کشور کانادا; بهشتی برای فعالان بازار ارز‌های دیجیتال

در این مقاله قصد داریم نگاهی به فضای امروزه رمز ارز، در کشور کانادا بپردازیم. همچنین می خواهیم بدانیم معنای این بازار برای آینده صنعت دارایی‌های دیجیتال در این کشور چگونه است.

افزایش پذیرش بیت کوین در کشور کانادا

ارز‌های دیجیتال به سرعت در فضای مالی کانادا به یک اصل مهم تبدیل می‌شوند. در این کشور پذیرش بیت کوین روز به روز در حال افزایش است. این در حالی است که کشور کانادا همچنین در ایجاد یک محیط نظارتی پایدار نیز موفق بوده است. کانادا در سال ۲۰۱۴ خود را به عنوان رهبر فضای دارایی‌های دیجیتال در جهان معرفی کرد. این معرفی به آن دلیل بود که مجلس کانادا اولین دولتی بود که قانون ملی ارزهای دیجیتال را تصویب کرد.

از آن زمان تا کنون، نهادهای نظارتی و قانونگذارهای ارز دیجیتال در این کشور به خوبی عمل کردند. به علاوه با رعایت احتیاط اما در عین حال خوش بینانه سعی کردند نوآوری را در این عرصه ایجاد کنند. دولت کشور کانادا همچنین تلاش کرده است که از منافع سرمایه گذاران بازار کریپتوکارنسی محافظت کند.

پشتیبانی‌های منظم از نوآوری‌ها در دارایی‌های دیجیتال

در کشور کانادا فضای حمایتی خوبی برای بازار ارز‌های دیجیتال وجود دارد. اگر بخواهیم این کشور را با سایر حوزه‌های قضایی بین المللی مقایسه کنیم متوجه سیاست‌های آسان گیر این کشور نسبت به مواضع ارزهای دیجیتال می‌شویم. در برخی از کشورها سیاست‌های سختگیرانه تری در مقابل بیت کوین اعمال شده است. کشور کانادا به کسب و کارهای نوپایی که با تکنولوژی دارایی‌های دیجیتال فعالیت می‌کنند، پیشنهادهای خوبی را ارائه و فضای کاری خوبی را نیز در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

انجمن امنیت کانادا (CSA) پیشنهاد جدیدی با نام ابتکار جعبه شن و ماسه، به کسانی که در این حوزه فعالیت دارند، ارائه کرده است. این ابتکار از کسب و کارهای مالی حمایت می‌کند. این افراد نوآوری های خود را با بررسی دقیق مدل‌های تجاری در محیط‌های آزمایشی انجام می‌دهند.

به همین ترتیب لانچ پد (LaunchPad) کمیسیون اوراق بهادار اونتاریو (Ontario ) قصد همکاری با مشاغل خدمات مالی را دارد. این کمیسیون قصد دارد که قوانین را با نوآوری‌ در دارایی‌های دیجیتال همسو کند. البته این کمیسیون قصد دارد محصولات، خدمات و برنامه‌هایی را توسعه دهد که مطابق با استانداردها و قوانین اوراق بهادار باشد.

ناظران و تنظیم کنندگان بازار ارز دیجیتال در کشور کانادا راهنمایی‌های گسترده اما جامعی را ارائه کردند. این راهنمایی‌ها در مورد چارچوب‌های قانونی و قابل اجرا در مورد بازارهای مالی است. علاوه بر این، این کشور با هدف همکاری مستقیم با مقامات مالی در زمینه ی مدل‌های تجاری هر کسب و کار، خدماتی را نیز در اختیار آن ها قرار می دهد.

دوگانگی در تنظیم دارایی‌های دیجیتال

بازار ارز‌های دیجیتال نیاز مبرمی به تنظیم دارند. به همین علت صنعت رمز ارز، از زمان آغاز به کار، یک صنعت قطبی شده است. سرمایه گذاران و موسسات بازرگانی اعلام کرده‌اند که اعمال چهارچوب‌ها و تنظیمات در بازار ضروری و مهم است. از طرف دیگر یک اقتصاد بیش از حد تنظیم شده ممکن است از تمایل مردم به ورود در صنعت گسترده دارایی‌های دیجیتال بکاهد. بنابراین، ایجاد تعادل درست و منطقی بین این دو چگونه صورت می‌گیرد؟

مدافعان اولیه بلاکچین تصور می‌کردند که ویژگی‌های متمایز در واسطه زدایی باعث می‌شود که این حوزه ایمن شود. آن‌ها بر این باور بودند که با این کار می‌توانند بازار را تنظیم کند. به علاوه معتقد بودند که ارز رمزنگاری شده در واقع یک راه‌حل برای نظارت دقیق دولت بر بازارهای مالی است. بر اساس همین فرض از اواسط سال ۲۰۱۷، بسیاری از صادرکنندگان توکن، الزامات ثبت قانون اوراق بهادار را نادیده گرفتند. این قوانین تنها برای محافظت از سرمایه‌گذاران و رونق بازارهای مالی بود.

