معامله ارزهای دیجیتال و هرآنچه که باید درباره آن بدانید

محتوا نمایش

معامله ارزهای دیجیتال، موضوعی است که امروز می‌خواهیم به آن بپردازیم. ارزهای دیجیتال یکی از برترین ارزها هستند که امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند. اما یکی از مهم‌ترین موضوعات در این زمینه، چگونگی معامله این ارزهاست. امروز می‌خواهیم بهترین استراتژی‌ها برای معامله رمز ارزها را به شما معرفی کنیم که می‌توانند شما را به سود بیشتری برسانند. با ما همراه باشید.معامله ارزهای دیجیتالچگونگی معامله رمز ارزها طیف گسترده‌ای از موضوعات را در بر می‌گیرد. موضوعاتی همچون معامله ارز دیجیتال واقعا چیست، نکات اصلی که باید پیش از معامله ارز دیجیتال بدانید، انواع استراتژی‌های معامله ارز دیجیتال و چگونگی معامله این ارزهای برتر، از جمله موضوعات پرتکرار در حیطه کریپتوکارنسی است.

ارزهای دیجیتال از سال ۲۰۰۹ شروع به کار کردند. ارز پیشرو در این زمینه را همگی به‌خوبی می‌شناسیم؛ این رمز ارز پیشگام یعنی بیت کوین پدر تمام ارزهای دیجیتال است. پس از آن ارزهای دیجیتال به ابزاری شناخته شده برای معامله تبدیل شدند. این معروفیت نیز به‌دلیل طبیعت بی‌ثبات و بسیار فرار آنها بوده است؛ همین طبیعت نیز منجر به دستیابی به ثروت بسیار و در عین حال از دست دادن پول بسیار نیز می‌شود.

در حال حاضر بیش از ۳۵۰۰ نوع کوین دیجیتالی مختلف برای معامله وجود دارد. اما تازه واردان اکثرا تمایل به سرمایه‌گذاری در بیت کوین و اتریوم دارند. این نیز به‌دلیل آن است که این ارزهای دیجیتال شناخته شده‌ترین و قدیمی‌ترین ارزها هستند که جفت‌های معاملاتی بسیاری در صرافی‌های مختلف دارند.

دیگر ارزهای رایج نیز که برای معامله ارزهای دیجیتال جالب توجه‌اند به شرح زیر هستند:

  • ارز دیجیتال ریپل (Ripple)
  • ارز دیجیتال کاردانو (Cardano)
  • ارز دیجیتال تزوس (Tezos)
  • ارز دیجیتال لایت کوین (Litecoin)
  • ارز دیجیتال بایننس کوین (Binance Coin)
  • ارز دیجیتال هیوبی توکن (Huobi Token)
  • ارز دیجیتال کوکوین (Kucoin)
  • ارز دیجیتال آنتولوجی (Ontology)
  • ارز دیجیتال وی چین (Vechain)
  • ارز دیجیتال ماتیک (Matic)
  • ارز دیجیتال استلار لومنس (Stellar Lumens)
  • ارز دیجیتال ترون (Tron)
  • ارز دیجیتال نئو (Neo)
  • ارز دیجیتال ویوز (Waves)
  • ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic)
  • ارز دیجیتال زدکش (Zcash)
  • ارز دیجیتال دش (Dash)
  • ارز دیجیتال بیت کوین کش (Bitcoin Cash)
  • ارز دیجیتال مونرو (Monero)
  • ارز دیجیتال ایاس (EOS)
  • ارز دیجیتال آیکون (Icon)
  • ارز دیجیتال نانو (Nano)

ارزهای رمزنگاری شده را از طریق روندی به نام استخراج به دست می‌آید. طی استخراج، کوین‌های جدیدی را ساخته و به عرضه در گردش آن کوین اضافه می‌کنند. فرایند استخراج نیز به ارزهای رمزنگاری شده ویژگی خاصی می‌بخشد که همین ویژگی موجب می‌شود که افراد بتوانند رمز ارزها را استخراج کنند. بدین‌ترتیب افراد می‌توانند رمز ارز را استخراج کرده و کوین‌های جدیدی تولید کنند. در نهایت تولید این کوین‌ها، راه حلی غیرمتمرکز می‌سازد که در مقابل ارزهای فیات و متمرکز قرار می‌گیرد. ارزهای فیات نیز همان ارزهای غیردیجیتالی هستند. دولت و بانک‌های ایالتی ارزهای فیاتی همچون دلار، یورو و غیره را چاپ می‌کنند.

معامله ارزهای رمزنگاری شده واقعا چیست؟

معامله ارزهای دیجیتال با معاملات فارکس و یا سهام مرتبط است. برای مثال در معاملات سهام، شما با در نظر گرفتن آنکه سهام شرکت‌های مختلفی همچون نایک، گوگل، نتفلیکس و میلیون‌ها شرکت دیگر افزایش خواهد یافت، در آنها سرمایه‌گذاری می‌کنید. در معامله فارکس، شما ارزهای فیاتی همچون دلار، ین ژاپن، یورو، پوند بریتانیا، یوان چینی و صدها ارز دیگر را با خود آن ارزها خرید و فروش می‌کنید. به‌همین ترتیب در معامله ارزهای رمزنگاری شده نیز، شما این اموال دیجیتالی را با یکدیگر معامله می‌کنید.

