کاهش نرخ هش بیت کوین به مثابه یک فرصت

قوانین سخت گیرانه در چین باعث تغییر الگوی توزیع در اکوسیستم شده است. کاهش نرخ هش بیت کوین در کوتاه مدت اجتناب ناپذیر است. اما سرمایه گذاران معتقد هستند که این موضوع فرصتی عالی برای یک اکوسیستم کشت بزرگتر را فراهم آورده است.

چین مدت هاست که در زمینه استخراج بیت کوین سهم عمده ای دارد. در برخی برهه ها بیش از ۷۰ درصد از نرخ هش جهانی رمزارزها متعلق به چین بوده است. این روند تا ماه ژوئن ۲۰۲۱ ادامه داشت. زمانی که دولت چین تصمیم گرفت تعدادی از بزرگترین مراکز استخراج بیت کوین را تعطیل کند.

استان سیچوان که در جنوب غربی چین قرار دارد مقادیر فراوانی انرژی برق آبی دارد. که توسط بزرگترین رودخانه آسیا یعنی یانگژه تامین می شود. ظهور استخراج با استفاده از ASIC ها باعث شد این استان با توجه قیمت مناسب برقی که دارد به یکی از بزرگترین مراکز استخراج رمزارز در جهان در سال های اخیر تبدیل شود.

اما این روند ناگهان قطع شده است. که به علت تصمیمات سخت گیرانه دولت چین درباره استخراج رمزارز و بطور کلی این اکوسیستم است.

آمار واقعی از کاهش نرخ هش بیت کوین

رسانه های محلی گزارش کرده اند که ۲۶ مرکز بزرگ استخراج بیت کوین مجبور به تعطیلی شده اند. که باعث کاهش نرخ هش بیت کوین در دنیا گذاشته است. نرخ هشت بیت کوین در اواسط می رکورد ۱۷۱ تراهش بر ثانیه را ثبت کرد. اما این روند کاهش یافت و در ۲۳ ژوئن به ۸۳ تراهش بر ثانیه رسید. که کاهش حدود ۵۰ درصدی را در عرض یک ماه نشان می دهد.

آنالیزها نشان می دهند که بیش از ۷۰ درصد از کل ظرفیت استخراج در چین در هفته گذشته آفلاین شده است. این آمار می تواند در هفته های آتی به بیش از ۹۰ درصد برسد.

کوین ژانگ (Kevin Zhang) نائب رئیس شرکت فاندری سرویس (Foundry Services)-یک شرکت زیر ساخت استخراج- در توئیتر خود مروری بر اتفاقات اخیر در چین داشته است. او می گوید: نکته اصلی این بود که به استخراج کنندگان فرصت حداقلی برای جمع آوری دستگاه هایشان داده شد. در حالی که زیر ساخت های الکتریکی آنها در کشورهای دیگر کارایی نخواهد داشت.

کمپانی بیت مین (Bitmain) یکی از بزرگترین تولید کنندگان تجهیزات سخت افزاری استخراج ASIC است. این شرکت به منظور حمایت از افرادی که قصد فروش تجهیزات دست دوم خود را دارند فروش تجهیزات جدید خود را فعلا معلق کرده است.

تاثیر اولیه کاهش نرخ هش بیت کوین

در نگاه اول شرایط خیلی دشوار و نگران کننده به نظر می آید. اما بسیاری نیز معتقد هستند که اکوسیستم استخراج بیت کوین توان گذار از این مرحله را دارد. سخت گیری قانونی در چین فرصتی منحصر به فرد را فراهم کرد که استخراج کنندگان بیت کوین در کشورهای دیگر انباشتگی بیت کوین خود را بیشتر کنند.

دنیل فرامکین (Daniel Frumkin) محقق استخراج بیت کوین در اسلاش پول (Slush Pool) در مورد تاثیر کاهش نرخ هش بیت کوین می گوید:

«مشکلات با سه یا چهار اصلاح اخیر بازار کمتر شده است. اصلاح بعدی ممکن است بزرگترین اصلاح بازار در تاریخ بیت کوین باشد. برای استخراج کنندگان بیت کوین خارج از چین که تمرکزشان بر جمع آوری بیت کوین است این موضوع فرصتی بی نظیر را فراهم می کند.

