بلاک چین و فضای ابری

ساتوشی ناکاماتو در ژانویه سال ۲۰۰۹ اولین بلاک بیت کوین را استخراج کرد. او با این کار بزرگترین موج تکنولوژی جهان را در قرن حاضر آغاز کرد. بیت کوین در ابتدا یک نرم افزار و پروتکل بود. بیت کوین شبکه ای بود که از تیم های برنامه نویسی تشکیل شده بود. دراین فضا مفهوم تازه ای معرفی شد که رمزاز نام داشت. ارز دیجیتال شاید مهترین کاربرد بلاک چین تا آن زمان بود اما تکنولوژی ابری ثابت کرد که محدودیت ها و موارد استفاده از رابط های کاربری می تواند تولیدات را متحول کند. از این گذشته این ابداعات تمام عوامل مختل کننده که در ۹۰ درصد اپلیکیشن ها وجود داشت را از میان برداشتند. اما آیا بلاک چین و فضای ابری در کنار یکدیگر سودمند خواهند بود؟

با وجود اینکه ده ها پروژه رقیبی که در کنار بیت کوین راه اندازی شدند، همگی هم راستا بودند اما هیچکدام به اندازه تکنولوژی های بر پایه حافظه ابری موفق نبودند. شبکه هایی مانند اتریوم و EOS با ایجاد فضایی برای راه اندازی پروژه های بلاک چین متفاوت را فراهم کرده است. اما چه چیزی در انتظار این شبکه است؟

آینده بلاک چین و فضای ابری

در پاسخ به این سوال باید بدانید که بیت کوین و ارزهایی مانند اتریوم که پس از آن معرفی شدند، کاربرد های فنی متفاوتی را ایجاد کردند. آنها شبکه ای همتا به همتا را ایجاد کرده و از رضایت همگانی و بدون مرکزیت استفاده کردند. از طرفی این ارزها از رمزنگاری برای اطمینان از مالکیت افراد سود بردند. اما ویژگی های جدیدی و حیاتی برای این شبکه وجود ندارد. این تکنولوژی در ورای بسیاری از پروژه های دیگر به کار گرفته می شد. اما هیچ یکی از آنها قادر نبودند به ارزشی معادل ارزش بیت کوین دست پیدا کنند.

بلاک چین چیست، باید حتما در باره آن درباره آن بیشتر و کامل تر و با جزعیات بیشتر بدانید تا مطالب مربوطه را کامل متوجه شوید.

 علاوه بر این تعریف بلاک چین بر پایه ویژگی های فنی آن یک اقدام اشتباه است. در این صورت بلاک چین به تکنولوژی تبدیل می شود که تنها به متخصصان تکنولوژی دارد. اما برای مردمی که در حوزه تکنولوژی بیت کوین فعالیت دارند، مهمترین و جالبترین نکته این است که می توانند از ارز دیجیتالی استفاده کنندکه امن است و به دیگران اجازه مداخله و دستکاری تراکنش ها را نمی دهد.

 بلاک چین و فضای ابری

اما کلود یا تکنولوژی ابری از نظر ذاتی یک مفهوم انتزاعی است. با استفاده از این تکنولوژی اپلیکیشن های مدرن به کاربرده می شود. این تکنولوژی تاثیر زیادی روی توسعه محصولات جدید داشته است. تیم های تولید که پیش از این زیر فشار زیرساخت های متداول و هزینه های سیستم مدیریتی قرار داشتند، از زیر بار فشار خارج شدند. استفاده از این تکنولوژی تحول عظیمی به وجود آورد و به تولید محصولات و خدماتی ختم شد که با توجه به نیاز مشتریان تولید می شوند.

