ورت کوین (Vertcoin) چیست؟

در دنیای بی‌کران رمزارزها هر روزه شاهد اضافه شدن تکنولوژی‌های جدید هستیم و این که رمزارزی با قابلیت‌های جدیدتر وارد بازار شود، اصلا مسئله عجیبی نیست. علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران رمزارزها با دنبال کردن اخبار روز بازار به دنبال بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری هستند. رمزارزی که امروز مورد بحث این مقاله است Vertcoin است که با علامت اختصاری VTC نشان داده می‌شود. یک رمزارز منبع باز (Open Source) که قابلیت‌های جالبی دارد. در ادامه به جزئیات این رمزارز، نحوه‌ ماینینگ و کارکرد آن می‌پردازیم.

Vertcoin چیست؟

Vertcoin (VTC) یک سکه منبع باز Open Source)) است که براساس سیستم گاورننس کار می‌کند و بدون تجهیزات استخراج ASIC ماین می‌شود. این سکه در ۱۰ ژانویه ۲۰۱۴ ایجاد شده است و دارای سه هارد فورک است. ورتکوین توسط هیچ نهادی کنترل یا تأمین اعتبار نمی‌شود و هیچ ICO برای جذب سرمایه‌گذار ندارد، این رمزارز فقط یک شبکه منبع باز است که منعکس‌کننده توسعه بیت کوین است، اما استخراج آن مبتنی بر GPU است.

قیمت لحظه ای آن را میتوانید در قسمت قیمت ارزهای دیجیتال مشاهده نمایید.

ویژگی اصلی Vertcoin چیست؟

از آنجا که ماینینگ رمزارزها با سخت‌افزار خاص و گران قیمت (ASIC) انجام می‌شود، دیگر برای کاربران عادی امکان استخراج سکه‌های اصلی و قدرت محاسبه وجود ندارد. اگر می‌خواهید که ماینینگ برای شما سودآور باشد، به تجهیزات گران قیمت زیادی نیاز دارید. سازندگان VTC با این موضوع مقابله کردند و اطمینان حاصل کردند که ماینینگ می‌تواند دوباره برای همه سودآور باشد.

استخراج این ارز میتواند گزینه ای مناسب به جای اتریوم باشد از آنجا که دیگر اتریوم قابل استخراج با GPU ها نیست.

اطلاعات دقیق تر و بهتر در مورد اتریوم و اتریوم ۲ را در مقاله اتریوم چیست و اتریوم ۲ مطالعه نمایید.

 Vertcoin خود را از سایر رمزارزهای پایه‌ قابل استخراج که به تجهیزات ماینینگ ASIC نیاز دارند متمایز می‌کند؛ که این موضوع منجربه کاهش غیرمتمرکزسازی می‌شود. زیرا اکنون ماینینگ ارزهای رمزنگاری شده فقط برای شرکت‌های بزرگ با سرمایه‌های بزرگ امکان‌پذیر است. اما ورتکوین را هر کسی با استفاده از GPU می‌تواند استخراج کند.

جامعه سکه‌های ورتکوین متعهد و وفادار به این ویژگی غالب است و اطمینان حاصل کرده‌است که ماینینگ این رمزارز از ASIC دور است. به دلیل این ویژگی اصلی، Vertcoin به عنوان «سکه مردم» نیز شناخته می‌شود. این ویژگی تضمین می‌کند که قدرت رای‌گیری در شبکه، با افراد باقی می‌ماند و همه می‌توانند ماین کنند و پاداش ماینیگ را دریافت کنند.

