جستجوگر بلاک چین چیست؟ | راهنمای استفاده از جستجوگر بلاک چین بیت کوین

جستجو گر بلاک چین ! شما که این مقاله رو دارین مطالعه میکنید حتما از علاقه مندان ارز های دیجتال هستین و خب به باید از خود بلاک چین و به طبع باید از پادشاه رمز ارزها بیت کوین دانش زیادی داشته باشید.

یکی از مطالب جذاب بیت کوین ، روز پیتزای بیت کوینی هست که خواندن این مطلب هم خالی از لطف نیست

“پیتزا برای بیت کوین؟”

این عنوان پستی است از کاربری به نام “لاسزلو” به تاریخ ماه می ۲۰۱۰، در انجمن مبهم در گوشه ای از اینترنت، bitcointalk.org. نوشت ، درخواست به اندازه کافی ساده بود، «من برای چند پیتزا ۱۰۰۰۰ بیت کوین می پردازم. مثلا شاید ۲ تای پیتزای بزرگ، بنابراین مقداری برای روز بعد هم مقداری باقی بماند. من دوست دارم پیتزا باقی مانده تا بعدا بخورم.»

کاربری به نام “ender_x” در اواخر همان روز در مورد این موضوع اظهار نظر کرد و گفت که فکر می کند ۱۰۰۰۰ بیت کوین برای دو پیتزا بزرگ “مقدار کمی ” است و برای او در خرید “پیتزا رایگان” آرزوی موفقیت کرد. در واقع اون میخواست بگوید لاسزلو .. داری مفت خری میکنی! پنج روز بعد، در ۲۲ مه ۲۰۱۰، ساعت ۷:۱۷ بعد از ظهر، او در مورد پست خود با تصویری از پیتزاهایش نظر داد و گفت: “فقط می خواستم گزارش دهم که ۱۰۰۰۰ بیت کوین را با پیتزا معامله کردم.” و با آن، laszlo (نام کامل: Laszlo Hanyecz) اولین کالای فیزیکی خریداری شده با بیت کوین را ثبت کرد. حتی یک پلاک به یاد این خرید در پاپا جانز در جکسونویل، فلوریدا وجود دارد

خب چی فکر میکنید ؟ در واقع در آن روزها کسی فکر نمیکرد بشه با بیت کوین خرید فیزیکی کرد.

در زمان خرید این پیتزا، ۱۰۰۰۰ بیت کوین حدود ۴۰ دلار ارزش داشت ولی امروز تقریباً ۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ دلار ارزش دارد!

آیا هانیچ انتظار داشت که بیت کوین به اندازه امروز ارزشمند شود؟ احتمالاً نه، اما موضوع این نیست. Hanyecz فقط می خواست یک مبادله ساده، بیت کوین برای پیتزا انجام دهد. و این دقیقاً همان کاری است که او انجام داد.بله درست خواندید ۲۰۰ میلیون دلار .

در این راهنما داریم سعی میکنید این داستان رو کمی تکنیکی تر بررسی بکنیم و این تراکنش ها رو با دقت بیشتر و فنی تری بررسی کنیم .

در این راهنما، نگاهی به طرح کلی جستجوگر بلاک چین بیت کوین خواهیم انداخت سپس معامله معروف، معامله‌ای که روز پیتزای بیت کوین را ایجاد کرد را بررسی خواهیم کرد.

شفافیت عمومی یک مفهوم اصلی در ارز دیجیتال است. یکی از وعده‌های بزرگ بلاک چین این است که با محدود نکردن دسترسی به اطلاعات به تعداد انگشت‌شماری از افراد که در بخش‌های بالادست هستند، شرایط بازی را مساوی می‌کند.

ولی این دقیقاً چه معنایی می‌دهد؟ آیا این یعنی می‌توانید بفهمید همسایه شما چه مقدار بیت کوین دارد؟ چگونه می‌توانید خودتان نگاهی بیندازید و داده‌های عمومی را تأیید کنید؟ این دقیقاً همان چیزی است که ما قصد داریم در این مقاله به شما نشان دهیم. توجه داشته باشید که ما روی بیت کوین تمرکز داریم، اما شما همچنین می‌توانید نتایج جستجوی اختصاصی بلاک چین را برای Litecoin، Ethereum، Binance و تقریباً هر بلاک چین بومی پیدا کنید.

آیا تابه‌حال پولی را پرداختید که گم شود، یا شخصی قسم خورده است که به شما پول پرداخت کرده است درحالی‌که این کار را نکرده است؟ در سیستم مالی فعلی ما، یعنی همین سیستم مالی که عموم مردم و شرکت‌ها از آن استفاده می‌کنند، این می‌تواند به یک وضعیت “او گفت فلان، دیگری گفت بهمان ” تبدیل شود. یعنی شفافیت بازار به حدی نیست که بتوان خطا کار را به سادگی پیدا کرد، یا ممکن است نیاز به مداخله شخص ثالث داشته باشد. مثلاً دادگستری، پلیس و سیستم‌ها نظارتی.

