والت های بیت کوین در سال ۲۰۲۱ از سرد تا گرم

مهمترین نکته در رابطه با والت های بیت کوین امنیت و قابل اعتماد بودن آنهاست. پس از این که قیمت بیت کوین در پایان سال ۲۰۲۰ به اوج رسید، بسیاری از شیفتگان بیت کوین برای استخراج این ارز وارد عمل شدند. برخی به خرید و فروش این دارایی مشغول شدند. اما روند صعودی فعلی با دیگر روندهای صعودی بیت کوین تفاوت دارد. اکنون کاربران نگران محافظت از دارایی خود هستند.

تلکنولوژی بلاک چین درحال رشد است. معامله گران به طرز شگفت انگیزی باهوش تر شده اند. اما درهمین حال دزد ها و کلاهبردارها نیز حرفه ای تر شده اند. به همین دلیل است که بارها شاهد اخبار مرتبط با سرقت از کاربران، بازارهای و حتی توکن های غیر قابل واگذاری بوده ایم.

کلاهبرداران از ابزارهای متعددی برای رسیده به هدف استفاده می کنند. از هک کردن حساب های کاربری تا استفاده از Malware. این مشکلات گریبان نام های شناخته شده این بازار را نیز گرفته است. به عنوان مثال شرکت Trezor به تازگی متوجه اپلیکیشین تقلی خود در پلی استور شده است. در پایان دسامبر سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۷۰ هزار کاربر که از این کیف پول معروف استفاده می کردند، با تهدید بزرگی روبه رو شدند. هکری به اطلاعات شخصی آنها دست پیدا کرده بود.

 تمام این موارد نشان می دهد که کسانی که به شدت مشتاق به مشارکت در این بازار هستند باید محتاطانه عمل کنند. والت های بیت کوین را با دقت و وسواس انتخاب کنید.

رواج خرید بیت کوین و والت های بیت کوین

در سال ۲۰۲۱ بیت کوین جایگاه خود را به عنوان محلی برای ذخیره ارزش و سرمایه گذاری به اثبات رسانده است. اکنون این ارز شباهت زیادی به طلا دارد. این امر زمانی به شدت مشاهده شد که موسسات سرمایه گذاری شروع به بررسی و سرمایه گذاری های صد ها میلیون دلاری در این بازار کردند.

 جک (Jack Dorsey) مدیر شرکت Square به تازگی ۱۷۰ میلیون دلار دیگر در بازار بیت کوین سرمایه گذاری کرده است. از سوی دیگر شرکت سرمایه گذاری Grayscale در حال حاضر مدیریت بیش از ۳۹ میلیارد دلار بیت کوین را بر عهده دارد. این امر نشان می دهد که موسسات سرمایه گذاری با خیالی آسوده در این دارایی سرمایه گذاری کرده اند. تمام این موارد نشان می دهد که بیت کوین و رمزارز به عنوان یک دارایی قابل اعتماد توجه سرمایه گذاران خرد را نیز به خود جلب کرده است.

از این گذشته در کنار خرید رمزارز راهکارهای تازه ای برای سرمایه گذاری در بازار روز کار آمده است. بازار دیفای یا بدون مرکزیت خدمات متفاوت مالی را در اختیار کاربران می گذارد. در حقیقت با مشارکت در این پروژه ها درآمد ثابتی در رمزارز به دست می آورید.

 ظهور بازارهای بدون مرکزیت مشارکت در این بازار را به سادگی امکان پذیر کرده است. این روش به شدت با استقبال سرمایه گذاران و کاربران شبکه همراه بوده است.

بازارهای واسطه

چنین بازارهایی مانند بازار Uniswap به کاربران اجازه می دهند رمزارز های خود را به بهترین شکل ذخیره کنند و با استفاده از یک واسطه معاملات خود را انجام دهند.