تیم پشتیبانی Vertcoin

از آنجا که در ابتدا بودجه‌ای برای این پروژه وجود نداشت، بنابراین ورتکوین به جامعه دارندگان آن بستگی دارد. بسیاری از توسعه‌دهندگان به دلیل عدم ورودی مالی یا کمبود آن، Vertcoin را ترک کرده‌اند. ورتکوین به ایجاد یک بنیاد نیاز دارد، این موضوع به آن کمک می‌کند تا trademarks و حق کپی رایت را برای خود ثبت کند، سرمایه‌گذاران را جذب کند و خدمات پرداختش را توسعه بدهد تا سرمایه‌گذاران به دلیل این مشکلات و خدمات پرداخت وسوسه کننده‌تر، به سمت پروژه‌های دیگر کشیده نشوند.  

در صورتی‌که VTC بخواهد در بازار تهاجمی و بسیار رقابتی رمزارزها رقابت کند، برقراری و ایجاد یک تیم حرفه‌ای و ارائه حقوق رقابتی در بازار، بزرگترین نیاز آن است.  وقتی صحبت از جامعه می‌شود، ورتکوین بسیار خوب عمل می‌کند و جامعه‌ای فعال دارد، جامعه فعال همیشه برای هر پروژه‌ای دلگرم کننده است. Vertcoin twitter دارای ۵۶.۵ هزار عضو، Vertcoin Reddit دارای ۳۳.۸ هزار عضو و discord  Vertcoin دارای ۲۱۲۳ عضو است.

هارد فورک‌های Vertcoin

ورتکوین مانند سایر سکه‌های رمزنگاری شده قابل ماینینگ، از روش Proof-of-work استفاده می‌کند، اما اسکریپت Adaptive N که در الگوریتم ماینینگ ورتکوین استفاده می‌شود، استخراج VTC را در برابر ASIC مقاوم می‌کند. یک سال پس از راه‌اندازی، VTC مجبور به ساخت اولین هاردفورک خود گرفت و الگوریتمش را به Lyra2RE تغییر داد تا خود را از ماینینگ ASIC دور نگه دارد. هنگامی‌که تیم VTC دریافت که Botnet بیش از ۵۰٪ از قابلیت ماینینگ ورتکوین را در اختیار گرفته‌است، یک هارد فورک دیگر مجبور به ورود شد و الگوریتم به Lyra2Ev2 تغییر پیدا کرد که باز هم به دلیل دور نگه داشتن شبکه برای استفاده از ASIC بود.

وقتی چین در سال ۲۰۱۸ یک ASIC ساخت، که قادر به ماینینگ رمزارز با استفاده از الگوریتم Lyra2REv2 بود،  Vertcoin مجبور شد به سراغ یک هارد فورک اجباری سوم برود. برای جلوگیری از استخراج  VIC با ASIC، تیم سومین هارد فورک را راه‌اندازی کرد که از الگوریتم Lyra2REv3 استفاده می‌کرد. چهارمین هارد فورک VTC هم در تاریخ ۳۰ ژانویه ۲۰۲۱ عرضه می‌شود. در این هارد فورک، الگوریتم Lyra2REv3 به Verthash تغییر خواهد کرد.

چهارمین هارد فورک به دلیل توسعه سخت‌افزارهای Field Programmable Gate Array (FPGA) است. این سخت‌افزار FPGA معادل GPU استخراج ASIC است، این دستگاه‌ها می‌توانند به راحتی ماینینگ GPU را در الگوریتم Lyra2REv2 انجام دهند. با قدرتمندتر شدن دستگاه‌های استخراج FPGA، آن‌ها همچنین می‌توانند به راحتی الگوریتم Lyra2REv3 را از بین ببرند، که این موضوع باعث ماینینگ ناعادلانه می‌شود و می‌تواند به راحتی تمام ماینرهای GPU را از سکه VTC دور کند. بنابراین تیم ورتکوین مجبور شدند یک الگوریتم جدید ارائه دهند که بتواند کاربران را در برابر ماینینگ ناعادلانه محافظت کند. Verthash مانند الگوریتم Ethash است که در بلاکچین ETH استفاده می‌شود و اطمینان حاصل می‌کند که امکان ماینینگ برای همه وجود دارد و همچنین ویژگی‌های امنیتی اضافی را برای شبکه ورتکوین فراهم می‌کند. مطالب مرتبط را بخوانید.

