آینده بازار رمزارز در ابتدای دهه دوم هزاره جدید

چالش و پویای همواره باعث پیشرفت و تغییرات مثبت می شوند. تکنولوژی هم مانند زندگی هیچ گاه ساکن نیست. در میانه سقوط بازار رمزارز ها در اواسط ماه می ۲۰۲۱ بسیاری از سرمایه گذارها نسبت به آینده بازار رمزارزها و بخصوص بیت کوین ناامید شده اند. همینطور موجی از بی اعتمادی در میان موسسات مالی، نهنگ ها و تازه واردها بوجود آمده است.

نگاه منطقی لازمه پیش بینی آینده بازار رمزارز

اما برای اینکه بتوانیم دقیقا متوجه بشویم که چه اتفاقی برای رمزارزها افتاده، بهتر است نگاه جامع تری به این اتفاق داشته باشیم. آخرین باری که بازار به این شکل دچار تلاطم و سقوط شد در ماه مارس سال ۲۰۲۰ بود.

امسال، اما توئیت منفی ایلان ماسک و هم شایعه دادگاهی شدن کمپانی بایننس (Binance) و همچنین خبر سخت گیری جدید دولت چین باعث شد، خاطره سقوط بیت کوین در دسامبر سال ۲۰۱۷ در اذهان عمومی تداعی شود.

باید قبول کرد بسیاری از افراد هنوز درک درستی از نحوه عملکرد رمزارز ها ندارند. همین امر موجب می شود که آنها عمق اتفاقات چند سال گذشته در این عرصه را نتوانند درک کنند. برای درک ارزش اکوسیستمی که در خاک حاصل خیز بلاک چین در حال رشد است بهتر از به دور از هیجانات و احساسات به آنالیزها و داده های واقعی توجه شود. در واقع در حالی که این سرمایه در حال رشد است، برخوردهای هیجانی با آن می تواند بزرگترین دشمن باشد.

شروع وزش باد های تغییر

اما بسیاری از آمارها نیز جکایت از روشن بودن آینده بازار رمزارز ها دارند. در سال های اخیر ذهنیت سرمایه گذاران عرصه رمزارز عوض شده است. هنوز هم گمانه زدن در بین سرمایه گذارن شایع است. اما آنها هر روز بیشتر بجای حدسیات کوتاه مدت به برنامه ریزی های بلند مدت فکر می کنند.

از سال ۲۰۲۰ تاکنون تعداد ATM های بیت کوین دو برابر شده است. این افزایش قابل توجه رشد تقاضا برای این رمزارز که بزرگترین رمزارز دنیاست را نشان می دهد. این رشد نشان می دهد که رمزارز از یک صنعت کوچک به یک صنعت چند میلیارد دلاری تبدیل شده است.

استیبل کوین ها توکن های پایداری هستند که با ارزهای معتبری چون دلار و یورو پشتیبانی می شوند. این ارز ها در طی سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ رشد ارزش بسیاری داشته اند.

نقش پلت فرم ها و اینترفیس ها در آینده بازار رمز ارز

همچنین پلت فرم های جدیدی ظهور پیدا کرده اند که با عنوان اقتصاد غیر متمرکز یا DeFi شناخته می شوند. دیفای ها هر سال قسمت های بیشتری از موسسات مالی سنتی را به خود اختصاص می دهند. این افزایش در حوزه تجارت غیر متمرکز همچنین به این دلیل است که آنها در زیر ساخت هایشان آسیب پذیری پلت فرم های متمرکز را ندارند.

مبادلات غیر متمرکز از نظر حجم مبادلات نسبت به تجارت های متمرکز رشد بیشتری داشته اند. به طوری که تنها در سال گذشته یک رشد ۱۰۰۰ درصدی را شاهد بوده ایم. باید در نظر داشت که دیفای ها نقش مهمی در آینده بازار رمزارز ها دارند.

اینترفیس هایی که با دیفای کار می کنند می توانند توسط هر برنامه نویسی در هر جای دنیا نوشته شوند. مجموع ارزش بازار دیفای ها به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است. این روند صعودی قطعا ادامه خواهد داشت. با این حال اختلاف نظر درباره قوانین حاکم بر بازار رمزارز ها همچنان وجود دارد.

مثلا در حالی که در آمریکا امکان خدمات وثیقه ای رمزارز ها توسط بانک ها مورد بررسی قرار می گیرد، بسیاری از کشورها هنوز در ابتدای راه استفاده از رمزارز ها قرار دارند. در برخی از کشورها نیز رمزارز ها غیر قانونی هستند.

در آخر

بازار رمزارز از جمله قیمت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال در سال های اخیر تحولات فراوانی داشته است. سقوط ارزش این بازار در مقاطعی مانند دسامبر ۲۰۱۷، مارس ۲۰۲۰ و می ۲۰۲۱ نمونه هایی از این تحولات هستند. اما، اتفاقات مثبتی مانند رشد دو برابری ATM های بیت کوین در سال ۲۰۲۱ را نیز نباید از نظر دور داشت. با همه این احوال آینده بازار رمزارز قطعا مثبت خواهد بود. برای درک درست نحوه رفتار بازار رمزارز باید هیجانات را کنار گذاشت و به آینده بلند مدت نگاه کرد. به این ترتیب آینده بازار رمزارز ها قطعا روشن خواهد بود. باید به تمام پستی و بلندی های مسیر آن به چشم تحولاتی در مسیر اصلاح و بهتر شدن نگریست. این بازار پتانسیل های زیادی دارد که در آینده نزدیک با معرفی شدن اینترفیس ها و پلت فرم های غیر متمرکز امکان شکوفایی آنها بیشتر خواهد شد.  

آیا شما هم به آینده بازار رمزارز امیدوار هستید؟

به نظر شما قیمت رمزارز ها در آینده نزدیک تحت تاثیر ظهور پلت فرم های غیر متمرکز جدید چه تغییری خواهد کرد؟

رمزارز مارکت تحولات بازار رمزارز را به دقت زیر نظر دارد و آخرین اخبار مربوط به تغییرات آن را منتشر خواهد کرد.

https://cointelegraph.com/news/a-new-decade-rising-2021-has-brought-crypto-to-unparalleled-heights

Comments (0)
Add Comment