سه ارز رمزنگاری شده وجود دارد که جفت‌های معاملاتی آنها، پرتقاضاترین و بیشترین جفت‌های معامله‌شده هستند. این سه رمز ارز عبارتند از بیت کوین، اتریوم و تتر.

ارز دیجیتال بیت کوین برای مثال جفت‌های معاملاتی همچون BTC/ETH، BTC/XRP، BTC/USDT، BTC/ADA دارد. البته لیست جفت‌های آن همچنان ادامه‌دار است و ما تنها به ارائه چند مورد بسنده کردیم. تتر نیز جفت‌های معاملاتی بسیاری همچون: BTC/USDT، NEO/USDT، Vechain/USDT و جفت‌های بسیار دیگری دارد. اتریوم نیز به همین شکل است.

حالا چیزی که باید بفهمیم آن است که جفت بیت کوین در برابر هرکدام از جفت‌های دیگر، چگونه عمل می‌کند. برای مثال به جفت BTC/USDT نگاه کنید. لازم به ذکر است که USDT درحقیقت مخفف تتر دلار آمریکاست. در چنین جفت معاملاتی زمانی که بیت کوین می‌خرید درواقع دلار تتر خود را می‌بخشید تا بیت کوین را بدست آورید. حالا اگر قیمت بیت کوین بالا برود و شما بیت کوین داشته باشید، می‌توانید با فروش بیت کوین خود، دلار تتر را با سود برگردانید. اما اگر در حالی که بیت کوین دارید قیمت بیت کوین افت کند، پس فروش بیت کوین تعداد کمتری از دلار تتر را در مقابل میزان اصلی سرمایه‌گذاری شده به شما برمی‌گرداند. این یعنی شما متضرر شده‌اید. این از پایه‌ای‌ترین اطلاعات برای شروع معامله ارزهای دیجیتال است.

به‌طور مشابه در جفت اتریوم و بیت کوین نیز (BTC/ETH) برای خرید بیت کوین با اتریوم، شما باید اتریوم خود را بفروشید تا بیت کوین را بدست آورید. این فرایند به صورت معکوس نیز امکان پذیر است. همانطور که گفتیم این جفت‌های معاملاتی، رایج‌ترین جفت‌هایی هستند که در معاملات ارزهای دیجیتالی استفاده می‌شوند و به‌همین دلیل در تمام صرافی‌ها وجود دارند.

تفاوت معاملات در صرافی‌ها

اما به‌غیر از ارزهای رایج،‌ جفت‌های دیگر موجود در این زمینه از یک صرافی با صرافی دیگر فرق می‌کنند. برای مثال جفت‌های معاملاتی موجود در صرافی کوین بیس (Coinbase) از جفت‌های موجود در صرافی بایننس (Binance Exchange) متفاوت است. همچنین جفت‌های معاملاتی بایننس نیز با جفت‌های مثلا صرافی اوککس (Okex Exchange) فرق می‌کنند. به‌همین دلیل نیز برای معامله رمز ارزهای مورد علاقه خود باید در صرافی‌هایی حساب کاربری داشته باشید که جفت معاملاتی مورد نیاز شما در آن‌ها وجود داشته باشد.

طبیعت بسیار ناپایدار بازار ارزهای رمزنگاری شده به صرافی‌های رمز ارزها اجازه ارائه مارجین تریدینگ و فیوچرز تریدینگ را داده است. مارجین و فیوچرز تریدیگ نیز از سبک‌های معاملاتی هستند. در این سبک‌های معاملاتی شما می‌توانید از لوریج تریدینگ استفاده کنید. در لوریج تریدینگ، شما می‌توانید سود خود را با با استفاده از ضریب ۱ تا ۱۰۰ لوریج، چند برابر کنید. اما چنین نوعی از معامله رمز ارز، تنها مخصوص معامله‌گران پیشرفته است. معامله‌گرانی که می‌دانند چطور در لوریج تریدینگ، ضررهای خود را مدیریت کنند.

حتی معامله‌گران متوسط نیز نمی‌توانند به‌خوبی از این روش معاملاتی استفاده کنند و به شما نیز توصیه می‌شود که در صورت نداشتن تجربه زیاد، به‌سراغ چنین روشی نروید. چرا که لوریج تریدینگ می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان و بدون هیچ ترحمی، نقدینگی حساب شما را به‌کل از بین ببرد. پس اگر از تازه واردان دنیای ارزهای دیجیتالی هستید به‌سراغ راه‌های کم خطر بروید. با ما همراه باشید تا ایمن‌ترین استراتژی‌ها را به شما معرفی کنیم.

نکات اصلی که باید پیش از معامله ارزهای دیجیتال بدانید

برای دانستن بهترین استراتژی معامله، ابتدا چند نکته اصلی وجود دارد که باید آنها را بدانید. توجه به معامله ارزهای رمزنگاری شده از سال ۲۰۱۷، یعنی زمانی که بیت کوین از مرز ۱۹۰۰۰ دلار عبور کرد، رو به افزایش است. سرمایه‌گذاران تازه وارد و جوان نیز بیشتر به سمت چنین معاملاتی جذب می‌شوند.

ارزهای دیجیتال، وعده سود و زیان زیاد را در مدت زمان بسیار کوتاهی به شما می‌دهند. این نوع از معاملات را معمولا با معاملات سهام مقایسه می‌کنند که در آن شما باید روزها صبر کنید تا معامله خود را تکمیل کنید.