آنها شاهد دورانی خواهند بود که نرخ هش به سرعت صعود می کند. در حالی که همه برعکس این را انتظار دارند».

این محقق تاکید کرده است که امنیت شبکه بیت کوین تحت تاثیر کاهش نرخ هش بیت کوین قرار نگرفته است. او همچنین اضافه کرد که استخراج کنندگان چینی ماشین آلاتشان را به کشورهای دیگر منتقل کرده اند.

بنابراین پراکندگی جغرافیایی نرخ هش در طی شش تا ۱۲ ماه آینده بهبود قابل توجهی خواهد داشت. با این اوصاف تاثیر سخت گیری های استخراج بیت کوین در سراسر بازار رمزارزها محسوس بود.

آنابل هوگان (Annabelle Huang) رئیس گلوبال ایکس (GlobalX) در گروه امبر (Amber Group) می گوید:

«بعد از مغولستان داخلی و سینکیانگ، استان سیچوان رسما استخراج بیت کوین را طی هفته گذشته ممنوع کرد. در پی این ممنوعیت شاهد یک فروش خیلی گسترده در بازار رمزارزها بودیم. این ممنوعیت در سیچوان برای همه غیر منتظره بود. افزایش فشار فروش نیز از سمت استخراج کنندگان قابل پیش بینی بود».

تاثیرات جانبی تحولات در چین

اینکه استخراج کنندگان چینی آفلاین شده اند تاثیرات جانبی جالبی علاوه بر کاهش نرخ هش بیت کوین داشته است. اول از هم اینکه برخی از این استخراج کنندگان به دنبال محلی برای از سر گیری فعالیت هایشان می گردند. تاثیر بعدی نیز این است که برخی از آنها نیز در پی فروش ماشین آلات خود و تعطیلی دائمی هستند.

فرامکین می گوید: «بازار ASIC به زودی از تجهیزات دست دوم اشباع خواهد شد. در حالی که ساخت زیر ساخت های استخراج تازه بسیار زمان بر است، امکانات استخراج موجود که به شخص ثالث ارائه خدمت می کند در حال اشباع شدن است.

هر کمپانی یا کشوری که بتواند سریع تر این زیر ساخت ها را برای میزبانی هزاران ASIC تهیه کند بزرگترین برنده این شرایط خواهد بود.»

ظهور استخراج ASIC بطور گسترده ای تاثیر مخربی بر استخراج کنندگان کوچک تر گذاشت. استخراج کنندگانی که نمی توانستند با مقیاس استخراج های صنعتی رقابت کنند. برای اولین بار در طی سال ها استخراج کنندگان کوچک تر این شانس را پیدا کرده اند که فعالیت هایشان را گسترش دهند.

اما فرامکین موانعی که همچنان بر سر راه این صنایع کوچک وجود دارد را توضیح می دهد:

«بسیاری از این استخراج کنندگان کوچک از سرویس های میزبانی شخص ثالث استفاده می کردند. این شرکت های شخص ثالث نرخ برق بهتری را نسبت به برق معمولی یا شهری فراهم می کردند. حال که تقاضا برای این میزبان ها افزایش یافته است ممکن است گسترش کار برای این استخراج کنندگان کوچک سخت تر شود.

هرچند الان هر استخراج کننده ای که دسترسی مسقیم به منابع انرژی مازاد دارد شرایطش از همیشه نسبت به قبل بهتر است. چراکه سخت افزارها نیز ارزان تر از همیشه هستند.

مهاجرت بزرگ

در پی تغییرات قانونی اخیر در چین توزیع اکوسیستم های استخراج بیت کوین به طرز سریع و چشم گیری در حال تغییر هستند. کاهش نرخ هش بیت کوین یک نتیجه قابل پیش بینی این تصمیمات بود. با این حال برخی از شرکت های چینی فعالانه به دنبال مکان های جدید برای تاسیس مراکز استخراج تازه هستند.

شرکت هایی مانند کنعان (Canaan) از شاخه هایی مانند تولید سخت افزار وارد عرصه استخراج شده اند. این شرکت ها مراکزی را در قزاقستان راه اندازی کرده اند. BTC.com پنجمین استخر بزرگ استخراج دنیا هم تجهیزاتش را به این کشور انتقال داده است.

