سرکوب رمز ارز در چین و معاملات مرتبط به این حیطه توسط دولت این کشور

سرکوب رمز ارز در چین موضوع مهم اخیر در دنیای ارزهای رمزنگاری شده است که امروز می‌خواهیم به آن بپردازیم. کشور چین یکی از کشورهای بزرگ دنیا از لحاظ اقتصاد است. این کشور ثروتمند اخیرا رمز ارزها را در کشور خود محدود و با آنها به سختی مقابله کرده است. با ما همراه باشید تا تمامی حواشی حول این اخبار را بررسی کنیم.

سرکوب رمز ارز در چین

بیت کوین پادشاه بازار رمز ارز در حال سقوط با قیمت‌های کلی بازار است. این سقوط بازار رمز ارز بخاطر سرکوب تجارت این حیطه و عملیات استخراج بیت کوین در کشور چین است.

بیت کوین در حال حاضر به زیر ۱۵% رسیده است. آلت کوین‌ها نیز پس از اقدامات شدید کشور چین بر علیه بیت کوین و سایر رمز ارزهای فعال در حیطه کریپتوکارنسی، بیش از پیش در حال آسیب دیدن هستند.

چرا کشور چین بازار ارزهای دیجیتال را سرکوب می‌کند؟

پکن همیشه می‌خواهد همه چیز را تحت کنترل خود درآورد. از فضای مجازی گرفته تا سیستم‌های مالی از اهداف این کشور به حساب می‌آیند. آنها می‌خواهند که کنترل کامل بر همه چیز داشته باشند. از آنجایی که پیگیری هر یک عدد از بیت کوین و همچنین دیگر معاملات رمز ارز برای کشور چین سخت است، پس آنها نمی‌توانند همچین چیزی را تنظیم و اداره کنند. بنابراین این قضیه موجب تضعیف کنترل چین بر روی بازار رمز ارزها می‌شود که آنها هرگز اجازه نمی‌دهند چنین اتفاقی بیافتد. به همین دلیل در حال حاضر ما شاهد سرکوب رمز ارز در چین هستیم.

بانک مرکزی چین، PBOC یا همان بانک مردم چین تمامی شکل‌های معاملات رمز ارز را در بانک‌ها ممنوع کرده است. این بانک به بقیه‌ی بانک‌ها و ارائه دهندگان خدمات پرداخت دستور داده است تا هرگز با تجارت‌ها و کسب و کارهای مربوط به رمز ارز که شامل صرافی‌ها نیز می‌شود معامله نکنند. این بانک قصد دارد با استفاده از این روش ریسک‌های مالی را کنترل و تا حدی از وقوع آنان جلوگیری کند.

از آنجایی که دولت چین قوانین سفت و سختی برای خروج سرمایه دارد، تحلیل گران می‌گویند این سرکوب رمز ارز در چین به دلیل آن است که این دولت به شدت از افزایش سرمایه گذاری‌ها و جذب سرمایه‌ی غیر قانونی می‌ترسد. بر طبق گفته این تحلیل گر، رمز ارز یک تهدید برای کنترل‌های مالی کشور چین به حساب می‌آید.

«جفری هالی» تحلیل گر آسیا و اقیانوسیه می‌گوید:

«چین هیچ حساب سرمایه‌ی بازی ندارد و ارزهای رمزنگاری شده آنها را در همین زمینه گیر می‌اندازند که این یک سرزنش بزرگ برای مسئولین دولت چین به حساب می‌آید.»

تحلیل گران بسیاری فکر می‌کنند که سرکوب رمز ارز در چین و همچنین استخراج بیت کوین تنها بخاطر این است که آنها می‌خواهند یوان دیجیتال دولتی بر پایه بلاک چین خود را معرفی کنند. یوان دیجیتال به دولت چین قابلیت نظارت تک به تک معاملاتی که بخواهد را به راحتی می‌دهد.

آیا چین می‌تواند تجارت رمز ارز خود را داشته باشد؟

سخت افزار استخراج و کم قدرت چین به کمپانی‌ها قابلیت به کار بردن تقریبا ۸۰ درصد از تجارت ارزهای جهانی را می‌دهد.