خوشبختانه، حالا صرافی‌های ارزهای دیجیتال برتری همچون کوین بیس، صرافی بایننس، کوکوین، اوککس، بیت فینیکس، کراکن و برخی دیگر، خرید ارزهای دیجیتال را بسیار راحت کرده‌اند. آنها روش‌هایی همچون خرید رمز ارز با کارت‌های اعتباری، وایر ترنسفر (Wire transfer) و غیره را به شما ارائه می‌دهند. بدین‌ترتیب خرید و سپس معامله ارزهای رمزنگاری شده را برای همه قابل دسترس و آسان می‌کنند.

اگرچه، برخی نکات بسیار معمول وجود دارد که حتما باید پیش از آغاز معامله، آنها را بدانید.

حجم معاملاتی و ارزش بازار

اولین موضوع ضروری که هر معامله‌گر ارزهای دیجیتال پیش از شروع معامله در هر کوینی باید بداند، میزان حجم معاملاتی و ارز بازار هر کوین است.

بیش از ۶۰۰۰ ارز دیجیتال در حال معامله در لیست‌های بلند بالای صرافی‌های رمز ارز هستند. پس انتخاب هوشمندانه کوین برای معامله می‌تواند بسیار سخت باشد. ارزش بازار (market cap) درحقیقت اندازه بازار است و حاکی از آن است که معامله‌گران مایلند چه مقدار سرمایه‌ای را در هر کوین سپرده‌گذاری کنند. این نکته از بدیهیات معامله ارزهای دیجیتال است.

کوینی که ارزش بازار بیشتری دارد، میزان اعتماد بالاتری از سرمایه‌گذاران را به خود نشان می‌دهد. ارزش بازار را نیز می‌توان با ضرب قیمت یک کوین دیجیتال در عرضه در گردش آن، محاسبه کرد. کوین‌هایی که عرضه در گردش و ارزش بازار زیادی دارند، کمتر در معرض بالا و پایین شدن‌های عظیم و همچنین هرگونه دستکاری‌های مالی قرار می‌گیرند. همچنین کوین‌هایی که ارزش بازار پایینی دارند، می‌توانند به‌راحتی از لحاظ قیمت دستکاری شوند. برای مثال نهنگ‌های رمز ارز به‌راحتی می‌توانند قیمت چنین کوین‌هایی را دستکاری و حتی آن را تعیین کنند.

معامله‌گران رمز ارز همچنین باید پیش از آنکه برای معامله عجله کنند، بررسی کنند که یک کوین از چه میزان حجم معاملاتی نیز برخوردار است. زمانی که یک کوین حجم معاملاتی بالایی دارد، این بدان معناست که خرید و فروش آن کوین بسیار آسان است. در مقابل در حجم معاملاتی پایین، معامله‌گران برای خرید یا فروش کوین‌ها، باید تلاش بسیار زیادی کنند. حجم معاملاتی بسیار پایین نیز نشانه‌ای از آن است که کوین رمز ارز ممکن است مرده باشد و صرافی‌ها نیز چنین کوینی را غالبا از لیست‌های خود حذف می‌کنند.

تنظیم حد ضرر و حد سود در معاملات

معامله‌گران ارزهای دیجیتال و یا معامله‌گران هر بازار دیگری، نباید در هیجانات معامله غرق شوند و احساسی تصمیم بگیرند. بلکه باید حتی پیش از شروع معاملات، برنامه‌ای مناسب برای نقطه ورود خود به معامله و همچنین خروج از آن داشته باشند. معامله‌گران حرفه‌ای همیشه طبق برنامه‌های معاملاتی خود عمل می‌کنند. در معاملات آنها چه سود و چه ضرر هرگز آنقدرها سنگین نمی‌شود که نتوانند از پس آن بربیایند.

تنظیم حد ضرر، یک امر ضروری برای تمام معامله‌گران رمز ارز تازه‌کار است. از آنجایی که بازار ارزهای دیجیتال بسیار ناپایدار است، ممکن است در معامله ارزهای دیجیتال، قیمت یک کوین در زمان کوتاهی تا ۲۰ درصد بالا برود. اما در مقابل قیمت همین کوین می‌تواند به‌راحتی مانند یک سنگ سنگین در عرض چند ساعت از ۳۰ تا ۶۰ درصد افت کند. پس بهتر است ۱ تا ۲ یا هرچند درصدی که می‌توانید از پس آن بربیایید ضرر کنید تا در یک معامله برای مثال تا ۴۰ یا ۵۰ درصد متضرر شوید. سپس نیز کل سرمایه خود را از دست بدهید و همینطور تا مدت‌ها منتظر بمانید تا شاید قیمت کوین، افزایش پیدا کرده و ضررهای شما جبران شود.

حد ضرر نیز به خود معامله‌گر رمز ارز بستگی دارد. میزان ضرری که یک معامله‌گر می‌تواند از پس آن بربیاید، استراتژی او برای تعیین حد ضرر را می‌سازد. بهترین تمرین برای آن، تنظیم یک حد ضرر به میزان ۲ تا ۴ درصد زیر قیمت خرید شماست. اما باید به‌خاطر داشته باشید که در این بازار با حرکات بسیار شدید، معامله‌گران بزرگی که معمولا به‌عنوان نهنگ‌های رمز ارز شناخته می‌شوند نیز از استراتژی‌های حد اجرا و حد شکار استفاده خواهند کرد. آنها بدین‌وسیله سرمایه‌گذاران کوچک را از موقعیت معاملاتی خود، بیرون می‌کنند.