اگر دوست دارین راجع به بلاک چین بیشتر بدانید حتما مقاله بلاک چین چیست را مطالعه بفرمایید.

بلاک چین چیست

 بلاک چین‌ها با معرفی مفهوم شفافیت عمومی، جایی که اطلاعات برای مشاهده هر کسی در هر زمان آماده است، این مشکل را حل می‌کنند. برای بلاک چین‌هایی مانند بیت کوین و اتریوم، همه اطلاعات از طریق طراحی در معرض دید عموم قرار دارند، این موارد، زمانی مفید است که معاملات (یا Tx ها) و قراردادها را بخواهیم به راحتی شناسایی و تأیید کنیم. 

جستجوگر بلاک چین چیست؟

جستجوگر بلاک چین مانند موتور جستجو است که اطلاعات مربوط به وضعیت گذشته و فعلی بلاک چین را نشان می‌دهند. این اطلاعات زمانی می‌تواند مفید باشد که بخواهید وضعیت یک پرداخت خاص را ردیابی کنید یا موجودی و سابقه یک آدرس را بررسی کنید. هر کسی که به اینترنت متصل باشد می‌تواند از یک کاوشگر برای مشاهده تمام معاملات بلاک چین عمومی استفاده کند.

جستجوگر بلاک چین چگونه کار می‌کند؟

هر بلاک چین دارای یک رابط خط فرمان (CLI) برای تعامل با پایگاه داده و مشاهده تاریخچه شبکه و اطلاعات بایگانی شده است. با این حال، یک کاوشگر CLI یک تجربه کاربرپسند (user-friendly) برای عموم مردم نیست. به همین دلیل است که اکثر بلاک چین‌ها دارای یک کاوشگر با رابط کاربری گرافیکی (GUI) هستند که اطلاعات را در قالب کاربرپسند تری نمایش می‌دهد.

بیایید blockchain.com یکی از جستجوگران رایج بیت کوین را موردبررسی قرار دهیم. سایر جایگزین­های BTC شامل blockchair.com و blockcypher.com است.

برای درک بهتر این مقاله مطالعه مطلب جذاب بیت کوین چیست میتونه راهنمای خوبی برای شما باشد

بیت کوین چیست

 در صفحه اول، می‌توانید برخی از داده­ های سطح بالا در مورد بلاک چین بیت کوین را مشاهده کنید. بیایید برخی از این داده ها را با جزئیات بیشتر بررسی کنیم.

قیمت

 فید قیمت کل دلار آمریکا در چندین بازار است. در اکثر موارد، قیمت به تأمین‌کننده فید بستگی دارد و نشان‌دهنده قیمت لحظه‌ای در یک صرافی خاص نیست.

برآورد Hash Rate

  برآورد قدرت محاسباتی که در حال حاضر استخراج‌کنندگان برای ایمن‌سازی بلاک چین استفاده می‌کنند. این می‌تواند به‌عنوان یک پروکسی برای امنیت بلاک چین Proof of Work (PoW) شناخته شود.

تراکنش­ها

شما در جستجوگر بلاک چین یا همان blockchain explorer تعداد معاملات منحصر­به­ فردی که طی ۲۴ ساعت گذشته تأیید شده است. برای تأیید، یک معامله باید در یک بلوک معتبر (بلوکی که با موفقیت استخراج شده) گنجانده شود.

حجم معامله

معیاری از مقدار کل بازده (که در BTC) تأیید شده در بلاک چین‌ها طی ۲۴ ساعت گذشته. با توجه به روشی که Bitcoin کار می‌کند، این مقدار شامل خروجی‌های پاک نشده است که دوباره به کیف پول “هزینه” بازگردانده می‌شود.

حجم معامله (تقریبی)

 برآورد (در BTC) از حجم معامله واقعی منتقل شده بین کیف پول‌های منحصربه‌فرد. این مقدار تراکنش (بالا) منهای برآورد بازدهی حاصل از تغییر در کیف پول‌های “خرج کننده ” است.

اندازه Mempool

  اندازه Mempool، اندازه جمع تراکنش‌هایی را ردیابی می‌کند که انتظار می‌رود در یک بلوک وجود داشته باشد. این یک پروکسی برای میزان فعالیت در بلاک چین است و می‌تواند به‌عنوان شاخصی از هزینه ­های مورد نیاز برای تأیید سریع باشد.

در مورد MemPool میتونین به سایت https://mempool.space/ مراجعه کنید که چیزهای جذابی توش میتونید پیدا کنید.

آخرین بلوک‌ها

 لیستی از بلوک‌های تأیید شده، از جدیدترین تا قدیمی‌ترین را ارائه میدهد. این شامل جزئیاتی مانند ارتفاع بلوک، مهر زمان، نام استخراج‌کننده (در صورت شناخته شدن) و اندازه بلوک است. برای کشف اطلاعات مربوط به معاملات موجود در بلوک، می‌توانید روی “ارتفاع بلوک ” کلیک کنید. با کلیک بر روی “miner” اطلاعات مربوط به آدرس miner’s block نشان داده می‌شود. آدرس عمومی استخراج‌کننده ممکن است یک آدرس استخر ماینینگ شناخته شده باشد.

