شاخص ارزهای دیجیتال و تنوع آن‌ها را از دست ندهید

شاخص ارزهای دیجیتال از مهم‌ترین موضوعات ارزهای دیجیتال است که دانستن اطلاعات آن برای تمام علاقه‌مندان به این زمینه، ضروری است. ایندکس‌ها و یا همان شاخص‌ها، مهم‌ترین مؤلفه‌های موجود در زمینه ارزهای دیجیتال هستند که بالارفتن قیمت‌ها، چگونگی معاملات و بسیاری از موارد دیگر، به آن‌ها وابسته است. حالا سوال مهمی که امروز قرار است به آن پاسخ دهیم، آن است که آیا شاخص‌های ارزهای دیجیتال و دیفای، به‌قدر کافی متنوع هستند یا خیر؟ با ما همراه باشید تا امروز به این سوال مهم، پاسخ دهیم.

شاخص ارزهای دیجیتال

در طول ده سال پیشین، مدل سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی مرسوم، به‌سمت سرمایه‌گذاری مجهول رفته است. از آغاز سال ۲۰۲۰ صندوق‌های شاخص بیش از ۱۰ تریلیون دلار را مدیریت کرده‌اند. اما با ما همراه باشید تا ببینیم که این شاخص‌ها چه اهمیتی دارند.

چرا باید از یک شاخص استفاده کرد؟

صندوق شاخص یک نوع از صندوق‌های اشتراکی و یا یک نوع محصول قابل معامله (ETP) است که طراحی شده است تا قرارگیری مستقیم در معرض اجرای شاخص بازار مالی را به شما عزیزان، ارائه دهد. بسیاری از سرمایه‌گذاران به این نوع از سرمایه‌گذاری‌ها جذب می‌شوند. چرا که آنها قصد دارند تا پیچیدگی‌های مدیریت فعال کاربران را به شخص یا پلتفرم دیگری، واگذار کنند. این یک روند از انتخاب سهام برای سرمایه‌گذاری در این شاخص است.

آن‌ها همچنین، دسترسی به یک بازار مشخص را می‌خواهند که در مقابل، پورتفولیوی بسیار متنوعی را نیز برای آن‌ها فراهم کند. در کنار آن، شاخص ارزهای دیجیتال و صندوق‌های شاخص، تمایل دارند که یک استراتژی سرمایه‌گذاری مجهول را اتخاذ کنند که هزینه‌هایی کمتر از صندوق‌های مدیریت فعالانه را تولید کند.

غیرمتمرکزسازی دنیای مالی

باوجود فایده و محبوبیت صندوق‌های شاخصی در امور مالی مرسوم، هیچ تعجبی نیست که شاهد ظهور این خدمات در اکوسیستم رمز ارز نیز باشیم. پروتکل‌هایی همچون تعاونی شاخصی (Index Cooperative)، سینتتیکس (Synthetix) و PieDAO، شاخص‌های دیفای مربوطه خود را ساخته‌اند. این به سرمایه‌گذاران رمز ارز اجازه می‌دهد تا به‌راحتی و بدون نیاز به آنکه یک متخصص دیفای باشند، در معرض بخش دیفای این صنعت قرار بگیرند. از آنجایی که اکوسیستم رمز ارز، هر محصول مالی ممکنی را در امور مالی سنتی در شبکه‌های رمز ارز کپی می‌کند، شما می‌توانید همچنین توکن‌هایی را در آن پیدا کنید که به‌عنوان شاخص برای دارایی‌های دیفای، عمل می‌کنند.

ریسک متمرکزسازی بیش از حد

به‌غیر از مزیت‌های صندوق‌های شاخصی در بازارهای سنتی، آن‌ها دارای معایبی همچون ریسک متمرکزسازی نیز هستند. برای مثال، در ماه‌های اخیر، شاخص S&P 500 Index بیشتر از دوران حباب دات کام (dot-com bubble)، وابسته به پنج سهام برتر فناوری شامل: اپل، مایکروسافت، آمازون، فیسبوک و گوگل بوده است. چنین چیزی را می‌توان به‌همین صورت برای وسیع‌ترین شاخص دیفای رمز ارز، گفت.

شاخص نبض دیفای (DPI) نیز یکی از شاخص‌های جمع‌آوری سنگین بازار است که کارآیی دارایی‌های دیفای را در اتریوم، دنبال می‌کند. DPI به‌صورت ماهانه به‌روز می‌شود و شامل مشتقات توکن، دارایی‌های ترکیبی و یا توکن‌های مرتبط با دارایی‌های فیزیکی، نمی‌شود. شاخص ارزهای دیجیتال S&P 500 نیز شامل قیمت‌های ۵۰۰ شرکت می‌شود. پس توکن‌های دیفای متفاوت بسیاری در آن وجود ندارند. همچنین، توکن‌های دیفای بسیاری باید بیایند و بروند. در نتیجه، DPI همچنین ریسک‌های متمرکزسازی نیز دارد. درحال حاضر، ۳۰% از شاخص نبض دیفای شامل تنها دو دارایی می‌شود: UNI و AAVE.

همچنین، ۷۷% از ریسک کلی DPI نیز تنها توسط چهار توکن مشخص می‌شود: UNI، YFI، SNX و AAVE. در نتیجه، بازده این شاخص به‌شدت نسبت به حرکات این چهار دارایی، حساس است.

می‌خواهید چه ریسکی کنید؟

اگر می‌خواهید در شاخص ارز دیجیتال و یا دیفای سرمایه‌گذاری کنید، حتما پیش از آن، مطالعات لازم را انجام دهید و تنها پس از تحقیقات کامل، سرمایه‌گذاری خود را انجام دهید. بیش از ۹۰ درصد توکن‌های دیفای، تنها کلاهبرداری هستند. پس مراقب سرمایه‌گذاری‌های خود باشید.

جمع بندی

شاخص ارزهای دیجیتال از شاخص‌های مهم در این زمینه است که دانستن اطلاعات آن به علاقه‌مندان این زمینه، کمک زیادی می‌کند. ارزهای دیجیتال نیز مانند بسیاری از دیگر زمینه‌ها، مخصوصا زمینه‌های مالی، دارای شاخص‌های بسیاری هستند. سوال مهمی که در مقاله امروز بدان پاسخ دادیم، آن بود که آیا این شاخص‌ها که مربوط به ارزهای دیجیتال و دیفای هستند، به‌قدر کافی متنوع هستند و یا خیر. در این مقاله به بررسی شاخص‌های موجود در این زمینه، صندوق‌های شاخصی و امکانات چنین صندوق‌هایی پرداختیم. نظر شما دررابطه با چنین شاخص‌هایی چیست؟

Comments (0)
Add Comment