خرید طلا توسط سرمایه گذاران بعد از افت شاخص قیمت بیت کوین

تمایل سرمایه گذاران به خرید طلا افزایش یافت. زیرا قیمت این فلز گرانبها در حال افزایش و قیمت بیت کوین نیز در بازار در حال افت است.

دلیل سقوط قیمت رمزارزها

ماه مه، ماه امتحان رمزارزها از جمله بیت کوین بود. بیت کوین، این رمزارز برتر، پس از اینکه قیمتش در اواسط آوریل به بالاترین میزان تاریخ خود یعنی ۶۵ هزار دلار رسید. به خاطر سودخواهی بیشتر معامله‌گران دچار تزلزل شد.

ایلان ماسک پیش از این برنامه شرکت خود را بر این مبنا گذاشته بود که برای فروش خودروهای برقی تسلا، امکان خرید با بیت کوین وجود داشته باشد. اما او پس از مدتی تصمیم خود را تغییر داد. وی اعلام کرد دیگر امکان خرید از تسلا با بیت کوین وجود ندارد. این خبر تاثیر زیادی بر بازار داشت.

از طرفی بانک خلق چین در اواخر ماه مه، بار دیگر به موسسات مالی این کشور تاکید کرد که از ارزهای دیجیتال برای پرداخت‌‌ها استفاده نکنند. همچنین مقامات چین، شروع به بررسی نظارت دقیق بر روی استخراج ارزهای رمزپایه کردند.

ضربه اصلی به بازار رمزارزها، توسط مقامات مالیاتی و پولی ایالات متحده، از جمله جروم اچ. پاول (Jerome Powell) رئیس فدرال وارد شد. جروم پاول نیز حدودا در همین زمان، پیشنهاد کرد که بر روی بازار رمزارزها، مقررات بیشتری اعمال شود.

همه این‌ها در کنار هم، باعث شد بازار رمزارزها در ماه مه، بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار ضرر کند. روند قیمتی بیت کوین نیز مانند سایر رمزارزها کاهشی شد. ارزش بیت کوین حدود ۳۵.۵ درصد افت کرد.

رشد بازار طلا

همزمان که قیمت بیت کوین در حال کاهش بود. صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETFs) طلا در حال رشد بود. این صندوق ها بعد از سپتامبر ۲۰۲۰، بیشترین رشد را در ماه مه ۲۰۲۱ ثبت کردند. بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط شورای جهانی طلا (WGC)، این صندوق ‌ها در سراسر جهان ۳.۴ میلیارد دلار را در ماه مه به خود جذب کرد. پیش از این در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰، این صندوق‌ها ۴.۸ میلیارد دلار را جذب کرده بودند و پس از آن دیگر شاهد چنین جذب سرمایه ای نبودند. این نشان تمایل خرید طلا توسط سرمایه گذاران است.

اگر بخواهیم به صورت جدا از هم میزان جذب سرمایه را توضیح دهیم باید بگوییم. صندوق ‌های قابل معامله (ETF) طلا در بورس در ایالات متحده، ۲.۱ میلیارد دلار سرمایه جذب کردند. و اروپا ۱.۶ میلیارد دلار جذب سرمایه را گزارش کرده است. در حالی که در آسیا ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه از صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس طلا خارج شده است.

یکی از دلایل افزایش قیمت ناگهانی طلا نیز تقاضا در صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس و خرید طلا بوده است. در نتیجه این اتفاقات نرخ هر اونس XAU/USD (ارزش جاری یک اونس طلا در برابر دلار آمریکا)، با رشد ۷.۶ درصدی به ۱۹۱۲.۷۸۵ دلار رسید.

همبستگی منفی

حرکت مخالف بازارهای بیت کوین و طلا نشان داد که یک همبستگی منفی کوتاه مدت بین این دو بازار وجود دارد.

علاوه بر این، نیک کولاس (Nick Colas) و جسیکا ریب (Jessica Rabe) که از پیشکسوتان وال استریت هستند. نیز در گزارش Research DataTrek نوشتند که فروش رمزارزها ممکن است جذابیت طلا را در میان سرمایه گذاران نهادی افزایش دهد.

استراتژیست ‌های بازار، بیت کوین را جایگزین خطرناک برای طلا، پیش بینی کردند. آن ‌ها در رابطه با فواید بازار طلا نسبت به بازار بیت کوین می گویند. ارزش این فلز گرانبها به دلیل توییت‌ های ایلان ماسک در عرض پنج دقیقه به نصف قیمت، کاهش پیدا نمی ‌کند. همچنین به تهدید‌هایی که از سمت سیاست ‌گذاران انجام می ‌شود، واکنش نشان نمی دهد.