پس در این بازار دستکاری‌شده که سریعا نیز در حال حرکت است، اینکه ضررهای کوچک را به جان بخرید بسیار امن‌تر است. همچنین بهتر است که به فکر معامله در یک روز متفاوت باشیم تا اینکه هرکوینی را نگه داریم که همینطور در طول زمان ارزش خود را از دست می‌دهد. چرا که بدین‌صورت شما نیز سهام خود را از دست می‌دهید.

حفاظت از کوین دیجیتال خود

زمانی که برای معامله ارزهای دیجیتال آماده بودید قدم بزرگ بعدی، ایمن نگه داشتن ارزهای دیجیتال خود است. شما می‌توانید در صرافی‌های ارزهای دیجیتال برتر، از کوین خود به‌خوبی محافظت کنید. چرا که این صرافی‌ها از اقدامات امنیتی بسیار شدیدی استفاده می‌کنند تا از خود در برابر هکرها محافظت کنند. البته همچنان اولیه‌ترین روش برای محافظت کامل از کوین‌ها، نگهداری آنها در کیف پول‌های سخت افزاری همچون ترزور (Trezor)، لجر نانو اس (Ledger Nano S) و به‌دور از اینترنت است. شما همچنین می‌توانید رمز ارزهای خود را در موبایل، به‌صورت آنلاین و در کیف پول‌های دسکتاپ نیز، ایمن کنید.

کسب درآمد از ارزهای دیجیتال اصلا پیچیده و یا خطرناک نیست. معامله‌گران تنها باید پیش از معامله، طرحی مشخص داشته و پیش از شروع نیز تحقیقات خود را انجام دهند.

انواع معامله در سیستم ارزهای دیجیتال

دو نوع معامله ارز دیجیتال اصلی وجود دارد. معامله کوتاه مدت و معامله بلند مدت. اجازه دهید تا این معاملات را خدمت شما شرح دهیم.

معامله ارز دیجیتال کوتاه مدت

همانطور که از نام این نوع معاملات پیداست، در معامله ارز دیجیتال کوتاه مدت شما هر رمز ارزی را برای مدت محدودی از زمان و با امید اینکه قیمت آن بالا برود، خریداری می‌کنید. این مدت زمان نیز می‌تواند چند دقیقه، چند ساعت و یا چند روز باشد.

مزایا:

مزیت اصلی معامله ارزهای دیجیتال کوتاه مدت آن است که اگر قیمت بالا برود می‌تواند سود بسیار سریعی به شما بدهد. برخلاف بازارهای سهام سنتی که حرکات قیمت در آن تقریبا ۱ درصد در روز است. در حالی که ارزهای دیجیتال می‌تواند ۱۰ تا ۳۰ درصد را فورا به شما ارائه دهد.

معایب:

همانطور که بارها و بارها اشاره کردیم، ارز دیجیتال بازاری است که رشدی سریع دارد. البته اگر یک قیمت برعکس مسیر سود معامله‌گران حرکت کند، مخصوصا برای معامله‌گران تازه‌وارد به این عرصه، بسیار آزاردهنده است.

از آنجایی که صدها کوین برای معامله وجود دارد، شما همچنین باید تحقیقات بسیاری انجام دهید تا کوین درست را برای خود انتخاب کنید و بتوانید سود سریعی از آن بدست آورید. انتخاب کوین درست با مقدار مناسب به‌همراه زمان‌بندی صحیح می‌تواند کاری چالش‌برانگیز برای هر معامله‌گر ارز دیجیتال باشد.

برای یادآوری:

همیشه حد ضرری برای خود تعیین کنید تا ضررهای خود را محدود کنید. چرا که بازارهای مالی به هیچکسی اهمیت نمی‌دهند. پس ضررها را تحمل کنید و فراموش نکنید که هیچکسی نمی‌تواند از همان ابتدا سود ۱۰۰% بدست آورد.

معامله ارز دیجیتال بلند مدت

معامله ارز دیجیتال بلند مدت، معامله‌ای است که در آن کوین دیجیتالی را خریداری کرده و آن را تا ماه‌ها و سال‌ها نگه می‌دارید. حتما تاکنون باید اصطلاح «نگهداری» را در جامعه ارزهای دیجیتال شنیده باشید. این واژه به معنای ادامه نگهداری کوین‌های خود و نفروختن آنها در قیمت‌های پایین است. در این حالت شما باور دارید که روزی خواهد رسید که به سود می‌رسید و به‌همین دلیل کوین خود را نمی‌فروشید و نگه می‌دارید.

این سبک از معامله ارزهای دیجیتال، زمانی بیشترین سود را دارد که یک بازار تا مدت طولانی روند صعودی را طی کند. همچون طلا که بیش از ۱۵ سال است که در حال صعود است، در مورد ارزهای دیجیتال نیز، ارز بیت کوین یک مثال بسیار خوب است. کسانی که قادر بودند تا بیت کوین را در سال ۲۰۱۱ در اندازه بزرگ داشته باشند و آن را تا امروز نگه دارند، حالا میلیونرهای بیت کوین هستند.

