افزایش استفاده از بلاکچین در بخش‌های مختلف

 

سیستم ملی بهداشت انگلستان (NHS) اعلام کرده که از فناوری بلاکچین برای واکسن‌های Covid-19 خود استفاده خواهد کرد. NHS برای نظارت بر واکسن‌های موجود در سردخانه با شرکت Hedera Hashgraph قرارداد بسته است. Hedera Hashgraph یک فناوری توزیعی است که توسط Leemon Baird، بنیان‌گذار و مدیر بخش اجرایی Swirlds، در سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه شده‌است. این یک الگوریتم ترکیبات بیرانس ناهمزمان است که بسیاری معتقدند سیستمی بسیار قدرتمند در مقابل حملات سایبری است.

فواید استفاده از بلاکچین در پیگیری کالای خاص

به لطف توافق نامه با Hedera Hashgraph، این موسسه قادر خواهد بود واکسن covid-19 را به طور منظم و کارآمد با فناوری ledger (DLT) ردیابی کند. CoinDesk گزارش داد که انگلستان با یک شرکت نرم‌افزاری به نام Everyware برای نظارت بر درجه حرارت واکسن‌های موجود قرارداد بسته است. همراه با نرم‌افزاری که Everyyware ارائه می‌دهد، نظارت بر درجه حرارت واکسن‌ها به صورت شبانه‌روزی انجام می‌شود. و Hedera Hashgraph اطمینان حاصل خواهد کرد که داده‌های دمای واکسن با دقت بالا و راحتی ثبت می‌شوند. نکته مفید در رابطه با سیستم تکنولوژی Hedera Hashgraph این است که، استفاده از بلاکچین HH توانایی ثبت دمای این واکسن‌ها را حتی در صورت جابه‌جایی از محیط فعلی به NHS می‌دهد.

این واکسن‌ها که علاوه‌بر ساختار حساس به دما، تقاضای بسیاری در سطح وسیع دارد، پیگیری قوی برای اطمینان از عدم اختلال در واکسن‌ها را می‌طلبد. واکسن Covid-19 یک محصول حساس است که باید در دمای مشخصی ذخیره شود و به همین دلیل، نظارت بر دمای این محصول باید به طور منظم و با دقت و حساسیت بالایی انجام شود تا واکسن‌ها دچار آسیب نشوند. مهندس استیو کلارک از NHS، گفت که با بررسی نیازهای دمایی واکسن‌ها، ما اهمیت استفاده از فناوری‌های جدید، را درک کرده و استفاده از آن‌ها را آغاز کرده‌ایم.

بیمارستان‌های South Warwickshire، Stratford، County Avon و Warwick of England اولین مناطقی هستند که این فناوری بلاکچین را آزمایش می‌کنند. طبق این بیانیه، با گسترش منطقه توزیع واکسن در انگلستان، استفاده از بلاکچین و فناوری‌های جدید آن نیز گسترش خواهد یافت.

Hedera Hashgraph دقیقا چیست؟

Hedera یک بستر بلاکچین است که از فناوری distributed ledger استفاده می‌کند. با استفاده از این ویژگی، هدرا معتقد است که کاربران از امنیت بیشتری در تمام معاملات انجام‌شده در شبکه خود برخوردار خواهند بود. مشابه شبکه‌های بلاکچین مانند بیت کوین و اتریوم، Hedera یک پلتفرم سریع‌تر، ایمن‌تر، با هزینه کم و البته کم‌مصرف است. لازم به ذکر است Hedera با شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، IBM، بوئینگ و ال جی نیز همکاری می‌کند. توکن این پلتفرم در چند ماه اخیر و به دلیل استفاده NHS با افزایش قیمت قابل توجهی روبه‌رو شد و همین‌طور نام این شرکت در ابعاد وسیعی شناخته شده‌است. اما این سیستم و تکنولوژی تنها بخش رشد استفاده از بلاکچین در ابعاد وسیع و متفاوت نیست.

استفاده از بلاکچین در رای‌گیری‌های عمومی

در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، آزمون‌های عمومی رای‌گیری مبتنی بر بلاکچین در حال رشد است.

