قدمت بیت کوین به ۱۲ سال می رسد

 بیت کوین مسیر طولانی و پر فراز ونشیبی را طی کرده است. این ارز از ۱۲ سال پیش از اولین بلاک شبکه فعالیت خود را آغاز کرد. شبکه بیت کوین درست ۱۲سال پیش در چنین روزی متولد شد. در آن زمان ساتوشی ناکاماتو اولین نرم افزار خود را منتشر کرد. با نگاهی به قدمت بیت کوین به ارزش واقعی این ارز پی می برید.

ساتوشی ناکاماتو که با نام خالق بیت کوین نیز شناخته می شود، ۱۲ سال پیش بزرگترین انقلاب مالی جهان را آغاز کرد.  شش روز قبل از انتشار شبکه در تاریخ ۳ ژانویه سال ۲۰۰۹ ساتوشی اولین بلاک شبکه را ایجاد کرد. این بلاک با نام بلاک #۰ شناخته می شود. بر خلاف دیگر بلاک های موجود در شبکه امکان خرج کردن پاداش سکه های موجود در این بلاک وجود ندارد. حتی امکان انتقال سکه به این بلاک یا از این بلاک نیز وجود ندارد. بنابراین این بلاک عصر تازه ای را اغاز کرد که امروز با آن آشنا هستیم.

در همین حال ساتوشی خبر ثبت نام در فهرست ایمیل رمزنگاری شده را نیز اعلام کرد. دراین ایمیل لینک دانلود بیت کوین۰.۱.۰ وجود داشت. این نرم افزار اپن سورس یک پایگاه داده بود.

بیتکوین ۰.۱.۰ تنها با ویندوز سازگار بود. اولین نسخه این نرم افزار که از سیستم عامل لینوکس پشتیبانی می کرد در دسامبر سال ۲۰۰۹ وارد بازار شد. این همان زمانیکه نسخه ۰.۲.۰ بیتکوین منتشر شد.

بیت کوین ۱۳۰۹ دلاری

 کمتر از یک هفته پیش از انتشار اولین نرم افزار ساتوشی بلاک اصلی را ایجاد کرد. هال فینی (Hal Finey) اولین تراکنش بیت کوین را در تاریخ ۱۲ ژانویه دریافت کرد.

در آن زمان کسانی که این ارز را پذیرفته بودند به دنبال استفاده از سیستمی بودند که ارزی را بر پایه سیستم های رایانه ای ایجاد کنند. بر اساس گفته های فینی احتمال این که امروز با استفاده از قدرت کامپیوتر سکه تولید کنیم بسیار زیاد است.

 این برنامه نویس و رمزنگار پیش بینی کرده که بیت کوین در ادامه به ۱۰ میلیون دلار می رسد. ساتوشیبا انتظارات خوش بینانه او موافق بود. او همچنین گفت: عاقلانه است که حداقل اندکی از این ارز داشته باشید، چون ممکن است روز این ارز به این جایگاه دست پیدا کند.

اگر چه تا اکتبر سال ۲۰۰۹ بیت کوین اولین ارزش گذاری های خود را تجربه نکرده بود. درآن زمان بازار رمزارز New library شاخصی را برای قیمت این ارز در نظر گرفت. در آن زمان قیمت بیت کوین ۱۳۰۹ در ازای یک دلار.

خروج ساتوشی

 ماینر های اولیه نقش مهمی در گسترش این ارز داشتند. درماه می سال ۲۰۱۰  فردی به نام Laszlo Hanyaecz نام خود را به عنوان یک فرد تاریخی در بیت کوین ثبت کرد. او برای خرید یک پیتزا ۱۰۰۰۰ بیت کوین را پرداخت کرد. این اولین تراکنش واقعی بیت کوین در سراسر جهان بود.