مزایا:

مزیت اصلی معامله رمز ارز طولانی مدت آن است که نیازی نیست تحلیل‌های فنی زیادی برروی نمودارها و جداول انجام دهید. نیازی نیست که هر چند دقیقه یا هر چند ساعت، قیمت‌ها را چک کنید. این روش از نظر عملی اصلا پیچیده نیست. زمانی که ارز دیجیتالی را خریداری کردید، نیازی نیست هیچکاری به‌جز صبر کردن انجام دهید.

دیگر مزیت این سبک از معامله نیز آن است که نیازی به مقادیر هنگفتی از سرمایه‌گذاری برای شروع ندارید. شما می‌توانید سرمایه خود را در گذر زمان و با خرید در فواصل دوره‌ای و با مقدار پول اضافه‌ای که از درآمد خود بدست آورده‌اید، افزایش دهید.

معایب:

عیب این نوع معامله نیز می‌تواند آن باشد که ممکن است برخی فرصت‌های بسیار خوب برای بدست آوردن سودهای سریع را از دست بدهید. فرض می‌کنیم که قیمت یک کوین در یک روز بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت و سپس بعد از یک یا دو روز به قیمت اولیه خود بازگشت. در این صورت شما آن ۵۰% افزایش قیمت را به‌دلیل نگه‌داشتن سهام خود برای مدت طولانی و عدم فروش آنها، از دست داده‌اید.

دیگر محدودیت این نوع معامله نیز می‌تواند آن باشد که از آنجایی که هدف شما نگهداری سهام برای مدت طولانی است،‌ پس شما دیگر به اخبار بدی که بر نگهداری سهام شما تاثیر می‌گذارند توجهی نمی‌کنید. درصورتی که هر خبر بدی در رابطه با تیم دارایی شما یا قوانین و مقررات دولتی می‌تواند قیمت کوین را تا جایی پایین ببرد که دیگر نتوانید آن را جبران کنید.

برای یادآوری:

حتی اگر در حال نگهداری کوین‌ها برای مدت طولانی هستید، همیشه با فضای مجازی و اخبار ارزهای دیجیتال در ارتباط باشید. بدین‌صورت خود را به‌روز نگه می‌دارید و جلوی از بین رفتن کامل سرمایه خود در پی خبرهای هولناک را می‌گیرید.

استراتژی‌های معامله ارزهای دیجیتال

در این قسمت، پنج استراتژی اصلی برای معامله ارز دیجیتال که می‌توانید در معاملات بلند مدت و کوتاه مدت ارزها از آنها استفاده کنید را با هم بررسی می‌کنیم.

استراتژی معاملات خودکار ارزهای دیجیتال

از آنجایی که دنیای ارزهای دیجیتال همچنان در حال تکمیل است، به‌همین دلیل هر روزه سرویس‌های بیشتر و بیشتری در این زمینه به معامله‌گران ارائه می‌شود. این سرویس‌ها عمدتا برای آسان کردن روند معامله رمز ارزها و بدست آوردن سود هستند. معامله خودکار رمز ارزها نیز یکی از همان سرویس‌هاست که توسط ربات معاملات ارز دیجیتال انجام می‌شود.

ربات معامله ارز دیجیتال، درحقیقت یک نرم افزار است که برای تحلیل اطلاعات معامله رمز ارزها و قرار دادن سفارشات خرید و فروش از طرف معامله‌گر رمز ارز در شبکه، طراحی شده است.

ربات‌های معامله ارز دیجیتال بر اساس قوانین از پیش تعریف شده‌ای ساخته شده‌اند. اما زمانی که یک ربات خریدید، می‌توانید آن را بر اساس تمایلات معاملاتی خود، تنظیم کنید.

برخی افراد نمی‌توانند کل روز و شب را بیدار باشند. آنها همچنین نمی‌توانند احساسات خود را در حین معامله ارزهای دیجیتال کنترل کنند. این در حالی است که بازار ارزهای دیجیتال هر هفت روز هفته فعال است. به‌همین دلیل ربات‌های معامله رمز ارز روز به روز محبوبیت بیشتری در میان معامله‌گران پیدا می‌کنند. چرا که آنها معاملات ارز دیجیتال را بدون دخالت هیچ احساساتی و ۲۴ ساعت شبانه روز، اجرا می‌کنند.

استراتژی نگهداری کوین‌ها

رایج‌ترین اصطلاحی که در زمینه ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود، نگهداری کوین‌هاست. گاهی اوقات، از استراتژی نگهداری کوین‌ها به‌اندازه دیگر استراتژی‌های معامله رمز ارز استفاده نمی‌کنند؛‌ چرا که با استفاده از این استراتژی، شما هیچ‌کاری به‌جز آنکه کوین‌های خود را نگه دارید، انجام نمی‌دهید. نگهداری کوین‌ها درحقیقت خرید کوین‌های دیجیتال و رها کردن آنها با امید آن است که قیمت کوین‌ها در آینده افزایش پیدا کند. البته عکس این قضیه نیز می‌تواند رخ دهد و قیمت یک ارز به‌راحتی می‌تواند سقوط کند.

استراتژی اسکالپینگ

معامله‌گر رمز ارزی که از این استراتژی استفاده می‌کند، فعال‌ترین معامله‌گر رمز ارز است. چنین نوعی از معامله نیازمند صرف وقت زیادی برای تحلیل بازارها، نشستن در پشت صفحه کامپیوتر برای مدت طولانی و گرفتن سود از حرکات کوچک بازار است.

