هر چه در مورد خرید بیت کوین باید بدانیم

 

امروزه افزایش چشم‌گیری در میزان خرید و فروش رمزارزهای، مختلف مخصوصا بیت کوین ملقب به پادشاه رمزارزها، دیده می‌شود که با توجه به میزان رکود و بیکاری در اکثر کشورها کاملا قابل درک است. در طی ۱۰ سال گذشته بیت کوین بیشتری رشد ارزش دارایی در میان تمام سهام‌ها و دارایی‌های موجود داشته است. از این رو شاید یکی از پرتکرارترین سوال‌های ممکن در حال حاضر، نحوه خرید بیت کوین باشد. در این مقاله به تمام راه‌های بدست آوردن این رمزارز از جمله خرید و ماینینگ اشاره خواهیم کرد.

قبل از خرید بیت کوین، طلای دیجیتال!

قبل از خرید بیت کوین، لازم به ذکر است که تمامی رمزارزهای دیجیتال نیاز‌ به فضایی برای ذخیره دارند. این کیف پول‌های دیجیتال انواع مختلفی را شامل می‌شوند از جمله کیف‌پولهایی که بر روی گوشی و یا کامپیوتر خانگی شما نصب می‌شوند و یا به شکل سخت افزاری هستند. انواع گوناگون این کیف پول‌ها و البته قیمت متفاوت آن‌ها، باعث شده این کیف پول‌های دیجیتال برای هر شخصی با هر نوع استفاده، گزینه‌های مفیدی داشته باشند. در ادامه به لیست انواع آن‌ها و نحوه انتخاب کیف پول دیجیتال می‌پردازیم.

سبک‌های کیف پول دیجیتال، مزایا و معایب هرکدام

  • کیف پول آنلاین: هنگام استفاده از اکانت‌های شخصی، کاربر کلید کیف پول آنلاین، این کلمات عبور بصورت آنلاین در سروری ذخیره می‌شوند که توسط شخص یا سیستم دیگری کنترل می‌شود و به اینترنت متصل است. به این ترتیب، کاربران می‌توانند بدون دردسر از هر دستگاهی در سراسر جهان به کیف پول خود دسترسی پیدا کنند. با این حال، همیشه خطر هک شدن سرور وجود دارد و یا حتی سازمانی که سرویس را اجرا می‌کند، می‌تواند به بیت کوین شما دست پیدا کند. Guarda Wallet، Free Wallet و com چند نمونه از ایمن‌ترین و شناخته‌شده‌ترین کیف‌پولهای دیجیتال آنلاین هستند. 
  • تلفن همراه، کیف پول‌های تلفن همراه

مزیت اصلی کیف پول موبایل این است که اعتبار کاربر همیشه در دسترس است. این یک روش بسیار مناسب برای پرداخت کالا با اسکن کدهای QR است. بهترین کیف پول‌های تلفن همراه بیت کوین عبارتند از:  Trust Wallet و Coinomi.

  • کیف پول سخت‌افزاری: کیف پول‌های سخت‌افزاری، دستگاه‌های قابل حمل شخصی هستند که کلیدهای خصوصی شما را در خود دارند و از این رو پرداخت را آسان می‌کنند. کیف پول سخت‌افزاری انواع مختلفی دارد اما همه آن‌ها به کاربران امکان می‌دهند که هر نوع رمزارز به طور مجازی در دسترس‌ترین حالت ممکن برای کاربر باشد. بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری بیت کوین عبارتند از: Trezor و Ledger Nano S,X
  • کیف پول کاغذی: یکی از مطمئن‌ترین گزینه‌ها برای ذخیره‌سازی بیت کوین استفاده از دو کد QR است که با استفاده از سرویس خاصی تولید می‌شوند. یکی از آنها کلید عمومی و نشانی است که از طریق آن می‌توان BTC‌ها را دریافت کرد و کلید دیگر یک کلید خصوصی است که می‌توانید برای ارسال بیت کوین ذخیره‌شده از آن آدرس استفاده کنید.

