استخراج کنندگان رمزارز به دنبال برق ارزان تگزاس

استخراج کنندگان رمزارز در سراسر جهان چشم به برق ارزان تگزاس دوخته اند. مخالفت های دولت چین با استخراج رمزارز در این کشور یکی از دلایل این موضوع است. اما نگرانی هایی از بابت تاثیر این کار بر توان توزیع شبکه برق این ایالت وجود دارد.

نفس های شبکه برق ایالت تگزاس همین الان هم در پی گرمای بی سابقه به شماره افتاده است. در پی مخالفت های دولت چین با استخراج بیت کوین نگرانی های زیادی از بابت مهاجرت احتمالی بسیاری از ماینرها به ایالت تک ستاره و فشار بر شبکه برق نه چندان مستحکم آن بوجود آمده است.

نظر صاحب نظران درباره مهاجرت ماینرها

برندون ارونقی (Brandon Arvanaghi) یکی از مهندسان امنیتی سابق شرکت رمزارز جمنای (Gemini) در مصاحبه به سی ان بی سی (CNBC) گفته است: «تگزاس طی ماه های آینده تغییرات بسیاری را تجربه خواهد کرد. چراکه بسیاری از ماینرها به این ایالت چشم دوخته اند».

او همچنین گفت: «ما سیاست مدارانی مانند گرگ ابوت (Greg Abbot) را در این ایالت داریم. آنها آشکارا از استخراج رمزارز حمایت می کنند. استخراج رمزارز در آمریکا تبدیل به یک صنعت واقعی خواهد شد. این اتفاق فوق العاده است».

ارونقی همچنین اضافه کرد: «تگزاس نه تنها ارزان ترین برق در آمریکا بلکه یکی از ارزان ترین برق های دنیا را دارد».

نیک کارتر (Nic Carter) یکی از مالکان شرکت کسل آیسلند ونچرز (Castle Island Ventures) نیز در مصاحبه با همین خبرگزاری گفت: «نیمی از قدرت هش دنیا در نهایت از چین خارج خواهد شد و به دنبال خانه ای جدید خواهد گشت».

او همچنین اضافه کرد: «هر میزبان استخراج رمزارزی که من سراغ داشته ام تا به حال حداقل یک بار تلفنش در این باره زنگ خورده است. استخراج کنندگان رمزارز چینی به دنبال میزبان های جدیدی در آسیای مرکزی، اروپای شرقی و غربی، ایالات متحده و شمال اروپا می گردند».

نرخ برق مصرفی جهانی استخراج رمزارز (hashrate) با خبر نظارت های سخت گیرانه تر دولت چین بر استخراج کنندگان رمزارز که در اوایل ماه می منتشر شد، به میزان یک سوم کاهش پیدا کرده است.

مشکلات تامین برق در تگزاس

اما آیا چالش شبکه برق تگزاسی ها با هجوم استخراج کنندگان رمزارز بیشتر خواهد شد؟ شورای اطمینان تامین برق تگزاس (ERCOT) از تگزاسی ها درخواست کرده است مصرف برق خود را محدود کنند. این درخواست در پی موج بی سابقه گرما و بالا رفتن مصرف برق به دلیل استفاده بسیار زیاد تگزاسی ها از سیستم های خنک کننده خانه هایشان صادر شده است.

تقریبا ۱۲۰۰۰ مگاوات از ظرفیت تولید برق این ایالت از روز دوشنبه هفته گذشته آفلاین بوده است. که برای تامین برق ۲.۵ میلیون خانه کافی است. این شورا بیان کرده است که میزان قطعی های مکرر برق بسیار نگران کننده است.

مسئولان این ایالت هشدار داده اند که در صورت عدم توجه به این درخواست فاجعه های گذشته تکرار خواهند شد. اتفاقاتی مانند قطعی گسترده برق در ماه فوریه زمستان گذشته که ۶۹ درصد خانه ها را با قطعی برق و نیمی از آنها را با قطعی آب مواجه کرد. بر اساس گزارش بازفید (Buzzfeed) قطعی برق ماه فوریه ممکن بوده به مرگ ۷۰۰ نفر در این ایالت بینجامد.