اسکالپینگ، یک نوع استراتژی معامله است که در آن، معامله‌گران رمز ارز از تغییرات قیمتی کوچک سود می‌برند. معامله‌گرانی که این نوع معاملات را اجرا می‌کنند، ده‌ها تا صدها معامله را فقط در عرض یک روز انجام می‌دهند؛ آنها باور دارند که می‌توان سود بهتری از حرکات کوچک قیمت ارزهای دیجیتال نسبت به حرکات بزرگ آنها بدست آورد.

معامله‌گرانی که از این استراتژی استفاده می‌کنند، به‌علاوه باید هزینه معاملات صرافی‌های ارزهای رمزنگاری شده را نیز در نظر بگیرند. آنها در طول روز معامله ارزهای دیجیتال بسیار زیادی را انجام می‌دهند تا بتوانند سودهای کوچکی بدست آورند. پس اگر سودهای آنها پس از پرداخت هزینه معاملات، بیشتر نباشد، درحقیقت دستاوردهای آنها کاملا بی‌ارزش است.

زمان معامله با استراتژی اسکالپینگ از چند ثانیه تا چند دقیقه است. ایده اصلی این استراتژی نیز آن است که بتوان پیش از آنکه بازار مجددا حرکات بزرگی را آغاز کند، سریعا مقداری سود از آن بدست آورد. این استراتژی نیازمند یک استراتژی خروجی قوی و همچنین مهارت‌های تصمیم‌گیری بسیار خوب است تا منجر به گرفتن حرکات قیمت و سودآوری شود.

استراتژی معامله ارزهای دیجیتال روزانه

این استراتژی از تکنیک معامله‌ای برخوردار است که معامله‌گر ارزهای دیجیتال، معامله خود را برای ساعت‌های طولانی و گاهی تا یک یا دو روز نسبت به وضعیت بازار، باز نگه می‌دارد.

تفاوت میان معامله روزانه و اسکالپینگ، آن است که معامله‌گر روزانه زمان بسیار بیشتری می‌گذارد تا معامله خود را پایان دهد. اما در معاملات اسکالپینگ، انجام معاملات حداقل تا چند ثانیه و حداکثر تا چند دقیقه به پایان می‌رسند.

معامله روزانه ارزهای دیجیتال نیاز به دانش معامله بسیار، توانایی خواندن نمودارها، استفاده از شاخص‌های فنی، مهارت‌های تصمیم‌گیری قوی و کنترل احساسات بسیار خوبی دارد. معامله روزانه توسط معامله‌گران فعال انجام می‌شود. بیشتر آنها معامله‌گران ارزهای دیجیتال تمام وقتی هستند که با معامله روزانه ارزهای دیجیتال، تامین معاش می‌کنند.

استراتژی سوئینگ تریدینگ

سوئینگ در لغت به‌معنای نوسانات است و اصطلاح سوئینگ تریدینگ درحقیقت معامله با نوسانات بازار است. در سوئینگ تریدینگ، معامله‌گر ارزهای دیجیتال سعی می‌کند که از حرکات فراز و نشیب بازار در بازه زمانی چند روز تا چند هفته سود کند. معامله ارزهای دیجیتال با استراتژی سوئینگ تریدینگ همچنین نیاز به تحلیل فنی و اساسی ارزهای دیجیتال دارد.

معامله‌گران سوئینگ تریدینگ از معامله‌گران استراتژی معامله روزانه، صبورتر هستند. چرا که آنها باید تحلیل و بررسی بسیار بیشتری انجام دهند. همچنین آنها اصلا از نوسانات کوچک قیمت نمی‌ترسند.

فرق اصلی میان استراتژی معامله رمز ارز روزانه و سوئینگ تریدینگ، در عامل زمان است. معامله روزانه رمز ارز بر اساس چند ساعت تا یک یا دو روز است. در حالی که سوئینگ تریدینگ برای بازه زمانی طولانی‌تری است.

سوئینگ تریدینگ، یک استراتژی معامله رمز ارز رایج‌تر و سودآورتر تلقی می‌شود.

استراتژی پوزیشن تریدینگ

در پوزیشن Trading، معامله‌گر رمز ارز یک معامله را برای بازه طولانی‌تری از زمان و تقریبا از یک ماه تا یک سال نگه می‌دارد. چنین معامله‌گرانی، حرکات قیمتی کوتاه مدت را به‌کل نادیده می‌گیرند. در پوزیشن تریدینگ، اکثر سرمایه‌گذاران تا مدت طولانی در معاملات باقی می‌مانند و تا مدت طولانی‌تری از سهام نگهداری می‌کنند.

پوزیشن تریدینگ، وعده سودهای بسیار هنگفتی را به شما می‌دهد. اما کماکان نمی‌توان عامل ریسک را در چنین استراتژی نادیده گرفت. از چنین استراتژی معامله‌ای، نمی‌توان به‌عنوان گزینه‌ای برای تامین معاش استفاده نمود.

برای پوزیشن تریدینگ، پیش از سرمایه‌گذاری در یک کوین برای مدت طولانی، باید تحقیقات مفصلی دررابطه با آن انجام دهید و سابقه بازار هر کوین را نیز بدست آورید.

استراتژی خرید شایعه و فروش اخبار

این استراتژی نیز یک استراتژی روزانه معامله ارزهای دیجیتال دیگر است که در آن شما کوین‌ها را در هنگام شایعه می‌خرید و زمانی که اخبار حقیقی از راه می‌رسد، آنها را می‌فروشید.