مشکل اصلی ورتکوین

مشکل اصلی ورتکوین این است که سیستم عامل‌هایی وجود دارند که قدرت هش کردن را به افراد می‌فروشند. با خرید قدرت هش، یک فرد به راحتی می‌تواند به ۵۱% از این شبکه حمله کند. جامعه  VTCمتشکل از کاربران و ماینرهای متعهدی است که به سختی می‌جنگند تا شبکه را از غول‌های ماینینگ ASIC دور نگه دارند و تنها زمان می‌تواند نشان دهد که آیا چنین جامعه‌ فداکاری می‌تواند به پیشرفت خود ادامه دهد و خود را از هرگونه حمله در امان نگه دارد یا خیر. ویژگی غالب دیگر این سکه این است که با Lightning Network سازگار است. بلاکچین ورتکوین امکان atomic swaps را فراهم می‌کند و این ویژگی حاصل کار تیمی سخت است که هیچ سرمایه‌گذاری ندارد و نسخه بیت کوین GPU منبع باز است.

نحوه ماینینگ Vertcoin

برای ماینینگ این سکه، باید مراحل بسیار ساده‌ای را انجام دهید.

به وب سایت GitHub یا Vertcoin بروید و نرم‌افزار Vertcoin 1 Click Miner را دانلود کنید. نصب one-click miner آسان است و برای کمک به محاسبات (ماینینگ) از power رایانه شما استفاده می‌کند. ۱ Vertcoin 1 Click Miner فقط برای ویندوز در دسترس است و به یک کیف پول نیاز دارد که بتواند ورتکوین و استخر ماینینگ آن را ذخیره کند. برای ادامه کار با ۱ Click Miner، باید ماینینگ CPU یا GPU را انتخاب کنید و آدرس کیف پولتان مشخص کنید که بتواند پاداش ماینینگ شما را دریافت کند و بداند از کدام استخر ماینینگ استفاده کند، با  انجام این مراحل می‌توانید شروع به ماینینگ  ورتکوین کنید و پاداش خود را به شکل سکه VTC  دریافت کنید. پس از دانلود ۱ Click Miner، نرم‌افزار را باز کنید. در اینجا  نرم‌افزار از شما می‌خواهد یک رمز عبور ایجاد کنید، سعی کنید یک رمز عبور قوی ایجاد کنید. پس از ایجاد رمز عبور، روی Start mining کلیک کنید و اینجا ماینینگ VTC شما شروع می‌شود.

بله، به همین سادگی رایانه شما ماینینگ سکه VTC را شروع می‌کند و شما می‌توانید آن را بدست آورید، بدون تجهیزات ماینینگ یا تنظیمات پیچیده و فقط با یک فرآیند استخراج سه مرحله‌ای ساده. اگر در حین ماینینگ با مشکلی روبه‌رو شدید برای رفع آن به Vertcoin Discord مراجعه کنید. ماینینگ این سکه دارای ویژگی استخراج ادغام شده است، به این معنی که شما می‌توانید رمزارزهای بیشتری را در کنار ورتکوین در رایانه خود استخراج کنید. اما مسئله در اینجا این است که تعداد زیادی سکه وجود ندارد که بتواند با VTC ادغام شود. برخی از سکه‌هایی که می‌توانید همراه با VTC استخراج کنید، Unitus ، Parallaxcoin و Monocle هستند.

کیف پول Vertcoin

همیشه بهتر است سکه‌های خود را در کیف پولتان ذخیره کنید، نه اینکه آن‌ها را در صرافی‌ها قرار دهید. صرافی‌های رمزنگاری همیشه اهداف مورد علاقه هکرها هستند و شما نمی‌خواهید با هک، سرمایه خود را از دست بدهید. برای دریافت کیف پول ورتکوین باید به وب‌سایت Vertcoin  بروید و کیف پول آن را برای ویندوز، Mac و Linux دانلود کنید. کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند Ledger Nano S و Trezor نیز از این توکن پشتیبانی می‌کنند و شما می‌توانید این کیف پول‌های سخت‌افزاری را از وب‌سایت رسمی آن‌ها خریداری کنید.