کاربران به بازارهای دارایی مرکزیت نیز دسترسی دارند. با این حال ذخیره سازی دارایی در این بازارها با خطراتی همراه است. در بازارهای دارای مرکزیت ذخیره کردن رمزارز در بازار به این معناست که بازار مدیریت دارایی کاربر را برعهده می گیرد. به این ترتیب کاربر کاملا کنترل دارایی خود را در دست ندارد. به همین دلیل بسیاری از سرمایه گذاران دارایی خود را در والت های بیت کوین نگهداری می کنند.

 والت های بیت کوین در سال ۲۰۲۱

کاربران پیش از انتخاب تجهیزات مورد نیاز خود باید اصول امنیتی را به یاد داشته باشند. مهمترین نکته نگهداری از رمز عبور است. شاید این نکته بسیار پیش پا افتاده به نظر برسد. اما کاربران زیادی تنها به دلیل فراموشی رمز عبور دارایی خود را از دست داده اند. در شبکه بلاک چین قابلیتی برای بازیابی پسورد وجود ندارد. در شبکه بلاک چین خبری از تیم پشتیبانی نیست. از این گذشته بسیاری از کاربران عبارت ۱۲ کلمه ای بازیابی حساب کاربری را در جایی نگهداری می کنند که در معرض خطر گم شدن قرار دارد. به همین دلیل بهتر است موارد امنیتی را برای نگهداری از رمز عبور در نظر داشته باشید.

 زمانی که از والت های آنلاین یا گرم استفاده می کنید، نگهداری از این رمزعبور ساده تر خواهد بود. چرا که یک واسطه رمز را برای شما نگهداری می کند. در این حالت مالک دارایی مسئولیت نگهداری رمز عبور را برعهده ندارد. آنها با استفاده از یک نام کاربری و رمز عبور وارد سیستم می شوند. به همین دلیل اگر رمز عبور خود را گم کنند نیز می توانند با کمک پشتیانی رمز خود را بازیابی کنند. با این حال این کار در یک سیستم بدون مرکزیت راهکار مناسبی نیست. چرا که افراد باید مدیریت حساب خود را به افراد واسطه واگذاری کنند.

انتخاب با کاربر است. او باید اولویت های خود را انتخاب کند. آنها می توانند به شرکت های واسطه اعتماد کنند یا مسئولیت نگهداری رمز عبور را به گردن بگیرند. فراموش نکنید که کاربران مسئول دارایی خود هستند و نباید این مسئولیت را به افراد واسطه بسپارند. برای این کار می توانید از والت های بیت کوین استفاده کنید. والت ها انواع متفاوتی دارند. در ادامه با برخی از انواع این والت ها آَشنا می شوید.

والت سخت افزاری

والت های سخت افزاری راهکار خردمندانه ای برای نگهداری از بیت کوین و دیگر رمزارز ها هستند. این والت های درواقع دستگاه هایی هستند که به اینترنت متصل نیستند. استفاده از این دستگاه ها بسیار ساده است و دارایی بدون ارتباط با اینترنت از امنیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

برخی از معروف ترین انواع والت های بیت کوین عبارت هستند از  Trezorو Ledger NanoX و KeepKey. این والت های در اندازه های متفاوتی در اختیار کاربران گذاشته می شوند. اندازه این والت های به اندازه یک فلش مموری است. با استفاده از این والت ها هزاران رمزارز را در یک مکان ایمن نگهداری کنید.

به عنوان مثال Trezor دو نوع والت را تولید کرده است. والت  Treaor One و والت Trezor Model T. این والت های به قیمت ۶۰ و ۱۹۳ دلار خریداری و دارایی خود را نگهداری کنید. مدل Trezor One دارای دو دکمه برای کنترل است و مدل بعدی مجهز به صفحه نمایش است.

 این دستگاه از طریق کابل یو اس بی به سیستم کاربر متصل می شود. با استفاده از این والت با امنیت کامل دارایی خود را نگهداری کنید. برای جلوگیری از گم شدن دارایی های خود بهتر است والت را از یک مرکز معتبر خریداری کنید. وصل کردن این والت به دستگاه بسیاری ساده است. کافی است به سایت مربوط به والت مراجعه و نرم افزار مورد نظر را دانلود کنید. مهمترین نکته حفظ عبارت ۲۴ کلمه ای است. در قدم بعدی باید رمز عبوری را برای والت تعیین کنید.