فرض کنید که شایعه‌ای وجود دارد مبنی بر آنکه کوینی احتمالا به‌زودی در تمام صرافی‌های ارزهای دیجیتال برتر همچون صرافی بایننس، راه‌اندازی می‌شود. قیمت آن کوین پس از این شایعه رو به افزایش می‌گذارد. این بازه زمانی،‌ بهترین زمان برای خرید آن کوین به‌خصوص با سود خوب است. سپس شما می‌توانید پیش از آنکه اخبار حقیقی راه‌اندازی کوین از راه برسند، آن را بفروشید.

شما باید اخبار را بفروشید؛ چرا که نهنگ‌های بازار، بسیار فعال‌تر از شما هستند. آنها کوین‌ها را جمع‌آوری می‌کنند؛ آن هم در مقادیر بسیار بیشتری از شما و زمانی که اخبار خوب حقیقی دررابطه با هر رمز ارزی از راه برسد، آنها کوین‌های زیاد خود را به خریداران می‌فروشند. خریدارانی که حالا با مقادیر بسیار بیشتری از پول آمده‌اند تا کوین را پس از شنیدن خبرهای خوب، خریداری کنند.

پس به‌همین دلیل پس از انتشار اخبار حقیقی، قیمت کوین‌هایی که تا قبل از این رو به افزایش بوده‌اند ممکن است به‌جای افزایش به یکباره افت کند.

چگونگی معامله رمز ارزها

معامله رمز ارزها شباهت بسیاری به معامله فارکس و یا سهام دارد. در معامله ارزهای رمزنگاری شده، معامله‌گر باید برروی استفاده از بهترین پلتفرم معامله رمز ارز همچون صرافی بایننس، کوین بیس و یا دیگر پلتفرم‌های برتر، تمرکز کند.

سپس باید در این پلتفرم‌ها، به‌ترتیب مراحل زیر را انجام دهد:

  • باز کردن حساب در هر صرافی برتر ارزهای دیجیتال
  • سپرده‌گذاری پول در آن صرافی‌ها
  • شروع معامله
  • ایمن‌سازی منابع مالی در کیف پول

باز کردن حساب

باز کردن یک حساب در هر صرافی رمز ارز، کاری بسیار آسان است. شما تنها کافی است که ایمیل و رمزی داشته باشید و سپس حساب شما برای معامله ارزهای دیجیتال، آماده است.

اگر می‌خواهید محدودیت برداشت از حساب خود را افزایش دهید، پس از باز کردن حساب، باید حساب خود را تایید کنید.

سپرده‌گذاری منابع

پس از آنکه حساب خود را باز کردید، حالا باید در حساب خود پول بریزید تا بتوانید معامله را آغاز کنید.

آغاز معامله

پس از سپرده‌گذاری منابع مالی در حساب خود، حالا آماده‌اید که معامله رمز ارزها را آغاز کنید.

ایمن‌سازی پول‌های موجود در کیف پول

پس از معامله نیز، شما می‌توانید پول‌های خود را در صرافی‌ها نگه دارید. اما مطلوب‌ترین راه آن است که پول‌ها را در یک کیف پول مخصوص ارزهای دیجیتال نگه دارید.

انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال اصلی

در این بخش می‌خواهیم انواع اصلی کیف پول‌های ارز دیجیتال را به شما معرفی کنیم.

کیف پول دسکتاپ

کیف پول دسکتاپ برروی کامپیوتر کاربر نصب می‌شود. این کیف پول، کنترل کامل منابع مالی را به‌همراه امنیتی نسبی به شما ارائه می‌دهد.

همچنین کیف پول‌های دسکتاپ ضخیمی نیز وجود دارد که به کاربر،‌ امکان دانلود بلاک‌های شبکه، تایید اعتبار خود و همچنین مدیریت مستقل منابع مالی را می‌دهد.

در مقابل، کاربران کیف پول‌های نازک نیازی به دانلود بلاک‌ها ندارند و می‌توانند آنها را در یک دستگاه قابل حمل نیز دانلود کنند.

بهترین کیف پول‌های دسکتاپ عبارتند از:

  • کیف پول الکتروم (Electrum)
  • کیف پول اکسودوس (Exodus)
  • کیف پول بیت کوین کور (Bitcoin Core)
  • کیف پول اتومیک والت (Atomic wallet)

کیف پول‌های آنلاین

در زمان استفاده از یک کیف پول مبنی بر وب، کلیدهای خصوصی کاربر به‌صورت آنلاین برروی یک سرور ذخیره می‌شوند. این سرور نیز از طرف شخصی دیگر کنترل می‌شود و کاملا به اینترنت متصل است.

برای معامله ارزهای دیجیتال، داشتن کیف پول یکی از ملزومات است؛‌ پس بادقت این بخش را مطالعه کنید. پس در کیف پول‌های آنلاین، کاربران می‌توانند به‌راحتی از هر دستگاهی و از سرتاسر جهان، به اعتبار خود دسترسی داشته باشند.

اگرچه، همیشه خطر آن وجود دارد که سرور هک شود و یا آنکه سازمان ارائه‌دهنده خدمات، کنترل بیت کوین‌های شما را در دست بگیرد.

