تروریست ها و بیت کوین

اخبار مربوط به همکاری تروریست ها و بیت کوین و استفاده آنها از این ارز برای انجام اقدامات تروریستی همواره در بازار رمز ارز به گوش می رسید است. اما به نظر می رسد نقش رمز ارز در فعالیت های تروریستی کاهش پیدا کرده است. همچنان این رمز از اولین منبع برای تامین بودجه اقدامات تروریستی نیست.

رئیس خزانه آمریکا در این باره می گوید امروز در معرض خطر کلاهبرداری، پولشویی، تامین تامین بودجه تروریستی و امنیت اطلاعات قرار داریم. جنت یلن (Janet Yellen) در ادامه صحبت های خود به وضوح رمز ارز را به عنوان ابزاری برای تامین بودجه اقدامات تروریستی معرفی کرد.

در حال آغاز فعالیت هایی برای مبارزه با اقدامات تروریستی است. اقدامات او سوالات بسیاری را مطرح کرده است.

 سوالاتی از این قبیل که آیا رمز ارز در دست گروه های تروریستی تهدیدی برای دولت و جامعه خواهد بود؟ در این صورت جامعه بلاک چین و رمز ارز باید نگران باشد؟

تروریست ها و بیت کوین و نقش رمزارز

بررسی های انجام شده نشان می دهد که نقش رمز در اقدامات تروریستی همچنان ناچیز است. بسیاری از محققان می گویند رمز ارز پیش از این چندین بار برای تامین هزینه اقدامات تروریستی به کار گرفته شد، اما این ارز منبع اصلی تامین بودجه این اقدامات نیست. 

یکی از اساتید دانشکده اقتصاد دانشگاه شیکاگو در این باره را در گفتگو با کوین تلگراف گفته است: اظهار نظر رئیس خزانه داری آمریکا درست است چراکه بیت کوین یک ابزار است. وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که یلن کلمات خود را با دقت بسیار زیادی انتخاب کرده است. عنوان گفته است که بیت کوین ابزار اصلی برای تامین بودجه تروریست هاست. برکه گفته است که استفاده از بیت کوین برای انجام اقدامات تروریستی در حال افزایش است. و گفته تا حدودی درست است. چرا که با افزایش رشد بازار قرمز است آنها برای انجام اقدامات غیرقانونی بیشتری به کار گرفته می شوند.

افزایش درک عمومی از رمزارز

مدیر عامل شرکت CipherTrace با اظهارات رئیس خزانه داری آمریکا مخالفت است. او در این رابطه می گوید اگر دولتمندان رویکرد آمیخته با ترسی را در مواجهه با ارز در پیش بگیرند، قانون گذاران می توانند قوانین سختگیرانه تری را برای تراکنش های رمز ارز در نظر بگیرند. اما این امر نیز تضمینی برای کاهش نگرانی ها نخواهد بود. در واکنش به این نکته اشاره کرد که چنین اقداماتی درست مانند ممنوعیت استفاده از رمز در هند تنها منجر به کاهش پذیرش و نوآوری در فضای رمز ارز می شود.

وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که به احتمال زیاد رئیس خزانه داری آمریکا با مطرح کردن این نگرانی مسئله را پیش کشیده و آن را در معرض دیده جامعه قرار داده است. مدیر عامل شرکت CipherTrace لویت
(Levitt) در ادامه به این نکته اشاره کرد که سوء استفاده از رمزارز به عنوان بخش از نگرانی های جغرافیایی سیاسی در رابطه با حذف تحریم های غرب علیه کشورهایی مانند روسیه ایران و ونزوئلا همچنان مطرح می شود و نه استفاده تروریستی از این ارز. 