طراحی اپلیکیشن ها برای فضای ابری به توسعه دهندگان اجازه داد به دور از نگرانی از بابت بهینه سازی های کوچک یا مدیریت سرور به سوالات مهمتری پاسخ دهند. تصور یان جزئیات فنی در ورای خدماتی کاربردی، تمرکز را روی تولید یک محصول منحصر به فرد معطوف می کند. اگر این مدل انتزاعی به یاری شرکت ها آمد و منج به راه اندازی محصولات گسترده ای شد، تکنولوژی بلاک چین برای رسیدن به نتایج یکسان باید چه تدابیری را در طراحی اپلیکیشین های خود در نظر بگیرد؟

کاربرد بلاک چین

 راه های متعددی برای پاسخ دادن به سوال فوق در رابطه با کاربرد بلاک چین و فضای ابری وجود دارد. اما ما می خواهیم روی دو رویکرد کلی متمرکز شویم: لایه های افقی و کاربردی و انواع لایه های برتر.

بلاک چین هایی مانند اتریوم و EOS در بحث لایه های کاربردی افقی به عنوان یک نظام محاسباتی دیده می شوند. این سیستم ها قادر به پردازش و اجرای صدها و هزاران قرارداد هوشمند هستند. این بلاک چین ها یک پایگاه داده منسجم و یکپارچه را ایجاد می کنند. این سیستم نظام دقیقی را برای ثبت سفارشات و حل مشکلات ایجاد کرده است. هر کدام از این لایه ها برای برابری با بلاک چین باید به صورت مستقل تحت بررسی دقیق قرار بگیرند.

به این ترتیب مفاهیمی مانند تولید بلاک، به عنوان لایه جداگانه ای به شمار نمی روند. چرا که آنها جزئیات بیشتری درباه این لایه ها به دست نمی دهند. این امر نشان می دهد که اگر راه دیگری برای رسیدن به این کاربرد وجود داشت، بلاک ها یا شبکه همتا به همتا دیگر تا این اندازه حیاتی به شمار نمی رفت.

 دومین رویکرد در مورد بلاک چین و فضای ابری

رویکرد دیگری نیز وجود دارد. در این رویکرد باید به مفاهمی بالاتری توجه کنیم. یا این مفاهیم را برای کاربردی شدن و تضمین خدمات به کار بگیریم. به عنوان مثال یک از بیشمار مشکلاتی که رمزارز ها باید حل و فصل کنند، مشکل دوبار خرج کردن دارایی است.

اگر فردی یک بیت کوین داشته باشد و آن را خرج کند، نباید بتواند آن را دوباره خرج کند. از نظر مفهومی این مشکل پیش پا افتاده به نظر می رسد اما در سیستم های کامپیوتری بدون مرکزیت انجام این کار و تضمین جلوگیری از دوبار خرج کردن دارایی کارایی ساده ای نیست. خدماتی در این راستا در نظر گرفته می شوند، به سادگی در شبکه بلاک چین به کار برده نمی شوند. این خدمات را می تواند در تمام اپلیکیشن ها به کار برد.

این اپلیکیشین ها به خوبی برای پیدا کردن دیگر موارد استفاده این رمزارزها طراحی شده اند. مثال دیگری که در این بین باید به آن اشاره کنیم بلاک چین های کارآفرینی است که به حفظ و نگهداری از اطلاعات اختصاص دارد. خدماتی که امکان ارائه این مفاهیم را در دیگر بخش های بازار ایجاد می کند. در حقیقت این امکانات تا کنون نیز کاربرد های عملی متفاوتی داشته اند. از این خدمات برای پایگاه اطلاعات توزیع شده آمازون استفاده می شود. نحوه پیاده سازی این خدمات نباید در ارتباط با تولید کنندگان محصول باشد.

چرا فضای ابری به بلاک چین نیاز دارد؟

نکته ای که در رابطه با توسعه بلاک چین و فضای ابری نامشخص بوده این است که این شبکه ارسال و دریافت کالاها را با سرعت بیشتری انجام می دهد. از سوی دیگر زمانی که فضای ابری فعال می شود، به خوبی عمل می کنند. اما زمانی که این سیستم ها با شکست روبه رو می شوند؛ عبارتی که شنیده می شود این است : آیا فایل پشتیبان دارید؟

 این نقطه ضعف باعث شده است که این ابزارها برای شکرت هایی که به بررسی دقیق و نظارت دقیق نیاز دارند مناسب نباشند. قوانین سفت و سختی که نمی توان آن ها را زیر پا گذاشت به سختی در فضای ابری به کار گرفته می شوند. با وجود این که تصور راه اندازی این نظام پیچیده در فضای ابری ساده به نظر می رسد، درک کامل قیمت نهایی در این حالت غیر ممکن است.

