آینده بلاک چین در گرو قانون گذاری های صحیح

هنگامی که از آینده بلاک چین و بازار دیجیتال صحبت به میان می آید یک موضوع اهمیت دو چندانی پیدا می کند. آن موضوع رشد و تکامل نهادهای نظارتی متناسب با بازاری که بر آن قانون گذاری می کنند، است.

در گذشته اعتقاد عمومی بر این بود که قانون گذاری و تکنولوژی های غیر متمرکز موضوعات جداگانه ای هستند. در حالیکه در طول زمان اهمیت همکاری این دو حوزه آشکار تر شده است.

متخصصان معتقد هستند که قانون گذاران و مبتکران حوزه تکنولوژی باید بتوانند در کنار هم فعالیت داشته باشند. هیچ دلیل وجود ندارد که بلاک چین و ارزهای دیجیتال مشمول قانون گذاری های لازم نشوند. در عین حال عادلانه هم نیست که چنین تکنولوژی هایی فقط به این دلیل که جدید هستند مورد ممنوعیت قرار بگیرند.

آینده بلاک چین و حساسیت های قانون گذاری

تکنولوژی دفتر کل توزیع شده یک تحول اساسی در جهان دیجیتال محسوب می شود. اقتصاد سنتی بر شیوه واسطه ای بنا شده در حالیکه اقتصاد غیر متمرکز (DeFi) همتا به همتا (P2P) است.

مشکل اینجاست که قانون گذاری های قدیم برای سیستم های واسطه ای طراحی شده اند . حذف واسطه به معنی حدف حوزه قضایی است. چنین تغییری قانون گذاران را در مورد آینده بلاک چین نگران می کند.

گروه ویژه اقدامات مالی (FATF) به تازگی این نگرانی را اینگونه ابراز کرد: تکامل تراکنش های همتا به همتا (P2P) ممکن است بر نقش واسطه های اقتصادی سایه بیفکند. در نهایت ممکن است اثر بخشی توصیه های FATF کم رنگ تر شود.

سایه ترس بر قوانین احتمالی

در هر صورت ترس از دست دادن اختیارات و یا از دست دادن بازار نمی تواند اساس قانون گذاری ها برای آینده بلاک چین قرار گیرد.

معمولا ترسی که در پی یک تحول اساسی در بازار رخ می دهد منجر به سخت گیری های قانونی می شود. کم شدن ارتباطات مالی شرکت ها (De-risking) یکی از این نمونه هاست. هنگامی که قوانین سخت گیرانه تر می شوند شرکت ها از ارائه خدمات به مشتریان جزئی تر خودداری می کنند.

در این صورت هم قوانین رعایت می شود و هم سود شرکت ها حفظ می شود. اما مشتریان کوچک تر از چرخه بازار کنار گذاشته می شوند.

در حالی که این مشتریان ضعیف تر و شرکت های کوچک تر دقیقا افرادی هستند که تکنولوژی بلاک چین سعی در توانمند سازی آنها دارد. آینده این افراد در کشورهای کوچک تر و یا مهاجرانی که با سختی اقدام به ترک کشورشان کرده اند به آینده بلاک چین گره خورده است.

تاثیر رویکرد کشورهای مختلف بر آینده بلاک چین

علی رغم تمام فواید بلاک چین پاسخ ها در سطح جهانی به آن متناقض بوده است. کشورهایی مثل هند، ترکیه و نیجریه از آن روی برگردانده اند. در حالی که کشورهایی مانند سنگاپور، برمودا، اوکراین و حالا السالوادور با تشخیص فرصت ها قوانینی برای بهره مندی هرچه بیشتر از این تکنولوژی وضع کرده اند. این کشورها در مسیر تبدیل شدن به مراکز اصلی بلاک چین هستند.

سخت گیری های قانونی با همه گیرتر شدن بیت کوین در آمریکا و اروپا بیشتر شده است. با این حال کشورهایی که در بالا نام بردیم توانسته اند گوی سبقت را از دیگران بربایند.

آمریکا و دیگر اقتصاد های پیشرفته بویژه در غرب بیش از پیش به نقطه تصمیم گیری نزدیک شده اند. حالا دیگر مسئله قانونی کردن یا نکردن رمزارزها نیست. بلکه چگونگی قانون گذاری در این زمینه مطرح شده است. خوشبختانه آمریکا و اروپا مجبور نیستند بدون پیش زمینه در این باره تصمیم گیری کنند. بلکه می توانند از تجربیات کشورهایی که رمزارزها را ممنوع اعلام کرده و همینطور کشورهایی که آن را پذیرفته اند استفاده کنند.

بدون استثنا تمام کشورهایی که فعالانه قوانینشان را متناسب با این تکنولوژی تغییر داده اند بسیار موفق تر از کشورهایی بوده اند که کورکورانه آن را ممنوع کرده اند.

در آخر

هدف از قانون گذاری تامین امنیت بازار و نه جلوگیری از هرگونه پیشرفت و تغییر است. قانون گذاران باید بپذیرند که تکنولوژی غیر متمرکز پدیده تازه ای است. این پدیده رویکرد نظارتی مخصوص خود را می طلبد. عمده مقاومت این صنعت نسبت به قوانین نیز صرفا به خاطر وجود قوانین نبوده است. بلکه به خاطر اجبار برای پذیرفتن قوانینی بوده که مغایر طبیعت رمزارزهاست.

با این همه قانون گذاران و کارآفرینان هنوز هم می توانند با تکیه بر اشتراکات موجود به توافقات لازم دست پیدا کنند.

همچنین جامعه بلاک چین نیز باید در توضیح اهداف خود برای قانون گذاران بهتر عمل کند. همچنین آنها را از فواید و خطرات احتمالی پیاده شدن این سیستم جدید آگاه نماید. چراکه آینده بلاک چین در دستان نهادهای قانون گذاری قرار دارد.

شما آینده بلاک چین و خرید و فروش رمزارز را چگونه ارزیابی می کنید؟

وضع قوانین مختلف در کشورهای مختلف چه تاثیر بر قیمت بیت کوین در ماه های آینده خواهد گذاشت؟

در رمزارز مارکت آخرین قوانین وضع شده در خصوص بلاک چین در کشورهای مختلف را دنبال کنید.

https://cointelegraph.com/news/how-smart-regulation-can-improve-the-future-of-blockchain

Comments (0)
Add Comment