همچنان پول زیادی برای حمایت از فعالیت های تروریستی صرف شده است. به همین دلیل نگرانی ها در رابطه با استفاده از بیت کوین یا دیگر رمز ارزها برای تامین بودجه مورد نیاز برای گروه های تروریستی وجود دارد. به همین دلیل بسیاری از دولتمردان بر این باورند که رئیس خزانه داری تهدید موجود را با اغراق مطرح نکرده است. تامین بودجه بخش بسیار کوچکی از تراکنش های رمز ارز را به خود اختصاص می دهد. در سال ۲۰۲۰ تنها ۳۷.۳۵ بیت کوین برای تامین بودجه مورد نیاز برای اقدامات تروریستی به کار گرفته شد. این میزان تنها ۰.۰۰۳۲۴ درصد از بودجه مورد نیاز برای این فعالیت ها را تامین کرده است.

تروریست ها و بیت کوین

وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا در آگوست سال ۲۰۲۰ حساب های رمز ارز سه گروه تروریستی واقع در خاورمیانه را مصادره کرد. اقدام بزرگ ترین مصادره حساب های رمز ارز در تاریخ فعالیت های تروریستی است. همه به خوبی می دانیم که گروه های جهادی که زیر نظر ISIS و القاعده فعالیت دارند سال ها از رمز ارز برای انجام فعالیت های خود استفاده کردند.

MEMRI روزانه و به صورت آنلاین فعالیت گروههای جهادی را زیر نظر دارد. و متوجه شده است که گروه ها و افراد استفاده از رمزارزهای متفاوت به بحث و مذاکره گذاشته اند. اما تاکنون میزان استفاده از رمز ارز افزایش پیدا نکرده و به حدی که می تواند نرسیده است. انتشار اخبار مربوط به استفاده گروه های جهادی از رمز ارز منجر به مسدود شدن حساب های مرتبط با این گروه ها از سوی شرکت ها شده است. همین مسئله در حل مشکل موثر خواهد بود.

صرافی تروریست ها و بیت کوین

مطالعاتی که در سال ۲۰۱۹ انجام شده است نشان می دهد که هیچکدام از رمز ارز های فعلی قادر به تأمین نیازهای سازمان های تروریستی نیستند. این سازمان ها به ناشناس بودن، کارآمدی، امنیت و پذیرش نیاز دارند. اما رمز ارز هایی مانند بیت کوین می توانند توجه به این گروه ها را به خود جلب کنند. مدارکی وجود دارد که نشان می دهد گروه های تروریستی ممکن است از این رمزارزها برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند. این گروه های تروریستی برای تامین بودجه مورد نیاز به جمع آوری سرمایه از اهداکنندگان روی می آورند. رمزارز ابزار بسیار خوبی برای جمع آوری سرمایه از این گروه از حمایت کنندگان است. به این ترتیب به دور از چشم دولت سرمایه مورد نیاز برای اقدامات تروریستی تامین می شود.

در بررسی های انجام شده از سوی Chainalysis مشخص شده است که تبلیغات و پیام هایی که از سویی BitcoinTransfer منتشر می شود، حاکی از معامله ناشناس و امن است. این صرافی بازار رمز ارز است که در سوریه واقع شده و رسما اعلام شده است که کنترل آن به دست گروه های جهادی است. این صرافی ادعا می کند که امکان انجام سریع تر واکنش ها از کشورهای اروپایی را میسر کرده است. و کاربران برای انجام تراکنش ها نیاز به تایید هویت یا به خطر انداختن دوستان و خانواده خود نیستند.

بیت کوین قدیمی ترین و بزرگترین شبکه بلاک چین جهان را در اختیار دارد. اما با این وجود این رمز ارز معامله ناشناس را امکان پذیر نکرده است. اف بی آی و دیگر مقامات رسمی آمریکا ۱۵۰ حساب رمز ارز را شناسایی کردند که سرمایه مورد نیاز برای گروه های تروریستی را تامین می کردند. 

