حباب قیمتی بیت کوین و پیش بینی قیمت آن با استفاده از مدل های کمی، پارت ۲

این مقاله مربوط به بخش دوم یک مجموعه است که در مورد “ارزش افزوده” بیت کوین چیست؟ توضیحاتی ارائه می‌ دهد. در بخش قبلی در مورد کمیابی بیت کوین صحبت کردیم. در این مطلب که بخش دوم است در مورد حباب قیمتی بیت کوین صحبت می‌ کنیم. در دو بخش دیگر نیز در مورد میزان پذیرش و نرخ هش ریت توضیح می‌دهیم.

ایجاد حباب قیمتی در بازار

در ماه ها و سال های اخیر، بحث های زیادی در مورد ایجاد حباب در بازار اوراق قرضه آمریکا بوده است. بسیاری از روزنامه ها چه اقتصادی و چه غیراقتصادی درباره این مبحث صحبت کردند. آن ها توضیح دادند که چگونه نرخ بهره بدهی جهانی در حال حاضر منفی شده است.

در حالت کلی، هم قرض دادن به اشخاص و هم دولت از نظر مالی کاری اشتباه است. در حال حاضر، اقتصاد دنیا در وضعیت نامطلوبی قرار گرفته است که در تاریخ بازارهای مالی بی سابقه است. علت اصلی این موضوع چاپ بدون پشتوانه پول و وارد کردن آن به بازارهای مالی است. آن ها از این پول ها برای جلوگیری از ورشکستگی خود استفاده می کنند.

جان مینارد کینز اقتصاددان بزرگ آمریکایی می گوید:‌ “بازارهای مالی می توانند برای مدت طولانی غیرمنطقی باقی بمانند برای اینکه افراد قادر به پرداخت بدهی های خود باشند.”

در واقع، غیرمنطقی بودن بازارهای مالی از ورشکستگی سیستم های مالی جلوگیری می کنند. به همین خاطر از این پدیده های غیر منطقی که در بازار اوراق قرضه با بازدهی منفی یا بازارهای سهام که ارزش آن ها رو به فزون به وجود می آید، استقبال می شود.

ایجاد حباب قیمتی بیت کوین

در سال ۲۰۱۷ یک حباب بزرگ ایجاد شد که تحریک کننده آن بانک مرکزی نبود. این حباب مربوط به بیت کوین بود. در سال ۲۰۱۷ همزمان با ایجاد امکان معاملات آتی بیت کوین در بورس اختیار معامله شیکاگو و بورس بازرگانی و کالای شیکاگو که دو بورس بزرگ کالاهای جهان هستند، قیمت بیت کوین بالا رفت. قیمت بیت کوین در این سال به ۲۰ هزار دلار رسید که بالاترین قیمت این ارز رمزپایه تا آن زمان بود. سپس در سال ۲۰۱۸، ۸۰ درصد ارزش خود را از دست داد و قیمت آن به ۳۱۰۰ دلار رسید.

آیا این نشان از ترکیدن حباب قیمتی بیت کوین است؟ بله. آیا این کاهش قیمت نشان پایان عمر بیت کوین است؟ قطعا نه. آیا ممکن است حباب های بیت کوین در آینده بیشتر شود؟ بله.

برای اینکه این مسئله را به خوبی درک کنیم، ما در این مطلب جدولی که توسط بنیانگذار بیت کوین، ساتوشی ایجاد شده است را با استفاده از اکسل بازسازی کردیم. تا مطمئن شویم بیت کوین تورم منفی دارد و تورم‌زا نیست.

تورم چیست؟

دلار آمریکا و به صورت کلی تمام ارزهای جهان، با گذشت زمان ارزش آن ها کمتر می شود. به عنوان مثال، قیمت یک ماشین در آمریکا طی ۴۰ سال ۱۳ برابر شد. یعنی قیمت ماشینی که در سال ۱۹۸۰، ۱۰ هزار دلار بود در حال حاضر ۱۳۰ هزار دلار است.

به این افزایش قیمت مکرر در طی زمان تورم گفته می شود. تورم وابسته به ارزش کل کالاهای جهان و کل ارز در گردش است. اما این بدان معنا نیست که با دو برابر شدن دلار آمریکا در جهان، قیمت کالاها به سرعت دو برابر می شود. بلکه مدتی طول می کشد تا قیمت اجناس افزایش یابد زیرا این رابطه خطی نیست. اگر رابطه خطی باشد بلافصله بعد از دو برابر شدن ارز موجود در بازار قیمت کالاها نیز باید دو برابر شود.

در دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰، تورم در ایالات متحده به ۱۲ درصد رسید که در تاریخ این کشور بی سابقه بود. تورم مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد می کند.

تورم منفی چیست؟

بیت کوین از نظر تورمی بسیار شبیه کالاهایی مانند طلا و نقره است. به همین خاطر به آن طلای دیجیتال می گویند. بیت کوین ویژگی تضعیف ارزهای فیات را ندارد.

دلیل اینکه بیت کوین تورم منفی دارد این است که ناکاموتو به صورتی آن را طراحی کرده است که حداکثر ۲۱ میلیون از آن ایجاد شود. او برای اینکه جریان ایجاد بیت کوین جذاب شود و قیمت آن بالا رود، تصمیم گرفت روند تولید آن را به نحوی طراحی کند که هر چهار سال یکبار میزان تولید آن نصف شود.

