بازار مشتقات رمزارز در سال ۲۰۲۱ غوغا به پا می کند

 بازار مشتقات رمزارز در سال ۲۰۲۱ شاهد رشد بسیار زیادی بود. ارزش قرادادهای بیت کوینی که در روز کریسمس منقضی شدند ۲ میلیارد دلار بود.

 سال ۲۰۲۰ سال بسیار مهمی برای بازار رمزارز بوده است. بیت کوین و اترویم در کنار یکدیگر سالی درخشان را به پایان رساندند. ارزش مشتقات برای این دو رمزارز به شدت افزایش پیدا کرد. قرادادهای آتی و آپشن زیادی برای این دو رمزارز در بازارهای CME ، OKex، derbit و بایننس ایجاد شده است.

در تاریخ ۳۱ دسامبر ارزش قراردادهای آتی بیت کوین به بالاترین حد خود در تاریخ رسید. ارزش مجموع قرارداهای آتی به ۶.۸ میلیارد دلار رسید. این میزان در مقایسه با ۱۰۰ روز قبل سه برابر افزایش داشته است. همین مسئله نشان دهنده سرعت رشد این قراردادها در بازار بیت کوین است.

بازار مشتقات رمزارز

روند صعودی با سرعت به مسیر خود ادامه می دهد. به نظر می رسد که ادامه روند صعودی سرمایه گذاران بسیاری را برای ورود به این بازار تشویق کرده است. شیوع بیماری کرونا بازار اقتصاد جهانی را به کلی متزلزل کرده است. سرمایه گذارانی که بازار بیت کوین را برای سرمایه گذاری انتخاب کرده اند، به دنبال به حداقل رساندن ریسک های موجود در بازار هستند. بازار جهانی وضعیت ناخوشایندی را تجربه کرده است.

موسسات سرمایه گذاری مسبب تغییرات هستند

در حالی که عوامل متعددی در رشد بازار بیت کوین نقش داشته اند. اما می توان گفت که  استقبال موسسات سرمایه گذاری از این بازار یکی از مهمترین عواملی بوده است که به ادامه روند صعودی دامن زده است. قراردادهای آتی و آپشن از جمله موارد محبوب این دست سرمایه گذاران هستند. این نکته را به یاد داشته باشید که قراردادهای آپشن و آتی به دارایی زیادی نیاز دارند. بنابراین در اغلب موارد افرادی که از این بازار های استقبال می کنند اندوخته زیادی را در اختیار دارند. به همین دلیل سرمایه گذاران خرد کمتر از دیگران به این بازار روی می آورند. از طرفی درک ساز و کار این قبیل قراردادها برای سرمایه گذاران خرد چنان ساده نیست.

در سال ۲۰۲۰ موسسات بسیاری از قبیل میکرواستراتژی (MicroStrategy) علاقه زیادی به بازار مشتقات رمزارز نشان دادند. چنین موسساتی به خوبی به پتانسیل های موجود در بیت کوین و دیگر رمزارز ها پی بردند. آنها می دانند که بیت کوین به زودی جایگاه طلا را نیز از ان خود می کند.

 بازاری مانند Derbit بیش از هر زمان دیگری شاهد استقبال سرمایه گذاران متفاوت بوده است. قراداد های آتی و آپشن زیادی در این بازار ثبت شده اند. همین امر سبب شده است که موسسات بیشتری برای عقد این قراردادها روی کار بیایند. سخنگوی بازار CME در گفتگو با Cointelegraph اعلام کرده است:

«ماه نوامبر ماه بسیار خوبی برای قراردادهای آتی بوده است. این ارز در این ماه بیشتری جچم معاملات روزانه را تجربه کرده است. همین امر سبب شده است که این ماه دومین ماه طلایی در تاریخ بیت کوین به شمار رود.»