شرکت Wikileaks منابع مالی خود را محدود کرده و به بیتکوین روی اورد. ساتوشی علاقه چندانی به حضور این موسسات در شبکه نداشت. او بر این باور بود که سرمایه این شرکت ها بازار بیت کوین را بیش از اندازه داغ می کند. درخواست ساتوشی از جولیان اسنگ (Jilian Assange) اخرین حضور ساتوشی در صحنه بود.

جاده ابریشم و گسترش استخراج

بیت کوین تا سال ۲۰۱۱ جایگاه درخشان و ثابتی نداشت. در واقع در طول این زمان این ارز از یک شوخی سایبری به ارز محبوب هواداران بازار آزاد تبدیل شد. جاده ابریشم، بازار سیاه بیت کوین را به عنوان راه پرداخت ایمن انتخاب کرد.  این ارز برای خرید مواد اولیه تحریم شده و قاچاق دارو و مواد مخدر به کار گرفته می شد.

ارزش یک دلاری بیت کوین به تدریج سراسر جهان را در بر گرفت. تا اواسط سال ۲۰۱۱ قیمت این ارز به ۳۰ دلار رسیده بود. اما سرقت ۲۵۰۰۰ بیتکوین از یک حساب کاربری باعث سقوط قیمت این ارز شد.

استخراج بیت کوین نیز در حال گسترش بود. کامپوترهای شخصی دیگر قادر به استخراج بیت کوین نبودند. آنها هش ریت کافی برای تامین امنیت شبکه را در اختیار نداشتند. بنابراین باید راه کار دیگری در نظر گرفته می شد. پردازنده های گرافیکی امروزی قابلیت های بیشتری را در این ارز ایجاد کرده اند.

پذیرش رمزارز

در سال ۲۰۱۰ موسس Stellar جد مککالب (Jed McCaleb) بازار بیت کوین Mt.Gox  را راه اندازی کرد. تا سال ۲۰۱۳ این بازار چیزی در حدود ۷۰ درصد از معاملاتی که در این بازار انجام می شد را در خود جای داده بود. این بازار به اندازی قدرتمند به نظر می رسید که هیچ کس تصور نمی کرد روزی شاهد سقوط آن باشد. اما زمانی که هکر ها به این بازار حمله کردند و ۸۵۰۰۰۰ بیت کوین را به سرقت بردند، این بازار سقوط کرد. این اتفاق بیت سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴ روی داد. اخبار ناشی از سقوط این بازار قیمت بیت کوین را به شدت کاهش داد.

درهمین حال پذیرش بیت کوین در حال افزایش بود. همین امر باعث شد که محصولاتی برای نگهداری بیت کوین طراحی شود. این دستگاه های Eliptic  نام داشتند. از سوی دیگر بازار رمرارز کوین بیس نیز به عنوان با سرمایه گذاری ۲۵ میلیون دلاری خود وارد این بازار شد.

پیش از سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ بسیاری از دولت ها متوجه این رمزارز شده بودند. بانک مرکزی چین انجام تراکنش هایی که به وسیله بیت کوین انجام می شود را ممنوع کرد. در حالی که ایالت امریکا ۲۹ هزار بیت کوین که از عاملان جاده ابریشم تصاحب شده بودند را به مزایده گذاشت.

 تا سال ۲۰۱۵ آلت کوین هایی نظیر اتریوم دیگر وارد صحنه شده بودند. موسسان به دنبال ایجاد ارزی بودند که مشکلات موجود در بیتکوین را بر طرف کند. استخراج نیز یک گام به جلو رفت. با معرفی مدارهای یکپارچه و اغزا صنعت استخراج، ماینینگ بیتکوین نیز شکل دیگری به خود گرفت.

ناکامی در رسیدن به توافق بر سر اندازه هر بلاک منجر به تقسیم زنجیره شد. این اتفاق در آگوست سال ۲۰۱۷ روی داد. همین مسئله بیت کوین کش را به دنیا آورد. بااین حال آوازه بیت کوین زمانی تمام جهان را فراگرفت که قیمت این ارز از ژانویه ۲۰۱۷ تا دسامبر همان سال ۲۰ برابر افزایش پیدا کرد. در آن زمان قیمت بیت کوین برای اولین بار به ۲۰ هزار دلار نزدیک شد.