هرگز کیف پول را از منابع غیرمعتبر خریداری نکنید. بهترین نکته در مورد کیف پول‌های سخت‌افزاری این است که به اینترنت دسترسی ندارند، بنابراین در معرض هکرها قرار نمی‌گیرند. شما همچنین می‌توانید از کیف پول Vertcoin Electrum استفاده کنید. استفاده از این کیف پول آسان است و بهترین نکته در مورد آن این است که برای استفاده از آن مجبور به دانلود کل بلاکچین نیستید.

درباره “کیف پول ارز دیجیتال” بیشتر بدانید

نحوه خرید Vertcoin

متأسفانه ورتکوین در بسیاری از صرافی‌ها در دسترس نیست و همچنین جفت‌های معاملاتی زیادی نیز ندارد. دلیل اصلی این امر این است که VTC یک سکه هدایت شده توسط جامعه است و هیچ گونه جمع‌آوری کمک مالی یا ICO برای جذب سرمایه‌گذاری ندارد. به دلیل عدم سرمایه‌گذاری، VTC در صرافی‌های متعدد ذکر نشده است، زیرا صرافی‌ها برای مبادلات رمزنگاری، سرمایه زیادی را برای هر سکه طلب می‌کنند و علاقه بسیاری از مردم به معامله سکه‌هایی بدون پرداخت هیچ گونه هزینه‌ای است که این در مورد سکه اتفاق افتاده است. حتی Binance سکه‌های Defi مانند Sushi ، UNI ، Dot ، CRV ، YFI را بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای و فقط برای به دست آوردن هزینه‌های معاملاتی آن‌ها ذکر کرده‌است، زیرا علاقه شدید جامعه رمزنگاری برای معامله سکه‌های DeFi وجود دارد.

با این تفاسیر بهترین گزینه برای خرید ورتکوین، صرافی Bittrex است. ۹۹٪ از حجم معاملات این سکه از Bittrex حاصل می‌شود. Bittrex جفت معاملاتی ورتکوین را فقط با بیت کوین ارائه می‌دهد. شما می‌توانید VTC را در برابر بیت کوین در Bittrex خرید و فروش کنید. برای خرید VTC باید به صرافی Bittrex بروید و یک حساب کاربری ایجاد کنید. اگر می‌خواهید محدودیت برداشت روزانه خود را افزایش دهید، باید حساب کاربری خود را تأیید کنید. پس از ورود به حساب Bittrex خود، می‌توانید به معامله  ورتکوین بپردازید. برای این کار گزینه‌ی VTC / BTC را انتخاب کنید. برای خرید VTC در Bittrex باید بیت کوین داشته باشید.

سپس مقدار سکه VTC مورد نظر برای خرید را انتخاب کنید و قیمتی که می‌خواهید آن را بخرید را وارد کنید و روی Buy کلیک کنید. اکنون سفارش شما انجام می‌شود و پس از کامل شدن، Vertcoin خواهید داشت. میزان VTC شما در کیف پول Bittrex نشان داده می‌شود.

سایر صرافی‌های Dove Wallet چهار جفت معاملاتی برای  VTC که شامل: VTC / BTC ، VTC / EUR ، VTC / USDC ، VTC / KRW است را ارائه می‌دهند اما هیچ حجم معامله‌ای در آن‌ها وجود ندارد، به این معنی که سفارش خرید یا فروش شما در کیف پول Dove تکمیل نمی‌شود. بیشتر بدانید.