شاخص تاثیرگذار

شاخص دیگری که خبر از سرمایه گذاری موسسات سرمایه گذاری در بیت کوین می دهد، ایجاد قرادادهای بز در بازار است. سرمایه گذاری مانند LOIH  چیزی در حدود ۲۵ قرارداد آتی ایجاد کرده است. هر کی از این قراردادها ۵ بیت کوین را در بر می گیرد. به گفته سخنگوی بازار CME 103 سرمایه گذار بزرگ بازار بیت کوین در ماه نوامبر قرارداد باز ایجاد کرده اند. این میزان در مقایسه با سال گذشته ۱۳۰ درصد افزایش را نشان می دهد. در ماه دسامبر تعداد این قراردادها به ۱۱۰ عدد رسید. افزایش این آمار به منزله استقبال زیاد موسسات سرمایه گذاری در این بازار است.

 از سوی دیگر افزایش چنین قرادادهایی نشان دهنده بالغ شدن بازار بیت کوین و دیگر رمزارز هاست. قرادادهای مشتق درست مانند بازارهای سنتی نقدینگی زیادی را به سرمایه گذار پیشنهاد می دهند. همین امر سبب شده است که آنها دارایی خود را از خطر نوسانات احتمالی بازار رمزارز نیز دور نگه دارند.

دیگر عوامل تاثیر گذار بر میزان تقاضا

عوامل ریز و درشت زیادی روی میزان تقاضا تاثیر گذار بوده اند. شیوع بیماری کرونا بسیاری از کمپانی های قدرتمند را به سوی ورشکستگی سوق داد. میزان بیکاری در انگلستان و هند به شدت افزایش پیدا کرد. این امر منجر شد که بسیاری از دولت هابرای به حداقل رساند خسارت ناشی از شیوع این بیماری بسته های معیشتی را برای مردم در نظر بگیرند.

 همین امر سبب شده است که بر تعداد سرمایه گذارانی که سابق بر این از این بازار استقبال می کردند نیز افزوده شود. سرمایه گذاران سنتی نیز به این بازار روی آورده اند و بیت کوین را به عنوان ارزی که دارایی آنها را از تورم نجات می دهد انتخاب کرده اند.

 از طرف دیگر ماینرها و شرکت هایی که در این زمینه فعالیت دارند نیز بیش از هر زمان دیگری به این بازار روی آورده اند. آنها می خواهند دارایی خود را افزایش دهند. چراکه پرداخت هزینه های استخراج به درآمد زیادی نیاز دارد.

 از طرف دیگر سرمایه گذاران خرد نیز بیش از گذشته به این بازار علاقه نشان داده اند. در فصل چهارم سال ۲۰۲۰ چیزی در حدود ۸۴۸ آدرس جدید به بیت کوین اضافه شده است. این تعداد در مقایسه با دیگر فصل های سال بی سابقه بوده است. به طور متوسط ۸۵۶۰ قرارداد آتی در بازار CME در روز انجام شده است.

مشتقات بازار اتریوم نیز با دیفای و راه اندازی اتریوم ۲.۰ افزایش پیدا کرده است

در کنار و بیت کوین قراردادهای آتی باید بدانید که اتریوم نیز شاهد رشد بسیار زیادی در سال ۲۰۲۰ بوده است. قرادادهای آتی اتریوم از فوریه سال ۲۰۲۱ فعالیت خود را آغاز می کنند. در گذشته قراردادهای آتی تنها در اختیار محصولاتی بودند که به وسیله بیت کوین خریداری می شدند. اما این امر به کلی تغییر کرده است. بازار مشتقات رمزارز اتریوم نیز حجم زیادی از بازار بیت کوین را به خود اختصاص داده است.

 آمار و اطلاعات موجود نشان می دهند که تعداد قراردادهای آتی بیش از هر زمان دیگری افزایش پیدا کرده است. تعداد قراردادهای آتی بیت کوین در ماه نوامبر از ۹۱ درصد به ۸۷ درصد کاهش پیدا کرده است. این اتفاق در حالی روی داده است که انفجار دیفای جهان رمزارز را تحت تاثیر قرار داده است. افزایش معاملات اتریوم سبب شده است که از شدت قراردادهای اتی بیت کوین نیز کاسته شود.

