اهمیت ریسک‌پذیری در معاملات کریپتوکارنسی

ریسک‌پذیری در معاملات کریپتوکارنسی یکی از موضوعات حیاتی است که باید تمام سرمایه‌گذاران دنیای ارزهای دیجیتال از آن باخبر باشند. ما در مقاله امروز قصد داریم که اهمیت دانستن ریسک‌پذیری را پیش از آنکه در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید، بررسی کنیم.

ریسک‌پذیری در معاملات کریپتوکارنسی

فرصت‌های سرمایه‌گذاری معمولا با ریسک‌هایی همراه هستند. این یک واقعیت غیرقابل‌تغییر و انکارناپذیر در دنیای امورمالی است. با رونق ارزهای دیجیتال، بسیاری از سرمایه‌گذاران جدید گمان می‌کنند که سطوح ریسک سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال درست شبیه به بازارهای سهام جریان اصلی است. با وجود این، باید گفت که این فکر آنقدرها هم درست نیست.

فضای ارزهای دیجیتال به نوسانات بسیار زیاد و تغییرات قیمتی بزرگی معروف هستند که افزایش و افت قیمت در آن‌ها در عرض چند ساعت اتفاق می‌افتد. همان طور که انتظار می‌رود، هرکسی با ریسک‌هایی که در این زمینه وجود دارد، راحت نیست. بنابراین، قبل از آنکه حتی بخواهید به سرمایه‌گذاری در آلت کوین‌ها یا گرفتن کیف پول XMR فکر کنید، ابتدا باید درک واضح و دقیقی از میزان ریسک‌پذیری در معاملات کریپتوکارنسی خود داشته باشید.

با ما همراه باشید تا در بخش بعدی خلاصه سریعی از معنای ریسک‌پذیری، نقش آن در سرمایه‌گذاری و آنکه چرا درک ریسک‌پذیری شما به‌ویژه در حوزه کریپتوکارنسی امری حیاتی است، توضیح می‌دهیم.

چرا ریسک‌پذیری اهمیت دارد؟

ریسک‌پذیری به مقدار پولی برمی‌گردد که یک سرمایه‌گذار مایل است تا در هر هزینه‌ای از دست بدهد. این واژه را به‌عنوان درجه ریسکی که شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار می‌توانید در پورتفولیوی خود تحمل کنید نیز تعریف می‌کنند. ریسک‌پذیری را معمولا به‌طور کلی به سه درجه تقسیم می‌کنند:

ریسک‌پذیری خشن

هرچه ریسک بالاتر، سود بیشتر! این طرز فکری است که سرمایه‌گذاران این دسته به آن پایبندند. آن‌ها اغلب با هدف رسیدن به حداکثر سود، با وجود ریسک ضرر بسیار زیاد، در دارایی‌های به‌شدت پرنوسان سرمایه‌گذاری می‌کنند.

ریسک‌پذیری متعادل

سرمایه‌گذاران این دسته، پورتفولیوی خود را به دو بخش کلی تقسیم می‌کنند:‌ سرمایه‌گذاری‌های کم‌ریسک و پرریسک. هدف از این تقسیم‌بندی آن است که تعادلی را میان این دو دسته از دارایی ایجاد کنند. همچنین بدین ترتیب آن‌ها می‌توانند فرصت‌های سرمایه‌گذاری را با ریسک نسبتا کمتری کشف کنند.

ریسک‌پذیری محافظه‌کارانه

همان طور که از نام این نوع ریسک‌پذیری مشخص است، سرمایه‌گذاران با ریسک‌پذیری محافظه‌کارانه بیشتر تمایل دارند که از دارایی‌های کم‌ریسک و شناخته‌شده پشتیبانی کنند. این دارایی‌ها از شرکت‌ها و مؤسساتی تشکیل شده‌اند که تا به حال، کم و بیش خود را ثابت کرده‌اند. پس میزان ریسک‌پذیری در معاملات کریپتوکارنسی برای این افراد، به‌شدت پایین است.

در نتیجه همین رویکرد محافظه‌کارانه، ارزش سهام آن‌ها ثابت است و اغلب به‌صورت پیوسته با گذر زمان افزایش می‌یابد. وقتی شما در چنین دارایی‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنید، مطمئن هستید که اگرچه نه‌چندان زیاد و نه‌چندان سریع، اما قطعا سود به‌دست می‌آورید.

ریسک‌پذیری، بخش مهمی از مدیریت ریسک پورتفولیو است؛‌ چراکه به شما کمک می‌کند که استراتژی‌های سرمایه‌گذاری خود را تعیین کرده و تصمیم بگیرید که از چه دارایی‌هایی حمایت کنید. شما بدون درک این موضوع در خود، احتمال اشتباهات گران‌قیمت خود را بالا می‌برید. برای مثال، اگر اشتباها تصور کرده باشید که ریسک‌پذیری خشنی دارید، ممکن است در دارایی‌های بسیار پرنوسانی سرمایه‌گذاری کنید.