تروریست ها و معاوضه بیت کوین با مونرو و Zcash

به دنبال دستگیری شرکت هایی که با گروه های جهادی همکاری داشته اند، این گروه ها دارای خود را از بیت کوین به دیگر رمز ارزها منتقل کردند. رمز ارزهای محرمانه تری مانند مونرو و زیکش برای این منظور به کار گرفته شدند. ردیابی این رمز ارزها به مراتب دشوارتر از بیت کوین است.

بیت کوین همواره معروف ترین و شناخته شده ترین رمز ارز جهان بوده است. اما رمزارزهای دیگری مانند مونرو و زیکش نیز از سوی گروه های تروریستی به کار گرفته شده اند.پیگیری رمز ارزها به مراتب ساده تر از پیگیری پول نقد است. اما رمزارزهایی وجود دارند که پیگیری را برای مقامات دولتی دشوارتر می کنند.

با وجود محرمانه بودن این رمز ارزها میزان پذیرش آنها به اندازه که انتظار می رفته نبوده است. مقدار نقدینگی یکی از دلایل کاهش پذیرش این رمز ارزها از سوی جامعه است. فشارهایی که از سوی دولت روی بازار رمز اعمال شد، میزان پذیرش این رمز ارزها کاهش پیدا کرد. چرا که جامعه رمز ارز به خوبی می داند که تنها زمانی این ارزها مفید خواهند بود که بتوانید با استفاده از آنها کالا یا خدماتی را خریداری کرده و آنها را به پول بدون پشتوانه تبدیل کنید. چنین اقداماتی با استفاده از رمزارزهای محرمانه به مراتب دشوارتر است.

افزایش مشارکت شرکت های غربی تروریست ها و بیت کوین

اگر نمی توانید بپذیرد که استفاده از رمزارز در بین گروه های تروریستی به شدت افزایش پیدا کرده است آیا می توانید بپذیرید که استفاده از این دارایی در بین گروه ها درحال افزایش است؟ میزان پذیرش رمز ارز در سراسر جهان در حال افزایش است. گروهک های تروریستی داخلی و بین المللی از این قاعده مستثنا نیستند. مدارکی وجود دارد که نشان می دهد رمز است پیش از این برای پرداخت هزینه تبلیغات و عضو گیری به کار گرفته شده است. 

 شرکت MEMRI که وظیفه زیر نظر داشتن تهدیدهای داخلی را بر عهده دارد فعالیت های گروه های تروریستی ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورهای غربی متمرکز است. این شرکت متوجه شده است که میزان استفاده از رمز ارز و پیشنهاد استفاده از رمز ارزها در این گروه ها افزایش پیدا کرده است. به گفته این شرکت گروه تروریستی داخلی فعالیت گروه های جهادی را دنبال می کنند. حال می خواهد این فعالیت ها مهاجرت به یک پلت فرم دیگر، استفاده از تکنولوژی رمزنگاری یا استفاده و ترویج استفاده از رمز ارز باشد. 

 حمله به کنگره آمریکا اولین تلنگر رابطه تروریست ها و بیت کوین

پس از حادثه ششم ژانویه و حمله گروه های افراطی به کاخ کنگره آمریکا، فشارها برای پیدا کردن حامیان مالی این گروه های تروریستی افزایش پیدا کرده است. تا یک سال پیش استفاده این افراد و گروه ها از حساب های بانکی رایج بود. آنها از خدمات شرکت های مالی مانند اپل پی، پی پال و دیگر پلتفرم ها استفاده می کردند.

اما اکنون آنها مجبور به ترک این پلتفرم ها شدند. و همچنان به جمع آوری سرمایه برای عضوگیری، درخواست همکاری یا فروش کالا نیاز دارند. آنها بیش از هر زمان دیگری از کیف پول های رمز ارز استفاده می کنند. بیت کوین همچنان محبوب ترین رمز ارز در بین این گروه ها است. اما مونرو توجه این گروه ها را به خود جلب کرده است.

