کاربرد بیت کوین و نقش پررنگ این ارز در اقتصاد

شناخت کاربرد بیت کوین نیازمند شناسایی کامل این رمزارز است. در مقاله بیت کوین چیست به زبان ساده به شرح بیت کوین و قابلیت های این ارز پرداخته شده است. در این مقاله قصد داریم شما را با کاربردهای متفاوت این ارز آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که بیت کوین برای سرمایه گذاری گزینه بسیار مناسبی است. اما افتتاح حساب بیت کوین تنها با هدف سرمایه گذاری انجام نمی شود.

برای مطالعه این مقاله، ابتدا باید دانش کلی در مورد بیت کوین داشته باشید با مراجعه به مقاله بیت کوین چیست؟ آموزش خرید ، فروش و نگهداری آن و قیمت لحظه ای که قبلا در سایت منتشر شده ، میتواند قبل از مطالعه مقاله جاری کمک زیادی در درک بیت کوین به شما بکند.

 

شاید کیف پول بیت کوین را می شناسید، از نوسانات قیمت بیت کوین آگاه هستید حتی تراکنش های بیت کوین را نیز تجربه کرده اید، اما به درستی نمی دانید که موارد کاربرد بیت کوین چیست ؟ دلایل متعددی سبب شده است که بیت کوین در رقابت با دیگر ارزهای بدون پشتوانه پیروز باشد. در این مقاله با کاربرد اصلی بیت کوین آشنا می شوید. اگر از کیف پول بیت کوین چیزی نمیدانید یا کم می دانید حتما  مقاله کیف پول بیت کوین و معرفی بهترین والت برای اندوختن بیت کوین را مشاهده فرمایید.

در ادامه با ما در رمزارز مارکت همراه باشید تا به انگیزه های مردم از خرید بیت کوین پی ببرید.

خرید بیت کوین

کاربرد بیت کوین چیست ؟

بیت کوین به عنوان یکی از ارزشمندترین دارایی های دنیای امروز شناخته می شود. سرمایه گذاران از سراسر جهان برای دستیابی به سود بیشتر خرید بیت کوین را در نظر می گیرند. این ارز در دو روند صعودی اخیر خود روندی را پشت سرگذاشته اند که در تاریخ این ارز و اقتصاد جهانی بی سابقه بوده است. رشد بی سابقه این ارز و نزدیک شدن قیمت بیت کوین به ۴۰ هزار دلار توجه سرمایه گذارهای بیشتری را به بازار جلب کرده است.

سرمایه گذاران موجودی اندک این ارز را دلیل اصلی ارزش بالای این دارایی قلمداد کرده اند. از آنجایی که پس از هر هاوینگ پاداش استخراج بیت کوین نصف می شود، ارزش این ارز روز به روز در حال افزایش است. هیچ دارایی دیگری در طول تاریخ تا این اندازه کمیاب نبوده است. تصور اینکه پس از سال ۲۱۴۰ دیگر بیت کوینی برای استخراج وجود نخواهد داشت، توجه عده زیادی را به این بازارجلب کرده است.

اما کاربرد بیت کوین تنها سرمایه گذاری یا فرار از تورم نیست. درست است که این ارز دارایی شما را از خطر کاهش ارزش ارزهای سنتی نجات می دهد، اما واقعیت این است که این ارز کاربرد های دیگری نیز دارد.

تجربه نقل و انتقال دارایی از سویی به سوی دیگر جهان با استفاده از بیت کوین به کلی متفاوت است. این نکته را فراموش نکنید که مردم به دنبال راهکارهای تازه ای برای پرداخت دارایی بوده و هستند.

انگیزه و کاربرد بیت کوین

اگر تاریخچه بیت کوین را به درستی مطالعه کرده باشید، به خوبی می دانید که انگیزه اصلی از روی کارآمدن بیت کوین جلوگیری از بروز بحران های اقتصادی نظیر بحران سال ۲۰۰۸ بود. اما فراموش نکنید که ساتوشی ناکاماتو هرگز با هدف معرفی یک ذخیره مطمئن برای دارایی به فکر راه اندازی بیت کوین نیفتد. ساتوشی به عنوان ارزی بود که خطرات ناشی از استفاده از ارزهای سنتی را به کلی از میان بردارد.

