مالیات ارز دیجیتال کانادا و راهنمای کامل آن

مالیات ارز دیجیتال کانادا موضوعی است که در مقاله امروز به آن می‌پردازیم. این مقاله، راهنمای کاملی درباره نحوه مالیات‌گذاری و مالیات‌دهی برای ارزهای دیجیتال در کشور کاناداست.

مالیات ارز دیجیتال کانادا

به‌طور کلی سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال برای بسیاری از افراد، گیج‌کننده است. با وجوداین، یکی از حوزه‌های این نوع از سرمایه‌گذاری که درک آن برای بسیاری از سرمایه‌گذاران کانادایی مشکل است، مالیات ارزهای دیجیتال در این کشور است. برخی از افراد متعجبند که آیا باید درآمد ارز دیجیتال خود را برای مالیات به دولت اعلام کنند یا نه؟ و اگر باید این کار را انجام دهند، چطور باید آن را اعلام کنند و چقدر باید برای آن پرداخت کنند؟

ما قصد داریم در این مقاله، نگاه عمیق‌تری به مالیات ارزهای دیجیتال در کشور کانادا بیاندازیم. بدین ترتیب، سرمایه‌گذاران متوجه خواهند شد که در صورت تمایل به سرمایه‌گذاری، چه‌چیزی در این کشور از آنان انتظار می‌رود.

دولت کانادا ارزهای دیجیتال را چطور می‌بیند؟

پیش از آنکه به مالیات‌گذاری بپردازیم، باید ابتدا متوجه شویم که دولت، ارزهای دیجیتال را چطور ارزیابی می‌کند؟ بر اساس گفته دولت کانادا، ارزهای دیجیتال، نه یک ارز قانونی، بلکه «نماینده دیجیتال قیمت» هستند. این دولت برای تعیین مالیات ارز دیجیتال کانادا، قیمت ارزهای دیجیتال و کارآیی آن‌ها را به‌خوبی می‌فهمد.

دولت کانادا می‌داند که این ارزها می‌توانند با کالا و خدمات معامله شوند. آن‌ها در میان شرکایی معامله می‌شوند که بر سر قیمت ارزهای دیجیتال و همچنین کالاها یا خدماتی که معامله می‌شود، به توافق رسیده‌اند. دولت به چنین معامله‌ای، معامله پایاپای می‌گوید.

در این سیستم پایاپای، تا زمانی که هر دو طرف معامله بر سر قیمت دارایی‌ها توافق داشته باشند، هرچیزی می‌تواند با چیز دیگری معامله شود. همچنین باید گفت که صرافی نیز در چنین مواقعی، هیچ پول فیات یا ارز قانونی دیگری را در بر نمی‌گیرد.

این دولت، هیچ کنترلی بر روی نحوه ساخت، معامله و مبادله ارزهای دیجیتال ندارد. نه دولت مرکزی و نه هیچ مقام دولی، این ارزها را کنترل و نظارت نمی‌کند. با وجود این، کماکان مفاهیم و الزامات مالیاتی حول ارزهای دیجیتال وجود دارد که سرمایه‌گذاران کانادایی باید آن‌ها را به‌خوبی بدانند.

اعلام درآمد ارزهای دیجیتال به دولت

سرمایه‌گذاران می‌توانند درآمد ارزهای دیجیتال خود را برای تعیین مالیات آن‌ها، به‌عنوان درآمد یا سود سرمایه به دولت اعلام کنند. ممکن است زمانی که به افراد و کسب‌وکارها فکر می‌کنید، این کمی گیج‌کننده شود. اما اگر کمی صبر کنید به آن نیز می‌رسیم.

در رابطه با مالیات ارز دیجیتال کانادا، شما ممکن است بسته به نحوه دستیابی به ارزهای دیجیتال خود، مجبور باشید که آن را به‌عنوان درآمد خود به دولت اعلام کنید. به معامله چند بیت کوین با بلیت‌های سینما یا خدمات ارائه‌شده، فکر کنید. در این حالت، شما درآمدی را برای این فعالیت‌ها به‌دست می‌آورید و این نوعی معامله پایاپای بین طرفین حاضر است؛ پس می‌توان گفت که در اینجا درآمدی حاصل شده است.