شبکه خبری بلومبرگ پیشبینی کرده است که چین نمی‌تواند تمامی نیازهای صنعت رمز ارز خود را از طریق انرژی‌های تجدید پذیر تا سال ۲۰۶۰ برطرف کند. این کشور بر نوعی زغال آلوده کننده و زغال سنگ قهوه‌ای تکیه کرده است تا بتواند به برخی از شرکت‌های استخراج خود قدرت ببخشد.

بر اساس تحقیقات دانشگاه کمبریج و فهرست مطالب مربوط به مصرف نیروی الکتریکی بیت کوین، انتظار می‌رود که استخراج رمز ارز حدود ۰.۶ درصد از برق تولیدی کل جهان در سال ۲۰۲۱ را مصرف کند. این عامل از آنجایی که استخراج رمز ارز انرژی و برق زیادی مصرف می‌کند، به هیچ وجه دور از ذهن نیست.

به دلیل چنین تقاضای نیروی بالایی، سرکوب رمز ارز در چین می‌تواند به دلیل وجود موج استخراج غیر قانونی زغال سنگ و همچنین مسائل محیط زیستی در این کشور باشد. همین عامل نیز ریسک بزرگی برای اهداف اقلیمی پکن است.

«کولین وو»، روزنامه نگار چینی که در سال ۲۰۱۳ برنده جایزه اخبار چین شد توییت کرده است:

CAIXIN، رسانه‌ای که از طرف مسئولین دولت چین به رسمیت شناخته می‌شود گفته است: مقامات چینی تصمیم گرفته‌اند که به سمت تبدیل سبز کربن خنثی قدم بردارند و آنها به هیچ وجه اهمیتی به اصطلاحا «قدرت قیمت گذاری بیت کوین» نمی‌دهند. کشور چین دیگر از شرکت‌های استخراج رمز ارز استقبال نمی‌کند.

Bictoin mining machines are running at a bitcoin farm in Mabian Yi Autonomous County, southwest China’s Sichuan province, 6 April 2017. (Imaginechina via AP Images)

برنامه‌های ارز دیجیتال چین

با تمام این سرکوب‌ها که در زمینه رمز ارزها در چین شاهد هستیم، دولت برنامه‌های دیگری نیز دارد. کشور چین، یوان دیجیتال خود را می‌سازد و بدین وسیله باعث می‌شود که چین وابستگی به دلار و انجام معاملات در سراسر جهان را کاهش دهد.

هالی، تحلیل گر فعال در زمینه اقتصاد بین الملل و حیطه ارزهای دیجیتال گفت:

«این قضیه راجع به در دسترس قرار گرفتن بین المللی بیشتر یوان است. این عامل کنترل بیشتری به این ارز در بازار جهانی می‌دهد.»

لئونارد ویز، یکی از بنیان گذاران اتحادیه بیت کوین در هنگ کنگ گفت که خراب کردن بیت کوین کار آسانی نیست:

«بیت کوین تنها در حاشیه به عنوان یک سیستم پرداخت رقابت می‌کند. در عین حال تنها هدف اصلی آن نیز آن است که نتواند به راحتی ثبت، ضبط، سانسور و یا بی ارزش شود.»

جمع‌بندی

سرکوب رمز ارز در چین موضوع این روزهای دنیای ارز دیجیتال است که به آن پرداختیم. چین یکی از قطب‌های اقتصاد جهان است که تصمیمات آن در بازارهای مالی تاثیر عمیقی بر جای می‌گذارد. این کشور اخیرا تمامی بانک‌ها و پایگاه‌های پرداخت خود را از انجام هرگونه معامله با تجارت‌های مربوط به رمز ارز منع کرده است. در پی سرکوب بیت کوین و دیگر رمز ارزها در این کشور، ارز دیجیتال بیت کوین افت شدیدی داشته است. به نظر شما این سرکوب تا کی ادامه خواهد داشت؟ نظرات خود را برای ما کامنت کنید.

Comments (0)
Add Comment