هشتمین ماه رکود هش ریت بیت کوین

با بسته شدن بازار ماینرهای سیچوان در چین هش ریت بیت کوین حداکثر به ۹۱ EH/s رسیده است. نرخ هش بیت کوین به کمترین میزان خود از زمان از برق کشیده شدن ماینرها در اوایل نوامبر در چین رسیده است.

هش ریت شبکه بیت کوین معیاری برای اندازه گیری نیروی محاسباتی مورد نیاز برای تولید بیت کوین با واحد اسب بخار است. این میزان از زمان اوج گیری اش در اواسط ماه می ۲۰۲۰، ۴۶ درصد سقوط داشته است. بر اساس گزارش بیت اینفو چارتز (Bitinfocharts)، نرخ هش بیت کوین در حال حاضر ۹۱EH/s است. یعنی ۹۱ کوینتیلیون هش در ثانیه. این میزان تقریبا نصف این شاخص در کمتر از ۶ هفته پیش یعنی ۱۷۱.۴ EH/s است.

کاهش سودآوری به دنبال کاهش هش ریت بیت کوین

بیت اینفو چارتز همچنین کاهش سود آوری کشت بیت کوین را گزارش کرده است. این شاخص از ۰.۴۴۹ دلار در روز در هر تراشه در ثانیه به ۰.۲۲۶ دلار در طول دوره مشابه رسیده است.

نرخ هش بیت کوین از زمان کاهش آن به میزان ۹۰ EH/s در روز سوم نوامبر ۲۰۲۰ هرگز اینقدر پایین نیامده بود. هش ریت بالا به معنی رقابت بیشتر تولید کنندگان بیت کوین برای ارزش گذاری بلوک های جدید است. همچنین نشان دهنده میزان منابع مورد نیاز برای به اجرا گذاشتن حملات ۵۱ درصدی و در نتیجه ایمن تر کردن بیشتر شبکه است.

کاهش هش ریت و سود آوری بیت کوین در نتیجه محدودیت های اعمال شده از سوی دولت چین است. این محدودیت شامل کشت بیت کوین در این کشور می شود. در آخر هفته گذشته تصاویر بسیاری از تعطیل شدن بسیاری از مزارع بیت کوین در چین در شبکه های اجتماعی منتشر شد.

یکی از توئیت های معروف در این زمینه از فردی با حساب کاربری به نام @bigmagicdao در ۱۹ ژوئن بود:

ما امشب شاهد یک نقطه تاریخی در کشت بیت کوین خواهیم بود. تمامی مزارع کشت بیت کوین با ۸ میلیون کیلووات برق در سیچوان امشب خاموش می شوند. هش ریت همین الان هم با وضع قوانین سخت گیرانه دولت در سیچوان کاهش چشم گیری داشته است.

چه قوانینی در چین تصویب شدند؟

در تاریخ ۱۸ ژوئن مقامات شهر یون آن – شهری در بخش غربی استان سیچوان- دستور تعطیلی عملیات استخراج بیت کوین را صادر کردند. در اواخر سال ۲۰۱۹ نشریه کوین شیرز (CoinShares) تخمین زد که بیش از نیمی از هش ریت بیت کوین در جهان در سیچوان مصرف می شود. برق ارزان، فراوان و فصلی این منطقه باعث جذابیت آن برای ماینرها شده بود.

در ۱۲ ژوئن، مقامات شهر یون آن دستور قضایی دیگر نیز صادر کرده بودند. این دستور شامل تحقیقات قضایی در مورد استفاده غیر قانونی از برق برای تولید بیت کوین بود. طبق این دستور بسیاری از افراد و شرکت های خصوصی تحت پیگرد قرار گرفتند.

خروج هش ریت بیت کوین از چین در نگاه رسانه ها

گزارشی از سی ان بی سی (CNBC) که در ۱۵ ژوئن منتشر شده است. بر اساس این گزارش نیک کارتر (Nic Carter) شریک شرکت کسل ونچرز آیلند (Castle Ventures Island)  اظهار داشته است که هش ریت بیت کوین رو به سقوط است. با این فرض که: به نظر می رسد که تاسیسات بیت کوین در این کشور (چین) خاموش شده اند. در اوایل ماه می نیز کوین تلگراف (Cointelegraph) این گونه گزارش کرد: نشانه هایی وجود دارند که نرخ هش بیت کوین شروع به خارج شدن از چین کرده است.

کارتر پیش بینی کرده است که حداقل نیمی از نرخ هش بیت کوین برای همیشه چین را ترک خواهد کرد.

مهاجرت بزرگ

شمال آمریکا و بخصوص ایالت تگزاس به یکی از مقاصد اصلی تبدیل شده است. این موضوع مهاجرت بزرگ استخراج بیت کوین نامیده می شود. قوانین مناسب و فراوانی انرژی های تجدید پذیر و ارزان قیمت از دلایل اصلی این مهاجرت هستند.

در آخر

بدنبال تصویب قوانین سخت گیرانه در چند استان چین هش ریت بیت کوین در حال خروج از این کشور است. این قوانین یکی پس از دیگری در ژوئن امسال و بیشتر در استان سیچوان اعمال شده اند. تا پیش از این بیش از نیمی از هش ریت جهانی بیت کوین در این استان تولید می شد. در پی کاهش نرخ هش بیت کوین سودآوری آن نیز با کاهش مواجه شده است. به نظر می رسد مقصد بعدی ماینرها آمریکای شمالی و بخصوص ایالت تگزاس باشد. مسلما هر جای دنیا با قوانین مناسب و انرژی ها تجدید پذیر فراوان و ارزان می تواند میزبان خوبی برای بیت کوین باشد.

به نظر شما با کاهش هش ریت خرید و فروش بیت کوین با چه تحولاتی مواجه می شود؟

آیا تغییر میزبان می تواند بر قیمت بیت کوین تاثیر مثبتی بگذارد؟

در رمزارز مارکت از آخرین تحولات قوانین چین در مورد کشت بیت کوین مطلع شوید.

https://cointelegraph.com/news/bitcoin-hashrate-hits-8-month-low-as-chinese-miners-power-down

Comments (0)
Add Comment