بهترین کیف پول‌های آنلاین عبارتند از:

  • کیف پول Blockchain.com
  • کیف پول گواردا (Guarda Wallet)
  • کیف پول فری والت (Free Wallet)

کیف پول‌های گوشی و تلفن همراه

مزیت کیف پول گوشی آن است که اعتبار یک کاربر همیشه در دسترس اوست. این یک روش بسیار راحت برای پرداخت پول کالاها با اسکن کد QR آنهاست.

بهترین کیف پول‌های موبایل بیت کوین عبارتند از:

  • کیف پول تراست والت (Trust wallet)
  • کیف پول کوینومی (Coinomi)

کیف پول‌های سخت افزار

کیف پول‌های سخت افزار، دستگاه‌های قابل حمل به‌خصوصی هستند که از کلیدهای خصوصی شما برخوردار بوده و پرداخت پول را آسان‌تر می‌کنند.

انواع مختلفی از کیف پول‌های سخت افزار وجود دارد اما تمام آنها به کاربر اجازه حمل هر مقدار از ارزهای دیجیتال را در جیب‌های خود و کاملا به‌صورت مجازی می‌دهند.

بهترین کیف پول‌های سخت افزار عبارتند از:

  • کیف پول ترزور (Trezor)
  • کیف پول لجر نانو اس (Ledger Nano S)

کیف پول کاغذی

یکی از امن‌ترین گزینه‌ها برای ذخیره بیت کوین استفاده از دو QR کد است. این کد‌ها نیز با استفاده از یک سرویس خاص، تولید می‌شوند.

یکی از این کدها، کلید عمومی است. این کلید، آدرسی است که می‌توانید از طریق آن، بیت کوین‌ها را در طی معامله ارزهای دیجیتال دریافت کنید.

دیگری نیز کلید خصوصی است که می‌توانید از آن برای ارسال بیت کوین‌های ذخیره شده در آن آدرس، استفاده کنید.

سوالات پرتکرار درباره معامله ارزهای دیجیتال

آیا معامله ارز دیجیتال سودآور است یا خیر؟

هیچ شکی نیست که معامله رمز ارزها بسیار سودآور است. اما برای دستیابی به بیشترین سود، شما به دانش معامله بسیار و عملکردی عاری از هر گونه احساسات و هیجان، نیاز دارید. هر چه احساسات کمتری در این زمینه داشته باشید، نتایج بهتری از معاملات خود بدست خواهید آورد. اما باید به‌خاطر داشته باشید که معامله رمز ارزها به آن آسانی نیست که از همان روز اول درآمدی داشته باشید. اگر چنین بود، هرکسی به انجام چنین معاملاتی مشغول می‌شد. معامله رمز ارزها، یک عمل بسیار پیچیده است که مهارت‌های معامله و تحلیل بسیاری را نیاز دارد.

چه مقدار پول برای شروع معامله رمز ارزها نیاز است؟

هیچ مقدار ثابتی برای آغاز سفر معامله ارزهای رمزنگاری شده وجود ندارد. حداقل مقدار پول مورد نیاز شما کاملا به پلتفرم معامله‌ای که می‌خواهید از طریق آن معامله را انجام دهید، بستگی دارد. برای مثال در صرافی بایننس شما نمی‌توانید با کمتر از ۱۰ دلار معامله را آغاز کنید.

آیا گواهینامه خاصی برای شروع معامله ارزهای دیجیتال نیاز است؟

شما به هیچ گواهینامه‌ای برای شروع این معاملات نیاز ندارید. اما شاید نیاز داشته باشید که هویت خود را پس از ایجاد حساب برروی صرافی رمز ارز، تایید کنید. شرایط لازم برای احراز هویت نیز ممکن است از یک صرافی تا صرافی دیگر، متفاوت باشد. برای مثال صرافی بایننس به شما اجازه معامله و برداشت از حساب تا ۲ بیت کوین را بدون احراز هویت می‌دهد؛ اما در صرافی دیگری همچون کوین بیس، شما باید پیش از هر سپرده‌گذاری و شروع معامله، هویت خود را تایید کنید.

آیا معامله رمز ارزها عملی قانونی است؟

قانونی بودن یا نبودن معامله ارزهای رمزنگاری شده کاملا به کشوری که در آن زندگی می‌کنید بستگی دارد. برخی کشورها ممکن است به شما اجازه معامله دهند و برخی ممکن است بر سر راه هرگونه اقدام مربوط به ارزهای دیجیتالی، مانع بگذارند.

جمع بندی

معامله ارزهای دیجیتال، موضوع مهمی بود که امروز به آن پرداختیم. ارزهای دیجیتال امروزه به یکی از پرطرفدارترین ارزها برای معامله تبدیل شده‌اند. این ارزها یکی از سودآورترین ارزها هستند و می‌توان با استفاده از آنها در مدت زمان بسیار کوتاهی، به سودهای بسیار هنگفتی رسید. اما این ارزها به‌همین ترتیب بسیار ناپایدار هستند و معامله در آنها ریسک زیادی دارد. البته با استفاده از استراتژی‌های صحیح، می‌توانید با کمترین ریسک، بیشترین سودها را از چنین ارزهایی بدست آورید. ما امروز چگونگی معامله رمز ارزها، استراتژی‌های برتر در معامله و انواع کیف پول‌ها را خدمت شما بررسی کردیم. شما معامله در ارزهای دیجیتال را چطور معامله‌ای می‌بینید؟

Comments (0)
Add Comment