دردسر برای نیروگاه‌های چینی؛ خروج ماینرهای ارز دیجیتال

گفته می‌شود که تبلیغات برای نیروگاه‌های برق الکترونیک در حال افزایش است. این تبلیغات در مقیاس کوچک برای پلتفرم های تجارت الکترونیک و دست دوم چینی افزایش یافته است. این به آن علت است که ماینرهای ارز دیجیتال در حال خروج از کشور هستند.

خروج ماینر‌های ارز دیجیتال کا را سخت تر می‌کند

اخیراً در رمز ارز مارکت خبری مبنی بر سرکوب ماینرهای ارز دیجیتال در کشور چین را شنیده ایم. به علت خروج ماینرها از کشور چین، این نیروگاه‌های برق الکترونیک به دنبال مشتریان جدید هستند.

یکی از خبرگزاری‌های مهم در کشور چین خبرگزاری صبح جنوب چین (South China Morning Post (SCMP)) است. این خبرگزاری اعلام کرد که تبلیغات نیروگاه‌های برق الکترونیک در پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی دست دوم چینی در حال افزایش است. یکی از این پلتفرم‌ها، پلتفرم (Xianyu) است. در حال حاضر نیروگاه‌های برق الکترونیک ۵۰ مگاوات ظرفیت دارند. از این رو این نیروگاه‌ها اقدام به تبلیغ برای مشتریان جدید می‌کنند.

طبق گفته (SCMP) برخی از فروشنده‌ها ادعا کردند که لیست آن‌ها با صنعت استخراج ارز دیجیتال هیچ گونه ارتباطی ندارد. این در حالی است که دیگران گفته‌اند که پیشنهاد آن‌ها با باعث سرکوب ماینرها شده بود.

وابستگی به ماینرهای ارز دیجیتال

یکی از فروشندگان گزارش کرد که بسیاری از فعالان، به ماینرهای ارز دیجیتال متکی هستند. این وابستگی به این علت است که آن ها مجوز استفاده از برق را ندارند. در واقع این افراد از مقامات ایالتی و سازمان‌های حفاظت از محیط زیست مجوزی مبنی بر استفاده از شبکه برق دریافت نکردند.

یکی دیگر از فروشندگان به خبرگزاری SCMP گفت: “اگر یک نیروگاه برق خریداری کنید, می‌توانید رمز ارز را مخفیانه استخراج کنید.”

این خبر در حالی منتشر می‌شود که ماینرها در حال خروج از کشور هستند. این ماینرها قصد کاپیتولاسیون دارند. آن ها می‌خواهند فعالیت‌های خود را به سایر کشورها مانند کشور کانادا انتقال دهند.

افزایش قیمت پردازنده‌های گرافیکی

بیت مین (bitmain) یکی از بزرگترین تامین کنندگان تجهیزات برای ماینرهای ارز دیجیتال در جهان است. طبق گزارش‌ها این تامین کننده فروش جهانی برای ماینر‌های ارز دیجیتال را در هفته گذشته متوقف کرد. در واقع علت کار آن‌ها این بود که مشتریان خود را برای فروش عمده در بازار ثانویه از دست ندهد. کنان (Canaan)، یکی از رقیب‌های بزرگ Bitmain است. او و pool  BTC.com، استخر بزرگ استخراج, از جمله ماینرهای ارزهای دیجیتال هستند که به خارج از کشور مهاجرت کردند. این دو عملیات‌های بزرگ در صنعت استخراج رمز ارز را به کشور دوست و همسایه، قزاقستان، انتقال دادند.

در همین حال قیمت پردازنده‌های گرافیکی(GPU)  در این کشور به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده است. برخی اظهار داشتند که این کاهش قیمت به این علت است که ماینرهای ارز‌های دیجیتال تقاضای خود را برای این محصول کاهش دادند. طبق گزارشات، کارت گرافیک RTX 3060  ایسوس در اوایل ماه جاری با قیمت ۷۳۰ دلار به فروش می‌رسید. این در حالی است که در اواخر ماه می، قیمت این کارت کمتر از ۲۱۰۰ دلار بود. سایت آنلاین Tmall با مدیریت jd.com این کارت گرافیک را به این قیمت بفروش می‌رساند.

در آخر

همانطور که می‌دانید کشور چین قانون ممنوعیت استخراج را برای ماینر‌های ارز دیجیتال اعمال کرد. با این اقدام کشور چین، بسیاری از ماینر‌ها به کشورهای دیگر مهاجرت کردند. در واقع این ماینرها برای اینکه عملیات های خود را جهت استخراج بیت کوین انجام دهند به کشورهایی که شرایط بهتری داشتند سفر کردند. در این میان نیروگاه‌های برق الکترونیک در این کشور به دنبال مشتریان جدید هستند. این نیروگاه ها تبلیغات زیادی را برای افزایش مشتری و سرمایه گذاری انجام داده اند. این اقدام دولت چین تا چه اندازه به نیروگاه‌های برق ضربه وارد می‌کند؟ خروج ماینرها از این کشور چه تبعاتی را به دنبال خواهد داشت؟ به نظر شما آیا دولت چین از این اقدام خود پشیمان می‌شود؟

https://cointelegraph.com/news/chinese-hydropower-plants-on-sale-as-crypto-miners-move-abroad

Comments (0)
Add Comment