ارز کاردانو چیست؟

دنیای بی نظیر و پرتلاطم رمزارزها هر روزه سرشار از اخبار جدید است و همواره شاهد ورود تکنولوژی‌های بی‌نظیر به این عرصه هستیم. این موضوع از طرفی مزایایی دارد و باعث امنیت و دسترسی راحت‌تر به نقل و انتقالات مالی می‌شود ولی از طرف دیگر کار کسانی را می‌خواهند جایی در این بازار پر حاشیه برای خود باز کنند سخت می‌کند. پلتفرم کاردانو به تازگی اعلام کرده است که در فوریه ۲۰۲۱ دومین هاردفورک خود را به بازار عرضه می‌کند و این خبر توجه بسیاری از علاقه مندان به دنیای رمزارزها را به خود جلب کرده است.

برای درک بهتر این موضوع در ابتدا باید بدانیم کاردانو چیست. در ادامه به معرفی و بررسی مزایای کاردانو در بازار رمزارزها می‌پردازیم.

کاردانو چیست؟

کاردانو یک پلتفرم بلاکچین proof-of-stake است و از طریق روش‌های مبتنی بر شواهد ساخته شده است. این تکنولوژی ترکیبی از فناوری‌های به روز را در اختیار شما قرار می‌دهد تا امنیت و پایداری بی نظیری را برای برنامه‌ها، سیستم‌ها و جوامع غیرمتمرکز فراهم کنید. کاردانو اولین بلاکچین بازبینی شده در دنیا است. بنیاد غیرانتفاعی مسئول کاردانو، شبکه‌ای از دانشگاهیان و دانشمندان دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه ادینبورگ و موسسه فناوری توکیو را جمع آوری کرد تا پروتکل‌های خود را قبل از انتشار بررسی کند.از مزایای کاردانو  می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاردانو یک پلتفرم رمزنگاری شده نسل سوم و قرارداد هوشمند است که ادعا می‌کند مشکلات مقیاس گذاری بیت کوین که سکه نسل اول و اتریوم را که متعلق به نسل دوم است، بهبود می‌بخشد.

نحوه کارکرد کاردانو چگونه است؟

پلتفرم کاردانو از دو لایه تشکیل شده است. اولین لایه، لایه تسویه حساب Cardano (CSL) که برای تسویه معاملات استفاده شده از ADA  و با رمزارز Cardano’s کار می‌کند.

دومین لایه، لایه کنترل است که در زیر ساختارهای توسعه پلتفرم قرار دارد و برای قراردادهای هوشمند (smart contracts) استفاده می‌شود. از مزایای کاردانو ساختار سلسله مراتبی آن است. این نوع ساختار کاردانو تضمین می‌کند که این پلتفرم می‌تواند به عنوان وسیله مبادله و همچنین ایجاد قراردادهای هوشمند مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، پلتفرم کاردانو آرزو دارد که با اکوسیستم اصلی جریان مالی همکاری کند.

در قلب سیستم عامل کاردانو Ouroboros قرار دارد، الگوریتمی که از پروتکل Proof of Stake برای استخراج سکه استفاده می‌کند. این پروتکل برای کاهش مصرف انرژی و زمان ساخت سکه‌های جدید تنظیم شده است. در الگوریتم معمولی Proof of Stake، گره‌هایی با حداکثر سهام (یا بیشترین تعداد سکه)، بلوک‌های معامله را در یک بلاکچین ایجاد می‌کنند. اما Ouroboros این الگوریتم را به طور متفاوتی پیاده سازی می‌کند.Ouroboros  زمان را به دوره‌هایی تقسیم می‌کند که از شکاف‌هایی تشکیل شده‌اند، این شکاف‌ها در واقع دوره‌های زمانی مشخصی هستند. در کاردانو، محدوده زمانی شامل شکاف‌های متفاوت است که می‌توانند در الگوریتم اصلاح شوند. دوره‌ها به صورت دایره‌ای کار می‌کنند یعنی وقتی یکی تمام می‌شود، دیگری شروع می‌شود.

هر دوره دارای یک لیدر شکاف است که توسط ذینفعان یا گره‌هایی که قبلاً سکه تولید کرده‌اند، انتخاب می‌شود. رهبران شکاف‌ها وظیفه ایجاد و تأیید بلوک‌های معاملاتی را دارند که به بلاک چین Cardano اضافه می‌شوند. اگر لیدر یک شکاف نتواند یک بلوک تراکنش در یک دوره ایجاد کند، در این صورت لیدر شکاف بعدی در دوره بعدی شکافی در آن ایجاد می‌کند. حداقل باید ۵۰ درصد بلوک‌ها یا بیشتر در یک دوره معین تولید شوند.