به این ترتیب ارزی وارد میدان شد که امکان دوبار خرج کردن را به کلی از میان برداشت. نکته جالب توجه درباره بیت کوین استفاده از شبکه بلاک چین است. با استفاده از این شبکه هیچ اطلاعاتی از بین نمی رود. این تجربه ای است که تا کنون در سیستم مالی دیگری مشاهده نشده است.

موارد کاربرد بیت کوین

موارد کاربرد بیت کوین

اکنون زمان آن رسیده است که با برخی از کاربردهای بیشتر این ارز آشنا شوید. آشنایی با موارد استفاده از بیت کوین شما را با اهمیت این ارز آشنا می کند. به این ترتیب به انگیزه ساتوشی از ایجاد این ارز و انگیزه سرمایه گذاران از خرید این دارایی را درک می کنید. برای درک ساز و کار این ارز و موارد استفاده از این ارز با ما همراه باشید.

بیت کوین برای نقل و انتقال پول

اگر بیت کوین را از یک بازار معاملاتی خریداری کرده اید و آن را در کیف پول خود نگهداری می کنید، می توانید آن را برای دوستان و اقوام خود ارسال کنید. اولین چیزی که برای انتقال دارایی نیاز دارید، آدرس بیت کوین است. مشاهده ادرس بیت کوین اطلاعات خاصی را در اختیار شما نمی گذارد. با مشاهده این اعداد و ارقام به هویت مالک حساب پی نمی برید. این آدرس ها به صورت کاملا تصادفی انتخاب می شود. بنابراین هویت گیرنده همواره محرمانه باقی می ماند.

خرج کردن محرمانه دارایی

شما در کنار آدرس حساب کاربری یک کلید شخصی نیز دریافت می کنید که برای نقل و انتقال بیت کوین به کار برده می شود. این کلید از سرقت دارایی ها شما جلوگیری می کند. به این ترتیب یکی از کاربردهای اصلی بیت کوین انتقال رمزارز است. در این حالت انتقال رمزارز اطلاعات کاربری فرستنده و گیرنده را مخفی نگه نمی دارد.

هیچ کس نمی تواند دارایی فرد دیگری را از حساب بیت کوین او برداشت و به کیف پول بیت کوین خود یا فرد دیگری ارسال کند. به این ترتیب نقل و انتقال پول با بیت کوین امنیت کاربر را تامین می کند.

تراکنش با کارمزد کم

کارمزد پایین نقل و انتقال دارایی

یکی از مهمترین و جذاب ترین کاربردهای بیت کوین پرداخت کارمزدهای بسیار پایین برای جابه جایی بیت کوین است. در شرایط فعلی کارمزد انجام تراکنش برابر ۸.۵۵۶ است. نکته جالب توجه درباره بیت کوین این است که کارمزد تراکنش های بیت کوین همواره ثابت است. به عنوان مثال کارمزدی که برای انتقال ۱ بیت کوین پرداخت می شود، با کارمزد انتقال ۱۰۰ بیت کوین برابر است. به همین دلیل که انتقال ۱ یا چند ساتوشی چندان مقرون به صرفه نیست. کارمزد های پایین بیت کوین برای کاربران این شبکه بسیار حائز اهمیت است. پیش از روی کارآمدن بیت کوین و دیگر رمزارزها انتقال پول بین بانکی مستلزم پرداخت کارمزدهای بسیار سنگینی بود. دروقع کارمزدهای پرداختی به اندازه ای سنگین بود که بخش زیادی از پول ارسال شده صرف پرداخت کارمزد می شد. به این ترتیب مردم علاقه چندانی به ارسال پول از طریق سیستم بانکی نداشتند. مهمترین کاربرد دستگاه بیت کوین استفاده از این ارز برای جابه جایی ارزان پول بود.

کارمزد پایین تراکنش های بیت کوین برای مهاجران بسیار وسوسه کننده است. چرا که این افراد در فواصل زمانی منظم برای خانوداه خود درکشور مادری شان پول واریز می کنند. انتقال بین المللی پول بسیار پرهزینه است. از طرف دیگر انتقال پول از طریق سیستم بانکی روزها به طول می انجامید. این درحالی است که بیت کوین بلافاصله و حداکثر ظرف ۲۰ دقیقه تراکنش مورد نظر را انجام می دهد. سرعت انتقال پول برای کسانی که باید در اولین فرصت پولی را برای خانوداه خود ارسال کنند بسیار حیاتی است. بیت کوین این امکان را فراهم کرده است.