آخرین معاملات

لیستی از تراکنش‌های معتبر ارسال شده به سایت دیگر را نشان می‌دهد. باز هم معاملات تأیید نمی‌شوند تا زمانی که در یک بلوک معتبر قرار بگیرند.

معیارهای دیگری در مورد بلاک چین وجود دارد که می‌توانید در این صفحه بررسی کنید، از جمله دشواری شبکه، هزینه‌های هر معامله و میانگین زمان تأیید. برخی از جستجوگران بلاک چین به شما امکان می‌دهند به API آن‌ها متصل شوید.

نحوه مشاهده معامله پیتزا ۱۰ هزار بیت کوینی

روز پیتزا یک روز فرخنده در تاریخ بیت کوین است که بزرگداشت خرید دو پیتزای بزرگ در ازای ۱۰ هزار بیت کوین است. با استفاده از block explorer می‌توانیم جزئیات مربوط به این معامله معروف را مشاهده و بررسی کنیم.

هش معامله روز پیتزا:

 a1075db55d416d3ca199f55b6084e2115b9345e16c5cf302fc80e9d5fbf5d48d

 کپی کردن هش تراکنش در قسمت جستجوی اکسپلورربلاک چین بیت کوین، ما را به معامله Pizza Day می‌رساند.

 در بالای صفحه، می‌توانید خلاصه‌ای از ورودی و خروجی تراکنش را مشاهده کنید. در سمت چپ بیت کوین پرداخت شده برای پیتزا (جمعاً ۱۰ هزار BTC) وجود دارد. این‌ها به آدرس سمت راست (متعلق به شخص تحویل دهنده پیتزا) ارسال شدند.

اگر روی آدرس دریافت (در سمت راست) کلیک کنید، تاریخچه معاملات آن را مشاهده خواهید کرد. همچنین می‌توانید کد QR را اسکن کنید تا رشته آدرس مربوطه را به دست آورید. کد QR هنگام پرداخت با TrustWallet یا کیف پول‌های رمزنگاری همراه دیگر بسیار مفید است.

اگر به صفحه اصلی معاملات Pizza Day برگردید، می‌توانید برای بررسی جزئیات معامله به پایین اسکرول کنید. این‌ها شامل هش منحصربه‌فرد برای معامله، وضعیت تأیید، مهر زمان، تعداد تأییدها، کل ورودی و خروجی، هزینه‌های استخراج و غیره است. می‌توانید ببینید که معامله‌ای معادل ۰.۹۹ BTC که به بالای ۱۰۰۰۰ BTC برای پیتزا به ماینر پرداخت می‌شود وجود دارد.

با کلیک بر روی ارتفاع بلوک (۵۷،۰۴۳) جزئیاتی در مورد بلوکی که این معامله در آن گنجانده شده است به شما ارائه می‌شود.

همانطور که مشاهده می‌کنید، بلوکی که معامله روز پیتزا را تأیید کرده است یک بلوک نا یکنواخت است. در کل دو معامله انجام شده است، یکی معامله Pizza Day و دیگری بلوک جایزه ماینر.

کره سبز و قرمز در سمت راست نشان می‌دهد که آیا بیت کوین پس از این معامله مصرف شده است یا خیر. شخصی که پیتزاها را فروخته است، قبلاً ۱۰،۰۰۰ BTC را به آدرس دیگری ارسال کرده است، اما آدرس ماینر هنوز بلوک جایزه (۵۰.۹۹ BTC) را دارد.

 سخن آخر

 کاوشگران بلاک چین ابزارهای مفیدی هستند که از طبیعت باز و شفاف بلاک چین­های عمومی­استفاده می‌کنند. آن‌ها اطلاعات مفیدی درباره وضعیت شبکه، از جمله معامله و تاریخچه آدرس را ارائه می‌دهند. این امکان را برای پیگیری و تأیید آسان فراهم می‌کند.

 با این حال، این تأکید بر شفافیت عمومی می‌تواند منجر به ذخیره تاریخ معاملات و آدرس‌هایی شود که به‌عنوان تحلیل زنجیره‌ای شناخته می‌شوند. این می‌تواند ماهیت نام مستعار آدرس­ها را از بین ببرد، به خصوص برای کاربرانی که تمایل دارند چندین بار از آدرس‌های مشابه استفاده کنند (که ابداً توصیه نمی‌شود). سایر بلاک چین‌ها (مانند MONERO) تعادل متفاوتی بین شفافیت و حریم خصوصی برقرار می‌کنند.

در مورد بحث

۹۳%
بسیار عالی
  • به این مقاله چه امتیازی میدهید
بلاک چین
Comments (0)
Add Comment