ها به اندازه کافی از بانک صادرکننده دو شدند امکان نقد شدن آن ها وجود داشت. اسکناس هایی که در شیکاگو چاپ شدند با تخفیف و به قیمت کمتر در نیویورک مبادله می شدند. اگر کسی می خواست اسکناس های چاپ شده را به طلا تبدیل کند. باید آنها را جمع کرده و برای بانک صادر کننده ارسال می کرد.

مطمئناً بانک ها در آن زمان نمی خواستند که راهکار ساده تری را پیشنهاد دهند اما محدودیت های قانونی در حوزه بانکداری به آنها اجازه انجام این کار را نمی داد. نکته جالب توجه این است که بسیاری از آن رمز ارزها حتی با وجود سیستم قانونگذاری که مانع از فعالیت آنها می شد به موفقیت رسیدند.

در صورت عدم موفقیت بیت کوین آیا استیبل کوین ها موفق خواهد شد؟

 همچنان مشکل نوسانات بالا در مورد رمز ارزها وجود دارد. به همین دلیل بسیاری بر این باورند که بهتر است در آغاز از استیبل کوین ها برای پرداخت استفاده شود. 

استفاده از اسپری بلک آنها در مقایسه با گذشته افزایش پیدا کرده است. دریافت و پرداخت به وسیله بیت کوین فرصت های تازه ای را برای تجارت جهانی ایجاد کرده است. این تجارت ها به ثبات دلار، امنیت رمز ارزها، سرعت و کارایی شبکه بلاکچین نیاز به دارند. 

استیبل کوین ها گزینه بدی نیستند؛ اما درست مانند ارزهای سنتی به ارتقاء و بهبود نیاز دارد. چرا که به عنوان مثال ارزش آنها همواره در گروه ارزش دلار است. این بدان معناست که آنها هرگز از عملکرد بهتری در مقایسه با دلار نخواهند داشت. 

 از طرفی برای استفاده از آنها باید به صادرکننده آن استیو نکن اعتماد داشته باشیم. در این بخش مسئله ریسک پذیری مطرح خواهد شد.

بسیار نیز استفاده از استفاده کن ها برای پرداخت خوش بین نیستند. بر این باورند که با وجود تمام مشکلاتی که در جهان وجود دارد عدم برخورداری از یک ارز یکی از ۱۰۰ مشکل برتر جهان نیست.

اما در برخی از مناطق جهان چه مشکلی وجود دارد. به همین دلیل ممکن است در مناطق غیر آمریکایی جهان استفاده از استیبل کوین ها رواج بیشتری داشته باشد. به عنوان مثال کشورهایی که دسترسی چندانی به سیستم های پرداخت قدرتمندی ندارند چنین امری طبیعی است.

در شرایط فعلی سرمایه گذاری در حوزه رمز ارز در کشور نیجریه، روسیه و هنگ کنگ ادامه دارد. از طرفی مردم ونزوئلا به خرید این دارایی ادامه می دهند. ارسال حواله به ایران و پرداخت فرد به فرد در کشور چین برای فرار از نظارت نظام مالی در جریان است. همین موارد برای افزایش ارزش بیت کوین در آینده کافیست.

 در آخر

 مدت زیادی از روی کار آمدن بیت کوین می گذرد. شاید هدف از ایجاد این رمز استفاده از بیت کوین برای پرداخت بود. امروز بیت کوین یک دارایی ارزشمند است که از کاهش ارزش دارایی افراد جلوگیری می کند. اما آیا در آینده شاهد عملکرد های بیشتری از این رمز خواهیم بود؟

بسیاری بر این باورند که زمانی بیت کوین برای پرداخت به کار گرفته می شود. هنوز شرایط برای استفاده از بیت کوین برای پرداخت مهیا نیست. شما آینده بیت کوین را چطور می بینید؟ آیا بیت کوین زمانی به عنوان پول برای پرداخت هزینه به کار گرفته خواهد شد؟ آیا دیگر رمز ارزها چنین قابلیتی پیدا می کنند؟ در رمزارز مارکت منتظر شنیدن نظرات شما هستیم.

 منبع 

https://cointelegraph.com/news/as-bitcoin-s-payment-options-grow-btc-true-future-role-up-for-debate

Comments (0)
Add Comment