انواع کیف پول رمز ارز و تمام آنچه که باید در مورد آن ها بدانید

کیف پول رمز ارز چیست؟

کیف پول رمز ارز به طور خلاصه ابزاری است که می‌توانید از آن برای تعامل با شبکه بلاکچین استفاده کنید. انواع زیادی از کیف پول های رمز ارزی وجود دارند که به سه دسته مختلف تقسیم می‌شوند: نرم افزار، سخت افزار و کیف پول های کاغذی. این کیف پول‌ها بر اساس مکانیسم عملکردشان به دو دسته‌ی داغ و سرد نیز تقسیم می‌شوند.

اکثر تولید کنندگان کیف پول های رمز ارز بر اساس نرم افزار کار می کنند. با این روش استفاده از آنها راحت تر از کیف پول های سخت افزاری می شود. با این حال کیف پول های سخت افزاری یکی از امن ترین جایگزین های کیف پول های نرم افزاری هستند. کیف پول های کاغذی بر خلاف این ها از یک کیف پول پرینت شده روی کاغذ تشکیل شده اند، اما کاربرد زیادی ندارند و نامطمئن هستند.

کیف پول رمز ارزی چطور کار می‌کند؟

بر خلاف باور عمومی، کیف پول های رمز ارزی برای ذخیره سازی رمز ارزها به کار نمی‌روند. به جای این، آنها ابزاری را فراهم می‌کنند که با استفاده از آنها می‌توان با یک شبکه بلاکچین ارتباط برقرار کرد. به بیان دیگر، این نوع کیف پول ها می‌توانند اطلاعات مورد نیاز را برای ارسال و دریافت رمز ارز از طریق تراکنش های بلاکچین تولید کنند. یکی از این اطلاعات یک جفت یا یک کلید شخصی و عمومی است.

این کیف پول همچنین دارای یک آدرس است. این آدرس تشکیل شده از یک شناسه‌ی عددی-الفبایی است که بر اساس کلیدهای شخصی و عمومی ساخته شده است. ماهیت این آدرس این طور است که یک مکان خاص را روی بلاکچین مشخص می‌کند تا کوین‌ها به آنها فرستاده شوند. این یعنی شما آدرس خود را با بقیه به اشتراک می‌گذارید تا سرمایه هایی را دریافت کنید. اما هیچوقت نباید کلید شخصی خود را به کسی بدهید.

این کلید شخصی به شما دسترسی به رمز ارز ها را می‌دهد و به نوع کیف پولی که استفاده می‌کنید هم ربطی ندارد. بنابراین حتی اگر کامپیوتر یا گوشی هوشمندتان هک شود، هنوز هم می توانید به دارایی های خود در دستگاه دیگری دسترسی داشته باشید. تا وقتی که کلید شخصی مخصوص خود (یا عبارت بازیابی) را در دست داشته باشید. توجه داشته باشید که کوین‌ها هیچوقت بلاکچین را ترک نمی‌کنند. آنها فقط از یک آدرس به یک آدرس دیگر منتقل می‌شوند.

تفاوت کیف پول های سرد با کیف پول های داغ چیست؟

همانطور که ذکر شد، کیف پول های رمز ارز ممکن است به دو دوسته سرد یا داغ نیز تقسیم شوند. این به نحوه عملکردشان بستگی دارد.

کیف پول داغ کیف پولی است که به نحوی به اینترنت متصل است. برای مثال وقتی اکانتی در بایننس می‌سازید و دارایی ها را به کیف پول خود می فرستید، در واقع دارید آن ها را به کیف پول داغ بایننس خود واریز می کنید. تنظیم کردن و شروع کار با این کیف پول ها بسیار آسان است. دارایی ها به سرعت قابل دسترسی هستند، و این باعث می‌شود که برای تریدرها و کاربران دیگر کار با آنها راحت باشد.

اگرچه، کیف پول های سرد هیچگونه دسترسی به اینترنت ندارند. به جای این، آنها از یک فضای ذخیره سازی فیزیکی استفاده می‌کنند تا کلیدها را به طور آفلاین ذخیره کنند. این باعث می‌شود که نسبت به حملات هکرهای آنلاین مصون باشند. به این ترتیب کیف پول های سرد جایگزین امن‌تری برای ذخیره سازی کوین‌هایتان هستند. این روش همچنین «ذخیره سازی سرد» نام دارد و برای استفاده طولانی مدت سرمایه گذاران یا «هودلرها» مناسب است.