در هر صورت راه حل‌های قانونی و قابل اعتماد برای حمایت از حقوق فردی ضروری است. همچنین این راه‌حل‌ها برای یک حوزه قضایی مسئول، یک اصل بنیادی و مهم به حساب می‌آید. این راه حل‌ها به ویژه در بخش مالی، که افراد بیش از دیگر بخش‌ها در معرض خطر هستند، بسیار ضروری و لازم است. تنظیم بازار و قانونگذاری، آسیب به مصرف کننده را به حداقل می‌رساند. علاوه بر این، برای حفظ یکپارچگی بازار نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

قانون جدید برای کسب و کارهای مالی در کشور کانادا

به تازگی قانون جدیدی در کشور کانادا تصویب شده است. این قانون به این صورت است که مشاغل کانادایی که با ارزهای دیجیتال سروکار دارند باید در مرکز تجزیه و تحلیل معاملات مالی و گزارشات کانادا (FINTRAC) ثبت نام کنند. این مشاغل مانند صرافی‌های رمزنگاری باید نام خود را به عنوان کسب و کار خدمات مالی (OSC)T در این مرکز ثبت کنند. این ثبت نام به این معناست که این شرکت ها و کسب و کارها باید تحت نظارت قرار بگیرند. به علاوه آن‌ها باید گزارش هایی را نیز به این مرکز ارائه دهند. در نتیجه این تعهدات قانونی، افراد متقلب از فضای بازار خارج می‌شوند. در این میان افرادی که قانونمند هستند، بالاترین سطح حمایت از سرمایه‌گذاران را در اختیار خواهند داشت. این قانونی سازی صنعت دارایی دیجیتال، قبل از هر چیزی به این دلیل است که پلتفرم‌های معاملاتی از قانونگذاری‌های تدریجی استقبال کنند. هدف این است که یک کار مفید و سودمند را برای یکدیگر انجام دهیم و امنیت و شفافیت را افزایش دهیم. تمام این اقدامات تنها برای این است که صنعت ارز دیجیتال را که هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد از بین نبریم.

نقش اساسی سیاستگذاران برای تنظیم بازار در کشور کانادا

سیاستگذاران در این امر نقش بسیار مهمی دارند. آن‌ها می‌توانند شرایط لازم برای ایجاد چارچوب مناسب را فراهم کند. باکمک سیاستگذاران بازار کریپتوکارنسی مسیر امن خود را پیش می‌گیرد و همچنین یک بازار تنظیم شده خواهد بود. حوزه قضایی CSA ، علاقه خود را برای همکاری نزدیک با شرکت‌های فعال در حوزه دارایی‌های دیجیتال اعلام کرده است. در این میان سازمان تنظیم مقررات صنعت سرمایه گذاری کانادا (IIROC) نیز همسو با این حوزه قضایی عمل کرده است. این همکاری برای این است که نقطه نظرات این شرکت‌ها و و خطرهای پیشرو برای نوآوری در این صنعت را بدانند. علاوه بر این آن‌ها می‌خواهم اطمینان حاصل کنند که قانون محافظت از سرمایه گذاران زیر پا گذاشته نشود.

این قوانین مقررات مهمی هستند که نباید عجولانه تصویب شوند. از این رو عوامل مختلفی توسط نهادهای نظارتی به کار گرفته شده است. این عوامل اطمینان حاصل می‌کنند که این قانون‌گذاری‌ها تنها برای تشویق صنعت دارایی دیجیتال جهت شکوفایی اقتصادی است.

یکی از چارچوب‌های قانونی این پیشنهاد مجوزهایی است که به کشور کانادا داده می‌شود. این کشور می‌تواند به عنوان یک مکان موفق در ارزهای دیجیتال فعالیت کند. بعلاوه موظف است که امنیت سرمایه گذاران را تامین کند و از تقلب در این بازار جلوگیری کند. نقطه عطف تنظیم مقررات این است که به شرکت‌های دارایی های دیجیتال خصوصی و بین المللی اجازه رشد می‌دهد. البته این کار آن‌ها در کنار محافظت از سرمایه گذاران و جلوگیری از کلاهبرداری است.

روندهای نظارتی کانادا در سال ۲۰۲۱

کشور کانادا بازار ارزهای رمزنگاری شده را با سرمایه گذاری سنتی ادغام کرد. این کشور با تحریم صندوق معاملاتی بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) در سال ۲۰۲۱، پیشرفت چشمگیری داشت. کشور کانادا این فرصت را برای سرمایه‌گذاران اصلی فراهم می‌کند که از طریق حساب‌های سرمایه گذاری خودشان در معرض دارایی‌های دیجیتال قرار بگیرند. این اقدام شامل برنامه پس انداز بازنشستگی ثبت شده با مزیت‌های مالی (RRSPs) و حساب‌های پس انداز بدون مالیات (TFSAs) است.

