وزارت دارایی بیت کوین را با قوانین محلی می سنجد

 قانون گذاران کشور ترکیه بیت کوین و بازار رمزارز را به شدت زیر نظر گرفتند. اما متخصصان محلی نیز می توانند در این امر دولت را یاری کنند. وزارت دارایی بیت کوین را با تمام قوت زیر نظر گرفته است. 

ترکیه همواره خود را به عنوان یکی از کشورهای هوادار بیت کوین معرفی کرده است. این کشور از سیاست منتظر بمان و مشاهده کن در رابطه با رمز ارز استفاده کرده است. اما به نظر می رسد اوضاع در این کشور در حال تغییر است. چرا که دولت اکنون می خواهد کنترل اوضاع را به دست بگیرد.

 وزارت دارایی بیت کوین ترکیه

وزارت دارایی ترکیه با انتشار پیامی در توییتر در خصوص بازار رمزارز اظهار نگرانی کرد. وزارت با گروهی از قانونگذاران در رابطه با این موضوع همکاری خواهد کرد.

 بر اساس اطلاعیه منتشر شده این وزارتخانه قصد دارد با همکاری بانک مرکزی و ۲ آژانس قانونگذاری در حوزه مالی به بررسی این موضوع بپردازد. در توییتر منتشر شده از سوی این وزارتخانه می خوانیم:

 ما نگرانی های خود در رابطه با رمز ارز را با دیگر کشورها به اشتراک می گذاریم. توسعه هایی که در زمینه رمز ارز در سراسر جهان انجام شده است توسط این وزارتخانه زیر نظر گرفته میشود. ما برای انجام این کار از بانک مرکزی، قانونگذاران بانکی و هیئت بازار سرمایه برای انجام این کار مشارکت می کنید. این کار زیر نظر ریاست جمهوری و نخست وزیر انجام می شود. 

کوین تلگراف در ترکیه با متخصصان رمزارز و بلاک چین در این کشور ارتباط برقرار کرده است و نظر آنها را در این خصوص جویا شده است. دستیار نوسینده Blockchain 101 و مدیر ارشد پلتفرم Blockchain Turkey در این رابطه گفته است که گسترش سریع بازار رمزارز و دارایی های دیجیتال برای سرمایه گذارانی که وارد این بازار نشده اند خطرناک خواهد بود. او در ادامه گفت:

گمان می کند که باید با در نظر گرفتن این حقیقت به رویکرد وزارت دارایی بنگریم. امیدوارم که قانون گذاری هایی که در آینده انجام می شود، راه را برای ایجاد نوآوری های تاثیرگذار هموار کند و درعین حال از مصرف کنندگان نیز حمایت کند. امیدوارم ترکیه این فرصت تاریخی را غنیمت بشمارد و از رمزارز و تکنولوژی بلاک چین به بهترین شکل استفاده ند. این تکنولوژی ایجاد و توسعه رمزارزها را امکان پذیر کرده است. با استفاده از این فناوری، فضایی ایمن و سلامتی در اقتصاد جهانی ایجاد می شود. 

 حامیان وزارت خانه

سخن گوی رمزارز در کشور ترکیه نیز در گفتگو با کوین تلگراف به این نکته اشاره کرده است که هدف اصلی دولت ترکیه از انجام این کار محافظت از حقوق شهروندان است. او در ادامه گفته است: باور دارم که اولین گام در این مسیر صدور مجوز برای بازارهای معاملاتی ترکیه است. به این ترتیب از فعالیت هایی که به مشتریان آسیب می رساند جلوگیری می شود. برای انجام اینکار می توان از بازار سرمایه الگو برداری کرد. 

 قدم دوم از نظر این سخنگو اعمال مالیات برای معاملات رمزارز باشد. به احتمال زیاد این اتفاق تا فصل سوم سال ۲۰۲۱ بیفتد. او در ادامه می گوید:

اگر دولت با رویکردی دوستانه به بازار نزدیک شود و نرخ ناچیزی را برای مالیات در نظر بگیرد، خرید وفروش بیت کوین و دیگر رمزارز ها زیر نظر قانون ساده تر انجام می شود. در این حالت ترکیه به بازار محبوبی برای سرمایه گذاران رمزارز از سراسر جهان تبدیل می شود. زمانی که جذب سرمایه خارجی تا این اندازه حیاتی است، علاقه سرمایه گذاران رمزارز به بازار ترکیه می تواند تا حد زیادی اوضاع اقتصادی کشور را بهبود ببخشد. 

او در ادامه پیشنهاد داد که برای اعمال مالیات بهتر است از رویکرد موسسات بین بین المللی مانند Financial Action Task Force پیروی شود. از این گذشته باید تعریف مشخصی برای دارایی هایی که به عنوان رمزارز در نظر گرفته می شوند نیز وجود داشته باشد. بدون یک تعریف جامع، مقامات و قاونون گذاران سردرگم خواهند شد. مالیات باید پس از مطالعات نظامند و دقیق اعمال شوند. 

بایننس و قانون گذاری

 در مصاحبه ای که پیشتر در خصوص وزارت دارایی بیت کوین با مدیر عامل بازار بایننس انجام شده است، چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) به کوین تلگراف گفته است که این بازار به محض ورود به ترکیه با تمام قوا در تلاش برای همکاری با مقامات محلی است. او در این رابطه گفت: همکاری با دولت برای ایجاد یک صنعت مستحکم ضروری است. این امر می تواند میزان پذیرش رمزارز از سوی مردم را نیز افزایش دهد. ما همواره برای توسعه بازار با مقامات محلی همکاری خواهیم داشت. 

گونری (Gunery) مدیر عامل بازار رمزارز BtcTurk در کشور ترکیه نیز برای همکاری با قانون گذاران اعلام آمادگی کرد. او در مصاحبه خبری اعلام کرد: چارچوب قانونگذار برای بازار رمزارز ارزش بازار مالی ترکیه را افزایش می دهد. به این ترتیب ترکیه به عنوان سردمدار این صنعت شناخته می شود. ما از هر گونه حمایت و تلاشی که در این زمینه انجام شود قدردانی می کنیم. 

حمایت های بیشتری از سوی مدیر ارشد بازار ترکیه ای Bitpanda به گوش می رسد. او در این باره گفته است این بازار با قوانین اروپایی آشناست و برای مشارکت در انجام تحقیقات آماده است. 

بر اساس آخرین اطلاعات به دست آمده به نظری می رسد که مقامات قانون گذار در کشور ترکیه قصد دارند راهنمایی را برای زیر نظرگرفتن، بررسی دقیق و قانون گذاری در بازارهای رمزارز تهیه کنند. 

آخرین گام وزارت دارایی بیت کوین

 توسعه بازار رمزارز و بازارهایی که در این حوزه فعال شده اند توجه کشورها و دولت ها را به خود جلب کرده است. بسیاری از این بازارها بدون اخد مجوزهای لازم به فعالیت خود ادامه می دهند. به همین دلیل سرمایه گذاران در معرض خطر کلاه برداری قرار دارند. با در نظر گرفتن این نکته بهتر است در انتخاب بازار رمزارز محتاطانه عمل کنید. 

 ترکیه به زودی به یکی از کشورهایی تبدیل می شود که نظارت دقیقی را روی بازارهای رمزارز اعمال می کند. در شرایط فعلی بهترین انتخاب استفاده از صرافی های معتبر داخلی است. ما در رمزارز مارکت برای خرید و فروش بیت کوین در کنار شما هستیم. 

 منبع 

https://cointelegraph.com/news/turkish-finance-ministry-to-study-cryptocurrency-with-local-regualtors