در کشور ایران می‌توانید کیف پول های سرد را از طریق رمز ارز مارکت تهیه کنید تا فضای امنی برای ذخیره سازی کوین هایتان داشته باشید.

کیف پول های نرم افزاری

کیف پول های نرم افزاری در انواع مختلف وجود دارند. هر کدام از این انواع مشخصات مخصوص خود را دارد. بیشتر آنها به نحوی به اینترنت متصل هستند (مانند کیف پول های داغ). در ادامه اطلاعات مربوط به مهم‌ترین و معروف ترین انواع آنها را می‌خوانید که شامل کیف پول های تحت وب، دسکتاپ و موبایل هستند.

کیف پول های تحت وب

شما می‌توانید از کیف پول های تحت وب برای دسترسی به بلاکچین از طریق محیط یک مرورگر دسترسی پیدا کنید. در این روش هیچ نیازی به دانلود یا نصب کردن چیزی ندارید. این روش هم از کیف پول های صرافی ها (exchange wallets) و هم دیگر ارائه دهندگان کیف پول های تحت مرورگر استفاده می‌کند.

در بیشتر موارد می‌توانید یک کیف پول جدید بسازید و کلمه عبوری شخصی برای دسترسی به آن ایجاد کنید. با این حال، بعضی از ارائه دهندگان خدمات کلیدهایتان را برایتان نگهداری و مدیریت می‌کنند. اگرچه این راه حلی ساده برای افراد کم تجربه به نظر می رسد، کار خطرناکی است. اگر کلیدهای شخصی‌تان را خودتان نگه ندارید، در واقع دارید پولتان را به فرد دیگری می سپارید. برای رفع این مشکل، بسیاری از کیف پول های تحت وب حالا به شما این امکان را می‌دهند که کلیدهایتان را مدیریت کنید. این کار هم می‌تواند به طور کامل یا کنترل اشتراکی انجام بگیرد (از طریق multi-signature). بنابراین بسیار مهم است که رویکرد فنی هر یک از کیف پول ها را قبل از انتخاب مناسب‌ترین کیف پول برای خودتان درنظر داشته باشید.

کیف پول های تحت دسکتاپ

کیف پول تحت دسکتاپ همانطور که از اسمش پیداست نوعی نرم افزار است که می‌توانید دانلود کنید و آن را در رایانه خود اجرا نمایید. برخلاف بقیه نسخه‌های تحت وب، این کیف پول های تحت دسکتاپ به شما کنترل کامل بر کلیدها و دارایی‌هایتان می‌دهند. هنگامی که یک کیف پول تحت رایانه تولید می‌کنید، نوعی فایل به نام «wallet.dat در رایانه تان ذخیره می‌شود. این فایل حاوی کلید شخصی است که می‌توانید از آن برای دسترسی به آدرس‌های رمز ارزتان استفاده کنید. بنابراین باید با استفاده از یک کلمه عبور شخصی از این فایل محافظت و آن را غیرقابل دسترسی برای بقیه کنید.

اگر بخواهید کیف پول تحت رایانه تان را با کلمه عبور قفل کنید، لازم است هر دفعه که می‌خواهید نرم افزار را اجرا کنید کلمه عبور را وارد کنید تا نرم افزار بتواند فایل wallet.dat را بخواند. اگر این فایل را گم کنید یا کلمه عبورتان را فراموش کنید، به احتمال زیاد امکان دسترسی به دارایی تان را از دست خواهید داد.

بنابراین بهتر است از فایل wallet.dat خود بک آپ بگیرید و آن را در مکانی امن نگه دارید. به عنوان راهی جایگزین هم می‌توانید گلید شخصی یا عبارت بازیابی را در جایی دیگر ذخیره کنید. با این کار می‌توانید در دستگاه های دیگر هم به دارایی خود دسترسی داشته باشید. این در صورتی است که رایانه تان خراب شود، از کار بیفتند، یا به هر طریقی امکان دسترسی به آن را نداشته باشید.

به طور کلی کیف پول های تحت دسکتاپ از بیشتر نسخه‌های تحت وب امن‌تر هستند. اما باید حتما اطمینان پیدا کنید که رایانه‌تان ویروسی ندارد و سپس به نصب و راه‌اندازی کیف پول رمز ارزی خود بپردازید.

