حمایت دولت از ماینینگ رمزارز در پاکستان

 

در استان Khyber-Pakhtunkhwa پاکستان، دو مزرعه ماینینگ رمزارز، با حمایت دولتی راه‌اندازی شده‌است. این یکی از اولین نمونه‌های پشتیبانی مالی دولتی از استخراج رمزارز است. ضیاالله بانگاش (Ziaulla Bangash)، مشاور وزیر فناوری این استان اعلام کرد که این استان اخیرا قانونی را تصویب کرده که اجازه چنین عملیات‌هایی را تحت شرایطی به علاقه‌مندان می‌دهد. همچنین قانونی تصویب شده که به افراد اجازه می‌دهد رمزارز خود را منتشر و نگهداری کنند. در ادامه به بررسی جزییات این پروژه می‌پردازیم.

انتخاب بهترین گزینه‌ها برای ماینینگ رمزارز

شرایط آب و هوایی این استان، استخراج بیت کوین را نسبت به دیگر رمزارزها، به گزینه مناسب‌تری تبدیل می‌کند زیر به دلیل کوه پایه‌ای بودن منطقه، مناطق بسیار مرتفع و سرد وجود دارد. سال گذشته، بانگاش، همراه با اعضای مجلس قانونگذاری محلی، از  مقامات مرکزی پاکستان درخواست کردند استخراج بیت کوین را قانونی کنند و به شهروندان اجازه دهند ارزهای دیجیتال داشته باشند. در نوامبر سال ۲۰۲۰، گزارشی صادر شد مبنی بر اینکه کمیسیون بورس و اوراق بهادار پاکستان (SECP)، یک سند مشاوره در مورد تنظیم رمزارزها در این کشور تهیه کرده‌است. SECP انواع مختلفی از دارایی‌های دیجیتالی را تعریف می‌کند و به طور جداگانه توکن‌های سهام و توکن‌های سودمند را اختصاص می‌دهد.

قانون معاملات و ماینینگ رمزارز در پاکستان

رمزارزها، از جمله بیت کوین به طور رسمی در پاکستان پشتیبانی و یا استفاده نمی‌شوند. هرچند هیچ قانون مستقیمی استفاده از این ارزهای دیجیتال را منع نکرده‌است. از ۱۶ ژانویه ۲۰۲۱، بانک دولتی پاکستان به هیچ شخص یا سازمانی اجازه انجام خرید، خرید، مبادله و سرمایه‌گذاری ارزهای مجازی، سکه‌ها و توکن‌ها را نداده است. دستگیری‌های زیادی توسط بخش مبارزه با جنایت سایبری سازمان تحقیقات فدرال (FIA) در رابطه با استخراج بیت کوین و سایر رمزارزها انجام شده‌است؛ هرچند این دستگیری‌ها تحت اتهامات پولشویی انجام شده و نه تحت قوانین مربوط با رمزارزها. یکی از شخصیت‌های تلویزیونی پاکستان، وقار زاکا، دادخواست قانونی شدن بیت کوین در این کشور را ارائه داده‌است.

علی‌رغم جنجال‌های فراوان پیرامون ارزهای دیجیتال، وبلاگ‌نویسان برجسته پاکستانی و اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی درگیر تجارت بیت کوین هستند و به طور منظم با هدف تنظیم رمزارزهای پایه، محتوا را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند. در دسامبر سال ۲۰۲۰، دولت خیبر پختونخوا اولین استانی در پاکستان شد که مصوبه‌ای را برای قانونی‌سازی ارزهای رمزپایه در این کشور تصویب کرد.

خرید و فروش بیت کوین در پاکستان

با توجه به این مطلب که اکثریت جمعیت پاکستان را جمعیت بین ۱۸ تا ۴۰ سال تشکیل می‌دهد، و این واقعیت که پاکستان یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای دنیاست، می‌توان حدس زد که منع مبادلات رمزارز در این کشور اثر چندانی نخواهد داشت. حجم معاملات روزانه، با وجود ممنوعیت غیرمستقیم بیت کوین و سایر رمزارزها توسط دولت، در پاکستان در حال افزایش است. بیت کوین در مبادلات نظیر P2P از طریق کانال‌هایی مانند Paxful و LocalBitcoins در پاکستان با حجم و سرعت زیادی در حال معامله است. بخش‌های دیگری از معاملات در گروه‌های رسانه‌های اجتماعی و جوامع آنلاین اتفاق می‌افتد که در آن فریلنسرها بیت کوین خود را در ازای پول رایج کشور،  می‌فروشند.

بیت کوین در حال حاضر در هیچ بخشی از پاکستان به عنوان روشی برای پرداخت، پذیرفته نیست. در پاکستان حتی یک بورس بیت کوین متمرکز و تنظیم شده وجود ندارد که افراد بتوانند بیت کوین را خریداری، فروش یا تجارت کنند. بنابراین برای فریلنسرها تبدیل آن به پول نقد کمی دشوار و خطرناک است از این رو قیمت‌گذاری آن‌ها با سیستم‌های رایج کمی متفاوت است. مطالب مرتبط را بخوانید.