والت های محلی

 این والت ها یکی از محبوب ترین انواع والت هستند. به سادگی آنها را دانلود و استفاده کنید. کاربران با استفاده از این والت و دستگاهی که نرم افزار روی آن نصب شده است خرید و فروش را انجام می دهند. کاربر در این حالت نیز مدیریت دارایی را برعهده دارد. کلمه عبور نیز بدون نیاز به افراد واسطه نگهداری می شود. برخی از معروفترین والت های محلی عبارت هستند از Jaxx، Exodus و Edge. از این والت ها برای نگهداری از بسیاری از رمزارزها استفاده کنید. این والت های در کنار نسخه دستکتاپ اپلیکیشنی را نیز در اختیار کاربر می گذارند. امکان انجام معاملات در اپلیکیشن ها نیز فراهم شده است. کلید شخصی در محل امنی نگهداری می شود. با استفاده از یک پین کد دارایی خود را در این والت های بیت کوین نگهداری کنید.

 والت های بر سطح وب

این والت ها از حافظه ابری استفاده می کنند. به همین دلیل کاربر با استفاده از هر دستگاهی می توانید به دارایی خود دسترسی داشته باشد. از این گذشته اپلیکیشینی نیز برای راحتی بیشتر کاربران طراحی شده است. برخی از این نمونه والت های عبارت است از Metabea، Coinbase و BitGo. Metabea از نظر امنیت عملکرد بهتری را از خود به نمایش گذاشته است اما از دامنه محدودی از رمزارز ها پشتیبانی می کند.

 بسیاری از خدماتی که در این والت ها عرضه می شود به تایید دو مرحله ای نیاز دارد. به این ترتیب که کدی از طریق پیامک یا ایمل برای کاربر ارسال می شود. حتی اگر ویروسی روی دستگاه نصب شده باشد نیز قادر به خواندن اطلاعات حساب کاربری فرد نخواهد بود. اگر ویروس وارد گوشی تلفن همراه فرد شود نیز قادر به خواندن اطلاعات و رمز عبور کاربر نخواهد بود. پشتیبان گیری از فایل ها مرتب انجام می شود و کاربر هرگز اطلاعات خود را از دست نمی دهد.

 والت های کاغذی آخرین نوع از والت های بیت کوین

در نهایت آخرین نوع والت، والت های کاغذی هستند. این والت ها بسیار مطئمن هستند اما از آنجایی که تمام اطلاعات مربوط به آدرس و کلمه عبور روی یک کاغذ نوشته می شود، استفاده از آنها رواج چندانی ندارد. اما این والت های راه جالبی برای نگهداری از رمزارز هستند. در حقیقت این والت ها شامل یک کد QR و رمز شخصی کاربر هستند که برای انجام معاملات استفاده می شوند.

 این روش ایمن است و هیچ کس نمی تواند به اطلاعات شما دسترسی داشته باشد. والت های کاغذی درست مانند والت های سخت افزاری از جمله والت های سرد هستند. چرا که هیچ ارتباطی با اینترنت ندارند. به همین دلیل امکان هک شدن آن ها نیز وجود ندارد.

برای ایجاد این والت های باید از نرم افزارهایی مانند Bitaddress.org استفاده کنید. این نرم افزار اپن سورس است و والت سرد کاغذی ایجاد می کند. هیچ اطلاعاتی از کاربر در سایت ذخیره نمی شود. WalletGenerator نیز نرم افزار دیگری است که عمکرد مشابهی با سایت قبلی دارد. توسعه دهندگان پیشنهاد می دهند که در هنگام ایجاد کیف پول الکترونیکی در این سایت ها اینترنت خود را قطع کنید.

