بیت کوین در قزاقستان به میزان قابل توجهی افزایش یافت

بیت کوین در قزاقستان و افزایش استخراج آن، موضوعی است که می‌خواهیم در مقاله امروز به آن بپردازیم. بیت کوین، در صدر جدول کریپتوکارنسی و قدیمی‌ترین ارز دیجیتال است. کشورهای بسیاری در استخراج این کوین با هم رقابت می‌کنند. حالا کشور قزاقستان در زمینه استخراج این ارز و دیگر ارزهای دیجیتال، به جایگاه سوم در جهان رسیده است و دقیقا در جایگاهی پس از چین و آمریکا قرار دارد. با ما همراه باشید تا این موضوع را بررسی کنیم.

بیت کوین در قزاقستان

استخراج بیت کوین در کشور قزاقستان به‌طرز چشم‌گیری افزایش یافته است. این کشور حالا در بازار جهانی، در جایگاه سوم قرار دارد. طبق گزارش « Cambridge Centre for Alternative Finance» سهام این کشور به ۸.۲ درصد از استخراج بیت کوین کل جهان رسیده است.

رشد شش برابری اخیر عملیات استخراج ارزهای دیجیتال در قزاقستان، نتیجه محدودیت معامله ارزهای دیجیتال و صنعت استخراج در کشور چین است. اخیرا مرکز امور مالی بین‌المللی آستانه (AIFC) که پایتخت جدید قزاقستان است، از پروژه آزمایشی خود پرده برداشت. این پروژه در رابطه با بازگشایی حساب‌های بانکی مخصوص ارزهای دیجیتال در این کشور است. با این قانون، شهروندان قزاقستانی می‌توانند به‌زودی بیت کوین را بخرند، درآمد خود را به پول نقد تبدیل کنند و همچنین رمز ارزها را در بازارهای معاملاتی، بفروشند.

در تاریخ ۲۵ام ژوئن، رئیس جمهور قزاقستان «قاسم ژومارت توکایف» قانون استخراج ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین در قزاقستان را، به‌صورت رسمی تصویب کرد. به‌عنوان بخشی از این قانون، قزاقستان مالیات جدیدی را نیز معرفی کرد. طبق این مالیات، استخراج‌کنندگان موظفند که برای هر ۱ کیلووات بر ساعت، یک تنگه قزاقستان که واحد پول آن است را بپردازند. این قانون نیز از ۱ ژانویه ۲۰۲۲ آغاز می‌شود.

البته این تصمیم قانونی را نباید به‌عنوان مانعی برای مهاجرت استخراج‌کنندگان جدید به قزاقستان تفسیر کرد؛ بلکه آن را باید به‌عنوان اقدامی ضروری در روند افزایش کنترل استخراج‌کنندگان، در نظر گرفت. حکومت قزاقستان قصد دارد تا کمترین نرخ مالیات را در میان کشورهای بزرگ استخراج ارزهای رمزنگاری‌شده معرفی کند. این کشور بدین‌وسیله قصد دارد تا از عملیات استخراج ارزهای دیجیتال، پشتیبانی کند.

این موضوع همچنین موجب افزایش فعالیت استخراج‌کنندگان نیز شده است. از ماه آگوست، قزاقستان از حدود ۲۵ مزرعه رمز ارز میزبانی می‌کند که بسیاری از آنها اخیرا از کشور چین مهاجرت کرده‌اند.

شرکت‌های استخراج بیت کوین در قزاقستان

«Shenzhen-based BIT Mining Ltd.» یک شرکت استخراج ارزهای دیجیتال است. این شرکت، خدمات اجاره تجهیزات استخراج را به استخراج‌کنندگان ارائه می‌دهد. در پی سرکوب دولت چین، این شرکت اعلام کرد که تمام عملیات خود را در کشور چین به تعلیق درآورده است. این شرکت بعدا بیان کرد که حدود ۳۲۰ ماشین را با اجرای قدرت هش شبکه بیت کوینی به‌اندازه ۱۸.۲ PH/s از چین به قزاقستان فرستاده است. این شرکت به‌علاوه برنامه دارد تا ۲,۶۰۰ قطعه دیگر از تجهیزات خود را نیز در آینده‌ای نزدیک، به این کشور انتقال دهد. این حرکت تا به‌حال ۹ میلیون دلار هزینه داشته است اما این شرکت همچنان از آینده خود در قزاقستان بسیار مطمئن است. به‌همین دلیل نیز در آنجا حدود ۵۰ میلیون دلار را برای عملیات آینده خود افزایش داده است. این مبلغ از طرف سرمایه‌گذاران و با استفاده از یک روند خصوصی، تامین شده است. همین موضوع نیز به افزایش بیت کوین در قزاقستان، کمک کرده است.

یک شرکت چینی دیگر نیز شروع به افزایش رد پای دیجیتالی خود در قزاقستان کرده است. « Canaan» یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تجهیزات کامپیوتری استخراج بیت کوین ASIC است. این شرکت نیز پس از افتتاح اولین مرکز خدمات پس از فروش خارجی خود در این کشور، اعلام کرد که این شرکت نیز کسب و کار خود را به قزاقستان برده است. « Canaan» بیان کرد که با راه‌اندازی تجارت استخراج رمز ارز خود در قزاقستان، برنامه‌های استراتژیک سال ۲۰۲۱ خود را اجرا کرده است. این شرکت همچنین گفت که آنها در حال ارائه و بهره‌برداری از آخرین واحد‌های  Avalon Miner در قزاقستان هستند. آنها همچنین آماده‌اند تا انواع تجهیزات مربوط به استخراج ارزهای دیجیتال را نیز در آنجا ارائه دهند.

با قیمت تقریبا ۰.۰۳ تا ۰.۰۴ دلار در هر کیلووات بر ساعت، تعرفه‌های قیمت برق در قزاقستان، پایین‌ترین تعرفه‌ها در سراسر جهان شناخته می‌شوند. البته این میزان، به نرخ تبدیل تنگه به دلار نیز بستگی دارد. بزرگ‌ترین رقبای استخراج ارزهای دیجیتال قزاقستان عبارتند از: روسیه با ۰.۰۶ دلار، چین با ۰.۰۸ دلار و یا آمریکا با ۰.۰۹ تا ۰.۱۲ دلار در هر کیلووات بر ساعت.

یکی از جنبه‌های مهم افزایش استخراج بیت کوین در این کشور آن است که صنعت رو به رشد استخراج ارزهای دیجیتال در درجه اول به سوخت‌های فسیلی تکیه می‌کند. با توجه به تعهد کشورها برای افزایش منابع تجدیدپذیر انرژی و رفتن به سمت اقتصادی سبزتر تا سال ۲۰۳۰، این قضیه می‌تواند در آینده با سختی‌های بسیاری مواجه شود.

جمع بندی

بیت کوین در قزاقستان و افزایش آن، موضوعی بود که در مقاله امروز به آن پرداختیم. ارز دیجیتال بیت کوین قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین ارز دیجیتال است. حالا استخراج این ارز به‌همراه بقیه ارزها در کشور قزاقستان، افزایش یافته است. این کشور، استخراج ارزهای دیجیتال را قانونی اعلام کرد. همین امر موجب افزایش استخراج رمز ارزها در این کشور و همچنین مهاجرت بسیاری از استخراج‌کنندگان، به آن شده است. ما امروز این کشور و وضع کنونی ارزهای دیجیتال را در آن بررسی کردیم. آیا به‌نظر شما کشورهای دیگر نیز از این کشور الگوبرداری خواهند کرد؟

Comments (0)
Add Comment