اگر هم ارزهای دیجیتالی را استخراج کرده‌اید، باید آن را به‌عنوان درآمد به دولت اعلام کنید. استخراج، خود برای حل مسائل ریاضی پیچیده به نرم‌افزار و سخت‌افزار پیچیده و پیشرفته‌ای نیاز دارد. زمانی که مسئله را حل می‌کنید و نتیجه آن نیز در یک بلاک پذیرفته می‌شود، سپس با ارزهای دیجیتال به شما پاداش می‌دهند. از آنجاییکه این پاداش برای کاری است که انجام داده‌اید، حتی اگر هم آن را از شخص دیگری به‌دست نیاورده باشید، همچنان یک درآمد است که باید به همین شکل نیز آن را به دولت اعلام کنید.

اعلام درآمد ارزهای دیجیتال به دولت به‌عنوان سود سهام

فارغ از آنکه چه مدت یک دارایی را نگه می‌دارید، سودهای سهام آن به‌عنوان افزایشی در قیمت دارایی شناخته می‌شوند. ارزهای دیجیتال را نیز در حال حاضر به‌عنوان یک دارایی در نظر می‌گیرند. پس می‌توان متوجه شد که چرا آن‌ها مشمول مالیات ارز دیجیتال کانادا می‌شوند.

سود سهام هر دارایی که مستهلک شود، مشمول مالیات خواهد شد. زمانی که یک دارایی مستهلک می‌شود، به‌خاطر همین مالیات‌دهی، از سود سهام منفی برای کاهش درآمد استفاده نمی‌کنند. اما از آن‌ها برای جبران سود سرمایه سال کنونی یا هر کدام از سه سال قبلی استفاده خواهد شد. این نیز احتمالا به‌دلیل آن است که نگذارند افراد، ضررهای مالی خود را از سال‌های پیشین به سال‌های بعد ببرند تا بتوانند بدین ترتیب، سود سهام خود را جبران کنند.

مالیات‌گذاری

درآمد ارزهای دیجیتال، بر اساس نرخ محلی غالب، مالیات‌گذاری می‌شود. این بدان معناست که مالیات درآمد برای یک منطقه یا ایالت، با مالیات درآمد یک منطقه یا ایالت دیگر، متفاوت است. مالیات درآمد ارز دیجیتال نیز همچون مالیات دیگر درآمدها، بر اساس نرخ مشابهی، تعیین می‌شود.

در رابطه با سود سهام نیز شما برای نیمی از سود سهام خود، مالیات ارز دیجیتال را پرداخت می‌کنید. این بدان معناست که مالیات‌گذاری سود سهام، ملایم‌تر از مالیات درآمد است. نیمه مشمول مالیات نیز سپس بر اساس نرخ غالب و طبق جایی که زندگی و کار می‌کنید، تعیین خواهد شد.

مالیات ارز دیجیتال کانادا می‌تواند پیچیده شود. مخصوصا وقتی فکر می‌کنید که چطور می‌توان ارزهای دیجیتال را بر اساس نحوه‌ای که از آن‌ها استفاده می‌کنید، به بهترین روش به دولت اعلام کنید. شما می‌توانید با خواندن این راهنمای WealthSimple کاربردی از طریق لینک: https://www.wealthsimple.com/en-ca/learn/crypto-taxation-canada درباره مالیات ارزها در کانادا بیشتر یاد بگیرید.

این راهنما، هرچیزی که باید بدانید را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ از جمله: نحوه اعلام مالیات و همچنین چگونگی جمع‌آوری اطلاعات به‌منظور مالیات‌گذاری. WealthSimple برای شما ابزارهای سرمایه‌گذاری را به وجود آورده است تا در افزایش دارایی‌ها به شما کمک کرده و سرمایه‌گذاری را برای شما آسان‌تر کند. ابزار ارز دیجیتال WealthSimple، گزینه‌ای شگفت‌انگیز برای کسانی است که به‌دنبال راه آسان سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال هستند.

درآمد تجاری، درآمد شخصی و سود سهام

در برخی از موارد، هر پولی که افراد از ارزهای دیجیتال به‌دست آورند، به‌عنوان یک درآمد تجاری شناخته شده و در موارد کمتری نیز این درآمد به‌عنوان سود سهام در نظر گرفته می‌شود. اداره درآمد کانادا می‌گوید زمانی که به‌عنوان یک تجارت عمل می‌کنید، پس ارزهای دیجیتال را نیز به‌عنوان تجارت، معامله می‌کنید. در چنین زمانی شما معمولا وام می‌دهید، افراد را استخدام می‌کنید، طرح تجاری دارید و غیره… . بدین صورت نیز مشمول مالیات ارز دیجیتال کانادا می‌شوید.