آنجلا والچ (Angela Walch) یک محقق اهل تگزاس تکنولوژی های بلاک چین در دانشگاه مرکزی لندن است. او در توئیتی نگرانی خود از بابت تخصیص برق تگزاس به استخراج کنندگان رمزارز را ابراز کرد. او به این موضوع اشاره کرده است که مسئولین این ایالت از خانواده او و دیگر ساکنان خواسته اند که مصرف کولر را کاهش دهند. همچنین آنها را از روشن کردن ماشین لباس شویی و خشک کن نیز منع کرده اند.

مزایای احتمالی ورود استخراج کنندگان رمزارز به تگزاس

با این وجود وین واگان (Wayne Vaughan) مدیر عامل شرکت تایریون (Tirerion) به این نگرانی ها این گونه پاسخ داده است که: بیشتر برقی که برای استخراج رمزارز مصرف خواهد شد شامل منابع رشته ای است. این نوع منابع هرگز نمی توانند برای تامین برق خانگی مورد استفاده قرار بگیرند.

برخی نیز مدعی هستند که استخراج عمده بیت کوین در تگزاس می تواند اوضاع برق این ایالت را بهبود ببخشد. آنها می گویند: با افزایش تقاضای فصلی برق استخراج کنندگان رمزارز می توانند برق اضافه شان را به شبکه برق این ایالت بفروشند. برقی که در غیر این صورت هدر خواهد رفت.

در سپتامبر ۲۰۲۰ پیتر تیل استخراج کننده رمزارز لایه یک در غرب تگزاس گزارش کرد که: با فروش مازاد برق تجدید پذیر خود به شبکه برق تگزاس بیش از ۷۰۰ درصد سود بدست آورده ایم. او عنوان کرد که این کار را در میانه گرمای بی سابقه در تگزاس انجام داده است.

مصرف برق استخراج کنندگان رمزارز در چین

در حال حاضر اطلاعات دقیق و به روزی از هش ریت جهانی در دسترس نیست. شاخص مصرف برق بیت کوین دانشگاه کمبریج (BECI) تخمین زده است که در ماه آوریل ۲۰۲۰، ۶۵ درصد برق مورد نیاز استخراج کنندگان رمزارز در چین تولید شده است.

در ابتدای ماه جاری قوانین سخت گیرانه در سین کیانگ و یوننان چین به اجرا درآمد. این قوانین استخراج کنندگان رمزارز را به تعلیق فعالیت هایشان موظف کرد. مرکز یاد شده در دانشگاه کمبریج تخمین زده است که بیش از ۴۰ درصد برق مصرفی برای تولید رمزارز در چین در این دو منطقه مصرف می شده است.

در آخر

با اجرای قوانین سخت گیرانه در دو منطقه کشور چین موجی از استخراج کنندگان رمرارز بدنبال خانه ای جدید هستند. طبق پیش بینی های بسیاری از سرمایه گذاران این حوزه مقصد بسیاری از آنان ایالت تگزاس آمریکا است. این ایالت یکی از ارزان ترین برق های دنیا را دارد. با این حال ضعف شبکه برق رسانی در این ایالت نگرانی های زیادی را برانگیخته است. بحران های متعدد قطعی برق در گذشته بر این نگرانی ها دامن زده است. مسلما مهاجرت گسترده و یکباره استخراج کنندگان رمزارز به این ایالت چالش هایی خواهد داشت. برخی نیز معتقد هستند که این کار حتی ممکن است به شبکه برق ضعیف این ایالت کمک هم بکند. چراکه برق مازاد استخراج بیت کوین می تواند به شبکه برق این شهر برگردانده شود. برقی که از اساس نمی توانست توسط خود این شبکه تامین شود.     

آیا با مهاجرت استخراج کنندگان رمزارز به تگزاس قیمت بیت کوین تحت تاثیر قرار خواهد گرفت؟

به نظر شما قوانین سخت گیرانه دولت چین در هفته های آتی چه تاثیری بر روند خرید و فروش بیت کوین خواهد گذاشت؟

https://cointelegraph.com/news/crypto-miners-eye-cheap-power-in-texas-but-fears-aired-over-impact-on-the-grid

Comments (0)
Add Comment