آینده ماینینگ رمزارز در پاکستان

ماینینگ رمزارز در پاکستان، علی‌رغم این واقعیت که دولت از زمان تصویب این ممنوعیت، مزارع استخراج را تعطیل کرده، به طور مداوم در حال افزایش است. درنهایت، این ممنوعیت منجربه افزایش تعداد افرادی شد که استخراج بیت کوین را در خانه انجام می‌دهند. بیشتر آن‌ها از استخرهای استخراج مانند ViaBTC ، Braiins و Slush Pool برای استخراج بیت کوین و سایر رمزارزها استفاده می‌کنند. بخش‌های خصوصی و سرمایه‌گذاران بزرگ مطمئنا در آینده‌ای نزدیک مزارع ماینینگ جدیدی تأسیس خواهند کرد و در آینده‌ای نزدیک این امر تنها به قبول شکست توسط دولت پاکستان و تغییرات قوانین این کشور در مواجهه با رمزارزها منجر خواهد شد.

نکات مثبت و منفی ماینینگ رمزارز در پاکستان

با توجه به افزایش ماینرها و مبادله کنندگان رمزارز در پاکستان و حتی در صورت تغییر قوانین، هنوز هم استخراج کنندگان رمزارز با موانع بسیاری روبه‌رو هستند. سالهاست که در پاکستان کمبود برق وجود دارد و خاموش شدن منظم برق در این کشور امری عادی است. حتی در شهرهای بزرگی مانند لاهور و کراچی، اگر برق برای چندین ساعت قطع شود، کسی متعجب نمی‌شود. با اینکه برق در پاکستان ارزان است، اما تولید نیرو از توربین‌های آبی در مقیاس کوچک در قسمت شمالی پاکستان آسان‌تر و مقرون به صرفه‌تر است و این می‌تواند به ماینینگ رمزارز کمک کند تا از قطعی برق جلوگیری کنند.

به دلیل تحصیلات حداقلی و مقررات نادرست، میزان کلاهبرداری از طریق رمزارزها در پاکستان (و همچنین دیگر کشورهای در حال توسعه)، بالاتر از کشورهای توسعه یافته است. این امر بازاری آسان و مناسب برای کلاهبرداران است. در سال ۲۰۱۷ مردم بسیاری از پروژه‌های کلاهبرداری که منجر به ضرر و زیان نقدینگی به کل کشور در حد وسیع شد شکایت کردند، که این بزرگترین عامل ممنوعیت بیت کوین و رمزارزهای دیگر در این کشور شد. پروژه‌های کلاهبرداری مانند OneCoin در پاکستان به عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای کسب سود سریع در کوتاه مدت، به مردم فروخته شد. افراد پشت این پروژه‌ها اکثرا اتباع پاکستانی- بریتانیایی بودند که بودجه این پروژه‌ها را تأمین می‌کردند و از میلیون‌ها نفر از کسانی که پول خود را سرمایه‌گذاری کرده بودند کلاهبرداری می‌کردند.

به همین دلیل عامل اصلی موفقیت بیت کوین در پاکستان برای آینده، اطمینان اطلاعات و دانش درست در این زمینه است. زیرا هنوز هم بسیاری بر این باورند که بیت کوین یک سبک جدید کلاهبرداری است و نوعی طرح «سریع ثروتمند شدن غیر واقعی» است. بیشتر بدانید.

نتیجه‌گیری

متاسفانه همچنان خرید و فروش و ماینینگ رمزارزها در کشورهای در حال توسعه بسیاری، زمینه‌ای مناسب برای کلاه‌برداران است و عده‌ زیادی از مردم این‌گونه کشورها روزانه با آرزوی پول سریع و راحت، حجم زیادی از سرمایه خود را از دست می‌دهند. آینده‌ ماینینگ رمزارز در پاکستان در صورت تصدیق دولت می‌تواند آینده‌ای سودآور و مفید برای این کشور باشد هرچند پایه‌گذاری سیستم‌های استفاده از رمزارزها در حالت‌های مختلف کاری زمان‌بر خواهد بود و نیاز به توجه و دانش تخصصی دارد.

با توجه به اینکه بسیاری از تحلیل‌گران و کارشناسان حوزه رمزارزها، این ارزهای دیجیتال را گزینه‌ای مناسب برای جایگزینی ارزهای فیات و سیستم‌های بانکداری کنونی می‌دانند و چنانچه این فرضیه به وقوع بپیوندد کشورهایی که هنوز پایه‌گذاری این سیستم‌ها را نداشته باشند به شدت با مشکل مواجه خواهند شد.