حتی با وجود اینکه نتایج و پیشرفت این فناوری، در پروژه‌های آزمایشی جلب توجه کرده، کارشناسان امنیتی هشدار می‌دهند که فناوری رای‌گیری مبتنی بر بلاکچین ذاتا ناامن است و از طریق «کلاهبرداری عمده» یا «تاکتیک‌های دستکاری» به طور بالقوه خطری برای دمکراسی است. فناوری peer-to-peer که از رمزگذاری و یک سیستم نوشتار یکبار مصرف و دفاتر الکترونیکی استفاده می‌کند، به شما امکان می‌دهد تا اطلاعات ثبت نام و رای‌گیری خصوصی و ایمن خود را از طریق اینترنت انجام دهید. طی دو سال گذشته در آمریکا، ویرجینیای غربی، دنور و ایالت یوتا، همه از برنامه‌های تلفن همراه مبتنی بر بلاکچین استفاده کرده‌اند تا به اعضای ارتش و خانواده‌های آن‌ها که در خارج از کشور به سر می‌برند، اجازه دهند با استفاده از آیفون رای‌گیری غیابی انجام دهند. یک مقام عالی رتبه دولتی اعلام‌کرد که استفاده از بلاکچین نه‌تنها باعث امنیت رای‌گیری می‌شود، بلکه (برنامه موبایل مبتنی بر بلاکچین) دارای یک سیستم محافظ بیومتریک واقعا منحصربه‌فرد و همچنین تشخیص چهره و چاپ اثر انگشت است که هک کردن آن را تقریبا امکان‌ناپذیر می‌کند. مطالب مرتبط را بخوانید.

استفاده از بلاکچین برای جمع‌آوری اطلاعات سلامتی

بسیاری از متخصصان سلامت و همچنین برنامه‌نویسان عرصه بلاکچین بر این باورند که بخش مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی به دلیل امنیت، حفظ حریم خصوصی، رازداری و عدم نیاز به سیستم متمرکز، می‌تواند از فناوری بلاکچین بسیار بهره ببرد. با این وجود، سیستم‌های سلامت الکترونیکی (EHR) در زمینه امنیت داده‌ها، یکپارچگی و مدیریت با مشکلاتی روبه‌رو هستند. هدف از پیاده‌سازی فناوری بلاکچین برای سیستم‌های سلامت الکترونیکی و تأمین امنیت ذخیره سوابق الکترونیکی با تعریف قوانین دسترسی دقیق برای کاربران، چارچوب پیشنهادی اصلی این گروه‌ها را تشکیل می‌دهد. این چارچوب همچنین مسئله مقیاس‌پذیری را که به طور کلی فناوری blockchain (مخصوصا در بخش استفاده از ذخیره خارج از زنجیره‌ای) با آن روبروست، را مورد بحث قرار می‌دهد. این چارچوب مزایای داشتن یک راه حل مبتنی بر بلاکچین مقیاس پذیر، ایمن و یکپارچه را برای سیستم‌های سلامت الکترونیکی فراهم می‌کند. در حال حاضر کشورهای آلمان، بخش‌های از ایالات متحده، انگلستان و همچنین فرانسه در حال انجام تست‌هایی در راستای محقق کردن این ایده هستند. وجود چنین سیستم یک پارچه‌ای می‌تواند برای عموم بسیار مفید باشد و بسیاری از مشکلات سیستم‌های سلامت را کاهش دهد. بیشتر بدانید.

و در آخر

در حال حاضر استفاده از بلاکچین در بسیاری از بخش‌های مختلف جامعه امری نوپا و در حال آزمایش است، اما این فناوری نوین به شدت در حال گسترش است و به زودی در بسیاری از بخش‌های روزمره زندگی ما وارد خواهد شد. رمزارزها گرچه بحث داغ بازارهای مالی این روزها هستند، اما تنها یک بخش از توانایی بلاکچین هستند و به زودی این عرصه بسیار گسترده‌تر خواهد شد و شاهد استفاده بیشتر از تمامی قابلیت‌های آن‌ها خواهیم بود. قابلیت‌هایی که اگر به آن‌ها فرصت ابراز داده شود می‌تواند سیستم مالی سنتی حاضر را به کلی تغییر دهد و دروازه‌ی جدیدی از قابلیت‌های تکنولوژی را به روی ما بگشاید.

اگر شما به تکنولوژی‌ها و امکانات روز دنیا و آینده علاقه‌مند هستید، این عرصه برای شما شگفتی‌ها و آموزش‌های بسیاری خواهد داشت و با توجه به آینده‌ درخشانی که رمزارزها دارند، می‌توانید نه فقط به چشم سرمایه‌گذاری، بلکه به دید ابزاری برای پیشرفت در آینده به آن‌ها نگاه کنید.