نقل مکان کردن به کشورهای آسیایی همسایه مسلما راحت ترین گزینه برای استخراج کنندگان چینی نبوده است. گزینه هایی دیگری هم در دست بررسی آنها قرار دارد.

منتفع شدن میزبان ها

همان طور که شرکت فاندری در توئیتر بصورت خلاصه بیان کرده است مهاجرات بزرگ ASIC مسلما به راحتی زمانی که شرکت ها خود تصمیم به نقل مکان به علت ملاحظات لوجستیکی یا مذاکراتشان با شرکت های دیگر می کنند، نیست.

فرامکین معتقد است که علی رغم کاهش نرخ هش بیت کوین، این اتفاق به نفع کمپانی های میزبانی است. «این یک فرصت فوق العاده برای شرکت هایی است که زیر ساخت های استخراج را ارائه می دهند. به این ترتیب آنها می توانند تمرکزشان را بر روی بالا بردن ظرفیت میزبانی شان بگذارند».

مطمئنا این اتفاق ناقوس مرگی برای صنعت استخراج بیت کوین در چین بوده است. بزرگ ترین مهاجرت تجهیزات استخراج همین الان هم شروع شده است. فرامکین معتقد است که این اتفاقات می تواند کمک کند که آمریکای شمالی به مرکز بعدی بیت کوین تبدیل شود.

او همچنین اضافه کرده است مجاورت استخراج کنندگان چینی به تامین کنندگان سخت افزار همیشه نقطه قوت آنها بوده است. ولی با این حال بسیاری از استخراج کنندگان در آمریکای شمالی توانسته اند به قیمت زیر حتی سه سنت به ازای هر کیلو وات ساعت برق برسند. این قیمت بسیار بهتری نسبت به قیمتی است که چینی ها در سال های اخیر پرداخت می کردند.

فرصتی برای دیگر قاره ها

حال که رقبای چینی کنار رفته اند صحنه برای فعالان آمریکای شمالی باز شده است. آنها آماده هستند که بازار را در سال های آینده به دست بگیرند و کاهش نرخ هش بیت کوین را پشت سر بگذارند.

دارن فاینستاین (Darin Feinstein) بنیان گذار کور ساینتیفیک (Core Scientific) می گوید:

«مقاومت سیستم استخراج بیت کوین از اینجا مشخص می شود که علی رغم اینکه قسمت اعظم نرخ هش این نت ورک مجبور به خاموشی است این تجهیزات بسیار سریع جایگزین شده اند. به نحوی که مصرف کننده نهایی تقریبا تاثیری را متوجه نشده است.»

او اضافه کرده است که چین بیش از ۶۰ درصد از زیر ساخت های بیت کوین را بدون هیچ حکم قانونی مجبور به تعطیلی کرده است. با این حال زیر ساخت های این شبکه چندان اعتنایی نکرده و فقط به کشورهایی که آزادی بیشتری برای آنها قائل می شوند نقل مکان کردند.

سخن آخر

با وضع قوانین جدید در چین شاهد کاهش نرخ هش بیت کوین در سطح جهانی بودیم. اما این اتفاق تاثیرات جانبی گسترده تری داشته است. از جمله این که فرصت برای بسیاری از استخراج کنندگان کوچک مجددا فراهم شده است. شرکت های میزبانی رونق بیشتری گرفته اند. همچنین الگوی توزیع این نت ورک در جهان در حال تغییر است. کشورهای همسایه چین و آمریکای شمالی بیش از پیش وارد این عرصه شده اند. بسیاری از کارشناسان این موارد را جزء فرصت هایی می دانند که قوانین سخت گیرانه در چین برای بازار بیت کوین فراهم کرده است.

به نظر شما تغییر الگوی توزیع نت ورک بیت کوین چه تاثیری بر خرید و فروش بیت کوین گذاشته است؟

آیا ورود استخراج کنندگان کوچک به این عرصه قیمت بیت کوین را دچار تغییر خواهد کرد؟

در رمزارز مارکت با آخرین اخبار مربوط با دنیای رمزارز همراه باشید.

https://cointelegraph.com/news/hashing-out-a-future-is-bitcoin-hash-rate-drop-an-opportunity-in-disguise

استخراجبیت کوین
Comments (0)
Add Comment