 جذابیت های رمزارز برای تروریست ها

نوز به درستی نمی دانید که چرا رمزارز تا این اندازه برای گروه های تروریستی جذاب شده است؟ این دارایی به آنها اجازه می دهد که مقدار بسیار زیادی از پول را بدون این که نیاز به انتقال فیزیکی آن باشد با سرعت بالا و خطرات کمتر جابجا کنند. تروریست ها و بیت کوین می توانند همکاری خوبی را آغاز کنند.

آیا جامعه بلاک چین باید نگران سوء استفاده از رمز ارز باشد؟ واضح است که چنین کاربردهایی در نهایت چهره بازار رمز ارز را تیره می کند. در این حالت از میزان پذیرش رمز ارز و تکنولوژی بلاکچین کاسته خواهد شد. همواره اولین کسانی که تکنولوژی های جدید را می پذیرند آدم های بد هستند. این موضوع در مورد رمز ارز نیز صادق است.باور عمومی حاکی از آن است که رمز ارز غیر قابل پیگیری است و هویت افراد را ناشناس نگه می دارد. اما حقیقت این است که تراکنش ها در شبکه شفاف و عمومی انجام می شوند. به این ترتیب م به محض اینکه قانونگذاران و آژانس های دولتی به این موضوع پی ببرند، متوجه خواهند شد که نه تنها رمز ارز خطرناک نیست بلکه می تواند آنها را برای ریشه کن کردن فعالیت های غیرقانونی یاری کند.

 تلاش برای حذف تروریست ها و بیت کوین

در طول سال های گذشته بسیاری از کشورهای غربی قوانین سختگیرانه ای را برای مبارزه با پول شویی و فعالیت های تروریستی اعمال کردند. رمز ارز همچنان از این قانون گزاری ها مصون بوده است. نخستین دلیل کوچک بودن این بخش از بازار است اما مسئله اصلی این است که اعمال قانون روی پول بدون مرکزیت چندان ساده نیست. اکنون به نظر می رسد که این روند برای مدت زیادی ادامه نداشته باشد. و به زودی قانونگذاری در حوزه رمز ارز نیز آغاز شود.

بالاخره هر دارایی که برای تامین سرمایه تروریست ها به کار گرفته شود خطری برای دولت و جامعه به شمار می آید. حتی اگر این سرمایه بلاک چین و رمز ارز باشد. البته خبر خوب اینکه طبیعت رمز ارز شفاف و واضح بودن است. دولتمردان با استفاده از ابزار درست می توانند تروریست ها را پیدا و ریشه کن کنند. 

 در آخر 

از زمان پیدایش بیت کوین بحث تروریست ها و بیت کوین همواره مطرح بوده است. درواقع اولین کسانی که به استفاده از بیت کوین روی آوردن تروریست ها بودند. اما با گذشت زمان آنها متوجه شدند که فعالیت در بازار بیت کوین چندان که به نظر می رسد امن و ناشناس نیست. به همین دلیل رفته رفته به ارزهای محرمانه تری مانند مونرو روی آوردند. استفاده تروریست ها از بازار رمز ارز نگرانی هایی را در پی داشته است. چراکه روز به روز بر میزان پذیرش رمزارز افزوده می شود و هنوز قوانین خاصی در رابطه با این بازار اعمال نشده است.

 بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که دولت با استفاده از ابزارهای درست می تواند از شفافیت بازار رمز ارز برای پیدا کردن تروریست ها استفاده کند. کاربران و سرمایه گذاران بازار رمز ارز نگران اخبار منفی مربوط به استفاده از این دارایی در فعالیت های تروریستی هستند. چرا که انتشار چنین اخباری چهره این صنعت را تیره و تار می کند. نظر شما در رابطه با استفاده تروریست ها از بیت کوین و دیگر رمز ارزها چیست؟ آیا تصور می کنید این کار آینده بیت کوین را به خطر می اندازد؟ نظرات خود را با ما در رمز ارز ماکت در میان بگذارید.

 منبع

https://cointelegraph.com/news/terrorists-still-raise-money-through-crypto-but-the-impact-is-limited