سرمایه های کلان، موسسات مالی

افزایش قیمت بیت کویدن و نزدیک شدن قیمت این ارز به ۲۰ هزار دلار به سرعت با کاهش شدید روبه رو شد. قیمت این رمزارز در ادامه و در سال ۲۰۱۸ به ۳۸۰۰ دلار رسید. بازار خرسی در ادامه سال به مسیر خود ادامه می دهد. بسیاری از هواداران بیتکوین در انتظار پذیرش این ارز از سوی موسسات مالی بودند. بیت کوین در چنگال بازار خرسی اسیر بود، اما به رشد خود ادامه داد. در اواسط سال ۲۰۱۹ هش ریت شبکه به ۷۰ اگزاهش بر ثانیه رسید. این میزان دو برابر از تعداد شن های موجود در کره زمین نیز بیشتر است. در همین زمان بازار مشتقات بیت کوین پدیدار شد.

 در سال ۲۰۲۰ بیت کوین به یکی از جذاب ترین دارایی ها برای موسسات سرمایه گذاری تبدیل شد. بسیاری از شرکت ها از این دارایی برای حفاظت از سرمایه خود استفاده کردند. شرکت های بسیاری بیتکوین را به سبد سرمایه خود اضافه کردند، آنها از بیت کوین به عنوان یک صندوق ذخیره استفاده می کردند. بیت کوین با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۲۰ رکورد ۲۰ هزار دلاری خود را شکستف اما متوقف نشد. این ارز در ابتدای سال و به دنبال شیوع بیماری کرونا کاهش شدید را تجربه کرده بود. اما درادامه روند دیگری را ازخود بر جای گذاشت.

آینده بیت کوین

پس از مطالعه قدمت بیت کوین باید بدانیدکه بیت کوین تازه در روزهای اول سال ۲۰۲۱ است. این ارز تا همین لحظه نیزخود را به بیش از ۴۲۰۰۰ دلار رسانده است. این رکورد بیش از دو برابر رکورد سال ۲۰۱۷ است. شبکه بیت کوین از ۱۲ سال پیش و از زمانی که ساتوشی این شبکه را راه اندازی کرد تحولات بسیاری را به خود دیده است. این ارز مسیر خود را از بلاک اولیه به بازار وال استریت هموار کرده است.

 در روز های نخست بیت کوین ارزی بود که توجه قمار بازها، فروشندگان بازار سیاه و شهروندان ایالت های شکست خورده را به خود فراخوانده بود. اما در ادامه این ارز به دارایی امنی برای حفظ ارزش تبدیل شد. شرکت های سرمایه گذاری، موسسات مالی بزرگ جهان در این بازار سرمایه گذاری کرده اند. اکنون بیت کوین ارز اول بسیاری از تجارت های برتر جهان است. آیا ساتوشی از این اوضاع خوشحال می شد؟

بیتکوین بیش از ۱ دهه را پشت سر گذشته است. قدمت بیت کوین و مسیری که این ارز پیموده است، در شکل گیری که بیت کوینی که امروز می شناسیم نقش به سزایی داشته است. این ارز ارزش بسیاری زیادی را در خود نگهداری می کنند. بازیکنان بزرگ بازار سرمایه متوجه این قدرت شده اند و بیت کوین را به دارایی های خود اضافه کرده اند. شما نیز می توانید با خرید بیت کوین خود را برای آینده آماده کنید. این ارز دارایی شما را در برابر تورم در امان نگه می دارد. این نکته را به یاد داشته باشید. برای خرید بیت کوین هیچوقت دیر نیست. قیمت بیت کوین را از ما در رمزارز مارکت بخواهید.

 منبع

https://cointelegraph.com/news/bitcoin-turning-12-from-the-genesis-block-to-wall-street-adoption

Comments (0)
Add Comment