کیف پول های تحت موبایل

کیف پول های تحت موبایل مانند نسخه رایانه‌ای عمل می‌کنند. البته این کیف پول‌ها صرفا برای اپلیکیشن‌های موبایل ساخته شده‌اند. کار با این کیف پول ها بسیار راحت است زیرا به شما این امکان را می‌دهند که رمز ارزها را از طریق کدهای QR ارسال و دریافت کنید.

کیف پول های موبایلی برای تراکنش ها و پرداخت های روزمره بسیار مناسب هستند. این باعث می‌شود که این کیف پول ها گزینه مناسبی برای استفاده از بیت کوین، BNB، و رمز ارزهای دیگر در دنیای واقعی باشند. Trust Wallet یکی از کیف پول های معروف موبایلی برای رمز ارز است.

درست مانند رایانه‌ها، دستگاه های موبایل در خطر اپلیکیشن‌های خطرناک و حاوی ویروس هستند. بنابراین همواره اهمیت دارد که کیف پول تحت موبایل خود را با کلمه‌ی عبوری ایمن سازی کنید. همچنین باید از کلیدهای شخصی خود بک آپ بگیرید یا عبارات بازیابی خود را ذخیره کنید. این نکته برای این اهمیت دارد که اگر تلفن هوشمندتان گم یا خراب شود بتوانید به دارایی‌های خود دسترسی داشته باشید.

کیف پول های سخت افزاری

کیف پول های سخت افزاری دستگاه های فیزیکی و الکترونیکی هستند که نوعی تولیدکننده شماره ی رندم برای ایجاد کلیدهای شخصی و عمومی دارا هستند. این کلیدها سپس در خود دستگاه ذخیره می‌شوند. این دستگاه ها به اینترنت نیز متصل نیستند. بنابراین کیف پول های سخت افزاری نوعی کیف پول سرد هستند. آنها همچنین یکی از امن‌ترین گزینه‌های موجود هستند.

البته با اینکه این کیف پول های درجه امنیتی بالایی را از نظر آنلاین نبودن ارائه می‌دهند، ممکن است در صورتی که سفت‌ افزار به درستی استفاده نشود خطراتی را ایجاد کنند. کیف پول های سخت افزاری همچنین معمولا کارایی راحتی ندارند. دسترسی به دارایی‌ها نسبت به کیف پول های سرد مشکل تر است.

برای اینکه مشکل دسترسی پذیری را کاهش دهید، می‌توانید Binance DEX را به دستگاهتان متصل کنید. به این ترتیب به طور مستقیم می توانید از پلتفرم تریدینگ استفاده کنید. این یک راه مطمئن و امن برای دسترسی به دارایی هایتان است. زیرا کلیدهای شخصی شما هیچگاه دستگاه را ترک نخواهند کرد. بعضی از ارائه دهندگان خدمات کیف پول های تحت وب همچنین خدمات مشابهی را ارائه می‌دهند. این باعث می‌شود که کیف پول های سخت افزاری به مرورگر متصل باشند.

اگر می‌خواهید رمز ارزهایتان را مدتی طولانی نگه دارید یا اگر دارید مقدار زیادی رمزارز را نگهداری می‌کنید، بهتر است از یک کیف پول سخت افزاری استفاده کنید. در ایران می‌توانید کیف پول های سخت افزاری اعم از Ledger را از وارد کننده مستقیم آن، یعنی رمز ارز مارکت تهیه کنید.

در حال حاضر، بیشتر کیف پول های سخت افزاری به شما این اجازه را می‌دهند که از دستگاه خود با استفاده از یک کد PIN محافظت کنید. همچنین می‌توانید یک عبارت بازیابی داشته باشید تا در صورت گم شدن کیف پولتان بتوانید به دارایی‌های خود دسترسی داشته باشید.

کیف پول های کاغذی

کیف پول کاغذی یک تکه کاغذ است که روی آن یک آدرس دیجیتالی موجود است. همچنین کلیدهای شخصی به طور فیزیکی به شکل کدهای QR پرینت شده اند. این کدها را می‌توانید اسکن کنید و جهت انجام تراکنش‌های رمز ارزی از آنها استفاده کنید.

بعضی از کیف پول های کاغذی به شما این امکان را می‌دهند که کدهایشان را دانلود کنید تا بتوانید آدرس‌ها و کلیدهای بیشتری بسازید. این کار را می‌توانید حتی هنگامی که آفلاین هسنید نیز انجام دهید. با توجه به این ها، این کیف پول ها به شدت نسبت به حملات هکرها مقاوم هستند. این کیف پول ها حتی ممکن است به عنوان نوعی جایگزین برای کیف پول های سرد درنظر گرفته شوند.