اما از سوی دیگر بلاک چین در دنیای تکنولوژی ابری بیگانه است. بلاک چین به طور کامل کنترل خود را در دست دارد. شاید این امر به این معنی باشد که هرگز نمی توان این امر را برای استفاده در تکنولوژی مدرنی مانند فضای ابری به کار گرفت. اما اگر این رویکرد را در سطوح بالاتری به کار می بریم؟ شاید ۹۰ درصد کاربرد منطقی غیر قابل درک باشد اما ۱۰ درصد از هسته مرکزی سرسختانه قابل درک است.

 اگر بلاک چین به عنوان یک سرویس خدماتی در کنار کاربرد های سنتی به کار گرفته شود، می تواند منجر به ایجاد اپلیکیشین هایی شوید که به اندازه کافی قابل اعتماد باشد و از سوی دیگر به اندازه کافی ساده باشد. به این ترتیب توسعه دهندگان قادر خواهند بود به سادگی از این تکنولوژی بری تولید محصولاتی استفاده کنند که مشابه آنها تا کنون مشاهده نشده است.

در فضای ابری

در این مقاله به مفاهیم ابتدایی بلاک چین و فضای ابری اشاره کردیم. اما هرگز نتوانستم مفهوم بلاک چین را به صورت تحت اللفظی و به معنای زنجیره ای از بلاک ها بپذیرم. در عوض ترجیح می دهم از جنبه دیگری به این تکنولوژی نگاه کنم و متوجه شوم که چه عواملی منجر به یگانگی این شبکه شده است.

 شاید زنجیره ای از اطلاعات در جهان امروزی تصویر بدیع و جذای را ایجاد کند. اما مسئله اینجاست که نباید اهمیت مالکیت اطلاعات را در این شبکه فراموش کنیم. اگر حتی هرگزی نتوانیم از پروتکلی استفاده کنیم که ارتباط میان خدمات دهنده و خدمات گیرنده را امکان پذیرمی کند نیز باید بتوانیم از ابزاری استفاده کنیم که بیشتر بر محصول تکیه داشته باشد. اکنون در ابتدای مسیر هستیم. هنوز راه زیادی برای درک قابلیت های بلاک چین باقی است. تمام حاضران و توسعه دهندگان حاضر در شبکه مشتاق مشاهده آینده ای هستند که با استفاده از این تکنولوژی بنا می شود.

 در آخر

بلاک چین و فضای ابری تحولات شگرفی را به وجود می آورد. همه ما نام بلاک چین را با روی کارآمدن بیت کوین شنیده ایم. اما واقعیت این است که بلاک چجین مفهوم بسیار ارزشمندی است که آینده درخشانی را در پی دارد. نظامی که برای نگهداری اطلاعات و مالکیت اطلاعات ساخته شده است و اجازه دستکاری اطلاعات را به کاربران نمی دهد. به همین دلیل بهتر است با کاربرد بلاک چین آشنا شوید. به یاد داشته باشید که این تکنولوژی کاربرد های متعددی دارد. با استفاده از بیت کوین و دیگر رمزارز ها تنها با بخشی از قابلیت های این شبکه آشنا می شوید. آیا برای خرید بیت کوین و استفاده از شبکه بلاک چین آماده هستید؟ با ما در رمزارز مارکت در تماس باشید.

یکی دیگر از مطالب جذاب که مطالعه آن حتما برای شما جذاب است ، بازی های کریپتویی ایست که با این بازی ها معمولا میتوان کسب درآمد کرد، علاوه بر اینکه این بازی ها بر بستر بلاک چین اجرا می شوند.

منبع

https://cointelegraph.com/news/partly-cloudy-how-blockchain-can-become-a-force-of-nature

بلاک چین