 

در مورد کارمز ها و نقل و انتقالات جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله بلاکچین چیست و چگونه کار می‌کند

 

سرمایه گذاری در بیت کوین

بسیاری از افرادی که خرید بیتکوین برای سرمایه گذاری در برنامه های خود قرار داده اند، به دنبال یک دارایی مطمئن برای حفظ دارایی های خود بوده اند. این نکته را به یاد داشته باشید که بیت کوین یکی از بهترین اندوخته های دنیا برای حفظ ارزش دارایی شما به شمار می رود. از سرمایه گذارهای بزرگ وال استریت تا سرمایه گذارهای خرد متوجه فرصت های موجود در این ارز شده اند.

به یاد داشته باشید که سرمایه گذاری در بیت کوین به این معناست که ارز خود را در سیستمی سرمایه گذاری کرده اید که از نظارت دولت ها و نظام های مالی به دور است. از آنجایی که ظرفیت بیت کوین های قابل استخراج محدود است، تقاضا برای خرید این ارز در حال افزایش است. کاهش عرضه افزایش تقاضا را در پی خواهد داشت. مجموع بیت کوین هایی که تا سال ۲۱۴۰ استخراج می شود ۲۱ میلیون سکه است. به این ترتیب درآینده تنها کسانی برگ برنده را در دست دارند که بیت کوین را به سبد سرمایه خود اضافه کرده باشند. ظرفیت محدود و ارزش ذاتی این ارز از جمله عواملی است که بر محبوبیت این ارز افزوده است.

خرید کالا با بیت کوین

خرید کالا با بیت کوین

انتخاب بیت کوین برای سرمایه گذاری یا برای نقل و انتقال دارایی تنها گوشه ای از کاربردهای بیت کوین است. کاربرد اصلی بیت کوین ، ایجاد ارزی برای انجام مبادلات روزانه بوده است. این روزها امکان خرید کالاهای متفاوت با استفاده از بیت کوین و از فروشگاه معتبر میسر شده است.

همگام با بزرگ شدن بازار بیت کوین خرده فروشی های بیشتری بیت کوین را برای پرداخت هزینه کالا می پذیرند. با گذشته زمان به تدریج ارزش مالی بیت کوین به ثبات می رسد، بنابراین تا حد زیادی از  نوسانات قیمت بیت کوین کاسته می شود. کارمزد پایین تراکنش های بیت کوین انگیزه فروشندگان برای دریافت بیت کوین را افزایش می دهد.

برای درک بهتر کاربرد برنامه بیت کوین باید بدانید که در سال های گذشته تعداد شرکت هایی که پرداخت با بیتکوین را می پذیرند، افزایش پیدا کرده است. این روزهای شرکت هایی بزرگی مانند مایکروسافت و شرکت مسافرتی Expedia نیز بیت کوین را قبول می کنند. این روزها زمزمه هایی از خرید از دیجی کالا با بیت کوین نیز شنیده می شود. به زودی با ثبات بیشتر بازار رمزارز، بیتکوین برای پرداخت در مراکز بیشتری پذیرفته می شود.

معایب انتقال پول با بیتکوین

معایب انتقال پول با بیتکوین

انتقال پول با بیت کوین معایبی را نیز به همراه دارد. همانطور که می دانید بیت کوین هویت افراد را فاش نمی کند. شما برای انتقال وجه تنها یک آدرس در اختیار دارید. آدرسی که از حروف و اعداد تشکیل شده است. بنابراین اگر تنها یکی از اعداد یا حروف آدرس گیرنده را به اشتباه وارد کنید، پول به حساب فرد دیگری واریز می شود. هیچ کس نمی تواند به شما بگوید که پول برای چه کسی واریز شده است. امکان برگرداندن چنین تراکنش هایی نیز وجود ندارد.

نوسانات این ارز بسیار بالاست. همین امر سبب می شود که ارزش بیت کوین از زمان ارسال وجه تا زمانی که به دست گیرنده می رسد دستخوش تغییر شود. نوسانات بیت کوین ظرف مدت چند دقیقه روی می دهد. اگر درک درستی از ساز و کار بیت کوین نداشته باشید احتمال از دست دادن دارایی بسیار زیاد است. عملکرد بیت کوین هنوز آن چنان که باید و شاید کامل نشده است. به همین دلیل باید بدانید که بیت کوین ارز کاملی نیست.