پیش‌بینی قیمت Vertcoin

ورتکوین در ژانویه ۲۰۱۴ با قیمت ۰.۰۷۲۳۴ دلار راه‌اندازی شد، جامعه رمزنگاری در سال ۲۰۱۴ ایده‌ای که در پس ایجاد این سکه بود را دوست داشتند، بنابراین قیمت VTC در فوریه ۲۰۱۴ به طرز شگفت‌آوری افزایش پیدا کرد و ۶ دلار را لمس کرد. پس از چنین افزایش قیمت بالایی ، انتظار می‌رفت که VTC سقوط کند و این اتفاق افتاد. از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ قیمت ورتکوین به طور متوسط ​​۰.۰۵۱ تا ۰.۰۴۵ دلار حفظ شد. در پایان سال ۲۰۱۷، مانند سایر رمزارزهای پایه، قیمت آن آسمان را شکافت و به ۱۰ دلار رسید. سپس در ۲۰۱۹-۲۰۱۸ سقوط کرد و به پایین‌تر از ۰.۰۲۰ دلار رسید. در زمان نوشتن این مقاله، قیمت VTC 0.194 دلار است. در گذشته، انجمن رمزنگاری پیش‌بینی‌های زیادی از قیمت این سکه را از طریق اینفلوئنسرهای توییتر، ویدئوهای YouTube، انجمن‌های تلگرامی و موارد دیگر انجام می‌داد.

اکنون پیش‌بینی قیمت VTC برای سال ۲۰۲۱ حدود ۰.۲۰ تا ۰.۴۹ دلار است. پیش‌بینی قیمت این سکه برای سال ۲۰۲۲ در حدود ۰.۳۹ تا ۰.۸۱ دلار متفاوت است و همچنین برای سال ۲۰۲۵ بالاتر از ۴.۱۰ دلار است. اما بخاطر داشته باشید که این‌ها فقط پیش‌بینی‌های تحلیل‌گران هستند، و به هیچ وجه به عنوان مشاوره سرمایه‌گذاری نباید به آن‌ها نگاه کرد و هیچ کس نمی‌داند قیمت VTC در آینده تا کجا پیش خواهد رفت. همچنین، ورتکوین یک جامعه کوچک از استخراج کنندگان و کاربران است که در حال مبارزه با شرکت‌های بزرگ استخراج ASIC هستند، بنابراین ممکن است که در این مبارزه شکست بخورند و سکه VTC و ماینینگ آن متمرکز شود.

نتیجه‌گیری

Vertcoin سکه‌ای با قابلیت‌ها و ویژگی‌های جالب و قابل توجه است که تاکنون مسیر پر فراز و نشیبی را در بازار رمزارزها طی کرده‌است. از مهمترین ویژگی‌های آن که باعث علاقه عموم مردم به آن شده، قابلیت ماینینگ ساده‌ آن است که به راحتی در دسترس عموم قرار گرفته است و نظر بسیاری را به خود جلب کرده‌است. با توجه به تمامی موارد ذکر شده، اگر می‌خواهید در Vertcoin سرمایه‌گذاری کنید، پیشنهاد می‌کنیم در حد متوسط ​​سرمایه‌گذاری کنید و فقط آنچه را که توانایی از دست دادن آن را دارید سرمایه‌گذاری کنید زیرا ممکن است این پیش‌بینی‌ها به درستی به وقوع نپیوندند و متحمل ضرر و زیان زیادی شوید.

سرمایه‌گذاری در ارزهای رمزنگاری شده همیشه دارای کمی ریسک است و این به میزان سرمایه‌گذاری یا از دست دادن آن بستگی دارد. پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش قیمت بالای این سکه در آینده است اما باید قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری در هر نوع ابزار مالی، تحقیقات خود را انجام دهید.

VIP
Comments (1)
Add Comment
  • احسان

    سلام، خسته نباشید.
    ممکنه یه ماشین حساب سود ماین برای این ارز معرفی کنید، و این که کدوم کارت گرافیک برای ماین این ارز مناسب هست.
    ممنون.