فعالیت‌های شما نیز بدین صورت در نظر گرفته می‌شود که تماما برای کسب سود، انجام می‌شود. همچنین در این حالت، شما کالاها و خدمات را تبلیغ نیز می‌کنید. به‌علاوه اگر به روشی تجاری نیز رفتار کنید، باز هم به‌عنوان یک تجارت شناخته می‌شوید. اما از طرف دیگر از آنجایی که برخی از این شاخصه‌ها بسیار مبهم است، دولت تصمیم می‌گیرد که کدام موارد تجارت هستند و کدام موارد تجارت نیستند.

البته باید خاطرنشان شویم که در صورت وجود تجارت‌هایی که شامل استخراج، معامله و یا مبادله ارزهای دیجیتال می‌شوند، هیچ شکی نیست که تجارت هستند. چراکه این کسب‌وکارها به‌وضوح برای درآمدزایی، به‌کار گرفته می‌شوند. با وجود این، چنین تمایزاتی باید برای افراد، ایجاد شوند تا مشخص کنند که آیا آن‌ها نیاز به اعلام درآمد یا سود سهام تجارت خود دارند یا خیر.

دیگر وجه تمایز مهم نیز زمان شروع یک تجارت است. دولت کانادا بدین صورت تشخیص می‌دهد که اگرچه شما در حال برنامه‌ریزی برای ورود به تجارتی هستید، تا زمانی که حتی یک معامله را به‌عنوان تجارتی اجرا نکرده باشید، پس هنوز یک تجارت نیستید. این به معنای آن است که حتی اگر منابع مالی یا دیگر دارایی‌ها را نیز برای شروع کسب‌وکار خود دریافت کنید اما تا زمانی که شروع نکرده باشید، هنوز یک تجارت نیستید. تمام این موارد در تعیین مالیات ارز دیجیتال کانادا، بسیار مهم است. با وجود این، پس نمی‌توانید از هر معامله‌ای که در طول این مدت انجام شود و یا سود سهامی که در این مدت می‌گیرید، به‌عنوان کسری برای مالیات درآمد، استفاده کنید.

محاسبه قیمت معامله ارز دیجیتال

از آنجاییکه قیمت یک ارز دیجیتال می‌تواند به میزان بسیاری تغییر کند، شما باید از روش معقولی برای محاسبه قیمت یک معامله استفاده کنید. اداره درآمد کانادا، باید محاسبات و روش‌های استفاده‌شده شما برای تعیین این قیمت منصفانه را ببیند. این اداره، محاسبات را زمانی که درآمد یا سود سهام خود را برای مالیات اعلام می‌کنید، بررسی خواهد کرد.

چندین چیز وجود دارد که شما باید در زمان تعیین قیمت این بازار منصفانه، به آن پایبند باشید. اول آنکه، قیمت باید در بالاترین مبلغ ارزش دارایی‌های معامله‌شده و به دلار اعلام شود. دوم، خریدار و فروشنده باید آگاه و مطلع باشند و همچنین کاملا به‌طور مستقل از یکدیگر عمل کنند. آن‌ها همچنین باید با خواسته خود وارد معاملات شوند. سوم، شرایطی که معامله تحت آن انجام می‌شود، باید بازتابی از یک بازار آزاد، باز و نامحدود باشد.

در آخر نیز باید به‌طور مداوم از روش انتخابی خود، استفاده کنید. این‌ها موارد مهمی در رابطه با مالیات ارز دیجیتال کانادا هستند. اگر قیمت‌های خود را از یک صرافی گرفتید، باید در تمام گردش‌های مالی خود از قیمت‌های همان صرافی‌ها استفاده کنید. اگر هم قصد دارید از میانگین‌های پنج تا از فعال‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال بازار استفاده کنید، باید از آن قیمت‌ها به‌صورت مداوم و پیوسته استفاده نمایید.

معامله یا مبادله دو ارز دیجیتال

اگر تمایل دارید که یکی از ارزهای دیجیتال را با ارز دیگری معامله کنید، در اینصورت قوانین معامله پایاپای برای شما اجرا خواهد شد. شما نیاز خواهید داشت که قیمت ارزهای دیجیتال موردنظر را به دلار کانادا تبدیل کنید.