بلاک چین و بیت کوین

کاربرد بلاک چین در بیت کوین

بلاک چین درواقع بستری را برای پیاده سازی بیت کوین ایجاد کرده است. بدون بلاک چین بیت کوین به هیچ یک از اهداف ساتوشی نمی رسیده است. بلاک چین لزوم حضور یک قدرت مرکزی را از میان برداشته است.

همه ما بیت کوین را به عنوان یک ارز بدون مرکزیت می شناسیم. اما واقعیت این است که این ارز بدون استفاده از بلاک چین هرگز به حدود چنین ویژگی نزدیک نمی شد. بلاک چین یک دفتر کار توزیع شده است. در مقاله بلاک چین چیست خواندیم که این سامانه درواقع یک پایگاه اطلاعاتی است. پایگاهی که تمام اطلاعات مربوط به تراکنش های بیت کوین را در خود نگهداری می کند. اما چه چیزی این پایگاه اطلاعاتی را بدون مرکزیت کرده است.

این پایگاه اطلاعاتی در مکان خاصی نگهداری نمی شود. تمام افرادی که در این شبکه حضور دارند و نقش نود را بر عهده گرفته اند به شبکه بلاک چین بیت کوین  متصل هستند. این افراد همواره آخرین نسخه از بلاک چین را روی رایانه شخصی خود دارند. هر گونه تغییری در تمام نسخه های موجود در بلاک چین اعمال می شود. به این ترتیب اگر کسب قصد داشته باشد تغییری در نحوه چیدمان یا اطلاعات مندرج در بلاک ها ایجاد کند، باید نظر اکثریت نودهای موجود در شبکه را جلب کند.

 با استفاده از بلاک چین دیگر نیازی به اعتماد و اعتماد سازی وجود ندارد. همه چیز در دسترس عموم است. همه مردم به اطلاعات موجود در شبکه دسترسی دارند. هیچ کس نمی تواند تغییری در تاریخچه اطلاعات ایجاد کند.

 اطلاعات موجود در هر بلاک

هر بلاک حاوی اطلاعاتی است که امنیت را دو چندان افزایش می دهد. در هر بلاک اطلاعاتی ازاین دست وجود دارد:

  • هش بلاک؛
  • هش بلاک قبلی؛
  • مختصات محل قرارگیری بلاک در زنجیره.

به این ترتیب هیچ کس  نمی تواند ترتیب قرار گیری بلاک ها در زنجیره را دستکاری کند. تنها زمانی که حمله ۵۱ درصدی در شبکه روی دهد، امکان سقوط بلاک چین وجود خواهد داشت. در باره این حمله در مقاله بیت کوین چیست اطلاعات کاملی در اختیار شما گذاشته شده است.

نقش ماینرها در بیت کوین

 کاربرد ماینر بیت کوین

برای درک کابرد بیت کوین باید نقش ماینر را بهتر بشناسید. ماینرها افرادی هستند که وظیفه استخراج بیت کوین را برعهده دارند. اما وظیفه آنها به همینجا ختم نمی شود. آنها با دریافت کارمزد انجام تراکنش های بیت کوین به تایید تراکنش ها می پردازند. هزینه استخراج بسیار سرسام آور است. ماینر ها با استفاده از پاداش استخراج بیت کوین و کارمزدهایی که در ازای تایید تراکنش ها دریافت می کنند، توجیح مالی برای حضور در شبکه را برای خود ایجاد می کنند.

ماینرها برای رسیدن به سود بیشتر به شدت در رقابت هستند. روز به روز بر تعداد ماینرهای حاضر در شبکه افزوده می شود. این روزها برای سهولت در استخرهایی شرکت هایی تحت عنوان استخر ماینینگ نیز روی کار آمده است. ماینرهای کوچک که دیگر توان رقابت با غول های استخراج را ندارند دست به دست یکدیگر می دهند و با استفاده از قدرت یک استخر به استخراج ادامه می دهند. بدون ماینرها تایید تراکنش های بیت کوین امکان پذیر نیست. آنها برای دریافت کارمزد بیشتر سرعت تایید تراکنش ها را افزایش می دهند. همانطور که گفته شدکارمزد انجام تراکنش در شبکه بیت کوین ثابت است. اما اگر نمی خواهید زمان خود را در صف تایید تراکنش ها هدر دهید، بهتر است اندکی دست ودلباز تر باشید. در این صورت تراکنش شما به ابتدای صف منتقل می شود. ماینرها برای دریافت کارمزد بیشتر سرعت پردازش تراکنش ها را به شدت افزایش داده اند.

