ارز دیجیتال بانک مرکزی

CBDC مخفف «ارز دیجیتال بانک مرکزی» است، این نوع جدیدی از ارز است که دولت‌های سراسر جهان در حال آزمایش آن هستند. آنچه CBDC را از ارزهای تثبیت‌شده متمایز می‌کند، این است که طرفداران امیدوارند بتوانند از این فناوری پرداخت جدید که در بلاکچین‌ها نیز وجود دارد، برای افزایش بالقوه کارایی پرداخت و کاهش هزینه‌ها استفاده کنند. این نوع ارز جدید هنوز در اوایل توسعه است. اکثر کشورها هنوز فقط شروع به کشف این ایده مانند شکل دلار دیجیتال در ایالات متحده کرده‌اند. چند کشور بلند پرواز، ازجمله چین با یوان دیجیتال و کره جنوبی، در حال حاضر نسخه آزمایشی خود را به پایان رسانده‌اند و در حال آزمایش این فناوری هستند. اما CBDC هنوز در مقیاس وسیعی مستقر نشده است. اخیرا بانک فرانسه نیز از اتمام موفقیت آمیز آزمایش ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) برای تسویه حساب‌های بین بانکی با استفاده از بستر Iznes مبتنی بر بلاکچین خبر داد. در ادامه به بررسی این آزمایش و جزئیات آن می‌پردازیم.

آزمایش ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) برای تسویه حساب‌های بین بانکی

طبق گزارش بانک فرانسه، در آزمایش ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) به عنوان بخشی از یک پروژه آزمایشی، از مارس تا دسامبر سال ۲۰۲۰، معاملاتی بالغ بر حدود ۲ میلیون یورو انجام شد. پرداخت‌ها با استفاده از پلتفرم Iznes که توسط استارت‌آپ انگلیسی SETL توسعه داده شده، با ارز دیجیتال انجام می‌شد. گروه بیمه Groupama، غول مالی Citigroup، بانک فرانسوی CACEIS، مدیر دارایی OFI AM و شرکت IT DXC نیز در این آزمایش شرکت کردند. این آزمایش با هدف توسعه و اجرای قراردادهای هوشمند انجام شد که به بانک فرانسه اجازه می‌داد ارز دیجیتال صادر کند، همچنین گردش و انجام تسویه‌حساب بین سازمان‌های مالی انجام دهد.

بانک مرکزی معتقد است که بلاکچین باعث افزایش کارایی پرداخت‌های بین‌المللی و بهبود عملکرد اقتصاد در اروپا می‌شود. بانک فرانسه همچنین گفت که انجام آزمایشات اضافی تحت عنوان این پروژه را تا اواسط سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داد. رئیس بانک فرانسه، فرانسوا ویلروی دو گالهاو، گفت که stable coinها می‌توانند به طور جدی بر حاکمیت مالی اتحادیه اروپا تأثیر بگذارند، بنابراین بانک‌های مرکزی باید توسعه ارزهای دیجیتال دولتی را تسریع کنند. همچنین به گفته وی نهادهای نظارتی باید بدانند که چگونه ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) می‌تواند عملکرد پرداخت‌های بین‌المللی را بهبود بخشد و در دسترس مشتریان و سرمایه‌گذاران قرار گیرد. همچنین، چنین آزمایشاتی به دولت‌ها اجازه می‌دهد تا درک کنند که چه تغییراتی باید در قوانین سیستم‌های مالی ایجاد شود.

ویژگی‌های اصلی و قابلیت‌های ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC):

CBDCها در مراحل اولیه آزمایش قرار دارند و اینکه در واقع دارای چه ویژگی‌هایی هستند، تا زمانی که از آن‌ها در سطح وسیع استفاده نشود، مشخص نیست. در بسیاری از موارد، ارز دیجیتالی بانک مرکزی مانند ترکیبی از بیت کوین و ارز منتشرشده توسط دولت است. اما به طور کلی این ارزها ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را از رمزارزها متمایز می‌کند که در ادامه به بررسی این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

فناوری توزیع شده لجر (DLT)

به منظور پیگیری پول، بانک‌ها باید سوابق مالی، ازجمله میزان پول اشخاص و معاملاتی که انجام می‌شود را در سیستم خود ذخیره کنند. به جای اینکه یک پایگاه داده مرکزی تمام سوابق مالی افراد را ذخیره کند، DLT از چندین نسخه از این سابقه معاملات تشکیل شده‌است که هرکدام توسط یک نهاد مالی جداگانه ذخیره و مدیریت می‌شوند و معمولا توسط بانک مرکزی کشور مدیریت می‌شوند. این نهادهای مالی DLT را به صورت توزیع شده با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. این همان چیزی است که به عنوان بلاکچین مجاز شناخته می‌شود، زیرا فقط تعداد معدودی از نهادها می‌توانند به زنجیره بلوک دسترسی داشته و یا آن را تغییر دهند. مطالب مرتبط را بخوانید.