 راهکارهای چندگانه

 والت هایی نیز وجود دارند که با استفاده از روش های متفاوتی امنیت دارایی را حفظ می کنند. به عنوان مثال Casa در اواسط سال ۲۰۲۰ معرفی شد و یک والت موبایل است. هنگام ایجاد والت کاربر نیازی به عبارت سید یا وارد کردن اطلاعات شخصی ندارد. کاربر با استفاده از ایمل و نام والت را ایجاد می کند. به علاوه این والت های موقعیت مکانی افراد را دنبال نمی کنند. کاربر باید کلیدی را ایجاد و آن را در حافظه والت نگهداری کند. کاربر تنها کسی است که به این اطلاعات دسترسی دارد. برای دسترسی به اطلاعات نیز تایید دو مرحله ای در نظر گرفته شده است.

 Savl والت دیگری است که در این شاخه جای می گیرد. این والت نیز والت موبایل است و یک پلتفرم همتا به همتا را برای کاربران اندروید و اپل ایجاد می کند. این والت از سال ۲۰۲۰ معرفی شده است. هنگام ثبت نام یک عبارت ۱۲ کلمه ای در اختیار شما گذاشته می شود. این عبارت در دستگاه شما ذخیره می شود و هیچ کس به جز شما به آن دسترسی ندارد.

 آیا والت های کاملا ایمن هستند؟

 تمام والت های بیت کوین و دیگر رمزارزها امن هستند. البته اگر ساز و کار آنها را درک و به درستی از آنها استفاده کنید. انتخاب والت به نیازهای شما بستگی دارد. بنابراین نمی توان والتی را به عنوان بهترین والت معرفی کرد. اگر نیاز دارید که حجم زیادی از رمزارز را در والت خود نگهداری کنید، از والت های سخت افزاری استفاده کنید.

 کسانی که به عنوان معامله گر وارد بازار شده اند و به طور مرتب در بازار خرید و فروش می کنند، بهتر است از والت های موجود در بازارها استفاده کنند. به این ترتیب نیازی به پرداخت کارمزد ندارند و با سرعت بیشتری وارد معامله می شوند. با این حال اگر بازار هک شود، تضمینی برای بازگشت دارایی وجود ندارد. برای کاربرد روزمره والت های برپایه وب مناسب هستند. کاربرانی که از این والت ها استفاده می کنند به دنبال افزایش سرعت عمل در انجام معاملات هستند.

روی هم رفته می توان گفت بازار رمزارز با وعده بدون مرکزیت بودن ایجاد شده است. این بدان معناست که کاربران کنترل دارایی خود را برعهده دارند. و نیازی به استفاده و اتکا بر یک قدرت مرکزی نیست. علاوه براین مهم نیست چه روشی را برای نگهداری دارایی خود انتخاب کرده اید، مهمترین نکته این است که شما مسئول دارایی خود هستید.

 در آخر

 سرمایه گذاری در بازار بیت کوین یک سوی ماجراست و نگهداری درست از بیت کوین سوی دیگر آن. با توجه به افزایش قیمت این ارز کلاهبرداری های بیشتری در بازار انجام می شود. به همین دلیل بهتر است به خوبی از دارایی خود محافظت کنید. راهکارهای متفاوتی پیش روی شما قرار دارد. والت های سرد و گرم را بررسی کنید و بر اساس نیازها و اولویت های خود بهترین گزینه را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که این والت های به گونه ای طراحی شده اند که نیازهای شما را پوشش دهند. پیش از انتخاب والت، اطلاعات خود را در رابطه با والت های بیت کوین افزایش دهید. در صورتی که با سوالی روبه رو هستید، با ما در رمزارز مارکت در تماس باشید. اگر تا به امروز از والتی برای نگهداری بیت کوین یا دیگر رمزارز ها استفاده کرده اید، تجربه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

 منبع

https://cointelegraph.com/news/crypto-wallets-in-2021-from-hot-to-cold-here-are-the-options