پروتکل ارز دیجیتال بنکور یا یونی سواپ؟ کدام را انتخاب می‌کنید؟

پروتکل ارز دیجیتال بنکور از پروتکل‌های مهم است که می‌خواهیم در این مقاله به آن بپردازیم. این موضوع از موضوعات مهم دنیای ارز دیجیتال است که دانستن آن به شما در خریداری ارز درست و به دست آوردن سود بیشتر کمک خواهد کرد. در این مقاله می‌خواهیم به مقایسه ارز دیجیتال بنکور با ارز یونی سواپ و همچنین مقایسه نوع تجارت و فناوری بلاک چین هرکدام از آنها بپردازیم. با ما همراه باشید.

مقایسه پروتکل ارز دیجیتال بنکور با یونی سواپ

چندین سال پیش بازار ارز رمزنگاری شده برای بالا بردن پیوسته نقدینگی، معاملات حجم بالا و همچنین تسویه حساب سریع به طور عمده بر صرافی‌های متمرکز شده‌ای همچون صرافی بایننس، چنجلی، کوین دایرکت و دیگر صرافی‌ها تکیه کرد.

اگر چه توسعه دهندگان رمز ارز مشغول جهان موازی صرافی‌های غیر متمرکز یا همان DEX ها بودند که به صورت یک پروتکل غیر قابل اعتماد ساخته شده بود.

طی پاییز سال ۲۰۱۷ تغییری در سرعت حرکت قیمت دنیای رمز ارز به وجود آمد. یک شرکت پروتکل بلاک چین به نام «Bancor» عرضه اولیه سکه خود را شش ماه پس از رویداد تولید توکن خود، ۱۵۰ میلیون دلار افزایش داد. اما انگار که این مقدار کافی نباشد، در ۳ نوامبر سال ۲۰۱۸، یک سال پس از آنکه پروتکل ارز دیجیتال بنکور منتشر شد «هایدن آدامز» یونی سواپ را ساخت که بنکور را در سال ۲۰۲۰ با درآمد حدود ۳ میلیون دلار روزانه برای تامین کنندگان نقدینگی شکست داد.

اگر شما هم از تامین کنندگان نقدینگی یا معامله گران رمز ارز هستید پس حتما به یک پروتکل نقدینگی درون زنجیره‌ای برای صرافی غیر متمرکز و خودکار بر روی بلاک چین اتریوم یا در تمامی بلاک چین‌های دیگر نیاز دارید. در این راهنما ما یک مقایسه میان آن دو‌، «­David» و «the Goliath» از دنیای صرافی غیر متمرکز رمز ارز انجام خواهیم داد.

پروتکل ارز دیجیتال بنکور (The Goliath)

نام این پروتکل از « John Maynard Keynes» اقتصاددان گرفته شده است. او در دهه ۱۹۴۰ ایده‌ای به نام بنکور داشت. این ایده در رابطه با ساخت واحدی از حساب بود که بتواند بدهی حساب‌ها و دارایی‌ها را پیگیری کند. بنابراین شبکه بنکور با دادن توانایی مباده ارز رمزنگاری شده بدون نیاز به مبادله از طرف دو طرف معامله بر روی این ایده گسترش یافت. با انجام این شبکه بنکور امید داشت که نقدینگی ارزهای رمزنگاری شده و قابلیت همکاری آنها را گسترش دهد.

پروتکل ارز دیجیتال بنکور چگونه کار می‌کند؟

شبکه بنکور دنیاهای متفاوتی از ارزهای رمزنگاری شده را بانکداری می‌کند. این شبکه امیدوار است که بتواند نقدینگی بیشتری با شبکه خود به کوین‌ها اضافه کند. برای مثال یک قرارداد هوشمند شما را قادر می‌سازد تا با استفاده از پروتکل این ارز یک توکن ERC-20 مثل BAT را با توکنی دیگر مبادله کنید. بدین وسیله به هیچ طرف دیگر یا هیچ صرافی برای انجام معاملات نیاز نیست.