اگرچه به خاطر اینکه این کیف پول های کاغذی ایرادات بسیاری دارند، استفاده از آنها امروزه بسیار خطرناک شناخته شده است. همچنین پیشنهاد می‌شود که به دلیل ریسک فراوان از آنها استفاده نکنید.البته اگر هنوز می‌خواهید از آنها استفاده کنید، بهتر است خطرات استفاده از آنها را بشناسید.

کیف پول های کاغذی چطور کار می‌کنند؟

یکی از بزرگترین ایرادات این کیف پول ها این است که برای ارسال بخش بخش دارایی ها مناسب نیستند. این یعنی فقط می توانید تمام دارایی آن را یکجا ارسال کنید.

برای مثال تصور کنید که نوعی کیف پول کاغذی ایجاد کردید و چندین تراکنش انجام دادید تا بتوانید مقداری دارایی به آن بفرستید. مقدار دارایی ها هم ۱۰ بیت کوین است. اگر بخواهید ۲ بیت کوین را خرج کنید، باید ابتدا هر ۱۰ بیت کویت را به کیف پول دیگری بفرستید (مثلا کیف پول تحت دسکتاپ). سپس می‌توانید بخضی از آن، یعنی ۲ دلار را خرج کنید. سپس هم می‌توانید ۸ بیت کویت را به کیف پول کاغذی دیگری بفرستید. به همین دلیل استفاده از یک کیف پول سخت افزاری یا نرم افزاری گزینه مناسب تری است.

به طور کلی، اگر کلید خصوصی کیف پول کاغذی خود را به کیف پول تحت دسکتاپ بفرستید و فقط بخشی از دارایی ها را خرج کنید، بقیه کوین ها به یک آدرس دیگر فرستاده می شوند. این آدرس به طور خودکار توسط پروتکل بیت کوین تولید می‌شوند. اگر به طور دستی آدرس را به یک آدرس تحت اختیار خودتان تنظیم نکنید، به احتمال زیاد سرمایه خود را از دست خواهید داد.

بیشتر کیف پول های نرم افزاری امروزه این تغییر آدرس را برایتان انجام می‌دهند. آنها این کار را از طریق فرستادن بقیه کوین ها به آدرسی انجام می دهند که در کیف پولتان مشخص شده است. اما اهمیت مسئله این است که باید حواستان باشد که کیف پول کاغذیتان بعد از انجام اولین تراکنش خروجی خالی می شود. و این هیچ ربطی به مقدار دارایی موجود در آن ندارد. بنابراین نباید انتظار داشته باشید که بتوانید دوباره از آن استفاده کنید.

اهمیت بک آپ گرفتن چیست؟

اگر دسترسی خود را به کیف پول های رمز ارزیتان از دست بدهید، برایتان بسیار گران تمام می‌شود. بنابراین این نکته حائز اهمیت است که از آنها به طور مداوم بک آپ بگیرید. در بسیاری از موارد، این مورد با بک آپ گرفتن از فایل wallet.dat یا عبارات بازیابی انجام می‌شود. یک عبارت بازیابی مانند نوعی کلید اصلی عمل می‌کنند. با کمک آن به تمام کلیدها و آدرس‌های موجود در یک کیف پول رمز ارزی دسترسی خواهید داشت.همچنین اگر بخواهید دارایی هایتان را با کلمه عبور محافظت کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که از کلمه عبور خود نیز بک آپ بگیرید.

نتیجه گیری

کیف پول های رمز ارزی یکی از بخش های مهم کار با بیت کوین و دیگر رمز ارزها هستند. آنها یکی از پایه‌ای ترین قطعات زیرساختی هستند که باعث می‌شود بتوانید دارایی‌ها را از طریق شبکه بلاکچین ارسال و دریافت کنید. هر کیف پول رمز ارزی نقاط قوت و نقاط ضعف خود را دارد، بنابراین این نکته بسیار اهمیت دارد که متوجه شوید این کیف پول ها چگونه کار می‌کنند. سپس می‌توانید با اطمینان و امنیت بیشتر دارایی‌های خود را انتقال دهید.

تمام جزئیاتی که باید درباره دنیای رمز ارز بدانید در رمز ارز مارکت موجود هستند. برای آگاهی از انواع کیف پول های سخت افزاری و ابزاری که می‌توانند به شما در زمینه رمز ارز کمک کنند به وبسایت رمز ارز مارکت سری بزنید.

Comments (0)
Add Comment