استفاده از فناوری بلاکچین در عرصه‌های متنوع در چین  

 

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و روش‌های نوین استفاده از فناوری بلاکچین، هر روز شاهد استفاده صنایع و سیستم‌های مختلف از این فناوری هستیم. بیمارستان مرکزی شهرستان Chengmai در استان هاینان، که خود را به عنوان مرکز توسعه فناوری در چین معرفی می‌داند، اولین فاکتور الکترونیکی را بر روی سیستم مبتنی بر بلاکچین خود صادر کرد.

به گزارش سرویس خبری چین، بیمارستان شهرستان Chengmai به اولین بیمارستانی در استان هاینان تبدیل شده‌است که فاکتورهای بلاکچین را صادر و ردیابی می‌کند. هاینان یکی از معدود استان‌های چین است که بلاکچین را با موفقیت در سیستم عامل‌های آنلاین اداری نهادهای دولتی اجرا کرده‌است. در ادامه به بررسی قابلیت‌های این فناوری و استفاده آن در عرصه‌های متنوع در چین می‌پردازیم.

قابلیت‌های فناوری بلاکچین در صدور فاکتور

بیمارستان این قبوض را از طریق توکن‌ها برای بیماران ارسال می‌کند و در این توکن‌ها، اطلاعات بیماران، سابقه بیماری آن‌ها و تمام داده‌های مرتبط بیماران وجود دارد و به آن‌ها امکان می‌دهد سوابق پزشکی را بدون نیاز به مراجعه به بیمارستان یا پیگری‌هایی از این دست، ردیابی کرده و صورتحساب را برای بازپرداخت بررسی کنند. سرمایه‌گذاران و مدیران این بیمارستان معتقدند که استفاده از این سیستم عامل، به کل بیمارستان‌های منطقه گسترش خواهد یافت، زیرا دولت محلی برای استفاده از بلاکچین برای پردازش اسناد رسمی برای سایر خدمات دولتی تمرکز دارد.

مدیریت شهرسازی این کشور چندی پیش اعلام داشت: «با ساخت پروژه‌های آزمایشی، ما در حال بهینه‌سازی این نوع پلتفرم‌ها هستیم و کارهای اداری بیشتری را به بلاکچین منتقل خواهیم کرد. تا سازمان‌های دولتی بتوانند اطلاعاتی را از طریق همین سیستم به اشتراک بگذارند.»

استفاده از بلاکچین علاوه بر راحتی و ایمنی بالا، کمکی شایان به کاهش خطاهای پزشکی و همچنین سرعت بالای دسترسی به اطلاعات هم از سوی بیماران و خانواده آن‌ها و هم به پزشکان و کادر بیمارستان می‌کند. اگرچه این بیمارستان اولین نمونه‌ استفاده از بلاکچین در این زمینه است اما در صورت موفق بودن این پروژه، بسیاری از بیمارستان‌ها و کسب و کارهای دیگر نیز به استفاده از این فناوری روی خواهند آورد.

برنامه‌های آینده چین برای اجرای پروژه‌های بر پایه بلاکچین

در استان هاینان، یک برنامه اقتصادی اجرایی برای جذب شرکت‌هایی که با بلاک چین کار می‌کنند وجود دارد. برخی از شرکت‌های مطرح چینی در این صنعت از جمله Huobi China در مرکز استان هایکو مستقر هستند. تابستان گذشته، استان شانشی چین در طول پروژه‌های ساخت خود از بلاکچین برای مدیریت منابع استفاده کرد و «سیستم اعتبار اجتماعی» چین زنجیره زنجیره Remin Chain را ادغام کرد. علاوه‌بر این، در ماه اکتبر، اطلاعات پزشکی ۱۷ میلیون گردش‌گر چینی در ماکائو به بلاکچین منتقل شد. مطالب مرتبط را بخوانید.

چین  2024 پروژه جدید مرتبط با بلاکچین را تصویب می‌کند

چین اخیرا اعلام کرد که در حال حاضر ۲۰۲۴ پروژه بر مبنای استفاده از فناوری بلاکچین در دست دارد که ۴۰ درصد از آن‌ها، پروژه‌های مصوب پکن است. مجمع تجارت بین المللی مالی رسانه‌های چین گزارش داد که چین ۲۲۴ پروژه جدید مرتبط با بلاکچین را تصویب کرده‌است. حدود ۴۰ درصد این پروژه‌ها مربوط به پکن است. حدود ۵۳ مورد از ۲۲۴ پروژه بلاکچین اخیراً تأیید شده توسط چین در بخش fintech وجود دارد. پروژه‌های مورد تأیید شامل چندین نام برند بزرگ مانند Baidu، JD، Alibaba، Suning، China Mobile ، China Merchants Bank و دیگران است. گزارش شده است، پروژه بلاک چین Walmart China برای ردیابی ایمنی مواد غذایی نیز توسط مقامات چینی تأیید شده‌است. از آنجا که شیوع بیماری کرونا در سال گذشته در شهر ووهان چین آغاز شد، چین درصدد برآمد تا پروژه‌های بلاکچین را در این کشور به سرعت دنبال اجرایی کند. با این حال، انگیزه نهایی چین راه اندازی ارز دیجیتالی ملی این کشور است.

بانک ملی چین بدون شک تحقیقات و توسعه خود را در جهت ارز دیجیتال ملی، با طراحی پیشرفته ادامه خواهد داد. در اوایل ماه جاری، هوآوی (Huawei)، غول فناوری ارتباطات و فناوری چند ملیتی مستقر در چین، توافق نامه‌ای را برای تسریع در انطباق فناوری بلاکچین در منطقه شنژن چین امضا کرد.

نتیجه گیری:

چین همواره یکی از پیشرفته‌‎ترین کشورهای جهان از نظر تکنولوژی بوده‌است. در طی سال‌های اخیر، با توجه به اینکه فناوری بلاکچین، فواید بسیاری نظیر امنیت، دسترسی آسان و سرعت بالا را به جهان عرضه کرده و امروزه به یکی از نشانه‌های پیشرفته بودن یک صنعت یا کسب و کار تبدیل شده‌است؛ قطعا به زودی بخش زیادی از کسب و کارهای چین را در بر خواهد گرفت. بیشتر بدانید.

در حال حاضر بسیاری از برندهای برتر این کشور در حال کار کردن بر روی پروژه‌های مبتنی بر بلاکچین هستند. با توجه به این تغییرات گوناگون در سطح جهانی، اینگونه به نظر می‌رسد که به زودی فناوری بلاکچین، به یکی از امکانات عادی روزمره زندگی تبدیل خواهد شد، اما همه‌ این مسائل در نهایت به آینده‌‌ کلی رمزارزها و قدرت آن‌ها وابسته است. در صورتی که رمزارزها بتوانند جایگاه خود را در زندگی روزمره باز کنند، شاهد تحولی عظیم در سیستم اقتصادی و بانکداری خواهیم بود.