نظرات غالب درباره بیت کوین

خود پدیده رمزارز بیت کوین در طول زمان چندان تغییری نکرده است. اما نظرات غالب درباره بیت کوین هر از چندی تغییراتی داشته است. در طول سال ها بیت کوین توانسته است که بر منتقدانش پیروز شود. این مهم با بازآفرینی روایتی که از خودش ارائه می دهد اتفاق افتاده است.

بخاطر ماهیت چند وجهی که بیت کوین دارد خیلی سریع می تواند تغییر کنند و با نظرات جدید روبرو شود. در چندین سال گذشته نمونه هایی از این رفتار را از بیت کوین شاهد بوده ایم.

به طور مثال بیت کوین در سال های گذشته به خاطر نوساناتش همیشه مورد انتقاد قرار می گرفت. مقالات زیادی منتشر می شد که در آنها امکان موفقیت بیت کوین به خاطر نوسانات زیادش زیر سوال می رفت.

امروز دیگر چنین نظراتی را نمی شنویم. یکی از دلایل آن این است که بسیاری به این تغییر قیمت های دائم بیت کوین عادت کرده اند. از طرف دیگر بازیگران بیت کوین به این توافق رسیده اند که به بیت کوین به عنوان یک سرمایه گذاری، مانند طلای دیجیتال، نگاه کنند.

آنها معتقد هستند که تنها یک دلیل وجود دارد که بیت کوین چنین نوساناتی در قیمتش دارد. آن دلیل هم این است که بیت کوین هنوز در بازار سرمایه به اندازه کافی جا نیفتاده است. اکنون نظرات غالب درباره بیت کوین این است که علی رغم نوسان قیمتش به عنوان یک سرمایه باید به آن نگاه کرد. همچنین بیت کوین به عنوان پرچینی برای تورم استفاده می شود.

نظرات غالب درباره بیت کوین و انتقادات ESG

اخیرا بیت کوین با موانع جدیدی از جمله نگرانی های زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) روبرو شده است. این نگرانی ها در زمینه های استخراج، باج افزار و بررسی ها و تحقیقات قانونی است. جامعه بیت کوین خیلی سریع توانست که این نگرانی ها را دریافت کند و به آنها پاسخ دهد.

جامعه بیت کوین آنقدر گسترده است که بیشتر اعضای آن در صنعت و سیاست نیز فعال هستند. بنابراین آنها زمینه هایی را می توانند گسترش دهند که قبلا به آنها اصلا توجه نمی شد. از جمله استخراج تجدید پذیر بیت کوین. در نتیجه هر بار که نگرانی هایی درباره بیت کوین مطرح می شود جامعه بیت کوین از قبل در هر حال کار کردن روی همان مسائل بوده است.

در نتیجه این فعل و انفعالات کاربران بیت کوین با یکدیگر بر سر این مسائل به روایت جدیدتری می رسد. در نهایت آنها می توانند روایت کامل تری را به جامعه ارائه دهند.

انتقادات ESG با جزئیات بیشتر

در بهار ۲۰۲۱ حملات ESG به بیت کوین شدت گرفت. این انتقادات بر نظرات غالب درباره بیت کوین اثر گذار بود. بطور خلاصه این انتقادات در سه دسته جای می گیرند.

۱- بیت کوین بیش از اندازه انرژی مصرف می کند. حتی در مقایسه با کل انرژی مصرفی برخی از کشورهای کوچک مصرف انرژی بیت کوین بیشتر است.

۲- به اندازه کافی از انرژی های پاک برای استخراج بیت کوین استفاده نمی شود.

۳- بیشتر فرآیند استخراج بیت کوین در کشورهایی مثل چین انجام می شود که بخصوص درباره معیارهای ESG شفاف نیستند.

کاربران بیت کوین بلافاصله برای پاسخ گویی به این نظرات غالب درباره بیت کوین آماده شدند. آنها توضیح داده اند که اتفاقا بیت کوین بسیار مایل است که از انرژی های سبز استفاده کند. چراکه این انرژی ها برای استفاده در فرآیند استخراج بسیار مقرون به صرفه تر هستند. آنها می گویند استخراج کنندگانی که از انرژی های سبز استفاده می کنند درآمد بیشتری هم حاصل می کنند.

در نتیجه صنعت استخراج بیت کوین خواه و ناخواه به سمت استفاده از انرژی های تجدید پذیر در حرکت است.

آمار منتشر شده از سوی جامعه بیت کوین

جامعه بیت کوین همین طور سعی کرد که آمار و اطلاعاتی هم از مصرف انرژی بیت کوین آماده کند. آنها این اطلاعات را به منظور تاثیر گذاری بر نظرات غالب درباره بیت کوین در اختیار مردم قرار دادند. مثلا آماری از سوی مرکز مالی کمبریج منتشر شده است. این گزارش نشان می دهد که ۳۹ درصد از کل انرژی مصرفی صنعت استخراج بیت کوین از انرژی های تجدید پذیر است.

همین طور ۷۶ درصد از استخراج کنندگان بیت کوین از انرژی های پاک استفاده می کنند. همین آمار نشان می دهد که بیت کوین از بسیاری از صنایع دیگر سبزتر است.

کاربران بیت کوین همچنین این موضوع را بسیار شفاف مطرح کرده اند که مصرف انرژی بیت کوین برای ایمن سازی کل شبکه است. این موضوع به نفع تمام کاربران است. به این ترتیب آنها مطمئن می شوند که این شبکه هیچ گاه آفلاین نخواهد شد. بر خلاف سیستم اقتصادی سنتی که در گذشته بارها وقفه و خاموشی را تجربه کرده است.