 برای استخراج ۲۱۰۰۰۰ بلاک اول، به استخراج کنندگان به ازای هر ثبت در دفتر کل توزیع شده (distributed ledger) 50 بیت کوین داده می شد. در آن زمان قیمت هر بیت کوین بین چند سنت تا چند دلار در نوسان بود. بنابراین میزان سودی که افراد دریافت می کردند با الان اصلا قابل مقایسه نیست. البته استخراج بیت کوین در این سال ها بسیار آسان بود و اشخاص با یک رایانه ساده هم در خانه می توانستند بیت کوین استخراج کنند.

اولین بار که میزان استخراج بیت کوین نصف شد، سال ۲۰۱۲ بود. این نصف شدن با توجه به این بود که ۲۱۰۰۰۰ بیت کوین استخراج شده بود. در حالی که در دفعات بعد میزان استخراج بدون توجه به میزان تولید نصف می شود. میزان تولید به ۲۵ کوین به ازای هر ثبت در دفتر کل توزیع شده رسید. سپس در سال ۲۰۱۶، این مقدار به ۱۲.۵ بیت کوین و در ماه مه ۲۰۲۰ به ۶.۲۵ بیت کوین رسید.

پیش بینی می شود این روند تا سال ۲۱۴۰ ادامه یابد. سالی که میزان تولید هر بیت کوین به کمتر از ۱ بیت کوین در هر ثبت در دفتر کل توزیع شده برسد.

تاثیر نصف شدن میزان استخراج بیت کوین بر قیمت

شاید برایتان این سوال پیش آید که این نصف شدن میزان استخراج چه تاثیر در قیمت دارد. در پارت اول پیش بینی قیمت بیت کوین با استفاده از کمیابی بیت کوین توضیح دادیم که قیمت بیت کوین از مدل stock to flow model پیروی می کند. بنابراین زمانی که میزان کل ثابت است. با کاهش میزان استخراج، باید قیمت بیت کوین افزایش باید. تا کنون سه بار میزان تولید بیت کوین نصف شده است. به همین خاطر نیز حباب قیمتی بیت کوین ایجاد گردید.

نکته جالب توجه این است که بیت کوین در مدت کوتاهی که از زمان ایجاد آن گذشته است سه حباب قیمتی داشت. حباب قیمتی بیت کوین به صورت گرافیکی در تصویر زیر نشان داده شده است.

 با توجه به سه حباب قیمتی بیت کوین که در نمودار بالا وجود دارد. هر بار حداکثر قیمت حباب بعدی حداقل ۱۰ برابر مقدار ارزش قبلی است. بدیهی است که هیچ کس نتواند تضمین کند که در آینده نیز همین اتفاق رخ دهد. اما عوامل متعددی وجود دارد که نشان می دهد حباب قیمتی بیت کوین که در سال ۲۰۱۷ رخ داد، اخرین حباب نخواهد بود.

اما آیا از این اطلاعات می توان برای پیش بینی قیمت بیت کوین استفاده کرد؟

در واقع، اگر به این نمودار که میزان نصف شدن بیت کوین مشخص شده نگاهی بیندازیم، جهش ناگهانی قیمت را در محور X می بینیم. که با مطابقت جهش ناگهانی با نصف شدن استخراج بیت کوین، قیمت منصفانه را می توانیم تخمین بزنیم. قیمت منصفانه قیمت درستی که بیت کوین به آن عدد گرایش دارد.

اگر قیمت بیت کوین تمایل به بازگشت به خط توصیف شده در شکل بالا را داشته باشد. ما می توانیم به راحتی قیمت هدف بیت کوین در آینده را براساس نصف شدن میزان استخراج تخمین بزنیم.

پیش بینی قیمت بیت کوین

نمودارهای بالا نشان می دهند که قیمت هدف بیت کوین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار دلار است. این اطلاعات برای افراد مختلف می تواند مفید باشد. ما می توانیم براساس این اطلاعات در مورد سرمایه گذاری تصمیم بگیریم.

هدف نویسنده از این مقاله این بود که پویایی بیت کوین را نشان دهد. درک اینکه چگونه بیت کوین می تواند به چنین ارزشی برسد کمی سخت است. به خصوص برای کسانی که به تازگی با این بازار آشنا شده اند. برای آن ها تصور اینکه چرا یک دارایی به ظاهر بی ارزش می تواند به چنین قیمت بالایی برسد دشوار است. به خصوص برای فردی که قصد مقایسه بیت کوین با دلار را داشته باشد.

نتیجه گیری

بسیاری از افراد به دنبال پیش بینی قیمت بیت کوین هستند و برای این کار از روش های مختلفی استفاده می کنند. به نظر شما پیش بینی قیمت بیت کوین از طریق حباب قیمتی امکان پذیر است؟

 آیا به نظر شما پیش بینی قیمت بیت کوین در این مقاله درست است؟

آیا قیمت بیت کوین به ۱۰۰ هزار دلار یا بیشتر می رسد؟

در رمزارز مارکت منتظر شنیدن نظرات شما هستیم.

Forecasting Bitcoin price using quantitative models, Part 2 (cointelegraph.com)

Comments (0)
Add Comment