جدا از این شبکه بنکور برای زمانی در آینده آماده شده است که توکن‌های بسیاری وجود داشته باشد اما هیچ خریدار یا فروشنده‌ای در کار نباشد. شبکه بنکور می‌تواند تجارت را برای شما در پلتفرم خود امکان پذیر کند. همچنین این پروتکل یک کیف پول جدید دارد که اجازه تغییر توکن‌های EOS را هم می‌دهد. هدف آن افزایش قابلیت همکاری میان بلاک چین‌های مختلف و توکن‌های مربوطه آنهاست.

نوع تجارت بنکور

بنکور برای تولید هزینه‌ها بر توکن خودش که توکن شبکه بنکور یا BNT است متکی می‌باشد. این هزینه‌ها توسط پروتکل‌های بنکور مبنی بر ارزش BNT تولید شده و با گذشت زمان جمع‌آوری شده است. اگر چه که بنکور می‌تواند در ساختن هر ERC20<>ERC20 با هر تعداد دارایی کمک کند، اما BNT هنوز هم به عنوان یکی از رایج‌ترین واسطه برای اجرای مبادلات در شبکه درجه بندی می‌شود.

در روزهای اول پروتکل ارز دیجیتال بنکور، این پروتکل به علت آنکه یک توکن پروتکل غیر اتریوم بود مورد انتقاد قرار می‌گرفت چرا که BNT به قدرت یک دارایی ذخیره مانند اتریوم نیست اما اصطکاک غیر ضروری می‌ساخت. اگر چه تامین کنندگان نقدینگی مخصوصا AMM ها متوجه‌اند که این یک گزینه ایده‌ال برای ضربه اجباری توکن‌ها بر هیچ دارایی مانند اتریوم و یا BNT نیست.

به علاوه BNT به حکومت شبکه بنکور نیز کمک می‌کند. این پروتکل به افزایش عدم تمرکز پروتکل کمک می‌کند به دلیل آنکه صاحبان BNT بتوانند با استفاده از BancorDAO برای ارتقا پروتکل رای دهند.

زمانی که V2 بنکور گسترده شد با دیگر امکانات مجزایی نسبت به دیگر DEX ها و AMM ها مانند « David» یونی سواپ آمد. V2 بنکور می‌تواند برای برنامه ریزی استخر‌های AMM که ویژگی‌های مبتکرانه‌ای را می‌گشاید مورد استفاده قرار بگیرد. ویژگی‌هایی همچون بازده سرمایه بالا، ارائه توکن و کاهش ضرر ناپایدار که بتواند هزینه، اصطکاک و خطر تامین کنندگان نقدینگی و تاجران را کاهش دهد.

یونی سواپ «David»

در سال ۲۰۱۸ «هایدن آدامز» پروتکل یونی سواپ را ساخت. اعتقاد داشتند که فناوری زیرساختی یونی سواپ از یک پست از «ویتالیک بوترین» بنیانگذار اتریوم الهام گرفته شده است.

بر خلاف پروتکل ارز دیجیتال بنکور فناوری یونی سواپ ملحق شدن به بازار را برای افرادی که تمایل دارند به شدت آسان می‌کند. جدا از این یونی سواپ با صادر کردن اجازه برای تجارت‌های با حجم بالاتر و بزرگ‌تر منجر به رشد استخرهای نقدینگی شد. به صورت خلاصه یونی سواپ الگوریتم را ساده می‌کند و توکن را آزاد می‌کند. همچنین این پروتکل انجمن را زمانی که نقدینگی بیشتری در طول زمان اضافه کنند تشویق می‌کند و همچنین به اندازه کسری از گاز برای تجارت هزینه دارد.

یونی سواپ چگونه کار می کند؟

یونی سواپ از بسیاری جهات منحصر به فرد است، اما آنچه بیشتر از همه برجسته است مدل آن با نام “سازنده بازار ثابت محصولات” است. به جای ساختار سنتی مبادله دیجیتال که از کتاب سفارش استفاده می‌کند، نوع دیگری از این مدل محبوب به نام «Automated Market Maker (AMM)» را آزاد می‌کند.

