چنگال بیت کوین چیست؟ همه چیزهایی که باید بدانید

چنگال بیت کوین در واقع یک شاخه از بلاکچین اصلی بیت کوین است که طی اختلاف زمانی ثبت شده در معاملات، و یا هنگامی که شخص یا گروهی قوانین خود را در آن اضافه می‌کنند ایجاد می‌شود. بیت کوین یک بلاکچین کد باز (به این معنی که هرکسی می‌تواند به راحتی به کدهای نوشته شده در پس آن دست یابد) است؛ بنابراین عده ی زیادی سعی بر بهبود آن دارند و از نظر تکنیکال هر کسی می‌تواند بیت کوین خودش را بسازد. هرچند قدرت واقعی یک کریپتو در قوانین آن نیست، بلکه به تعداد افرادی است که این قوانین را پذیرفته و از آن استفاده می‌کنند. در این مقاله به چند نمونه بارز این بیت کوین ها می‌پردازیم و به سوال چنگال بیت کوین چیست پاسخ می‌دهیم.

نقدینگی بیت کوین (Bitcoin Cash (BCH)) نمونه ای موفق در چنگال بیت کوین

با توجه به فراگیر شدن بیت کوین، تعداد افرادی که سعی در بهبود آن داشته‌اند نیز افزایش یافته است؛ هرچند اکثر این تلاش‌ها با شکست مواجه شده است. با این وجود BCH که در سال ۲۰۱۷ توسط راجر ور و گروه ماینرش ارائه شد، برای رفع برخی مشکلات اصلی بیت کوین از جمله سرعت ترانکش پایین، هزینه‌ی بالا و همچنین مصرف انرژی بالا حجم قطعات بلاکچین را ۱ مگابیت به ۸ و در سال ۲۰۱۸ به ۳۲ مگابیت افزایش داد تا سرعت تایید هر معامله توسط سیستم با توجه به میزان رو به رشد تعداد ماینرهای آن افزایش یابد.

BCH به سرعت جایگاه خود را در میان دیگر کوین‌های بازار پیدا کرد و در سال ۲۰۱۸ در رتبه چهارم تثبیت شد. البته BCH نیز دچار مشکلاتی شد و چنگال‌های متفاومتی را تشکیل داد.

بیشتر بخوانید

Bitcoin Gold (BTG)

بیت کوین گولد توسط گروهی از طرفداران هاردفورک (Hard Fork) بیت کوین، به منظور رفع مشکلاتی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم به وجود آمد.

  • استفاده از نرم افزارهایی که امتیازات خاصی برای ماینینگ به کاربرانش می‌داد که با تغییر در الگوریتم این بلاکچین میزان زیادی از آن برطرف شد.
  • برای جلوگیری از ماینینگ بیت کوین تنها توسط شرکت‌ها و سرمایه‌داران بزرگ و سیستم‌های پر هزینه، این سیستم جدید قابلیت ماینینگ را حتی توسط گرافیک‌‌های خانگی به طرفدارانش می‌داد.
  • ممانعت عمده فروشندگان و کسب و کارها برای استفاده از پرداخت مشتریان به وسیله‌ی بیت کوین مشکل ساز شده بود و از این رو سیستم BTGpay ساخته شد که اجازه تراکنش مابین بیت کوین، بیت کوین گولد و ارزهای فیات را به دو طرف معاملات می‌داد.

نمونه‌های قابل ذکر دیگری که در این عرصه نسبتا موفق عمل کرده‌اند شامل بیت کوین دایمون (BCD)، لایتنینگ بیت کوین (LBTC) و بیت کوین اینترست (BCI) هستند که هرکدام با اهداف و دیدگاه خود سعی در بهبود بیت کوین داشتند.

بررسی اجمالی:

نمونه‌های زیادی از چنگال بیت کوین تا به امروز ساخته شده و این امر همچنان ادامه خواهد داشت و همواره اشخاصی با توجه به نیازهای روز سعی در بهینه سازی این بلاکچین خواهند داشت. با اینکه اکثر این پروژه‌ها محکوم به شکست خواهند بود، اما برخی از آنان ممکن است حتی از نمونه‌های موفق یاد شده پیشی بگیرند.

مطالب دیگر را بخوانید

بیت کوین
Comments (0)
Add Comment