سپس زمانی که قیمت این دارایی‌ها افت کند، ممکن است از باختن سرمایه‌های خود بترسید، وحشت‌زده شوید و به همین دلیل هم سهام خود را خیلی زود بفروشید. در نتیجه، زمانی که مجددا قیمت‌ها افزایش پیدا کرد، دچار ضرر می‌شوید.

زمانی که نوسانات بیش از حد بازارهای کریپتوکارنسی را در نظر می‌گیرید، متوجه می‌شوید که تا چه حد به دانستن میزان ریسک‌پذیری در معاملات کریپتوکارنسی خود نیاز دارید؛ مخصوصا وقتی این نوسانات بیشتر هم می‌شود. شما باید در رابطه با آنکه می‌خواهید چه میزان تغییراتی را تحمل کنید، واقع‌بین باشید. برای رسیدن به چنین دیدی نیز باید قبل از هرچیز از ریسک‌هایی که در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد، آگاه شوید.

درک ریسک‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال

درک ریسک‌پذیری، راهی کارآمد برای آن است که تشخیص دهید آیا سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال، اقدام درستی برای شماست یا خیر. با وجود این، شما نباید از پشت عینک خوش‌بینی به بازار ارزهای دیجیتال نگاه کنید! قبل از آنکه بخواهید پا به بازار ارزهای دیجیتال بگذارید، به تصویر واضح و مشخصی از ریسک‌های موجود در آن نیاز دارید. جدا از نوسانات قیمتی، موضوعات نگران‌کننده دیگری هم وجود دارد که باید در نظر بگیرید. مشکلاتی همچون:

هک و سرقت دیجیتال

با توجه به آنکه پول در فضای کریپتو کاملا دیجیتالی است، پس همیشه ریسک از دست دادن پول در طی حملات هکرها و دیگر انواع سرقت آنلاین برای شما وجود دارد.

قوانین ناخوشایند دولت

دولت‌های بسیاری وجود دارند که ارزهای دیجیتال را کاملا پس زده‌اند. برخی از کشورها هم در این میان، این ارزها را به‌طور کامل ممنوع کرده‌اند؛ مثل کشور چین.

احتمال از دست دادن دسترسی

اگر کلید خصوصی کیف پول خود را از دست بدهید، دیگر دسترسی به کوین‌های خود را به‌طور کامل از دست داده‌اید. حتی اگر کسی هم آن‌ها را ندزدیده باشد، باز هم توانایی معامله با آن‌ها را از دست می‌دهید. این یکی از مسائلی است که باید در ریسک‌پذیری در معاملات کریپتوکارنسی بدانید.

تأثیرگرفتن از فعالیت‌های نهنگ‌ها

«نهنگ» به افراد یا گروه‌هایی با دارایی‌های ارز دیجیتال بسیار زیاد گفته می‌شود. دارایی نهنگ‌ها آنقدر زیاد و چشمگیر است که می‌توانند تنها با فعالیت‌های خود، بر قیمت‌های بازار تأثیر بگذارند. در نتیجه، عملکرد سرمایه‌گذاری شما تا حد بسیار زیادی به‌جز قابلیت‌های دارایی موردنظر، به اقدامات آن‌ها نیز بستگی دارد.

حالا وقت آن است که با توجه به این نگرانی‌ها از خود بپرسید این ریسک‌ها برای شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار تا چه اندازه قابل‌تحمل است؟

ارزیابی ریسک‌پذیری خود

آزمون‌های فراوانی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای ارزیابی میزان ریسک‌پذیری خود استفاده کنید. البته فارغ از آنکه پاسخ این آزمون‌ها چیست، تصمیم نهایی خرید یک دارایی دیجیتال با خود شماست. از خود بپرسید: ارز دیجیتال چطور در استراتژی سرمایه‌گذاری من جا می‌گیرد؟ آیا این ارزها من را به هدف‌های مالی که دارم نزدیک‌تر می‌کند یا دورتر؟

در صورتی که ریسک‌پذیری در معاملات کریپتوکارنسی برای شما کمک‌کننده است، پس از آن به‌عنوان یک راهنما استفاده کنید. کوین‌های متفاوت، سطوح متفاوتی از نوسان دارند. شما با وجود گزینه‌های بسیار زیادی از کوین‌های دیجیتالی که وجود دارد، هیچوقت دارایی‌های خوبی را که برای سرمایه‌گذاری مناسب باشند، کم نمی‌آورید.

منبع: https://thecryptobasic.com/2022/02/25/the-importance-of-understanding-your-risk-tolerance-before-investing-in-cryptocurrency/

Comments (0)
Add Comment