برای مثال اگر می‌خواهید ارز دیجیتال بیت کوین را با اتریوم معامله کنید، به قیمت بیت کوین در زمان خرید و معامله، به دلار کانادایی نیاز خواهید داشت. توجه داشته باشید که قیمت ارز دیجیتال اتریوم در این بین اصلا مهم نیست. چون شخصی که معامله را انجام می‌دهد باید آن را محاسبه کند و نه شما. زمانی که این دو رقم، یعنی قیمت‌های بیت کوین را به دلار کانادا محاسبه کردید، حالا قیمت نهایی را از قیمت اولیه کم کنید تا مقدار سود یا ضرر سهام را به‌دست آورید.

عدم گزارش سودهای شما

در این بخش می‌خواهیم بررسی کنیم که عدم گزارش سودها از سوی شما، چه عواقبی در سیستم مالیات ارز دیجیتال کانادا دارد. ارزهای دیجیتال می‌توانند بسیار پیچیده شوند. همچنین راه‌هایی بسیاری برای شما وجود دارد که از اعلام میزان سود خود طفره بروید. به همین دلیل، دولت کانادا تدبیر دیگری دیده است. این دولت، گام‌هایی را برداشته است تا هرکسی که مطابق با قوانین نیست را به‌راحتی پیگیری کند. صرافی‌های ارز دیجیتال معمولا در زمان ثبت نام و یا معامله ارزهای دیجیتال، به اطلاعات شخصی نیاز دارند.

اداره درآمد کانادا نیز می‌تواند از این اطلاعات و همچنین هر اطلاعات دیگری که باید، استفاده می‌کند تا در صورت عدم گزارش درآمد، سود سهام یا هر چیز مشمول مالیات دیگری، به‌خوبی متوجه شود. جریمه‌های سنگینی نیز برای افرادی که از قوانین پیروی نمی‌کنند، وجود دارد. پس همیشه بهتر است که درآمد یا سود سهام خود را به‌موقع اطلاع دهید تا با خشم دولت، مواجه نشوید.

اگر نتوانسته باشید یا فراموش کرده باشید که به هر دلیلی سود خود را اعلام کنید، می‌توانید آن را با ارائه یک اظهارنامه اصلاحات مالیاتی، جبران کنید. حتما مطمئن شوید که چنین کاری را پیش از آنکه اداره درآمد کانادا متوجه شود، انجام دهید. چراکه اگر آن‌ها پیش از ارائه اظهارنامه شما اقدام کنند، دیگر با شما به‌عنوان یک مالیات‌دهنده متخلف و ناسازگار رفتار می‌شود. این قانونی بسیار مهم در مالیات ارز دیجیتال کاناداست.

شما باید با یک متخصص مجوزدار نیز مشورت کنید. مخصوصا آن‌هایی که مالیات‌گذاری ارزهای دیجیتال را به‌خوبی می‌دانند. از این طریق می‌توانید مطمئن شوید که از تمام گام‌های ضروری برای ارائه اظهارنامه اصلاح‌شده خود، پیروی کرده‌اید. این بهترین راه برای جلوگیری از جریمه‌های احتمالی است.

خسارت‌های ناشی از سرقت

سرقت ارزهای دیجیتال نیز یک مسئله جدی است. به‌همین دلیل، بسیاری متعجب هستند که آیا می‌توانند در صورت سرقت ارزهای خود، آن را به دولت اطلاع دهند یا خیر؟ بله، شما می‌توانید چنین خسارت‌هایی را گزارش دهید. اگرچه، باید نشان دهید که چنین ریسک‌هایی بخشی از انجام تجارت شما بوده و سرقت، با وجود اعمال و اقداماتی که برای محافظت از دارایی‌های خود به‌کار گرفته بودید، رخ داده است.

جمع‌بندی مالیات ارز دیجیتال کانادا

مالیات ارز دیجیتال کانادا، موضوع این مقاله بود. پرداختن به تمام تفاوت‌های ظریف موجود در زمینه ارزهای دیجیتال و مالیات‌گذاری آن‌ها در کانادا، غیرممکن است. با وجود این، ما در مقاله امروز، راهنمایی کلی را برای کسانی که می‌خواهند بیشتر درباره مالیات ارز دیجیتال کانادا بدانند، ارائه دادیم. لطفا اگر درباره مالیات‌گذاری یا ارزهای دیجیتال به‌طور کلی به مشاوره‌ای مشخص نیاز دارید، با یک وکیل مشورت کنید.

منبع: https://thecryptobasic.com/2021/09/25/a-guide-to-cryptocurrency-taxation-in-canada/

Comments (0)
Add Comment