دلیل این که قرارداد های آتی بیت کوین از قراردادهای آتی اتریوم به مراتب بیشتر هستند این است که بیت کوین موفق شده است توجه موسسات سرمایه گذار را به خود جلب کند. از طرف دیگر سرمایه گذاران بزرگ بازار های سنتی به بیت کوین علاقه نشان داده اند. اما انفجار دیفای و اتریوم ۲.۰ نیز توجه افراد بیشتری را به این بازار جلب کردند.

 روز به روز شاهد استقبال سرمایه گذاران بیشتری در بازار اتریوم هستیم. این بازار نیز به روند صعودی ادامه داده است. به زودی شاهد افزایش تقاضا برای قراردادهای آتی در این بازار خواهیم بود.

 سال ۲۰۲۱ سالی طلایی برای رمزارز خواهد بود

قراردادهای آتی اتریوم از ماه فوریه آغاز می شود. اگر روند صعودی به مسیر خود ادامه دهد باید در انتظار سالی باشکوه تر برای بیت کوین و دیگر رمزارزها باشیم.

بازار رمزارز به تازگی شاهد فرارسیدن تاریخ انقضای بسیار از قراردادهای آتی بیت کوین بوده است. ارزش این قراردادها به ۲.۳ میلیارد دلار می رسیده است. به نظر می رسد که با رشد بازار رمزارز باید شاهد افزایش میزان قراردادهای آتی در این بازار نیز باشیم.

 با توجه به افزایش استقبال سرمایه گذاران از این بازار باید بدانید که به زودی بازارسازها بیشتری به استفاده از قراردادهای آتی روی می آورند. در کنار قراردادهای آتی بیت کوین و اتریوم رمزارزهای دیگری نیز در بازار وجود دارند. آلت کوین ها نیز قراردادهای مشتق بسیاری را به سرمایه گذاران پیشنهاد می دهند. سرمایه گذاران خرد بیش از دیگر سرمایه گذاران از این بخش بازار استقبال کرده اند. با وجود اینکه هنوز سرمایه گذاران بزرگ بازار وموسسات سرمایه گذاری به فرصت های موجود در بازار مشتقات آلت کوین ها روی نیاورده اند اما این اوضاع تغییر می کند. با توجه رشد این بازارها و گزینه های متفاوتی که روز به روز به فرصت های موجود در این بازار افزوده می شود، به زودی باید شاهد ورود سیل تازه ای از سرمایه گذاران به بازار آلت کوین باشیم. همین امر در آینده نزدیک منجر به افزایش قراردادهای مشتق در بازار رمزارز خواهند شد.

کلام آخر

برای خرید و فروش بیت کوین و اتریوم دیر نشده است. این بازار فرصت های متفاوتی را در اختیار شما می گذارد. با شناسایی موقعیت های موجود در این بازار با روند صعودی بازار بیت کوین همراه شوید. آینده از ان رمزارزهاست. با سرمایه گذاری در این بازار خود را برای مواجه با یک تورم جهانی آماده می کنید. ارزش دلار و دیگر ارز های سنتی به شدت کاهش پیدا کرده است و این روند ادامه خواهد داشت. با سرمایه گذاری در بازار بیت کوین دارایی خود را از گزند تورم دور نگه می دارید. با ما در رمزارز مارکت بیت کوین را به سبد دارایی خود اضافه کنید. همراه با ما تازه های دنیای خبر رمزارز را مطالعه کنید و اطلاعات خود را افزایش دهید.

 منبع

https://cointelegraph.com/news/crypto-derivatives-gained-steam-in-2020-but-2021-may-see-true-growth

Comments (0)
Add Comment