اقدامات انجام شده از سوی جامعه بیت کوین

قطعا مصرف انرژی بیت کوین قابل توجه است. این موضوع در نظرات غالب درباره بیت کوین بسیار موثر است. اما خدماتی که این سیستم با استفاده از این انرژی مصرفی ارائه می کند به سود کل جامعه است.

در نتیجه اگر که مردم با مصرف انرژی سیستم اقتصادی قدیمی مشکلی ندارند و آن را توجیه پذیر می دانند قاعدتا باید با مصرف انرژی بیت کوین نیز مشکلی نداشته باشند. چرا که میزان این انرژی بسیار کمتر است، خدمات بسیار بهتری را فراهم می کند و خیلی کارآمدتر است.

در این بین برخی از کاربران بیت کوین مانند مایکل سیلر (Michael Saylor) اقداماتی برای رفع این ابهامات انجام دادند. سیلر با تشکیل شورای استخراج بیت کوین سعی کرد که جامعه بیت کوین را در برابر این انتقادات متحد کند.

بطور مثال این شورا استخراج کنندگان را تشویق می کند که در مورد منبع انرژی مورد استفاده شان شفاف باشند. این نوع همکاری ها نشان دهنده این است که کاربران بیت کوین مصمم هستند که این شبکه را سبزتر کنند.

به همین شکل استخراج کنندگانی که عمده انرژی مورد مصرفشان از انرژی های تجدید پذیر است بیشتر برای عموم شناخته شده اند. مردم نیز هر روز آشنایی شان با استخراج سبز بیت کوین بیشتر می شود. آنها متوجه شدند که این موضوع جدیدی نیست و قبلا هم در حال انجام بوده است.

با همه این تلاش ها نظرات غالب درباره بیت کوین مثبت تر شده است. می توانیم امیدوار باشیم که در آینده دیگر شاهد انتقادات ESG به بیت کوین نباشیم.

نظرات غالب درباره بیت کوین به عنوان پول رایج

بیت کوین به عنوان پول رایج چندان توجهی نگرفته است. تمرکز عموم بر بیت کوین غالبا تنها به عنوان یک سرمایه گذاری بوده است. کاربران بیت کوین در دنیا سخت تلاش می کنند که کاربردهای بیت کوین به عنوان پول را ثابت کنند.

بطور مثال پیشرفت هایی که در السالوادور اتفاق افتاده است. اکنون از نظر قانونی بیت کوین به عنوان ارز رایج پذیرفته شده است. این اتفاق یک حرکت پیشگامانه در جهان رمزارزها ست.

چنین تصمیمی از نظر بسیاری ممکن است ناگهانی باشد. یک نگاه عمیق تر به شرایط به وضوح نشان می دهد که کاربران بیت کوین در حال پایه ریزی زیر ساخت های امکان پذیر کردن چنین اتفاقی بوده اند.

پروژه ساحل بیت کوین (Bitcoin Beach) برای ایجاد یک اکوسیستم پایدار بیت کوین در السالوادور سال ها تلاش کرده است. همین طور این پروژه نظرات غالب درباره بیت کوین و استفاده از آن به عنوان یک پول رایج را جلب کرده است.

امکان دارد استفاده از بیت کوین به عنوان پول رایج خیلی سریع به کشورهای دیگر هم برسد.

نظرات غالب درباره بیت کوین در مبادلات در مقیاس بزرگ

این انتقاد مطرح است که بیت کوین نمی تواند در مقیاس های بزرگ به عنوان پول رایج استفاده شود. در پاسخ به این انتقاد کاربران بیت کوین زیادی برای ایجاد و توسعه شبکه رعد و برق تلاش کرده اند.

با این که این شبکه هنوز کامل نیست اما ظرفیت و کارآمدی آن در حال رشد است. همچنین توانسته است اعتماد بسیاری از متخصصین را به خودش جلب کند. با این حال عموم مردم از وجود چنین تکنولوژی ای بی خبر هستند. در آینده موفقیت ناگهانی چنین شبکه ای قابل پیش بینی است. در این صورت نظرات غالب درباره بیت کوین و استفاده از آن به عنوان پول رایج اصلاح می شود.

با تمام تلاش های بی وقفه ای که جامعه بیت می کند بیت کوین توانسته است که در طول این سال ها از انتقادات مختلف در امان بماند. نظرات غالب درباره بیت کوین همچنان در حال مثبت تر شدن است. این رمزارز توانسته است همواره با انتظارات جامعه همگام باشد.

در آخر

بیت کوین به عنوان یک رمزارز تحولات بسیاری را به خود دیده است. همگام با این تحولات نظرات غالب درباره بیت کوین نیز تغییراتی کرده است. انتقاداتی که به بیت کوین وارد می شود در غالب انتفادات ESG مطرح است. این انتقادات شامل نگرانی های زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی است. اما آمارها و مطالعات نشان می دهند که خود کاربران بیت کوین همواره در پی بهبود شفافیت عملکردشان بوده اند.

آنها همواره با راه اندازی سازمان های پاسخگو و استفاده از منابع انرژی پاک در جهت شفافیت بیشتر تلاش کرده اند. علاوه بر انتقادات، مساله پذیرفته شدن بیت کوین به عنوان پول رایج کشورها هم مطرح است. شبکه بیت کوین با راه اندازی شبکه هایی نظیر شبکه رعد و برق سعی در توسعه و تثبیت فعالیت های خود به عنوان پول رایج در بسیاری از کشورها دارد.

با کاهش انتقادات ESG آیا قیمت بیت کوین افزایش خواهد یافت؟

این تحولات بی وقفه چه تاثیری بر خرید و فروش بیت کوین گذاشته است؟

نظرات و دغدغه های خود را رمزارز مارکت با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

https://cointelegraph.com/news/bitcoin-s-evolving-narratives-make-it-antifragile

Comments (0)
Add Comment