کاربرد دستگاه ماینر بیت کوین

ماینرها بدون دستگاه های ماینز کارایی مفیدی در شبکه ندارند. همانطور که در بخش قبل گفته شد. این روزها رقابت میان ماینرها برای استخراج و تایید تراکنش ها افزایش پیدا کرده است. هر روز بر تعداد کسانی که به این بخش اضافه می شوند نیز افزوده می شود. اما ماینرها به خودی خود برگ برنده ای را در دست ندارند. این دستگاه های ماینینگ هستند که تفاوت اصلی را پدیدار می کند. ایجاد بیتکوین های جدید تنها با استفاده از این دستگاه ها امکان پذیر است.

درگذشته دستگاه ماینر همان رایانه شخصی او بود. اما این روزها با پیشرفت تکنولوژی تراشه های جدید وارد بازار می شود که شیوه پردازش اطلاعات را به کلی تغییر داده است. دستگاه هایی که امروز در بازار معرفی شده اند با مصرف برق کمتر و در مدت زمان کوتاه تری مسائل بسیاری پیچیده ای را حل می کنند. به این ترتیب سرعت عمل بیشتر در کنار هزینه ساماندهی کمتر ، سود بیشتری را برای ماینرها به همراه دارد. به عنوان ماینر باید به خوبی با کاربرد دستگاه ماینر بیت کوین آشنا باشید. شما باید در سریعترین زمان بیت کوین را استخراج کنید و سرعت بالاتری تراکنش های بیت کوین را انجام دهید. به این ترتیب برگ برنده در بازار استخراج و در دست شما خواهد بود.

بیت کوین در ایران

کاربرد بیت کوین در ایران

بیت کوین در ایران نیز درست مانند دیگر بخش های جهان با استقبال بسیار زیاد مردم و سرمایه گذاران روبه رو شده است. دولت ایران نیز به دنبال مشاهده استقبال بازارهای جهانی از این ارز استخراج بیت کوین را قانونی اعلام کرد. در همین راستا امروز بیت کوین به عنوان گزینه ای برای سرمایه گذاری به کار برده می شود. البته دولت کاربرد های دیگری را نیز در نظر گرفته است. بیت کوین برای صادرات و واردات نیز به کار برده می شود. ایران برای خرید محصولات خارجی بیت کوین می پردازد و در ازای فروش محصولات داخلی طلا دریافت می کند. استفاده از بیت کوین به اینجا ختم نمی شود، به نظر می رسد که به زودی می توانید خرید با بیت کوین از دیجی کالا و دیگر فروشگاه های داخلی را تجربه کنید.

بیت کوین در یک نگاه

برای درک بهتر بیت کوین و دنیای رمزارزها باید طبعیت این ارز و بلاک چین را بشناسید. این ارز فرصت هایی متفاوتی را در اختیار کاربران قرار داده است. کاربران برای دسترسی به فرصت های بهتر و ارزشمندتر به این ارز روی آورده اند. بیت کوین به واسطه استفاده از شبکه بلاک چین از نظام استوار و قدرتمندی برخوردار است. این نظام به شما اجازه می دهد که در کمترین زمان ممکن دارایی های خود را از نقطه ای به نقطه ای دیگر انتقال دهید. به یاد داشته باشید که بیت کوین در این ساز و کار نقش مهمی را ایفا می کند.

این رمزارز سیستم پرداخت بدون مرکزیتی را پیاده سازی کرده است که از اطلاعات کاربران به خوبی محافظت می کند. نگران از دست رفتن اطلاعات نباشید. در کمترین زمان ممکن داده های مورد نیاز خود را از پایگاه اطلاعات شبکه استخراج کنید، رفتار دیگر کاربران زیر نظر بگیرید. فضای بیت کوین فضای سیال و زنده ای است که در دست کاربران آن قرار دارد. این ارز برای فرار از تورم و افزایش حریم شخصی بسیار ایده آل است. با استفاده از این ارز تجربه‌ای متفاوت از حفظ یک دارایی را زندگی خواهید کرد.