کشور کانادا با صدور مجوز برای صندوق معاملاتی (ETFs) در بورس و دارایی‌های دیجیتال، از ایالات متحد پیشی گرفت. این خود نشان دهنده سابقه دراز مدت این دو کشور و تمایل آن‌ها به رقابت در این بخش است. صندوق مالی معاملاتی بیت کوین (Purpose Financial LP’s Bitcoin ETF) طی دو روز اول بیش از ۴۰۰ میلیون دلار دارایی تحت مدیریت را جمع آوری کرد. بعد از ۲ ماه پس انداز این صندوق از مرز یک میلیارد دلار نیز عبور کرد.

نگرانی‌های مالیاتی برای سبد سرمایه گذاری

برخی این احتمال را می‌دهند که با وجود یک سبد سرمایه‌گذاری، نگرانی‌های مربوط به مالیات به وجود آید. در هر صورت مقامات مالیاتی کانادا در مورد مسائل مربوط به مالیات بسیار واضح بودند. آن‌ها راهنمایی‌های کامل را در این زمینه به سرمایه‌گذاران ارائه کرده اند. در حال حاضر قوانین مالیاتی کانادا بر روی معاملات ارز‌های دیجیتال اعمال می‌شود. از جمله این قانون‌های مالیاتی باید به قانون مالیات بر درآمد اشاره کرد.

آژانس درآمد کانادا از ارز رمزنگاری شده به عنوان یک کالا یاد کرد. این آژانس همچنین اذعان داشت که استفاده از ارز دیجیتال برای پرداخت کالا یا خدمات به عنوان مبادله کالا به کالا در نظر گرفته می‌شود. از آنجایی که ارزهای دیجیتال به عنوان یک کالا در نظر گرفته می‌شوند، از گزارش‌های نادرست در پرداخت مالیات جلوگیری می کنند. در هر صورت این حوزه در حال تکامل است. بنابر این ناظران و تنظیم کنندگان باید همچون داور، این بازی را نظاره گر باشند. این نظارت تنها به این علت است که علاقه مندان ارز دیجیتال به بازارهای آمریکا، اروپا و آسیا، به عنوان یک زمین بازی جایگزین نگاه نکنند. آن‌ها بر این باور هستند که این کار باعث می شود استعداد و سرمایه گذاری در کانادا از بین برود.

کانادا بهشتی برای ماینر

کانادا به علت شرایط آب و هوایی مناسب، تامین برق کافی و تنظیم نور، بهترین گزینه برای ماینرها است. سخت افزاری که استخراج کنندگان بیت کوین استفاده می‌کنند گرمای زیادی را تولید می‌کند. به همین دلیل برای خنک سازی سخت افزار و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد آن نیاز به سیستم‌های خنک کننده دارند. از این رو قرارگیری در کشور کانادا با آب و هوای نسبتاً خنک به کاهش هزینه‌های خنک سازی سخت افزار کمک می‌کند. بعلاوه در آمریکای شمالی کمترین مقدار نرخ برق متعلق به کبک است. نرخ برق برای مصرف کنندگان صنعتی ۰.۰۵ دلار در هر کیلو وات ساعت است. اصلی ترین هزینه ماینرها، صرف برق و مصرف انرژی می‌شود. با توجه به این موضوع کاملاً قابل درک است که ماینرها برای کاهش هزینه‌های خود به کانادا مهاجرت می‌کنند.

کانادا، شمال واقعی است

در کشور کانادا این امکان برای شرکت‌های فعال در حوزه ارز دیجیتال وجود دارد که نه تنها تجارت انجام دهند بلکه از امکانات استخراج ارزهای دیجیتال نیز بهره مند شوند.  کشور کانادا در خط مقدم ایجاد انقلاب در ارزهای دیجیتال قرار دارد. این کشور فرصتی را برای ماینرهایی که در کشورهایی با محیط ناپایدار سیاسی و مالی هستند فراهم می‌کند. این استخراج کنندگان می‌توانند تمامی عملیات‌های خود را در چارچوبی آرام و امن انجام دهند. اخیراً در رمز ارز مارکت اخباری مبنی بر ممنوعیت استخراج بیت کوین در چین منتشر شد. ماینرهایی که از مقررات سختگیرانه استخراج بیت‌کوین خسته شده‌اند به این کشور می‌آیند. این ماینرها کسانی هستند که به دنبال مکانی مناسب برای استخراج بیت کوین، بدون وجود قانون‌های سختگیرانه هستند. اکنون کشور کانادا بهترین گزینه سوداور برای آن‌ها است.