آن‌ها می‌گویند: “بازار طلا نسبت به بازار ارزهای رمزپایه، یک سرمایه‌گذاری بدون درام است. بنابراین ما همچنان معامله ۳ تا ۵ درصدی طلا برای پرتفولیو متنوع را توصیه می‌کنیم.”

بازار بیت کوین

بیت کوین تا حد زیاد مانند شرط بندی است و برای سرمایه گذاران کوچک که به دنبال سود سریع هستند مناسب است. البته عرضه محدود بیت کوین نیز مانند طلا باعث افزایش قیمت آن می شود. شرکت‌هایی مانند تسلا، روفر، اسکوئر و مایکرواستراتژی بیت کوین را ترازنامه مالی خود افزودند.

دلیل آن‌ها برای این کار جبران خطرات تورمی ناشی از سیاست های انبساطی بی سابقه فدارال مانند نرخ بهره نزدیک به صفر و برنامه خرید دارایی ماهانه ۱۲۰ میلیارد دلاری بود.

سرمایه گذاری توسط شرکت های مطرح نقش مهمی در دو برابر شدن قیمت بیت کوین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ داشتند. با افزایش ورود افراد مختلف به این بازار و اهرم سوددهی بالا قیمت این ارز به ۶۵۰۰۰ دلار رسید.

خروج سرمایه از بازار طلا

از سوی دیگر ETFهای طلا گزارش دادند که تا ماه مه، شش ماه متوالی سرمایه از این بازار خارج شده است. تحلیلگران JPMorgan در ژانویه ۲۰۲۱ گزارش دادند. که صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس طلا در همین مدت حدود ۷ میلیارد دلار ضرر کردند. در همین دوره شاخص سهام سرمایه گذاری بیت کوین (GBTC) که در نیویورک مستقر است. اعلام کرد که ۳ میلیارد دلار سرمایه جذب کرده است.

عدم تزریق سرمایه به صندوق های فلزات گرانبها باعث کاهش قیمت این فلزات شد. XAU/USD  در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۱۰.۱۴ درصد سود داشت. برخلاف بیت کوین که در همین مدت زمان سود ۱۰۰ درصدی داشت.

در ماه مه ۲۰۲۱، JPMorgan  در گزارش دیگری اعلام کرد که سرمایه گذاران نهادی برای حفاظت از سودی که از بیت کوین بدست آورند، به دنبال یافتن این فرصت در خرید طلا هستند. آن ها داده های بهره باز قراردادهای آتی بیت کوین را در بورس تجاری شیکاگو بررسی کردند که نشان می داد بیشترین افت را از اکتبر ۲۰۲۰ داشته اند. تحلیلگران JPMorgan  می گویند:

“تصویر جریان بیت کوین همچنان رو به زوال است و این نشان دهنده ادامه تعدیل نیرو توسط سرمایه گذاران نهادی است.”

خرید طلا توسط موسسات انگلیسی

موسسه سرمایه گذاری Ruffer ، که ۳۳.۹۵ میلیارد دلار سرمایه افراد ثروتمند و موسسات خیریه را مدیریت می کند. در روز سه شنبه اعلام کرد که کل بیت کوین خود را فروخته است. این موسسه اعلام نمود از این فروش ۱.۵۶ میلیارد دلار سود کسب کرده است.

دانکن مکاینس (Duncan MacInnes)، مدیر سرمایه گذاری این موسسه به فایننس تایمز گفت آن ها برای حفاظت از دارایی های خود به خرید طلا، سهام کالا و اوراق قرضه مبادرت ورزیدند.

مکاینس در ادامه توضیح داد که بیت کوین هنوز هم در فهرست سرمایه گذاری بالقوه موسسه Ruffer  در آینده هست.

نتیجه گیری

کاهش شاخص قیمت بیت کوین در چند ماه گذشته باعث شده افراد به دنبال یک سرمایه گذاری با سود و ریسک کم باشند. طلا همیشه یک سرمایه گذاری مطئمن و امن با ریسک پایین بود. با کاهش قیمت بیت کوین بسیاری از سرمایه گذاران تمایل به خرید طلا پیدا کردند تا آن را جایگزین بیت کوین با ریسک بالا کنند. آیا شما هم به دنبال یک بازار جدید برای سرمایه گذاری هستید؟

آیا به نظر شما طلا گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است؟

در رمزارز مارکت منتظر شنیدن نظرات شما هستیم.

منبع:

https://cointelegraph.com/news/bitcoin-sell-off-likely-played-a-key-role-in-boosting-gold-s-appeal

Comments (0)
Add Comment