شاخص قیمت بیت کوین و ردپای گاوها

کاهش قیمت بیت کوین در روزهای اخیر نشانه های مبنی بر ضعف روند صعودی را در بازار پراکنده کرده است. قیمت ارز ۲۶ درصد کاهش داشته است. اما اطلاعات به دست آمده از بازارهای با مشتق نشان می دهد که گاوها همچنان کنترل بازار را در دست دارند. برای درک بهتر این نکته باید شاخص قیمت بیت کوین را زیر نظر بگیریم. 

قیمت بیت کوین با ۲۶ درصد کاهش از ۵۸۳۰۰ دلار سقوط کرد. این مسئله منجر به ایجاد بدبینی به بازار بیت کوین شد. اما تحلیل تکنیکال نشان می دهد که کاهش قیمت در نتیجه یک فشار روانی در بازار ایجاد شده است. چراکه این عرض به سادگی سطح حمایت ۴۳ هزار دلار را حفظ کرده است. کاهش قیمت بیت کوین شاخص ترس و طمع را به ۳۸ رساند. این شاخص در ۵ ماه گذشته تا این اندازه پایین نیامده است.

با وجود این که کاهش ۱۵۴۰۰ دلار از قیمت بیت کوین به هیچ عنوان طبیعی به نظر نمی رسد. اما جالب است بدانید که در روند صعودی سال ۲۰۱۷ ۶ کاهش در بازار بیت کوین مشاهده شد. بزرگی این اصلاحات ۲۵ درصد و بیشتر بوده است. علاوه بر این زمانی که بیت کوین برای نخستین بار در تاریخ ۸ ژانویه به ۴۲ هزار دلار رسید، با کاهش ۳۱.۵ درصدی قیمت روبه رو بود. قیمت این ارز در ادامه به ۲۸۷۵۰ دلار رسید. 

 بیت کوین دست از روند صعودی برنداشته است

 بیت کوین در تلاش برای ثبت کف قیمت است. اما قراردادهای مشتق وجود هر گونه سیگنال گاوی را از میان برداشته اند. و درحال حاضر اطلاعات نگران کننده ای را پرداکنده می کنند. به عنوان مثال نرخ قراردادهای آتی پس از رسیدن ارزش این قرارداد به ۱۹.۱ میلیارد دلار ۲۲ درصد کاهش داشت.

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می کنید، با در نظر گرفتن تاثیر نزدیک شدن تاریخ انقضای قراردادها در آخر ماه، ارزش این قراردادها ۲۲ درصد کاهش داشته است. با وجود کاهش مشاهده شده در قراردادهای آتی ارزش ۱۴.۹ میلیارد دلاری این قراردادها همچنان رشد ۴۴ درصدی را در ماه گذشته نشان می دهد. 

شاخص بازار مشتق خبر سلامت بازار می دهد 

با اندازه گیری حق استفاده از قراردادهای آتی در شرایط فعلی متوجه می شویم که آیا سرمایه گذاران روی کرده خوشبینانه به بازار دارند یا نسبت به حرکت بازار بدبین هستند. با وجود این که ارزش قراردادهای آتی در ماه جاری کاهش پیدا کرده است اما تاثیری روی روند بازار ایجاد نشده است. رشد قراردادهای آتی در مقیاس سالانه ۷۰ درصد بوده است. بنابراین شاخص قراردادهای آتی نشان می دهد که خریداران اهرم فشار را در دست ندارند. اما وضعیت بازار به هیچ عنوان نزولی نیست.

در همین حال بازار آپشن در بیت کوین به بررسی میزان سفارش های خنثی و خوشبینانه در مقایسه با سفارش های نزولی پرداخت است. این شاخص میزان ترس و طمع معامله گران را نشان می دهد. کیزان ترس و طمع معامله گران از ۲۱ فوریه منفی ۵ درصد بوده است. این امر نشان می دهد که حمایت از ادامه روند صعودی برای بازار گران تر تمام شده است. در هفته گذشته شاخص Skew delta وارد محدوده خنثی شد. آخرین این شاخص پنج ماه پیش چنین شرایطی را تجربه کرد.

این امر نشان می دهد که بازارسازان سرمایه گذاران بزرگ از ادامه روند صعودی ناامید نشده اند. از این گذشته در ژانویه شاهد خوشبینی بیشترین سرمایه گذاران به روند بازار بوده ایم.

عدم بدبینی در هنگام نزول قیمت علامت خوبی است

موسسات سرمایه گذاری همچنان تلاش می کنند که در بازار بیت کوین سرمایه گذاری کنند. به نظر می رسد که نوسانات این بازار تاثیر چندانی روی قراردادهای مشتق نداشته است. کاهش قیمت و سنجش دوباره قیمت ۴۳۰۰۰ دلار تاثیری روی اشتهای سرمایه گذاران و موسسات مالی برای خرید بیت کوین داشته است. به این ترتیب با خرید بیشتر بیت کوین سوی این سرمایه گذاران کاهش قیمت نه به معنای آغاز روند صعودی بلکه به معنای ایجاد فرصتی برای خرید دارایی بیشتر به شمار می رود.

در آخر

 شاخص قیمت بیت کوین نشان می دهد که علیرغم کاهش قیمت در روزهای گذشته تاثیری روی روند صعودی بازار گذاشته شده است. موسسات مالی و سرمایه گذاران بزرگ از خرید بیت کوین بر نداشتند و به ادامه روند صعودی امیدوار هستند. 

 کاهش قیمت با توجه به اینکه سطح حمایت ۴۳ هزار دلاری با قوت تمام پابرجاست، نشانه ای از آغاز روند نزولی نیست. معامله گران و موسسات سرمایه گذاری کاهش قیمت را به عنوان فرصتی برای خرید غنیمت می شمارند. اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که وضعیت بازار را برای یافتن بهترین زمان زیر نظر دارند، بهتر است دست به کار شوید. کاهش قیمت بیت کوین دوام زیادی نخواهد داشت؛ اما فرصت مناسبی برای خرید را در اختیار شما می گذارد. در اولین فرصت با ما در رمزارز مارکت در تماس باشید و بیت کوین را به سبد سرمایه خود اضافه کنید.

 منبع

https://cointelegraph.com/news/key-bitcoin-price-indicators-signal-bulls-bought-the-43k-restest