نحوه خرید بیت کوین

پس از انتخاب و تهیه کیف پول بیت کوین، می‌توانید بیت کوین‌ را با استفاده از حالت‌های پرداخت معمولی مانند کارت اعتباری، انتقال بانکی یا کارت بانکی خریداری کنید. سپس بیت کوین‌ها به کیف پول شما واریز می‌شوند. در دسترس بودن روشهای پرداخت فوق منوط به ارائه‌دهندگان خدمات صرافی، بانکها، اعتبار یا کارت‌های بانکی است؛ این‌که آیا صرافی ترجیحی، ارائه‌دهندگان خدمات کارت اعتباری یا کارت بانکی این ویژگی را دارند که به شما اجازه بدهند که مانند صرافی، مستقیما از خود آن‌ها بیت کوین بخرید یا خیر. صرافی‌های رمزارز مانند Coinbase و Binance به شما این امکان را می‌دهند تا به راحتی از حساب‌های بانکی یا کارت‌های اعتباری خود بیت کوین بخرید. در ایران نیز شما می‌توانید از سایت‌هایی مانند نوبیتکس و والکس  برای خرید با کارت‌های بانکی اقدام کنید. مطالب مرتبط را بخوانید.

خرید بیت کوین از طریق خودپرداز

اگرچه این یک مفهوم بسیار جدید است، خودپردازهای بیت کوین در شهرهای سراسر جهان در حال ظهور هستند و تعداد آن‌ها در حال افزایش است. این دستگاه‌ها علاوه بر قیمت ارز طبیعی، سه تا هشت درصد کارمزد می‌گیرند اما خصوصی‌ترین تجربه خرید این رمزارز را به کاربران ارائه می‌دهند.

اقدامات اصلی برای خرید بیت کوین از دستگاه خودپرداز عبارتند از:

روی گزینه خرید ارز رمزپایه بیت کوین کلیک کنید، شماره تلفن همراه خود را در دستگاه خودپرداز وارد کنید، سپس پیامک همراه با کد تأیید دریافت خواهید کرد. کد را در دستگاه خودپرداز وارد کنید سپس دستگاه خودپرداز، آدرس کیف پول بیت کوین شما را می‌پرسد. آدرس کیف پول بیت کوین را که باید بیت کوین شما به آن ارسال شود وارد کنید. پول خود را در دستگاه خودپرداز قرار دهید “Send” را فشار دهید، بیت کوین بلافاصله برای شما ارسال می‌شود.

با رونق گرفتن اعتبار بیت کوین، این نوع دستگاه‌های خودپرداز می‌توانند به یکی از رایج‌ترین روش‌های خرید رمزارز تبدیل شوند. عملکرد خودپردازهای بیت کوین در کشورهایی که بیت کوین ممنوع است بسیار بعید است. با استفاده از یک سرویس کارت خاص مانند CoinATMRadar می‌توانید نزدیکترین دستگاه خودپرداز Bitcoin را پیدا کنید.

به خاطر داشته باشید که صرافی‌های رمزارز و کیف پول رمزارزها موارد یکسانی نیستند

مبادلات بیت کوین مانند بازارهای ارز است. صرافی‌ها سیستم عامل‌های دیجیتالی هستند که بیت کوین در آنها با ارز فیات به عنوان مثال بیت کوین در مقابل دلار آمریکا مبادله می‌شود. در حالی که صرافی‌ها عملکرد، کیف پول را به کاربران ارائه می‌دهند اما این وظیفه اصلی آنها نیست. از آنجا که کیف پول‌ها باید از امنیت برخوردار باشند، هنگام مبادله رمزارزها، نباید مقادیر زیادی بیت کوین در دست داشته باشید و یا آنها را برای مدت طولانی نگه دارید. بنابراین، کار عاقلانه‌ای است که بیت کوین خود را در یک کیف پول امن قرار دهید که تنها در دسترس خودتان قرار دارد. از آنجا که امنیت هنگام انتخاب کیف پول بیت کوین باید از اولویت‌های اصلی باشد، باید کیف پول با امکانات امنیتی متعدد را انتخاب کنید. بیشتر بدانید.

جمع‌بندی

به صورت کلی فرایند خرید بیت کوین کار پیچیده‌ای نیست اما نکات امنیتی و راحتی آن نسبت به نیاز کاربران متفاوت است. لازم به ذکر است در ایران به دلیل مشکلات امنیتی پیش آمده و جلوگیری از تخلفات اینترنتی، شما برای خرید بیت کوین باید علاوه‌بر اطلاعات مورد نیاز، اطلاعات شخصی خود را نیز وارد کنید.