اگر به نتایج دراز مدت توجه کنیم فضای پایداری را خواهیم دید. دارایی‌های دیجیتال در مسیر انرژی‌های سبز حرکت می‌کند. این در حالی است که صنایع مالی سنتی به منابع انرژی مبتنی بر کربن متکی هستند. این اطلاعات توسط گزارش Square مبنی بر ابتکار انرژی پاک بیت کوین تایید می‌شود. این انرژی یک مدل انرژی منحصر به فرد است و این قابلیت را دارد که نصب و گنجایش روش‌های پایدار برای تولید انرژی‌های خورشید و باد را فراهم کند. کشور کانادا کشوری پیشتاز در تامین انرژی‌های تجدید پذیر است. ایجاد یک چارچوب نظارتی انعطاف‌پذیر در بازار ارز دیجیتال، به معنی هجوم سرمایه گذاران بین المللی و علاقه‌مندان به “شمال واقعی” است.

چه آینده‌ای برای تنظیم بازار ارز دیجیتال وجود دارد؟

پلتفرم‌های فین تک (fintech ) با ورود دارایی‌های دیجیتال به فضای اینترنت، این قابلیت را دارند که هر کجای دنیا ساخته شوند. جهانی شدن صنعت مالی به این معنی است که کشور کانادا نمی‌تواند منتظر بماند که یک چارچوب نظارتی در دسترس قرار بگیرد. اگر این کشور این کار را انجام دهد از رقابت در نوآوری عقب می‌ماند. وظیفه اصلی تنظیم کنندگان این است که مشوق سرمایه‌گذاری دارایی‌های دیجیتال در کشورشان باشند و به توسعه این پروژه‌ها در کشور کانادا کمک کنند.

اولین قدم برای شروع این کار معرفی پلتفرم‌های معاملاتی برای دارایی‌های دیجیتال است. کشور کانادا قصد دارد که از طریق این پلتفرم‌ها آشنایی لازم در معاملات دارایی‌های دیجیتال را در اختیار بازار این کشور قرار دهد.  در روزهای آتی تنظیمات و قانونگذاری‌های بیشتری در این بخش اعمال خواهد شد. دولت‌های باهوش و آینده نگر از این فرصت استفاده می‌کنند.  این دولت‌ها این اقدام را فرصتی مناسب برای ارائه مقررات واضح اما نه بیش از حد محدود و مکانی مناسب برای پروژه‌های دارایی های دیجیتال تلقی می‌کنند.

دولت‌های سختگیر، عمل اصلی مهاجرت ماینر‌ها

اگر بخواهیم از نظر تاریخی بررسی کنیم دولت‌های استبدادی به احتمال زیاد، قوانین سختگیرانه تری را برای دارایی‌های دیجیتال در نظر می‌گیرند. در این کشورها، قانونگذار‌های سخت باعث ایجاد بروز اقتصاد منفی می‌شوند. به همین دلیل است که استخراج کنندگان و و فعالان صنعت کریپتوکارنسی مجبور می‌شوند به کشورهایی مانند کانادا که شرایط نسبتا مطلوبی دارند مهاجرت کنند.

شرکت‌های دارایی‌های دیجیتال به مکان‌هایی مهاجرت می‌کنند که بیشتر مورد استقبال قرار بگیرند. از طرفی کشورهایی مثل کشور کانادا که این اقدامات را برای این شرکت‌ها تسهیل می‌کنند، در موقعیت بهتری نیز قرار می‌گیرند. کانادا با ایجاد چنین موقعیتی از مزایای صنعت دارایی‌های دیجیتال بهره مند می‌شود. این صنعت، صنعتی رو به رشد است و البته صنعت مالی سنتی را نیز تهدید می‌کند.

در آخر

کشور کانادا در اقدامی مهم، بازار کریپتوکارنسی را  در کشورش تنظیم می‌کند. به علاوه این کشور قوانین سختی را برای شرکت‌های فعال در این حوزه در نظر نمی‌گیرد. به همین علت بسیاری از شرکت‌ها و همچنین استخراج کنندگان ارز دیجیتال به این کشور مهاجرت می‌کنند.  شرکت‌ها و افرادی که برای فعالیت در بازار ارز دیجیتال به این کشور مهاجرت می‌کنند این امکان را دارند که در محیطی امن معامله انجام دهند. به علاوه این فرصت را ماینر می‌دهد که به راحتی و با صرف هزینه کم بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال را استخراج کنند. این اقدام کانادا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا کشورهای دیگری نیز دست به چنین اقدامی می‌زنند؟ شما بین کانادا و آمریکا کدام کشور را برای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال انتخاب می‌کنید؟

https://cointelegraph.com/news/crypto-in-canada-where-are-we-today-and-where-are-we-heading

Comments (0)
Add Comment