علاوه‌بر این، نهادهای مرکزی کنترل می‌کنند چه کسی به زنجیره بلوک دسترسی پیدا کند و چه کاری می‌تواند با آن انجام دهد. در مقابل، بلاکچین غیر مجازی مانند بیت کوین به هر کسی امکان می‌دهد نرم افزار را اجرا کرده و در ارسال معاملات در شبکه شرکت کند و هیچ نهاد مرکزی نمی‌تواند بر این معاملات نظارت کند. اگرچه DLT شباهت‌هایی با بیت کوین و سایر رمزارزهای پایه دارد، اما اهداف آن‌ها بسیار متفاوت است. بیت کوین و سایر بلاکچین‌های عمومی مانند Ethereum، از این نظر منحصربه‌فرد هستند که هیچ نهاد مرکزی یا گروهی از نهادها مسئولیت آن را بر عهده ندارند ولی دولت‌ها فناوری DLT را به این دلیل انتخاب می‌کنند که هنوز هم می‌توانند بر جنبه‌های خاصی کنترل داشته باشند.

عرضه

به طور کلی ۲۱ میلیون بیت کوین در شبکه تعبیه شده و تغییر این عدد، بسیار سخت و حتی شاید غیرممکن است. در مقابل، دولت‌ها هرکدام یک بانک مرکزی دارند که متولی تأمین پول کشور است. این بانک‌های قدرتمند تصمیم می‌گیرند که چه زمانی و چه مقدار پول را باید به سیستم مالی بیافزایند یا از آن حذف کنند.

هزینه‌های کمتر و کارایی بالاتر

حامیان ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) ادعا می‌کنند که به دلیل نحوه ساختاری که CBDC دارد، استفاده از آن می‌تواند منجربه کاهش هزینه‌های انتقال پول شود. تصور این افراد بر این است که با استفاده از CBDC، سرمایه‌گذاران بیشتر از قبل درگیر معاملات هستند و ارتباط بیشتری با سیستم مالی دارند، همچنین CBDC روشی نرم و روان برای جابه‌جایی پول نسبت به سیستم مالی جداگانه‌ای که امروز برقرار است، ایجاد می‌کند.

پیگیری پرداخت‌ها

DLT ها ثبت و ذخیره کاملی از اطلاعات تمام معاملات را ارائه می‌دهند. برخی از دولت‌ها، مانند چین که به دستگاه نظارت گسترده خود معروف است، به طور بالقوه مایل به استفاده از این اطلاعات مالی برای نظارت بیشتر و دقیق‌تر بر روی شهروندان خود هستند. دولت‌های مختلف از این نظر سیاست‌های مختلفی را در پیش می‌گیرند. به عنوان مثال، به نظر می‌رسد بانک مرکزی ایالات متحده در صورت تصویب CBDC، برای حفظ حریم خصوصی شهروندان آمریکایی مشتاق‌تر است. بیشتر بدانید.

نتیجه‌گیری

بیت کوین از زمان راه‌اندازی در سال ۲۰۰۹ به سرعت رشد کرده‌است، و با استفاده از یک فناوری مشابه، تعداد زیادی از رمزارزها و محصولات مالی وارد بازار اقتصادی شده‌اند. اما در سال ۲۰۱۹، هنگامی که libra، پروژه ارز دیجیتال مورد حمایت فیسبوک و مبتنی بر فناوری بلاکچین، رونمایی شد، دولت‌های سراسر جهان با جدیت بیشتری شروع به تحقیق در مورد اینکه آیا باید از یک فناوری مشابه با آن استفاده کنند، کردند.

بیشتر کشورها ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) را یک نوع مکمل پول می‌دانند، نه لزوما ارزی که جایگزین زیرساخت‌های موجود شود. در یک نظرسنجی منتشر شده در ژانویه سال ۲۰۲۰، بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی (BIS)، از ۶۶ بانک مرکزی سوال کرد که آیا آنها روی CBDC کار می‌کنند یا خیر و ۸۰٪ از بانک‌های مرکزی گفتند که در حال بررسی این ایده هستند.

با توجه به این موضوع و توجه دولت‌ها و نظام‌های مالی به این موضوع، ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور شاهد تحولی عظیم در سیستم اقتصادی در سطح جهانی باشیم. اما همچنان ارز دیجیتال بانک مرکزی، یک پروژه‌ی بدون آزمون و خطاست و تا زمانی که وارد سیستم اقتصادی نشده و قابلیت‌های خود را ثابت نکند، نمی‌توان به طور قطع درباره آن نظر داد و همه چیز به اتفاقات آینده‌ آن و رفتار آن در بازار بستگی دارد.

نظر بانک مرکزی در مورد ارز دیجیتال

اطلاعات در سایت داده شده است.

بخشنامه بانک مرکزی ارز دیجیتال

اطلاعات در سایت داده شده است.

صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی

اطلاعات در سایت داده شده است.

VIP
Comments (0)
Add Comment