حال که صحبت از سازندگان بازار خودکار شد بهتر است بدانید که قراردادهای هوشمند دارای معاملات نقدینگی یا ذخایر نقدینگی برای معامله گران در برابر معامله گران است. این ذخایر معمولاً توسط تأمین کنندگان نقدینگی تأمین می‌شوند. در ازای سود، معامله گران هزینه‌ای را به استخر پرداخت می‌کنند که براساس سهم آنها توزیع می‌شود.

از طرف دیگر مدل یونی سواپ سازنده بازار محصولات ثابت است. با این مدل یک بازار نمی‌تواند قیمت‌هایی را که مایل به فروش یا خرید اتریوم هستند مشخص کند. در این حالت یونی سواپ تمام نقدینگی را با هم جمع می‌کند و بازارها را با الگوریتم خاص خود ایجاد می‌کند.

بر خلاف پروتکل ارز دیجیتال بنکور این الگوریتم طوری ساخته شده است که همیشه می‌تواند نقدینگی را صرف نظر از اینکه حجم نقدینگی کوچک یا اندازه سفارش بزرگ است، فراهم کند. این الگوریتم ترفندی را پیاده می‌کند که قیمت سکه را هم اندازه با مقدار مورد نظر افزایش می‌دهد. سفارشات بزرگتر به ضرر این سیستم است، اما سیستم نگران تمام شدن نقدینگی نیست زیرا همیشه کار می‌کند.

در مدل تجاری یونی سواپ چگونه درآمد کسب می‌کنند؟

ممکن است شما از این واقعیت شوکه شوید. یونی سواپ هیچ درآمدی ندارد. این بدان معنا نیست که بنیانگذاران ثروت را دوست ندارند، اما با پروتکل غیر متمرکز توسط پارادایم ساخته شده است. هزینه‌ها در کل به تأمین کنندگان نقدینگی تعلق می‌گیرد. هیچ یک از بنیانگذاران سهمی در معاملات انجام شده از طریق پروتکل ندارند.

از زمان نگارش این مقاله، هزینه معاملاتی که تأمین کنندگان نقدینگی در ازای آن دریافت می‌کنند ۰.۳% در هر معامله است. به طور خودکار این موارد به مجموعه نقدینگی اضافه می شوند، اما همه ارائه دهندگان می‌توانند در هر زمان از آنها استفاده کنند. سهم یک تأمین کننده از انبار هزینه‌های او تعیین می‌شود.

اگر چه که عرضه V2 یونی سواپ که در می امسال راه اندازی شد برشی از هزینه‌ها برای توسعه یونی سواپ جمع آوری کرد.

خلاصه

یونی سواپ یک پروتکل صرافی غیر متمرکز است که در اتریوم ساخته شده است و هر فردی را با یک کیف پول اتریوم قادر می‌سازد که توکن‌ها را بدون نیاز به هیچ طرف قرار داد مرکزی معامله کند. معنی دقیق آن می‌تواند به بنکور داده شود اما بنکور قدرت خود را در طول چندین بلاک چین افزایش داده است در حالی که یونی سواپ بر معاملاتی متمرکز است که تنها در بلاک چین اتریوم انجام شده باشند.

بیوگرافی نویسنده

«ولادیمیر پیروژنکو» یک متخصص در ساخت و راه اندازی محصولات، شرکت‌ها، جذب سرمایه، افزایش تسریع کردن و مقیاس تجارت‌ها است. او مشاوره فناوری بلاک چین پیشرو در آژانس بازاریابی عرضه اولیه سکه ReVerb یا «ReVerb ICO marketing agency» است.

جمع‌بندی

پروتکل ارز دیجیتال بنکور از پروتکل‌های مهمی بود که در این مقاله به آن پرداختیم. دانستن اطلاعات این پروتکل به شما در تصمیم بهتر در دنیای ارزهای دیجیتال کمک بسیاری می‌کند. ما در این مقاله مزایای این پروتکل را در قالب مقایسه آن با پروتکل ارز یونی سواپ خدمت شما توضیح دادیم. با استفاده از پروتکل بنکور قادر خواهید بود که در بلاک چین‌های بیشتری به معاملات خود ادامه دهید. به نظر شما این پروتکل همچنان پیشروی عرصه خواهند ماند؟

Comments (0)
Add Comment