مزایای کاردانو برای برنامه‌های Defi

کاردانو (ADA) دومین هارد فورک خود، مری را در فوریه ۲۰۲۱ ارائه خواهد کرد. کاردانو مقاله‌ای را منتشر کرده که نشان می‌دهد بعد از این هاردفورک‌، مزایای کاردانو برای DeFi جالب و مفید خواهد بود. این مقاله بر روی موضوعات اساسی مانند هزینه‌های معامله کم و امنیت متمرکز بود. کاردانو پس از ارائه هارد فورک خود در آینده، واجد شرایط استفاده از برنامه غیرمتمرکز (dApp) خواهد شد.

مسئول بخش توسعه دهنده کاردانو، الیوت هیل گفت: “جامعه ما نقش خود را به عنوان یک مهره کلیدی در توسعه کاردانو بازی خواهد کرد و ما میخواهیم که بزرگترین نیروی پشت شبکه باشیم”

هزینه‌های معاملات پایین، از دیگر مزایای کاردانو

برای مقیاس پذیری و برقراری تعادل در معاملات اتریوم، زمانی که حجم عرضه و تقاضا برابر نباشد، معامله گران هزینه‌ای اضافی را در نظر گرفته‌اند تا این بالانس در معاملات رعایت شود که به این هزینه اضافی Gas fees گفته ‌می‌شود. مثلا زمانی که حجم اتریوم ورودی از طرف شخص A  به طرف شخص B کمتر از حالت برعکس آن باشد، معامله گران برای جلوگیری از ضرر هزینه‌ای اضافی را روی هر معامله قرار می‌دهند. این هزینه گاهی اوقات حتی در معاملات کوچک هم بسیار زیاد است. این هزینه در معاملات DeFi هم وجود دارد و در بیشتر مواقع مانع ورود کاربران جدید به سیستم می‌شود. الیوت هیل در بیانه‌ای جدید اظهار داشته که توکن‌ها و محصولات موجود در شبکه کاردانو شامل چنین هزینه‌ی بالایی نمی‌شوند و این موضوع می‌تواند از بزرگترین مزایای کاردانو و علت مقرون به صرفه بودن آن باشد. بزرگنرین دلیل این امر این است که کاردانو به کاربران خود اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به قراردادهای هوشمند، از توکن‌ها و محصولاتش استفاده کنند. مطالب مرتبط را بخوانید.

امنیت در سطحی جدید! نوآوری کاردانو

در حالی که قراردادهای هوشمند مبتنی بر Ethereum مزایای بسیاری دارند، اما در برابر اشکالات امنیتی آسیب پذیر هستند. کوچکترین اشتباهی که در تنظیم قرارداد انجام شده باشد ممکن است میلیون‌ها دلار هزینه در بر داشته باشد. توکن‌های ایجاد شده با فناوری Cardano نیازی به نوشتن کد جداگانه ندارند. به گفته الیوت هیل، این امر باعث می‌شود که خطاهای انسانی کمتری ایجاد شود و کاردانو را از نظر امنیت به رقیب سرسخت Ethereum تبدیل کند. وی معتقد است که کاردانو برای سرمایه گذاران سازمانی جذابیت بیشتری خواهد داشت. به گفته وی “اگر شرکت‌های رسمی و حقیقی وارد معاملات DEFI شوند، توکن‌هایی را که مشکلات امنیت خود را برطرف کرده‌اند را نسبت به قراردادهای هوشمند ترجیح می‌دهند.”

کاردانو که به نوآوری و توسعه خود ادامه می‌دهد، در مکان ششم در رتبه بندی ارزهای رمزنگاری شده جهان قرار دارد. به گفته CoinGecko، کاردانو با ارزش بازار ۱۰ میلیارد دلار، بالاترین ارزش آن در طول زمان ۱.۱۸ دلار و در حال حاضر  با معاملات ۰.۳۳ دلار است و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ رشد وحشتناکی را تجربه کند. بیشتر بدانید.

نتیجه گیری:

در این مقاله مزایای کاردانو را بررسی کردیم و دیدیم که این پلتفرم برای رشد در بازار رمزارزها، برنامه‌های بسیاری را عملی کرده است. با وجود اینکه نسل سوم رمزارزها اکنون وارد بازار می‌شود و کاردانو قابلیت‌های رویایی جدیدی را در بازار ارزهای دمزنگاری شده ارائه کرده است، باید ببینیم که در آینده چه تغییرات دیگری اتفاق می‌افتد و دیگر رمزارزها برای رقابت با این مزایای کاردانو چه برنامه‌هایی در سر دارند. تا کنون کاردانو قابلیت‌های بسیاری را معرفی کرده است اما همه چیز در نهایت به عملی شدن این قابلیت‌ها و آینده‌ی این پلتفرم بستگی دارد. اگر شما هم از علاقه مندان به بازار رمزارزها هستید و مسائل روز مربوط به آن‌ها را دنبال می‌کنید، می‌توانید منتظر ارائه‌ی قابلیت‌های جدید این پلتفرم و دیگر رمرازها باشید.

VIP
Comments (0)
Add Comment